Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Magnesium lijkt paarden toch niet te kalmeren

 
Profiel   

Horsetalk / Bokt.nl
Wetenschap

Resultaten van een recent Australisch onderzoek suggereren dat magnesium geen wondermiddel is om paarden mee te kalmeren.

Paarden zijn prooidieren en laten vluchtreacties zien. Als deze reacties te heftig zijn kiezen sommige eigenaren ervoor om een kalmerend supplement te gebruiken. Deze bevatten vaak magnesium.

Een onderzoek uit 2015 liet zien dat magnesiumaspartaat (een veelvoorkomende bron van magnesium) de snelheid van de vluchtreactie significant kon verlagen. De gebruikte steekproef was echter heel klein, dus het was de vraag of dit effect ook zou voorkomen bij andere dieren, en of de aspartaat überhaupt verantwoordelijk was voor dit effect.

Het recentere onderzoek is uitgevoerd door de Charles Sturt University in Australië. Het onderzoek was bedoeld om te controleren of magnesium de oorzaak was van het gevonden effect in het onderzoek uit 2015. Voor dit onderzoek zijn 18 paarden gebruikt: zes pony’s, zes arabieren en zes volbloeden. Zij kregen drie weken lang elke week ander voer voorgeschoteld. Allereerst was er een controledieet dat alleen bestond uit hooi, dan was er een dieet van hooi aangevuld met een magnesiumsupplement, en als laatste was er een dieet van hooi aangevuld met een supplement van aspartaat (zoals in de studie uit 2015).

Sommige paarden reageerden minder snel en andere paarden juist sneller als ze het aspartaat supplement kregen, vergeleken met de reactietijd van dieren op het controledieet die nauwelijks veranderde. De dieren lieten geen signaal zien dat ze kalmer of juist opgewondener waren tijdens één van de soorten voer. Dit wijst erop dat zowel het magnesium als het aspartaatsupplement niet zorgde voor consistente effecten op de vluchtreactie van de paarden.

Volgens de onderzoekers is het beter om je als eigenaar te focussen op gewenning van stressvolle situaties om de vluchtreactie onder controle te houden in plaats van te vertrouwen op een magnesiumsupplement.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:13 



 
Profiel   

Een onderzoek van amper 3 weken met amper 18 proefpaarden? Dit is toch te beperkt om wetenschappelijk genoemd te worden hoor.

Ik hoop dat het toch algemeen geweten is dat extra magnesium enkel helpt als de schrikachtigheid te wijten is aan een magnesiumtekort. Voldoende magnesium zorgt voor voldoende spierontspanning, maar als het paard al voldoende magnesium heeft, zal teveel niet helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:18 



 
Profiel   

Jammer dat ze niet langer keken. Een week is erg kort

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:18 



 
Profiel   

Citaat
Volgens de onderzoekers is het beter om je als eigenaar te focussen op gewenning van stressvolle situaties om de vluchtreactie onder controle te houden in plaats van te vertrouwen op een magnesiumsupplement.


Hier ben ik het zeker mee eens. Echter ik geloof wel in de werking van magnrsium.

Voor de test hadden ze mn PRE mogen gebruiken. Zonder magnesium zat ze doorlopend hoog in de spanning. Met magnesium had ik echt een heel ander paard dus de ervaring is hier anders

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:21 



 
Profiel   

Mijn kwpn hadden ze ook mogen testen. Die staat zonder magnesium zo strak dat hij gegarandeerd van zijn eigen schaduw schrikt. Maar er is ook magnesiumtekort uit bloedonderzoek gekomen. Ik vind het ook een heel beperkt onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:26 



 
Profiel   

bij die van ons had magnesium geen enkel effect

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:39 



 
Profiel   

Te kort, te weinig paarden. En slecht onderbouwd. Ik vind het zonde. Dit onderzoek had veel uitgebreider gekund. Er staat 9/10 keer op de doosjes dat je de eerste maand een verhoogde dosis kunt geven en daarna pas op de onderhoud dosis over hoeft gaan.

