Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Forums uitgelicht: [IM]In Memoriam

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
Foto door Amanda

Je weet dat het moment een keer komt, maar het liefst stel je het zo lang mogelijk uit: afscheid nemen van je geliefde viervoeter. Het verdriet is immens en het gemis slijt, maar gaat nooit over. Het krijgt uiteindelijk een plekje, maar je paardenvriend(in) zal nooit uit je hart verdwijnen.

Leven en dood zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. [IM]In Memoriam is dan ook bedoeld voor zaken die te maken hebben met het overlijden van je paard of pony. Je kunt hier een topic plaatsen als je een paard of pony hebt verloren, als je vragen hebt over de laatse levensfase van je paard, over cremeren of begraven of als je wilt weten hoe anderen met het verlies van een dierbaar paard om gaan. En natuurlijk biedt In Memoriam de ruimte om een topic te plaatsen ter nagedachtenis aan je paard of om steun te vinden bij andere paardenliefhebbers na het overlijden.

Het overlijden van een paard of pony is een aangrijpende gebeurtenis, en iedereen gaat anders met zijn/haar verdriet om, of maakt andere keuzes dan jij gedaan zou hebben. Heb daar wel respect voor, zeker op dit deel van Bokt.

Gerelateerde topics:
[VN] Forums uitgelicht: [UK]Uit de kunst
[VN] Forums uitgelicht: Verzorgpaarden [VP]
[VN] Forums uitgelicht: [BRT]Buitenrijden, ruitervakanties en ...
[VN] Forums uitgelicht: In The Picture (ITP)
[VN] Forum uitgelicht: Paardenwelzijn
[VN] Forum uitgelicht: Fokkerij en afstamming.
[VN] Forum uitgelicht: Western
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-18 11:11 



 
Profiel   

Amanda schreef
over cremeren of begraven of als je wilt weten hoe anderen met het verlies van een dierbaar paard om gaan.


Euhm.... ik snap dat de Rendac niet zo mooi klinkt, maar eh, begraven? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-18 12:31 



 
Profiel   

De nieuwe eigenaren van onze jaarling hebben hem een paar weken geleden ook begraven, is dus ( op sommige plekken ) een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-18 18:29 



 
Profiel   

_AAASCHAAA_ schreef
De nieuwe eigenaren van onze jaarling hebben hem een paar weken geleden ook begraven, is dus ( op sommige plekken ) een optie.



Ik heb eens snel gegoogled, maar ik zie alleen maar dat t niet mag.. Wat is je bron?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-18 18:46 



 
Profiel   

Ik weet ook niet precies hoe het zit. Kwam wel verschillende bronnen tegen, waaronder ook deze die aangeeft dat het mag als de gemeente toestemming geeft: http://shcn.eu/bestemming/begraven

Maar je zou de zin in dit topic ook anders kunnen lezen. Er staat 'als je vragen hebt over begraven'. Dan zou het antwoord ook kunnen zijn dat dat niet mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-18 20:39 



 
Profiel   

Toch vind ik het een vreemde formulering en behoorlijk ver gezocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-18 22:26 



 
Profiel   

Ik zal eens aan Amanda vragen hoe ze het precies bedoelt heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-18 22:35 



 
Profiel   

nine1987 schreef
_AAASCHAAA_ schreef
De nieuwe eigenaren van onze jaarling hebben hem een paar weken geleden ook begraven, is dus ( op sommige plekken ) een optie.



Ik heb eens snel gegoogled, maar ik zie alleen maar dat t niet mag.. Wat is je bron?


Hoe het verder zit weet ik niet, weet alleen dat ze hem begraven hebben op hun eigen land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 07:19 



 
Profiel   

Officieel mag je een paard niet begraven vanwege bepaalde ziektekiemen die een paardenkadaver produceert nog na lange tijd in de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 09:18 



 
Profiel   

In Belgiƫ mag je een paard sowieso nooit begraven. In NL weet ik niet hoe het zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 09:58 



 
Profiel   

Ook in NL mag dit nooit.

Dat sommige mensen het wel doen is iets een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 10:47 



 
Profiel   

In Nederland mag je alleen (kleine) huisdieren, zoals hond/kat/konijn ed op eigen grond (ook niet bij een huurhuis) begraven.
Dit moet op het bouwblok en niet in een wei.
Ook zijn er regels over hoe diep het minimaal moet,

Citaat
Hobbydieren uitzondering

Voor hobbydieren, zoals paarden, schapen, hangbuikzwijntes, bokjes en kippen, gelden andere eisen dan voor gezelschapsdieren. Bij de verwijdering van dode hobbydieren moet u voldoen aan dezelfde eisen als dode landbouwhuisdieren.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/kadaver ... hapsdieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 10:54 



 
Profiel   

Ik denk dat met begraven bedoeld wordt dat de as van het paard, na crematie, begraven wordt op eigen grond of waar wenselijk.
Volgens mij is dat namelijk niet strafbaar, maar wel een hele mooie oplossing :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 11:29 



 
Profiel   

Officieel mag je volgens de wet alleen dieren van <5kg begraven. De meeste honden zijn dus al te groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 13:26 



 
Profiel   

emilyslaluna schreef
Officieel mag je volgens de wet alleen dieren van <5kg begraven. De meeste honden zijn dus al te groot.

In de wet (zie mijn link) staat niets genoemd over kilo's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 13:57 



 
Profiel   

Brainless schreef
emilyslaluna schreef
Officieel mag je volgens de wet alleen dieren van <5kg begraven. De meeste honden zijn dus al te groot.

In de wet (zie mijn link) staat niets genoemd over kilo's.


Bij mijn studie diergeneeskunde in Antwerpen zeggen ze dat de wet <5kg zegt. Dus dat heb ik geleerd. Misschien is het in Nederland anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 14:04 



 
Profiel   

Ik ben eens op een dierenkerkhof geweest en daar lag een shetlander begraven. Het was een officieel dierenkerkhof. Weet alleen even niet meer waar, we waren ergens op vakantie. In Nederland. Er was toen een open dag op het kerkhof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 14:14 



 
Profiel   

Misschien komt dat wel weer overeen met de link die ik eerder gevonden had, waar in staat dat het in sommige gemeentes wel zou mogen. Maar ik weet dus niet of dat nog actueel/betrouwbaar is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-18 14:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen