Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 15:27

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Een waterbak in de marathon. Foto: MelanieB.

In Bokkers leggen uit komt iedere maand een bokker aan het woord die veel verstand heeft van een bepaald onderwerp binnen de paardensport en –houderij. Deze maand vertelt MelanieB over SGMW. MelanieB heeft meegedaan aan het WK mennen 2017 en ment op internationaal niveau.

Een korte introductie vooraf:
SGMW staat voor samengestelde menwedstrijd en bestaat uit drie onderdelen: dressuur, marathon en vaardigheid. Van oorsprong komt het van het rijden met de postkoets. Toen dat werd opgeheven dankzij mechanisering is de traditie van het rijden van de routes voortgezet als vorm van vermaak. De obstakels die toentertijd werden tegengekomen, zijn nu zichtbaar in de wedstrijdonderdelen.
Bron: Bokt Wiki


Hoe ben je met SGMW in aanraking gekomen?
Vroeger reed ik onder het zadel SGW/eventing. Toen ik de overstap maakte naar de mensport was ik vanzelfsprekend ook benieuwd naar de men-versie (of ja...wat bestond eerder. ;) ) van de SGW. Zo rolde ik er vanzelf in met wat hulp van mijn toenmalige menclub.

Kan je in het kort uitleggen wat de onderdelen van SGMW inhouden en wat de spelregels zijn?
De samengestelde wedstrijdsport bestaat uit 3 onderdelen. Vaak op dag 1 de dressuur en aansluitend de vaardigheid (kegels rijden) en vaak op dag 2 de marathon.
Je hebt hierbij nationaal de klassen:
- L (licht)
- M (Middel)
- Z (Zwaar)
Daarin onderverdeeld de categorieën enkelspan, tweespan, tandem en vierspan.
Pony rubrieken tot stokmaat 1.48 en paarden rubrieken vanaf 1.48,1

Voor elk onderdeel krijg je strafpunten:
Je dressuurproef, eventuele opgelopen strafpunten in de vaardigheid (balletjes en/of tijdsfouten) en in de marathon rijd je 6-8 hindernissen (afhankelijk van het niveau) en per hindernis krijg je ook weer 0,25 strafpunt per seconde die je in de hindernis bent.
De trajecten eromheen moet je binnen de minimale en toegestane tijd rijden om geen extra strafpunten op te lopen, hoe hoger je komt, hoe vlotter je moet rijden in de trajecten. Je krijgt strafpunten als je te vroeg of te laat binnenkomt, maar te snel binnenkomen word altijd strenger bestraft dan te laat.
Dat alles wordt bij elkaar opgeteld en degene met de minste strafpunten is de winnaar.

Voor het eerste traject, na het traject/voor de marathon en na de marathon zijn er veterinaire keuringen.

In de hogere klassen of bijv. NK's wordt vaak op 3 dagen de wedstrijd gereden: eerst de dressuur, dan de marathon en als laatste de vaardigheid gereden. Zo wordt het vaardigheid rijden ook een mentaal spelletje en ontzettend spannend; je weet wat je moet rijden.
Kan je de spanning en de druk aan?

Welke vaardigheden en eigenschappen moet een paard hebben om er goed in te zijn?
Voor de rubriek enkelspan moet je natuurlijk een ontzettend veelzijdig paard hebben.
In de 2-span/4-span rubrieken mag je een paard/pony wisselen. (dus 3 pony's voor een 2-span, en 5 pony's voor een 4-span)
Dat maakt het voor een meerspan al anders dan een enkelspan; veel mensen hebben bijv. een marathonpony die ze dan in de marathon erbij inzetten. Belangrijk voor meerspannen is dat de pony's/paarden een goed karakter hebben en echte teamplayers zijn; ze moeten immers samenwerken als span. Voldoende kwaliteit voor de dressuur, stabiliteit in de vaardigheid.
Een enkelspan paard moet goed allround zijn, de rust kunnen bewaren voor de dressuur. Power, uithoudingsvermogen, soepelheid, en wilskracht voor de marathon. Goed kunnen schakelen en zich laten leiden in de vaardigheid.

In principe kun je met elk gezond dier met een goed karakter in de mensport goed meekomen, uiteraard moet je wel je voor en nadelen afwegen qua ras, type etc; alle stokmaten pony's zitten door elkaar, en hoe hoger je komt; hoe beter je team in alle 3 de onderdelen moet zijn.

Afbeelding
Tweespan dressuur. Foto: MelanieB.

