Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fokker uit Hengelo pleit voor meldplicht voor paardenziektes

 
Profiel   

rtv oost / hart van nederland
Medisch
Ingezonden door knooopje

Onrust in de paardenwereld. Diverse besmettelijke ziekten, en dan met name droes en rhino, komen steeds meer voor in ons land en niet zelden komen daarbij paarden te overlijden. Ook fokker Marijke Kromkamp uit Hengelo kreeg ermee te maken: Ze pleit voor een meldingsplicht, als er bij een paardenhouder een besmetting wordt geconstateerd.

Door het invoeren van een meldplicht voor de ziekten droes en rhino wil Marijke dat onnodige besmettingen voorkomen worden. Ze heeft zelf afgelopen jaar ondervonden hoe ingrijpend de besmetting kan zijn: "Mijn pony's stonden bij een ander gestald. Op een gegeven moment bleken ze ziek, niet alleen hadden ze droes, maar ze waren ook besmet met rhino." De stal zweeg over de besmetting.

Het verspreiden van de ziekten kan volgens Marijke makkelijk voorkomen worden: "Houd je aan het advies van de dierenarts, doe je bedrijf vier tot zes weken 'op slot'."
Maar dat gebeurt nu niet in de meeste gevallen, constateert ook de Sectorraad Paarden, de belangenvereniging waarin dierenartsen, paardensport, handelaren en fokkers zijn vertegenwoordigd. Voorzitter Jan Cees Vogelaar: "Ik zou transparant zijn. Maar dan kom je in het verdomhoekje en mijden mensen je, je mist handel. Anderen zeggen niets en moffelen zo'n ziek paard weg. Is dat fout? Ja, dat is fout. Maar wat doe je eraan?"

Vogelaar denkt dat het nog wel een paar jaar gaat duren voordat de sector klaar is voor een meldplicht. Tweede Kamerlid Dion Graus pleitte al eerder voor een meldplicht en is blij met het initiatief van Marijke.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 21:12 



 
Profiel   

Je krijgt dan eerder het effect dat dieren met een verdenking van zo'n ziekte geen DA zien om melding en sluiting te voorkomen. Geen enkele wet kan fatsoen en gezond verstand vervangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 21:38 



 
Profiel   

Ben niet tegen een meldplicht, maar alleen al bij rhino is het lastig.
Een verkoudheid kan rhino zijn en rhino kan een verkoudheid als uiting hebben.
Hoeveel paarden hebben wel eens een moment dat ze minder fit zijn, dag of twee later zijn ze fit.
Soms ontdek je dat ze niet kip fit zijn alleen in het werk, je gaat wel naar clubles of wedstrijd.
Het loopt niet lekker, maar ach, dag ervoor hard gewerkt.
Even later paard weer fit, zo’n paard kan wel rhino onder de leden gehad hebben zonder dat het wordt opgemerkt.
Misschien in tussentijd wel ander paard besmet die misschien wel heftigere vorm onder de leden krijgt.

Gewoon gezond verstand gebruiken.
Andersman paarden niet aaien of aan je kleding laten komen, op stallen die vreemd voor je zijn, geen contact met paarden daar hebben.
En bij twijfel thuis blijven met je paard en bij twijfel over gezondheid van je paard temperaturen en veearts bellen.

Ergens las ik dat rhino bij mensen koortslip kan veroorzaken, zou andersom dan ook mogelijk zijn?
Koortslip veroorzaakt rhino bij een paard?

Verplicht enten is ook zo wat, het is net als bij griepprik, je moet net goede vaccin treffen.

Sinds een paar jaar ent ik onze paarden wel bewust in augustus tegen influenza en tetanus.
Weerstand van paarden is dan meestal optimaal.
Ik denk dat ze op deze manier meer profijt hebben van de enting gedurende het winterseizoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 21:57 



 
Profiel   

huh, dit is toch oud nieuws?


[MD] Meldplicht op besmettelijke paardenziektes.

Is volgens mij dezelfde persoon uit Hengelo

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 22:52 



 
Profiel   

Ik vind het een goed plan hoor.
Ja, niet iedereen zal zich er aan houden. In de veehouderij is het wel zo dat boer en dierenarts moeten melden, en indien dat niet gedaan wordt en het ontdekt wordt staan er vaak sancties op.
Wel melden van (wettelijk bestreden) ziektes en dan verliezen van inkomen of je dieren, zorgt voor een vergoeding van inkomen. Meld je niks dan krijg je ook niks en moet je zelf voor alle kosten opdraaien. (ff kort door de bocht, per ziekte zijn er regelingen). Maar de boeren hier hebben samen een soort fonds waar ze geld aan doneren, om bij zo een momenten recht te hebben op een vergoeding.
Paardenhouders doen daar niet aan mee en krijgen dan ook geen vergoeding als ze op een manier inkomsten verliezen. Nog zo een issue is dat een manege of paardenhouder niet alleen eigen paarden heeft maar ook paarden van andere mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 08:31 



 
Profiel   

Meldplicht is zeker goed.
Als je de dierenarts erbij hebt gehad moet hij dat ook melden als t paard een besmettelijke ziekte heeft.
In de veehouderij is dat ook zo. Dus waarom in de paardenhouderij ook niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 18:05 



 
Profiel   

detos240 schreef
Meldplicht is zeker goed.
Als je de dierenarts erbij hebt gehad moet hij dat ook melden als t paard een besmettelijke ziekte heeft.
In de veehouderij is dat ook zo. Dus waarom in de paardenhouderij ook niet?



Precies dit ja :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 21:27 



 
Profiel   

In de US wordt gevaccineerd en komt het maar weinig voor. Ik zou eerder kiezen vóór verplicht inenten en opnemen in paspoort vd vaccinatei, kan een hoop ellende mee bespaard worden. Wedstrjdpaarden KNHS die dit verplicht gaat stellen. Nieuw op stal? Eerst inenting voordat het paard komt. Is het 100% effectief, nee, maar de ziekte is wel minder agressief. Woon hier al 20 jaar in de US en hier en daar een keertje een case gehoord en dan is het vaak een back yard barn. Wedstrijdpaarden moeten sowieso ingeënt zijn. Inentingen voor rabies, west nile,, EHV-1 & 4 (rhino varianten), strangles, tetanus, EEE, influenza. Rhino vaccins elke 4 maanden voor paarden met hogere kans op besmetting (wedstrijden, nieuwe paarden op stal ed).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 17:18 



 
Profiel   

Ik zou ook niet weten waarom een meldplicht zo moeilijk is. Zodra de veearts EHV neuro of abortus variant heeft geconstateerd moet dit gewoon gemeld. Droes - vind ik - moet ook gewoon meldingspichtig worden. Ik moet zeggen dat meeste stallen bij ons in de omgeving het wel gewoon melden (voor zover mij bekend is)
Het is toch ook in hun belang lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 17:58 



 
Profiel   

Wij hebben afgelopen voorjaar droes gehad op mijn werk. We hebben enorm veel positieve reacties gehad op het bekend maken hiervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 21:19 



 
Profiel   

Niet vergeten: morgen Rhino-infoavond in Lemelerveld!

Hoe erg is Rhino en hoe kunnen we het terugdringen?
Het NRPS, verschillende dierenartsenpraktijken in Overijssel, Zoetis en KNHS Regio Overijssel organiseren gezamenlijk een informatie avond over Rhinopneumonie op woensdag 21 november in Lemelerveld. Meer info: zie het pamflet.

Zie site vh NRPS voor het pamflet

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-18 13:34 



 
Profiel   

jobamara schreef
Niet vergeten: morgen Rhino-infoavond in Lemelerveld!

Hoe erg is Rhino en hoe kunnen we het terugdringen?
Het NRPS, verschillende dierenartsenpraktijken in Overijssel, Zoetis en KNHS Regio Overijssel organiseren gezamenlijk een informatie avond over Rhinopneumonie op woensdag 21 november in Lemelerveld. Meer info: zie het pamflet.

Zie site vh NRPS voor het pamflet


Is voor mij 'om de hoek' dus uiteraard ben ik erbij. Ben wel heel benieuwd naar de opkomst.
En natuurlijk benieuwd naar de informatie die gegeven wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-18 13:29 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Ben niet tegen een meldplicht, maar alleen al bij rhino is het lastig.
Een verkoudheid kan rhino zijn en rhino kan een verkoudheid als uiting hebben.
Hoeveel paarden hebben wel eens een moment dat ze minder fit zijn, dag of twee later zijn ze fit.
Soms ontdek je dat ze niet kip fit zijn alleen in het werk, je gaat wel naar clubles of wedstrijd.
Het loopt niet lekker, maar ach, dag ervoor hard gewerkt.
Even later paard weer fit, zo’n paard kan wel rhino onder de leden gehad hebben zonder dat het wordt opgemerkt.
Misschien in tussentijd wel ander paard besmet die misschien wel heftigere vorm onder de leden krijgt.

Gewoon gezond verstand gebruiken.
Andersman paarden niet aaien of aan je kleding laten komen, op stallen die vreemd voor je zijn, geen contact met paarden daar hebben.
En bij twijfel thuis blijven met je paard en bij twijfel over gezondheid van je paard temperaturen en veearts bellen.

Als de paarden ingeent tegen Rhino en ze krijgen het. Werkt zo Rhino vaccinatie het zelfde als griepprik voor mensen, de meeste mensen krijgen juist de griep
Ergens las ik dat rhino bij mensen koortslip kan veroorzaken, zou andersom dan ook mogelijk zijn?
Koortslip veroorzaakt rhino bij een paard?

Verplicht enten is ook zo wat, het is net als bij griepprik, je moet net goede vaccin treffen.

Sinds een paar jaar ent ik onze paarden wel bewust in augustus tegen influenza en tetanus.
Weerstand van paarden is dan meestal optimaal.
Ik denk dat ze op deze manier meer profijt hebben van de enting gedurende het winterseizoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-18 00:00 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Ben niet tegen een meldplicht, maar alleen al bij rhino is het lastig.
Een verkoudheid kan rhino zijn en rhino kan een verkoudheid als uiting hebben.
Hoeveel paarden hebben wel eens een moment dat ze minder fit zijn, dag of twee later zijn ze fit.
Soms ontdek je dat ze niet kip fit zijn alleen in het werk, je gaat wel naar clubles of wedstrijd.
Het loopt niet lekker, maar ach, dag ervoor hard gewerkt.
Even later paard weer fit, zo’n paard kan wel rhino onder de leden gehad hebben zonder dat het wordt opgemerkt.
Misschien in tussentijd wel ander paard besmet die misschien wel heftigere vorm onder de leden krijgt.

Gewoon gezond verstand gebruiken.
Andersman paarden niet aaien of aan je kleding laten komen, op stallen die vreemd voor je zijn, geen contact met paarden daar hebben.
En bij twijfel thuis blijven met je paard en bij twijfel over gezondheid van je paard temperaturen en veearts bellen.

een koortslip is een herpers virus en heel besmettelijk
Ergens las ik dat rhino bij mensen koortslip kan veroorzaken, zou andersom dan ook mogelijk zijn?
Koortslip veroorzaakt rhino bij een paard?

Verplicht enten is ook zo wat, het is net als bij griepprik, je moet net goede vaccin treffen.

Sinds een paar jaar ent ik onze paarden wel bewust in augustus tegen influenza en tetanus.
Weerstand van paarden is dan meestal optimaal.
Ik denk dat ze op deze manier meer profijt hebben van de enting gedurende het winterseizoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-18 00:03 



 
Profiel   

Perryx schreef
detos240 schreef
Meldplicht is zeker goed.
Als je de dierenarts erbij hebt gehad moet hij dat ook melden als t paard een besmettelijke ziekte heeft.
In de veehouderij is dat ook zo. Dus waarom in de paardenhouderij ook niet?



Precies dit ja :j

Als de da er al wel bij word gehaald??
Hier komt die niet hoor voor verkoudheid of droes
Mits ik vermoed dat het de verkeerde kant opgaat bel ik maar eerder niet.
En ook bij andere is dat zo. Dus lastig te controleren of te verplichten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-18 00:08 



 
Profiel   

In de veehouderij is er alleen een meldplicht voor aangifteplichtige ziekten.
Droes en rhino zijn niet aangifteplichtig, westnijlvirus, equine infectieuse aenemie wel. Daarvoor geldt dus wel meldplicht.

Meldplicht bij rhino lijkt mij heel lastig, zeker vanwege het variërende ziektebeeld. Wie haalt er nu bij elk net even wat snotterig paard meteen een dierenarts bij? Lang niet iedereen doet dat.

Overigens is het rhino-virus wel een herpesvirus, net als ons koortslipvirus, maar wij krijgen geen koortslip van het rhinovirus en paarden geen rhino van ons koortslipvirus.
Het zijn verwante virussen uit dezelfde groep, maar niet dezelfde virussen en géén zoönose (van dier op mens overdraagbaar en vv).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-18 07:13 



 
Profiel   

https://thehorse.com/163263/strangles-o ... do-you-do/

Een goed artikel over droes en maatregelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-18 00:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen