Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14100
Geregistreerd: 20-04-16

Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 15:22

ad
Ongeval
Ingezonden door meerdere bokkers

Afbeelding

Een manege annex paardenpension in Leiden is getroffen door een grote uitslaande brand. Het vuur woedde in een stal met zeven paarden. Ze werden gered dankzij kordaat optreden van de eigenaar van de Elza Hoeve. ,,Je gaat niet staan toekijken hoe de dieren verbranden’’, zegt Wilbert van der Post terugblikkend tegen deze website.

Hij zat vanmorgen nietsvermoedend in de woning van de boerderij, die naast een manege en paardenpension ook melkkoeien huisvest. Omstreeks 08.45 uur belde de overbuurman dat er rook uit een van de stallen kwam.

Van der Post: ,,Je rent naar binnen omdat je de paarden eruit wil halen. De eerste box wist ik nog open te trekken. Daardoor konden de vier paarden die erin stonden naar buiten.’’

Hoofd koel houden
Dieper in de stal stonden nog drie paarden. Hun box kon de manegehouder niet meer bereiken door de enorme rookontwikkeling. ,,Je eigen veiligheid staat voorop, zo leerde ik tijdens BHV-cursussen. Die volg ik al een paar jaar en hebben nu hun nut bewezen want daardoor kon ik rustig blijven en stap voor stap handelen.’’

Lijdzaam toekijken hoe de dieren zouden verbranden, wilde de manegehouder niet. ,,Ik ben in de grijper gesprongen waarmee ik normaal het voer voor de koeien dump. Met de grote tanden van de machine trok ik de achterwand van de brandende stal uit elkaar zodat de andere paarden ook konden vluchten. De schuur was toch al verloren.’’

Paardenkliniek
Twee paarden liepen volgens hem brandwonden op. Bij een ervan kwam dat doordat vonken terechtkwamen in de deken die het dier droeg. Een veearts ontfermde zich over de paarden.

De geredde dieren - allemaal pensionpaarden - worden overgebracht naar een paardenkliniek in Bodegraven. Uit voorzorg, zegt Van der Post. ,,Ze hebben rook ingeademd en paardenlongen zijn heel gevoelig. De dieren worden 24 uur geobserveerd. Indien nodig kan een veearts meteen ingrijpen.’’

Gerenoveerd
De brand bij de Elza Hoeve is inmiddels onder controle. De brandweer rukte uit met vier tankauto’s. De stal is tot de grond toe afgebrand. De oorzaak van de brand moet blijken.

De paardenstal uit de jaren dertig was afgelopen zomer volledig gerenoveerd. ,,Vooral de wand die ik met mijn grijper verwoestte, werd helemaal opgeknapt. Al het werk is nu voor niks geweest maar dat is het minst erge want de paardenlevens waren belangrijker.’’

Van der Post schat de schade van de verwoestte stal op enkele tienduizenden euro's.

Castilja

Berichten: 2508
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:24

Held!

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:27

Wauw, deze man verdient een lintje! Als het mijn paard geweest was in die stal was ik 'm zo eeuwig dankbaar! Echt een held ja!!

Babootje

Berichten: 26340
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:30

Knappe actie van de boer!

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:30

Chapeau, je moet er maar op komen!

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:32

Topper!!! Wat adequaat gehandeld!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:33

Inderdaad, die was er nog goed bij, top gehandeld, echt heel knap!

Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:33

Wat een schrik voor de betrokkenen. Ontzettend goed gehandeld van dhr vd Post!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:44

Hulde!

Gini
Berichten: 17929
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:56

Topper!!

CoonArt

Berichten: 23295
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:06


purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:12

CoonArt schreef:
Wat een MOED moet je daarvoor hebben, niks anders dan LOF LOF LOF voor deze man! Topperrrrrr van het jaar

Filmpje via deze link >> https://www.ad.nl/binnenland/manegehoud ... 242098e022

Voor een deel wel ja. Maar ik denk dat het ook voor een groot deel adrenaline is geweest

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:18

Ik ben benieuwd hoe de brand ontstaan is, er gaan teveel dingen in de fik in deze regio, ben bang voor een pyromaan

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:23

knollentuin schreef:
Ik ben benieuwd hoe de brand ontstaan is, er gaan teveel dingen in de fik in deze regio, ben bang voor een pyromaan


Onze buren hadden een keer brand in de schuur ondanks hooibroeimetingen en andere voorzorgsmaatregelen.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:24

knollentuin schreef:
Ik ben benieuwd hoe de brand ontstaan is, er gaan teveel dingen in de fik in deze regio, ben bang voor een pyromaan

In een ander bericht (ik kom uit Leiden) staat dat het kortsluiting zou zijn geweest.

Suzanne F.

Berichten: 49266
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:24

WAuw wat een heldhaftig optreden! Je moet er maar opkomen om de stalwand kapot te maken met zo’n machine.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:39

Tivoli schreef:
knollentuin schreef:
Ik ben benieuwd hoe de brand ontstaan is, er gaan teveel dingen in de fik in deze regio, ben bang voor een pyromaan

In een ander bericht (ik kom uit Leiden) staat dat het kortsluiting zou zijn geweest.


Ah ok, even zuur hoor, brand blijft brand en eng, maar de gedachte dat er iemand moedwillig de boel in de fik steekt maakt t voor mij nog erger.
Heel slim dat de eigenaar de wand eruit heeft kunnen halen

Mondy

Berichten: 11846
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:42

Wauw deze man heeft t hart op de juiste plaats ! En nog belangrijker dat hij ipv als een kip zonder kop erin gaan goed heeft nagedacht aan de veiligheid!
Ik hoop dat hij snel weer alles op kan bouwen.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:00

Held _/-\o_

De paarden zijn in goede handen op DAP Bodegraven. Duim duim duim dat ze allemaal ongeschonden blijken te zijn.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:04

Heel knap! In de rush van de adrenaline is je eerste instinct vaak om toch naar binnen te gaan. Of de boel als verloren te zien. Maar deze man kon gewoon nog helder denken en kwam met dit plan. Erg knap! Ik zou hem ook eeuwig dankbaar zijn als mijn paard daar stond!

Lukasje
Berichten: 11294
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:20

Jeetje, je moet toch maar zo koelbloedig kunnen blijven ! Wat een held !! _/-\o_

Texellover

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:31

Wat super knap! Heel erg goed van hem! Alle paarden in orde!

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:36

Dat ga ik onthouden.. hoewel hier het grootste gedeelte beton is. En wij geen grote grijper hebben. Kan je misschien met een auto of shovel toch wat proberen.

Goede actie van de meneer door ook aan zijn eigen veiligheid te denken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:47

Zag net op facebook vragen om gratis paardespullen voorbij komen,ze wilde zelfs geen verzendkosten betalen???Zou zo'n pensionstal geen verzekering hebben? Ik ben een kleine stal en heb die wel.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Manegehouder redt paarden uit brandende stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:51

Tjonge dat die man zijn hoofd zo koel kon houden! Super gehandeld zeg.