Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

 
Profiel   

CharmingS schreef
EpiqueCheval schreef
Iedereen vind het zo vanzelfsprekend, en dat snap ik. Toch heb ik heel wat issues gehad met mijn bijrijdster die op z'n zachtst gezegt een paar maatjes meer is. toen ik er op wees dat ze echt niet mijn zadel kon gebruiken, omdat deze simpelweg te klein voor haar is, kreeg ik de grootste drama. (huilen, beschuldigen dat ik zei dat ze dik was.. etc etc.) Zelf heb ik een 17inch zadel, en voor haar is minimaal een 18,5 wenselijk. Uiteindelijk is er een ander zadel gekomen.

Ik weet niet of dit alles heeft opgelost. De osteo heeft mn friesje 2weken geleden goed te pakken gehad. op de plek waar de lepel rust zat het compleet vast.... Ze heeft er flink last van gehad.

Ergends is het goed dat er aandacht aan besteed word. Ik heb het belang van een goed passend zadel proberen uit te leggen, ongeacht of je nou wat flinker bent of wat kleiner. Vaak word er wel moeilijk om gedaan omdat het confronterend is... #) |( |(


Ik neem aan dat je nu niemand meer op je paard laat rijden met overgewicht? ;)


Ze heeft 2 weken rust gehad, en nu ben ik het rustig aan het opbouwen... maar ... ik heb er wel van geleerd... :(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 12:12 



 
Profiel   

Maar ik vraag me dan oprecht af waarom je dan kiest voor een bijrijder die op zijn zachts gezegd een paar maatjes meer heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 12:16 



 
Profiel   

Iemand die op ons paard is wezen proefrijden is door de beugelriemhaak gezakt en die is volledig afgebroken. Uit beleefdheid heb ik gezegd dat ze erop mocht rijden. In de middag liep paardlief zelfs onregelmatig {:)-:( Hoe moet ik van te voren weten? Dat iemand 120 kilo weegt. Ik vind het heel moeilijk om daar wat van te zeggen als iemand recht voor je staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 12:24 



 
Profiel   

maria1990 schreef
Iemand die op ons paard is wezen proefrijden is door de beugelriemhaak gezakt en die is volledig afgebroken.


:wow: wooooh. Als je dat dan als persoon zelf nog niet inziet dan weet ik het ook niet meer hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 12:35 



 

maria1990 schreef
Iemand die op ons paard is wezen proefrijden is door de beugelriemhaak gezakt en die is volledig afgebroken. Uit beleefdheid heb ik gezegd dat ze erop mocht rijden. In de middag liep paardlief zelfs onregelmatig {:)-:( Hoe moet ik van te voren weten? Dat iemand 120 kilo weegt. Ik vind het heel moeilijk om daar wat van te zeggen als iemand recht voor je staat.


Nou ik had d'r toch vriendelijk bedankt, ik ga niet voor haar plezier mijn paard haar welzijn aantasten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 12:35 



 
Profiel   

Maar het gaat toch om het welzijn van je paard?
Je laat toch ook niemand 5 kg krachtvoer aan je paard geven?
Je kan toch gewoon zeggen dat die persoon beter een groter z'n breder paard zoekt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 12:35 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Maar het gaat toch om het welzijn van je paard?
Je laat toch ook niemand 5 kg krachtvoer aan je paard geven?
Je kan toch gewoon zeggen dat die persoon beter een groter z'n breder paard zoekt?


Goed punt en voorbeeld. Snap dat ook niet zo, het gaat toch uiteindelijk om je paard, niet om diegene zijn/haar gevoelens. Het is heus niet leuk om zoiets aan te geven maarja alles voor je paard toch. Sowieso vraag ik altijd naar iemands lengte en gewicht voordat ze überhaupt langskomen om op mijn paard te kruipen. Dan heb je dat hele probleem ook niet om het in real te zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 12:40 



 
Profiel   

Als iemand door je beugelriemhaak zakt dan is daar ook wel iets serieus mis mee. Ook met een dergelijk gewicht mag dat niet gebeuren. En als jij iemand die te zwaar is voor je paard er niet wilt hebben, dan moet je gewoon zeggen dat je dat niet wilt hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 12:45 



 
Profiel   

hyppolyte schreef
Als iemand door je beugelriemhaak zakt dan is daar ook wel iets serieus mis mee. Ook met een dergelijk gewicht mag dat niet gebeuren. En als jij iemand die te zwaar is voor je paard er niet wilt hebben, dan moet je gewoon zeggen dat je dat niet wilt hebben.


