[VIDEO]KFPS: zes hengsten ingeschreven na Centraal Onderzoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO]KFPS: zes hengsten ingeschreven na Centraal Onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 21:30

kfps
Fokkerij, KFPS
Ingezonden door Kabayo

Vanmiddag hebben zes hengsten met goed gevolg het Centraal Onderzoek in Exloo afgerond en zijn daarmee in het stamboek ingeschreven. Opvallend is de invloed van Norbert-zoon Hette 481 die twee zonen kreeg goedgekeurd: Willem 508 en Wardy 509. Ulbe 506 en Yme 507 zijn beide in Denemarken gefokt en werden door een grote schare Deense fans bij de presentatie aan de hand met een rood-witte sjerp getooid. De vierjarige Teun 505 en Matthys 504 hebben door van hun leeftijd de laagste nummers van deze jaargang.

De hengstenkeuringscommissie liet bij monde van voorzitter van Harry Draaijer weten heel tevreden te zijn met deze nieuwe lichting van zes hengsten. “Een degelijke lichting met goed bewerkbare hengsten, die ook veel inzet getoond hebben.” Voorafgaand aan de huldiging van de fokkers en eigenaren werden ook trainingsleider Koos Naber, stalmeester Jessica Klaassens, menners Ito Werkman en Udo de Haan en het ruiterteam bestaande uit Judith Pietersen, Jakob van der Heide en Ludo van der Weide bedankt door KFPS-voorzitter Bert Wassenaar.

De nieuwe jaargang bestaat uit zes hengsten, nadat er in juli 32 hengsten aan de instructiedagen waren begonnen. Hiervan zijn 15 hengsten in september in het onderzoek aangeleverd. Op 27 oktober namen 10 hengsten deel aan de eindbeoordeling als rijpaard. De zes hengsten die toen het onderzoek vervolgden zijn vandaag in het stamboek ingeschreven. Onder grote publieke belangstelling werden de hengsten op het examen op het buitenterrein in de tuigproef en binnen in de menproef getoond.

Matthys 504
Matthys 504 is een zesjarige zoon van Norbert 444 uit een dochter van Beart 411. Dit gegeven levert hem een hoog verwantschapspercentage op, waardoor hij in combinatie met een relatief groot aantal merries een hoog inteeltpercentage zal geven. Z’n moeder is een eerste premie stermerrie met inmiddels 3 ster-nakomelingen. In z’n moederlijn (stam 2) vinden we vervolgens een Stermerrie van Krist 358 en een Modelmerrie van Leffert 306. In de moederlijn vinden we verderop de bekende Modelpreferente Ritske 202-dochter Zierda.
Matthys 504 valt op door zijn gedragenheid en zijn goede draf en extra galop. Voor de showwagen viel zijn voorbeengebruik en het front op.

Teun 505
Teun 505 is een vierjarige zoon van Bartele 472 uit een Stermerrie van Rindert 406, die inmiddels drie Ster-nakomelingen heeft. Z’n grootmoeder is een Model Sport en Preferente merrie van Fabe 348. Z’n overgrootmoeder is de beroemde Feitse 293-dochter Setske F. Setske F. is Ster, Preferent en Prestatie, heeft maar liefst 13 Ster-nakomelingen en is ondermeer de moeder van de preferente Beart 411.
Teun 505 is een hengst met veel bewegingstechniek en een goede houding, die in alle drie disciplines hoge cijfers kreeg voor zijn draf en galop. Gedurende het onderzoek heeft Teun 505 veel progressie gemaakt.

Ulbe 506
Ulbe 506 is als zoon van Anders 451 een hengst met een relatief laag verwantschapspercentage. Dit wordt versterkt door het feit dat hij vrij is van de invloedrijke hengsten Feitse 293, Leffert 306, Jasper 366 en Reitse 272. Ulbe 506 werd in Denemarken gefokt uit een Sterpreferente dochter van Anton 343. In de moederlijn (stam 10) vinden we vervolgens Sterpreferente dochters van respectievelijk Hearke 254 en Cobus 248.
Ulbe 506 heeft zich gedurende het onderzoek in alle drie de disciplines heel gelijkmatig getoond en beweegt met een goede techniek en laat zich heel goed bewerken en geeft zijn ruiters/rijders een goed gevoel.

