Toppers uit paardensport bij Jumping Indoor Maastricht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Toppers uit paardensport bij Jumping Indoor Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 16:48

Persbericht
Sportevenement


Maastricht (KNHS) – Van 23 tot en met 25 november staat congrescentrum MECC in Maastricht in het teken van Jumping Indoor Maastricht (JIM). Springruiters uit de mondiale top zijn dan in actie te zien op het fraaie concours. Naast het springen nemen ook de vierspan menners een belangrijke plaats in. Voor het eerst in jaren wordt er weer een wereldbekerkwalificatie in deze spectaculaire discipline in ons land verreden.

Marcel Hunze, samen met Frank Kemperman directeur van het concours, kijkt uit naar het evenement. “We hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt en dat maakt het concours nog mooier. We zijn bij het springen van 3* naar 4* gegaan en er is een CSI1* toegevoegd aan het programma. Daarnaast is natuurlijk ook de komst van de wereldbekerkwalificatie voor de menners een prachtige aanvulling. Voor Nederland is dat uniek. We merken dat de vernieuwing ook gewaardeerd wordt door het publiek, we krijgen veel positieve reacties en de voorverkoop loopt heel goed.”

Bij de springruiters komen naast buitenlandse internationale topruiters ook heel veel Nederlandse toppers aan de start. Daaronder ook de nummer één van de wereldranglijst Harrie Smolders. Naast Smolders prijken mannen als Jeroen Dubbeldam, Frank Schuttert, Gerco Schröder, Leopold van Asten en Jur Vrieling op de deelnemerslijst. Ook het KNHS Talententeam is goed vertegenwoordigd met Kevin Jochems, Sanne Thijssen en Lisa Nooren. Deze laatste amazone is tevens ambassadrice van JIM.

Springen
Voor de springruiters staat de eerste rubriek gepland op vrijdag en wordt er zondagmiddag afgesloten met de Grote Prijs. Deelnemers uit maar liefst 16 landen hebben zich gemeld voor de strijd in de CSI4* rubrieken. De parcoursbouw is in handen van de uit Limburg afkomstige top parcoursbouwer Louis Konickx. Konickx is sinds 2013 de vaste parcoursbouwer bij Jumping Indoor Maastricht. Hij is een veelgevraagd vakman en reist de hele wereld af. “Dit jaar is JIM een vier sterren concours, en voorgaande jaren hadden we ook altijd een goed deelnemersveld. Of we het hoger gaan zetten ligt aan de paarden. Ik moet in ieder geval een goed plan hebben. De ruiters die starten hebben alles al een keer gezien en gesprongen. Ik zal me een keer extra over m’n bol moeten krabben.”
Kijk hier voor een overzicht van alle deelnemers.

Mennen
Nederland heeft het enkele jaren moeten stellen zonder een wereldbekerkwalificatie mennen in eigen land. Daar heeft JIM gelukkig een einde aan gemaakt. Zeven topmenners gaan in Maastricht de strijd aan om punten binnen te halen voor de finale die van 7 tot en met 10 februari 2019 in het Franse Bordeaux verreden wordt. In Maastricht komen ‘onze’ IJsbrand Chardon en Koos de Ronde in actie. De heren krijgen tegenstand van de Australische wereldkampioen Boyd Exell, Amerikaan Chester Weber, de Belgen Glenn Geerts en Edouard Simonet en de Zwitser Jerome Voutaz die onlangs in Lyon de wereldbekerkwalificatie wist te winnen.
Voor de menners staat vrijdagavond het eerste onderdeel op het programma. Het resultaat van deze wedstrijd is bepalend voor de startvolgorde van de wedstrijd op zaterdagavond waarin de wereldbekerpunten verdeeld worden.
Het parcours wordt net als bij het springen, ontworpen door een Limburger. Jeroen Houterman uit Meterik heeft inmiddels zijn sporen in de mensport verdiend. Houterman: “Maastricht is nieuw voor mij en natuurlijk ook een uitdaging. Het parcours moet fair zijn voor de paarden, maar ook selectief. De uitdaging zit hem in hoe ik de poorten, waar de menners doorheen moeten, ga neerzetten. Op de korte zijde is het moeilijker om aan te rijden, omdat ze dan eerst diep de bocht in moeten. Ik zal dat moeten doseren.”

Programma
Uiteraard wordt de topsport bij JIM aantrekkelijk omlijst. Er is een uitgebreid strodorp, veel live muziek en Limburgse gezelligheid. Op zaterdagmiddag is het tijd voor de Jimmy Kindermiddag met diverse shows waarvan de opbrengst ten goede komt aan KIKA, het kinderkankerfonds.
Kijk hier voor het gehele programma en meer informatie.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Toppers uit paardensport bij Jumping Indoor Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:29

Wij zijn er zaterdag de hele dag en avond bij.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Toppers uit paardensport bij Jumping Indoor Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:55

Ik ben er samen met een vriendin zaterdag en zondag de hele dag en avond bij <3