Met andere woorden het lichaam heeft tijd nodig om het te kort aan te vullen.

Dus dit onderzoek kan helaas maar waar... De prullenbak in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:42 



 
Profiel   

Tegenwoordig wordt altijd magnesium aangeraden als een paard wat springerig is, maar springerig betekent niet automatisch dat het dier gebrek aan magnesium heeft.
Ik geef mijn paard magnesium omdat ik merk dat ze dan minder spanning heeft op de broekspieren, maar ze wordt er absoluut niet rustiger door of zo (stond gisteren met de wind als een kangaroe op en neer te springen in de box).

Eigenlijk doet die studie niets anders dan ons vertellen dat we niet in sprookjes moeten geloven. De mankementen van de studie zijn dezelfde mankementen van de gemiddelde paardenbezitter: gooi er maar nagnesium in, komt alles vanzelf goed. Zo werkt het uiteraard niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:45 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Tegenwoordig wordt altijd magnesium aangeraden als een paard wat springerig is, maar springerig betekent niet automatisch dat het dier gebrek aan magnesium heeft.
Ik geef mijn paard magnesium omdat ik merk dat ze dan minder spanning heeft op de broekspieren, maar ze wordt er absoluut niet rustiger door of zo (stond gisteren met de wind als een kangaroe op en neer te springen in de box).

Eigenlijk doet die studie niets anders dan ons vertellen dat we niet in sprookjes moeten geloven. De mankementen van de studie zijn dezelfde mankementen van de gemiddelde paardenbezitter: gooi er maar nagnesium in, komt alles vanzelf goed. Zo werkt het uiteraard niet.



Ik denk dat dit een gemiste kans in geweest. De groepen hadden veel groter moeten zijn. En een van de L groepen had hoog in het werk moeten staan. Een groep gemiddeld en een groep niet.

Ze hebben nu niet alle variabelen afgestreept. En ook niet lang genoeg gekeken wat het effect is.

Paard hoeft ook niet per definitie rustiger te worden. Als het zichzelf maar beter wilt laten bewerken. Meer toegankelijk wordt voor hulpen.
. En dat hebben ze nu niet getest.

Echt zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:57 



 
Profiel   

Ik geef mijn paard magnesium omdat hij door paar rare incidenten van bomproef naar erg schrikkerig was geworden. Ik begon het na 2.5 week te merken en heb mijn oude paard kwa gedrag weer terug. Dus bij mij werkt het zeker wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 13:04 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Tegenwoordig wordt altijd magnesium aangeraden als een paard wat springerig is, maar springerig betekent niet automatisch dat het dier gebrek aan magnesium heeft.
Ik geef mijn paard magnesium omdat ik merk dat ze dan minder spanning heeft op de broekspieren, maar ze wordt er absoluut niet rustiger door of zo (stond gisteren met de wind als een kangaroe op en neer te springen in de box).

Eigenlijk doet die studie niets anders dan ons vertellen dat we niet in sprookjes moeten geloven. De mankementen van de studie zijn dezelfde mankementen van de gemiddelde paardenbezitter: gooi er maar nagnesium in, komt alles vanzelf goed. Zo werkt het uiteraard niet.


Helemaal mee eens. Ik vind het altijd gek dat onderzoeken zoals dit meteen aan de kant geschoven worden met redenen zoals steekproef is niet groot genoeg, periode is niet lang genoeg etc. Maar als iemand iets op bokt zegt en dat wordt dan beaamd door genoeg andere bokkers, dan is het ineens wel waarheid, terwijl daar toch ook geen wetenschappelijk onderzoek achter zit.