Yme 507
Yme 507 is een driejarige zoon van Tsjalle 454, gefokt in Denemarken, uit een merrielijn die is opgebouwd met hengsten die relatief weinig invloed op de fokkerij hebben gehad. Z’n moeder is een Modelmerrie van Bente 412 met het Sportpredicaat. Ook z’n grootmoeder, van Wierd 409-dochter, is in het bezit van het Modelpredicaat en is tevens Preferent. De overgrootmoeder is een Stermerrie van Oltman 317 met drie Ster-nakomelingen. De vierde merrie in de merrielijn is de bekende Jakob 302-dochter Beitske fan Marksathe. Zij is Ster Preferent en Prestatie en heeft 11 Ster-nakomelingen. Deze paarden uit Stam 25 komen uit dezelfde lijn als de Preferente Norbert 444.
Yme 507 is een ijverige hengst met een goede lichaamshouding die met veel balans, afdruk en techniek galoppeert. Zijn draf is zowel onder het zadel met een opvallende techniek.

Willem 508
Willem 508 is een driejarige zoon van Hette 481 uit diens eerste jaargang. Z’n moeder is een Stermerrie van Folkert 353 met drie Ster-nakomelingen. Z’n grootmoeder is een Stermerrie van Tsjomme 329 met twee Ster-nakomelingen, terwijl z’n overgrootmoeder een Modelmerrie is met eveneens twee Sternakomelingen van Oege 267. Willem is afkomstig uit stam 61, waaruit ook hengsten als Tamme, Tjimme en Wicher zijn voortgekomen.
Willem werd afgelopen voorjaar via de ABFP-test aangewezen voor het CO. In het Centraal Onderzoek scoorde Willem 508 goed voor zijn souplesse en zijn ruimte in zijn bewegingen. Hij laat onder het zadel en aangespannen een goede stap zien en liet bij de gastuiters en gastrijders een positieve indruk achter.

Wardy 509
In de stamboom van Wardy 509 komen twee van de meest prominente tuigpaardenlijnen bij elkaar. Van moederszijde zijn dat de tuigpaardenmerries uit stam 8, terwijl vader Hette 481 afstamt van de bekende merries Fabiolaa en Ljurkje, waaruit de broers Ulke 338 en Karel 370 voort zijn gekomen. Zijn moeder is de inmiddels 18-jarige uitstekend bewaarde Goffert 369-dochter Annigjen, die de predicaten Ster, Preferent en Prestatie draagt. Ze heeft 7 Ster-nakomelingen, waarvan 1 Kroon, 1 Model en 2 Sport zijn. De bekendste nakomelingen zijn de goedgekeurde Maeije 440 en de meervoudig nationaal kampioen fokmerries voor de sjees Ytsjen Model Sport. Wardy’s grootmoeder is een Model en Sportmerrie van Feitse 293 en z’n overgrootmoeder is een Ster, dubbel Preferente, Prestatiemerrie van Hearke 254.
Zoals van zijn afstamming verwacht mocht worden overtuigde Wardy 509 met zijn optreden in de tuigproef waarbij hij veel techniek liet zijn. De hengst valt op door zijn instelling en looplust. Hij scoorde op alle drie de onderdelen boven de 82 punten.

Klik hier voor de volledige cijferlijst van het Centraal Onderzoek 2018.

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 25-11-18 17:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VIDEO]KFPS: zes hengsten ingeschreven na Centraal Onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:39

Ulbe is een drieling? :+

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [VIDEO]KFPS: zes hengsten ingeschreven na Centraal Onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:56

Ben zeer benieuwd naar de films waarin alle hengsten duidelijk worden uitgelicht.
Zeer gecharmeerd van de beweging van de derde hengst op de video!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26801
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:08

Ibbel schreef:
Ulbe is een drieling? :+

Ik moest hardop lachen _O-

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:16

Janine1990 schreef:
Ben zeer benieuwd naar de films waarin alle hengsten duidelijk worden uitgelicht.
Zeer gecharmeerd van de beweging van de derde hengst op de video!

Als het goed is is dat wardy :)

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: [VIDEO]KFPS: zes hengsten ingeschreven na Centraal Onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:45

Goh, ik ben niet meer zo onder de indruk van de hengsten van nu.. Ze lijken een hoop bravoure te missen die de oude hengsten wel hadden.

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [VIDEO]KFPS: zes hengsten ingeschreven na Centraal Onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:34

Waarom wordt niet vermeld of deze hengsten ook drager zijn?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:32

Mahitri schreef:
Waarom wordt niet vermeld of deze hengsten ook drager zijn?

Dat staat wel in het stuk op de kfps site. Eentje drager van dwerggen en eentje drager van waterhoofdgen.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 07:32

Popke schreef:
Mahitri schreef:
Waarom wordt niet vermeld of deze hengsten ook drager zijn?

Dat staat wel in het stuk op de kfps site. Eentje drager van dwerggen en eentje drager van waterhoofdgen.

Twee dwerg en 1 waterhoofd :) Is overigens wel vermeld bij de uitslag en komt ook gewoon in de phryso/op de site te staan

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:19

Janine1990 schreef:
Ben zeer benieuwd naar de films waarin alle hengsten duidelijk worden uitgelicht.
Zeer gecharmeerd van de beweging van de derde hengst op de video!


die 3de is Teun de Bartele!
Daar ben ik ook heel enthousiast over heel gaaf dier :)

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:20

Fotografie91 schreef:
Janine1990 schreef:
Ben zeer benieuwd naar de films waarin alle hengsten duidelijk worden uitgelicht.
Zeer gecharmeerd van de beweging van de derde hengst op de video!


die 3de is Teun de Bartele!
Daar ben ik ook heel enthousiast over heel gaaf dier :)


Hmmm.. ik heb 2 jaar geleden op de HK een Bartele gezien op het voorterrein waar ik waanzinnig van gecharmeerd was... Misschien heb ik er toch gevoel voor dan :')
Hoe de afstamming verder was, geen idee...

Sowieso wel redelijk gecharmeerd van Bartele kinderen!

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:21

Mahitri schreef:
Waarom wordt niet vermeld of deze hengsten ook drager zijn?


Ik denk dat dit de eerste en snelle publicatie was, om later verder toe te lichten of uit te breiden. Want dit stond echt suuuper snel online zaterdag.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:22

Janine1990 schreef:
Hmmm.. ik heb 2 jaar geleden op de HK een Bartele gezien op het voorterrein waar ik waanzinnig van gecharmeerd was... Misschien heb ik er toch gevoel voor dan :')
Hoe de afstamming verder was, geen idee...

Sowieso wel redelijk gecharmeerd van Bartele kinderen!


haha ik snap je!
Wij hebben ook meerdere Bartele kinderen gefokt en ze hebben iets extra :)
Deze hengst staat ook wel tussen de genomineerde voor volgend jaar voor onze merries haha maar ja de lijst is ook heel lang :p

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:16

Fotografie91 schreef:
Janine1990 schreef:
Ben zeer benieuwd naar de films waarin alle hengsten duidelijk worden uitgelicht.
Zeer gecharmeerd van de beweging van de derde hengst op de video!


die 3de is Teun de Bartele!
Daar ben ik ook heel enthousiast over heel gaaf dier :)

Nee dat is nummer 5 :)

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:24

Kabayo schreef:
die 3de is Teun de Bartele!
Daar ben ik ook heel enthousiast over heel gaaf dier :)

Nee dat is nummer 5 :)[/quote]

Volgens mij is 5 Willem?
Ik had de menner gesproken en die stuurde het zo door haha

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [VIDEO]KFPS: zes hengsten ingeschreven na Centraal Onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:45

Aan de lengte van de manen te zien is de vijfde teun. Hij liep ook als vijfde in de baan die dag :P teun en matthys hebben beide lange manen