Dit dus!

Ik ben met mijn 69 kg niet te zwaar voor mijn paard, maar ook ik ben wel eens een stijgbeugel verloren op zo'n manier, op wedstrijd tijdens mijn parcour.. En dat lag toch echt aan de slijtage van het zadel en had weinig met mijn gewicht te maken.

Ik ben sowieso nogal voorzichtig met andere mensen op mijn paard laten rijden, niet omdat ik denk dat een ander het niet goed kan of whatever.. Maar om het feit dat ik zuinig ben op mijn paard en mijn vertrouwen helaas al te vaak beschaad is.

Blijf er bij dat als je te zwaar bent en je heel graag wil rijden, je eerst moet gaan afvallen voor je op een paard stapt, hoe goed je ook kan rijden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 12:51 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Maar ik vraag me dan oprecht af waarom je dan kiest voor een bijrijder die op zijn zachts gezegd een paar maatjes meer heeft?


Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat een paar maatjes meer al teveel is om op een paard te stappen. Dit zeg ik even in het algemeen en niet spelend op man af. Hoeveel meer dan wat dan? Vanaf waar beginnen we dan te tellen? Waar hebben we het over? Hebben we het over kilo’s, confectiemaat?
Conclusie van het onderzoek was toch dat je voor elk gewicht gewoon een goed passend zadel moet zoeken om de paardenrug zo snel mogelijk in de gewenste vorm terug te krijgen na arbeid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 16:38 



 
Profiel   

hyppolyte schreef
Als iemand door je beugelriemhaak zakt dan is daar ook wel iets serieus mis mee. Ook met een dergelijk gewicht mag dat niet gebeuren. En als jij iemand die te zwaar is voor je paard er niet wilt hebben, dan moet je gewoon zeggen dat je dat niet wilt hebben.


Dat dus, die haak moet veel meer aan kunnen omdat je er ook wel eens heel ongelukkig op kunt hangen of zo dus moet over hebben en niet metaal moe zijn.
Verder zet ik altijd in mijn advertentie een max. gewicht ruiter... Voor goede ruiter valt daar nog iets aan te sleutelen (maar ook niet eindeloos), maar dan sta je niet op stal met iemand die je dan ter plekke meteen teleur kan stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 16:58 



 
Profiel   

Precies, niet meer dan logisch. Nu vind ik het ook wat anders als het om een enkel ritje van een half uurtje gaat, of structureel rijden.

Wat betreft verzorgpaarden vraag ik zelf altijd naar de maat, als ik al op voorhand zie dat het een ielig beestje is reageer ik al niet eens, gewoon duidelijk over zijn, jouw paard, jouw wensen. Zolang je iemand maar niet gaat afzeiken is er niks aan de hand

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 19:53 



 
Profiel   

Een beetje meer begrip had wel gemogen! Het ging overigens om een paard die ik in de verkoop had staan. Dus hoe wil je dat van te voren allemaal uitpluizen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 20:15 



 
Profiel   

Lastig

Ik vind persoonlijk dat iemand met echt overgewicht niet op een paard hoort. Maar veel zal ook afhangen van de rest van de combi.
Ik zelf heb ook overgewicht. Mag nu nog 8 kg vanaf. Ik reed vroeger gewoon op pony’s maar zal dat nu niet meer doen. Zelfs niet als ik ben afgevallen maar ga dus ook niet door tot ondergewicht wat ik wel had.
Maar met ondergewicht zou ik niet op een paard van ruim 1.65 durven wat ik nu met gemak doe omdat ik vertrouwen in hem heb
Overigens is maatje IJslander wb mijn eigen grootte lees lengte wel meer mijn maatje dan Kelan nu is

Resultaten van het onderzoek is natuurlijk een wassen neus.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-18 20:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen