[VIDEO]Houtzager en opnieuw groots in Basel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO]Houtzager en opnieuw groots in Basel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 21:44

knhs
Springen

Afbeelding
Marc Houtzager met Sterrehof's Calimero in Basel. Foto: FEI

Marc Houtzager heeft met Sterrehof’s Calimero een geweldige prestatie geleverd door tweede te worden in de FEI Wereldbekerkwalificatiewedstrijd. Vrijdag eindigde het succesvolle duo ook al op de tweede plek in de Grote Prijs van Basel.

Slechts drie combinaties wisten de nul vast te houden in het lastige basisparcours van Frank Rothenberger, waarin vooral de krappe toegestane tijd meerdere ruiters uit de barrage hield. De sterk springende Verdi TN leek onder Maikel van der Vleuten foutloos te blijven, maar maakte een springfout op de uitsprong van de dubbel. Marc Houtzager was als 22e starter de eerste ruiter die zich wist te plaatsen voor de barrage.

Marc Houtzager moest het spits afbijten in de barrage en reed een vloeiende ronde zonder fouten. De Belg Pieter Devos en Apart waren daarna sneller maar kregen een balk. Als laatste ruiter wist de Zwitser Martin Fuchs met zijn schimmel Clooney voor eigen publiek ruim een seconde van de tijd van Marc af te snoepen en ging er met de overwinning van door.

Marc Houtzager: “Ik moest vandaag als eerste van drie de barrage rijden en toen ik de ring uitkwam wist ik dat het sneller kon, maar de tweede plek is super. Calimero sprong het hele weekend geweldig, dus ik kan niet anders dan tevreden zijn.” Het was een serieus parcours volgens de ruiter uit Rouveen. “Het was wereldbekerfinale-waardig vandaag. De tijd was niks te lang en daardoor kwamen ook de fouten. Het was technisch en hoog, alles zat erin.”

Marc Houtzager zal ook deelnemen aan de wereldbekerkwalificatie tijdens Jumping Amsterdam. “Ik heb nog niet veel wereldbekerkwalificaties gereden, het doel van dit winterseizoen was de play-offs in Praag, die hebben we gewonnen, dus dat was geslaagd. Deelnemen aan de Wereldbekerfinale was niet mijn doel, maar als ik in Amsterdam heel goed rijd pas ik dat misschien nog wel aan. Maar normaal gesproken niet.”

Maikel van der Vleuten staat nu met 21 wereldbekerpunten op de 26e plaats in het tussenklassement, Houtzager met de vandaag behaalde 17 punten op de gedeelde 32e plek.

Uitslag WB kwalificatie Springen Basel:
1. Marcus Fuchs (Zwi) – Clooney, 0/0 – 37.61 sec
2. Marc Houtzager – Sterrehof’s Calimero, 0/0 – 38.84 sec
3. Pieter Devos (Bel) – Apart, 0/4 – 36,98 sec
15. Maikel van der Vleuten – Verdi TN

Kijk hier voor de gehele uitslag.

Kijk hier voor de tussenstand van het wereldbekerklassement.