Welke vaardigheden zijn voor een SGMW-menner belangrijk?
Het is wel onwijs handig als je een beetje een goed geheugen hebt, want met 6-8 verschillende hindernissen te onthouden van poort A tot F is nog een beste klus als je daar nog niet zo ervaren in bent. Al doende leert men uiteraard en je groom mag je luidkeels begeleiden in de hindernissen, maar het is toch een makkelijke vaardigheid als je iets goed kan onthouden.
De dressuur is toch wel het belangrijkste; als je je dressuur goed voor elkaar hebt, word het schakelen in de vaardigheid en marathon al een stuk makkelijker voor zowel jou als je pony/paard.
Verder is veel te trainen, maar als je het hebt over hogere niveau's is de vaardigheid een pittig mentaal spelletje; je weet bijv dat je geen enkele fout mag maken omdat je dan je winst 'weggooit'. Dan wordt de druk gigantisch en daar moet je mee om kunnen gaan, en dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan...

Hoe train je voor wedstrijden?
In principe kun je met een goede basisconditie al een eind komen.
De marathon is natuurlijk een afwisseling van duursport en sprinten als het ware.
Je rijdt tussen de hindernissen op het aangegeven km/u welke bij de klasse wordt aangegeven en in de hindernis rijd je circa 1 minuut zo vlot als je kan, dus 6-8 keer 1 minuut pieken.
Dit betekent volle inspanning in de hindernis, en daarna weer de rust erin krijgen zodat ze zo snel mogelijk herstellen voor de volgende hindernis.

Een marathon traject is vaak ±30 min A traject (soort 'inrijd traject') en daarna het B traject; de marathon. Deze is ook vaak ±30 min.
Dus in totaal ben je toch wel zeker een uur aan het rijden met 6-8 keer 1 minuut volle krachtsport, dus die conditie moeten ze wel hebben; zeker als je enkelspan rijdt.
Een hartslagmeter kan je hier zeker mee helpen om te zien hoe lang je paard/pony moet herstellen qua hartslag. Maar spieropbouw is ook zeker heel belangrijk om de wagen goed aan te kunnen blijven trekken.

Wat vind je zo mooi aan SGMW?
Wat niet? De sfeer, de gezelligheid, sportiviteit..het is een prachtige sport.
Elke wedstrijd voelt als een kleine vakantie; pony's en paarden gestald op of aan de wagen, caravans overal en in de avond gezellig bbq-en of een drankje doen, of tot laat in de avond de hindernissen verkennen.
Je ziet alle rassen in de SGMW, van shetlander tot belgisch trekpaard. Plezier voert de boventoon.
En het mooie is ook dat je het samen met je groom(s) doet, dit maakt het ook echt een teamsport. Zonder goede groom ben je nergens.
Ook zijn menners de meest creatieve mensen die ik ken want ja; er moet nogal wat mee op zo'n wedstrijd. 1 of soms 2 wagens, 1 tot 5 pony's/paarden, slaapplekken. Het is een gezellige bedoeling op het camping terrein!

Welk advies zou je mee willen geven aan mensen die interesse hebben in SGMW?
Ga eens kijken op een samengestelde wedstrijd, zo kun je zien hoe het een beetje verloopt en de gezellige sfeer proeven.
Lees je uiteraard voor je start goed in in de reglementen, maar vooral vraag het bij je menclub, je instructeur, mede menners. En uiteraard staat mijn inbox ook altijd open voor vragen ;)

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:24

Heel leuk en enthousiast stuk! Mocht er hier ooit weer een paard/pony komen, is deze tak van sport wel 1 van mijn dromen.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:47

Citaat:
Wat vind je zo mooi aan SGMW?
Wat niet? De sfeer, de gezelligheid, sportiviteit..het is een prachtige sport.
Elke wedstrijd voelt als een kleine vakantie; pony's en paarden gestald op of aan de wagen, caravans overal en in de avond gezellig bbq-en of een drankje doen, of tot laat in de avond de hindernissen verkennen.
Je ziet alle rassen in de SGMW, van shetlander tot belgisch trekpaard. Plezier voert de boventoon.
En het mooie is ook dat je het samen met je groom(s) doet, dit maakt het ook echt een teamsport. Zonder goede groom ben je nergens.
Ook zijn menners de meest creatieve mensen die ik ken want ja; er moet nogal wat mee op zo'n wedstrijd. 1 of soms 2 wagens, 1 tot 5 pony's/paarden, slaapplekken. Het is een gezellige bedoeling op het camping terrein!



Dit is zo waar, het is echt een soort mini vakantie als je op samengestelde wedstrijd gaat. In de paardensport is het ook een heel erg sociale tak, iedereen wenst elkaar succes en heeft de grootste lol samen. je hebt het goed omschreven!! :)
Mooiste wat er is <3
nu er nog een beetje goed in worden :+ :D :o

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:54

Mooi verwoord Mel! De saamhorigheid in onze sport is enorm!

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:29

Wat een leuk stuk over onze fantastische leuke hobby!

Lekilove

Berichten: 50
Geregistreerd: 23-02-13
Woonplaats: Scheveningen

Re: Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:38

Idd goed verwoord! Wat mij is opgevallen dat iedereen elkaar helpt en er een leuke, gemoedelijke sfeer hangt. Dat mis ik helaas vaak tijdens wedstrijden onder het zadel.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:39

Wat een leuk stuk is het geworden!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:00

Lekilove schreef:
Idd goed verwoord! Wat mij is opgevallen dat iedereen elkaar helpt en er een leuke, gemoedelijke sfeer hangt. Dat mis ik helaas vaak tijdens wedstrijden onder het zadel.


Je haalt me de woorden uit de mond, bovenstaande is een van hoofdredenen om de locale men evenementen te bezoeken.

Voel me als bezoeker (men zelf helaas niet actief..) overal welkom, ook op de campeer terreinen , mag alles vragen en bekijken, krijg uitvoerig uitleg, spontane reacties's , mag foto's maken maar vooral heel soepel contact maken.
En voor je het weet zit je aan het bier en de barbeque bij een ploegje voor de caravan of camper ;) tot laat op de avond.

Kom hier dus de gezonde & blije paardjes en pony's tegen, lekker door het lijf met goed zorgende eigenaren.
Buiten het parcours relaxtheid, zorg en rust, in het parcours er fanatiek ervoor gaan :D

Bizar dat in de dressie wereldje de sfeer onderling zo totaal anders is......

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:13

Leuk interview! Het is voor mij nog een onbekend stukje paardensport. Wist bv. niet dat je zo een uur bezig bent met die marathon. :oo

Peetstap schreef:
Bizar dat in de dressie wereldje de sfeer onderling zo totaal anders is......


Komt dat ook niet door het feit dat je bij meerdaagse wedstrijden ook eerder dat kampgevoel krijgt? Bij een dressuurwedstrijd kom je bv. een uur voordat je moet presteren aan en een kwartier na je prestatie rijd je bij wijze van spreken al weer naar stal. Op het wedstrijdterrein zelf ben je dus de hele tijd bezig met je wedstrijd: aanmelden, je paard klaarmaken, jezelf klaarmaken, focussen, je ding doen, paard naverzorgen, spullen opruimen etc. Op zo een ogenblik ben je dus inderdaad minder in de mood om een nonchalant praatje te slaan of even lekker de barbecue aan te steken. :D
Maar als je twee of drie dagen "op kamp gaat" dan heb je wel de tijd om relax met wat klapstoeltjes bij elkaar te gaan zitten, napratend over de voorbije dag.

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Re: Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:27

Gaaf stuk geworden Melanie! :j

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:28

Mooi verwoord! Ik ga het spontaan missen ineens Haha!
Helaas is het financieel voor ons niet meer haalbaar om samengestelde menwedstrijden te rijden. Het is een geweldige sport maar ook een dure. Daarom de overstap naar ohz gemaakt en mennen doen we lekker recreatief. (Tenminste dat zit in de planning als onze nieuwe topper oud genoeg is).
Voor nu zijn we fanatieke toeschouwers en staan we regelmatig als (assistent) hindernisrechter op de eerste rang. Ook heel gaaf! Kunnen we Melanie (e.a.) aanmoedigen!

Anoniem

Re: Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:30

Leuke uitleg, Melanie!

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:33

Leuk stukje. Ik vind het ook altijd leuk en inspirerend om jullie samen door de hindernissen te zien gaan. Een echt team.


Wat betreft de saamhorigheid: Ik moet altijd heel erg schakelen tussen groomen op (eendaagse) menwedstrijd of dressuurwedstrijd. Bij de eerste klets je met iedereen. Bij de tweede word je aangekeken alsof je niet goed wijs bent als je tegen een vreemde begint te kletsen :') . Oja. Dat doen ze hier niet :))

De marathon zelf duurt idd een uur. Maar je hebt er minstens 5x zo lang plezier van. :))
Uren verkennen. O.. zij lopen de hindernis totaal anders dan wij, is dat niet handiger?
Uren zenuwachtig zijn. Onthoud ik alles wel goed?
Vlak voor de start. Oh God, nu gaat het weer echt gebeuren.
Tijdens de hindernissen. Woehoe. Adrenalinekick
Na de marathon: jeetje het is alweer voorbij. Wanneer gaan we weer?

Ik heb alweer zin in het komende seizoen. Dan mag ik bij meerdere menners groomen, dus dat wordt gezellig druk +:)+

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Bokkers leggen uit: SGMW met MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:02

Leuk stuk zeg!

Ik ga komend jaar oefenen in de dressuur en vaardigheid...

Als ik een (vaste) groom voor elkaar krijg, zou ik de SGMW het jaar erna wel eens willen ervaren :))