Magnesium helpt stijve spieren ontspannen, dus als je paard heet onder het zadel is omdat zijn spieren vol spanning zitten, dan zal het heus wel helpen. Maar een paard dat nerveus is van karakter of slecht getraind wordt, gaat echt niet rustiger worden door magnesium. Integendeel, bij mensen wordt vaak magnesium voorgeschreven wanneer we ons constant moe en lusteloos voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 14:27 



 
Profiel   

Toen mijn shet vorig jaar vage klachten had (en bloed onderzoek wees magnesium tekort aan) was hij altijd al vrij rustig.

Na een tijdje magnesium bij gevoerd te hebben, ging hij steeds meer rennen in de paddock.

Dus hij werd juist niet rustiger.

Maar ik denk dat hij beter in zijn vel is gaan zitten en eerst altijd al wat last van zijn spieren heeft gehad.

Dus op zo'n manier kan het denk ik ook invloed hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 18:20 



 

Ik begrijp dit hele onderzoek niet. Bij magnesium tekorten is 1 van de symptomen stress/angst. Als er geen magnesium tekort is, doet het ook niets aan eventuele aanwezige stress/angst. Dan moet je dat ergens anders gaan zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 18:35 



 
Profiel   

Stress zou ook een magnesiumvreter zijn. Volgens mij is magnesium niet goed te meten. S winters zouder er meer tekorten zijn ivm geen gras enzovoort. Magnesiumtekort heeft ongetwijfeld ook spierstijfheid en meer last. Paarden sneller overprikkeld en dus sneller vluchtreacties. Ik vind het onderzoek van wat ik hier lees vrij simpel opgesteld. En vrij klein. Blijft denk ik moeilijk te meten doordat er zoveel factoren meespelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 20:27 



 
Profiel   

Bij mensen weten de artsen ook niet goed wat ze er mee aan moeten: bijvoorbeeld Meta Relax helpt zogezegd tegen vermoeidheid, maar toen ik het als ondersteuning begon te nemen voor mijn spieren (hardlooptraining), raadde de arts me aan om het 's avonds te nemen, omdat je er moe van kon worden.

Hier nog n rillerig paardje op pension gehad, bij een (standaard) bloedonderzoek bleek dat ie zelfs teveel magnesium had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 20:45 



 
Profiel   

Ik snap die logica nooit zo? Dat men denkt dat je door magnesium gebruik een stel makke schappen ervoor terug krijgt. Ik heb al een hele poos magnesium gebruikt bij een heel nerveus paard, die zijn spieren maar moeilijk wilde ontspannen. Maar rustiger worden ze er niet van hoor! Het is een bewezen feit dat magnesium de spieren sneller laat herstellen en ontspannen na een zware inspanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 20:50 



 
Profiel   

Ik ken 2 "kalmerende effecten" van magnesium.
Bij spierkramp kan het bijdragen aan het oplossen van de kramp;
en het kan werken als een 'stabilisator' in de prikkelgeleiding.

Zij het dat ik denk, dat hetzij kramp, hetzij te heftig op te kleine prikkels reageren vooral een kwestie van gebrek aan magnesium is.

Daarmee komt het onderzoek in de hoek van "we hebben de populaire trends eens uitgetest".
Op zich nuttig.

Een week is kort en verder schieten we er weinig mee op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 20:57 



 
Profiel   

Ik gebruik zelf magnesium-gel bij kramp. Werkt heel snel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 21:03 



 
Profiel   

Dit laatste onderzoek was niet heel betrouwbaar nee, maar dat was het onderzoek van 2015 ook niet. Deze was namelijk gedaan met een steekproef van 6 paarden van hetzelfde ras. Dit onderzoek bevat 18 paarden. 3x zoveel. Nog steeds weinig, maar meer dan die andere dus kwa betrouwbaarheid zou ik niet zeggen dat dit laatste onderzoek onderdoet voor die van 2015?

Ik zou hieruit niet de conclusie trekken dat magnesium nutteloos is, maar vooral dat magnesium gewoon geen wondermiddel is en dat het dus niet altijd helpt, en er niet teveel verwacht van moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 21:04 



 
Profiel   

een week testen is idd wel heel erg kort.

De schimmel uit mijn profiel had er zeker baat bij. Gaf haar muesli waar extra magnesium is zat toegevoegd en ik merkte toch wel degelijk verschil. Zonder was ze veel nerveuzer en ontzettend kijkerig. Met was het kijkerig zijn en nerveuze gedrag vele malen minder. Dan was ze een veel kalmer paard die niet bij elk vreemd geluidje of beweging een paar galopsprongen naar voren nam (dat was haar schrikreactie; 2 galopsprongen naar voren en dan was het meestal ook klaar).

Bij haar werkte het wel degelijk dus. Maar verschil merkte ik wel pas na meer dan een week voeren. De eerste week was er idd geen verschil, dat kwam na ong anderhalve week zo'n beetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-18 08:42 



 
Profiel   

MiniMeLona schreef
Bij magnesium tekorten is 1 van de symptomen stress/angst.

Jij herhaalt wat de supplementenboer vertelt, maar het is absoluut onjuist.
Er bestaat geen verband tussen magnesiumtekort en stress.
Net omgekeerd.
Paarden met magnesiumtekort worden traag en lethargisch.
In een gevorderd stadium kunnen daar onwillekeurige krampen en stuiptrekkingen bij komen.
Van heel ver af lijkt dat misschien op een schrikreactie, maar daar heeft het absoluut niets mee te maken.

1. Magnesium voeren heeft alleen zin bij een magnesiumtekort.
Magnesiumtekort komt bij een normale voeding zo goed als nooit voor.

2. Magnesium is geen kalmeermiddel.
De enige die rustiger wordt door een paard magnesium te voeren is de eigenaar/ruiter.

3. Teveel magnesium voeren is gevaarlijk.
Extra magnesium werkt de vorming van darmstenen in de hand, en kan tot koliek leiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-18 14:11 



 
Profiel   

Bij stress verbruik je meer magnesium en heb je groter kans op een tekort.

Magnesium werkt ontspannend. Bij mij in elk geval. Op de spieren maar voor mijn gevoel ook mentaal. Ik slik het voor het sporten of voor het naar bed gaan. Bij spierpijn smeer ik magnesium gel. Dat helpt iets. Net als Arnica gel. Dat heb ik ook maar zelf getest. Ik heb last van spierpijn en bindweefsel pijnen. Erg snel spierpijn en knopen en triggerpoints.

Maar als een paard geen tekort heeft, zal het een niet hetzelfde effect hebben als bij een paard met wel een tekort. Ze hadden beter van te voren kunnen testen of er een tekort was bij bepaalde paarden en dan kijken wat het effect is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-18 17:55 



 
Profiel   

BigBen schreef
Knip

1. Magnesium voeren heeft alleen zin bij een magnesiumtekort.
Magnesiumtekort komt bij een normale voeding zo goed als nooit voor.

Knip


In diverse bronnen wordt juist gewaarschuwd voor het tekort aan magnesium bij paarden. Hier spreekt men over een kwart van de paarden:
https://www.horses.nl/articles/voedingssupplement-magnesium/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-18 21:57 



 
Profiel   

Leuk zon onderzoek maar als een paard het niet nodig heeft, meet je ook geen effect. En dan heb ik het ook over de vorm waarin t wordt gegeven.

Dus ik vind het erg kort door de bocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 08:16 



 
Profiel   

Dat mensen elkaar adviseren magnesium te geven bij een schrikkerig paard heeft in ieder geval veel paarden en baasjes geholpen, omdat mensen zelf veel teveel spanning overbrengen en als je ze iets laat geven aan hun paard, ze zelf al heel anders zijn naar en met hun paard. In die zin een prima middel om wat problemen weg te werken, ook al liggen die in hele hoge percentages bij de eigenaren.

Onderzoeken zijn altijd vaag. Voor echt goede onderzoeken moet je veel meer ''soorten'' paarden in diverse situaties en met verschillende achtergronden testen. Nog beter 2 generaties lang.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 16:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen