Waarom doen we wat we doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:04

Afbeelding
Ze konden gerust binnen gaan staan, maar buiten blijven terwijl het sneeuwde was blijkbaar leuker :D

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:08

pompadour schreef:
ik zit regelmatig op YouTube te kijken naar de YouTubers.
Het is haast zielig hoe zij met hun paard om gaan.
Ze vermenselijk hun paarden zo. Ze moeten allemaal geschoren worden. Wat stel dat het paard zweet. Want dan moet je het paard drogen wrijven met stro en een zweet deken om doen.
Als de baasjes het koud vinden dan heeft het paard ook koud. Dan moet het paard een deken om.Hoe kouder hoe dikker de deken. Hun Baasjes hebben ook een dikke jas aan. Wij schoren de paarden nooit op de manege dat werd afgeraden door de eigenaar. Hij zei altijd , Je paard goed droog stappen en goed droog wrijven met stro en des nood een zweet deken om.


Doet me denken aan Jill Huibergs ofs.

' Ah nee dat is zielig' ' hij heeft het koud.' Had gereageerd een paard heeft een huid enz om zichzelf warm te houden. Wat nou zielig. Zei ze: ja die vacht is dus een dingetje. Die is eraf. Dus bedankt voor de wijze les maar nee.


Ben het helemaal met je eens

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 10:06

Gini schreef:
Maar het moeilijke daaraan is inderdaad dat je niet weet in hoeverre vermenselijking daadwerkelijk nutteloze vermenselijking in en in hoeverre het paard daadwerkelijk geniet van de luxe.
Wie weet hoe vaak een wild paard wel zielig staat te kleumen in de regen, kou te lijden, te bibberen, zielig te wezen, maarja, in het wild zijn er geen 100% water- en winddichte schuilplekken, dus het paard gaat gewoon door met zijn leven, niet al te vrolijk op dat moment, maar he, dat is hoe wilde paarden leven en ze hebben het er maar gewoon mee te doen.


Dat klopt denk ik wel, ze zullen niet altijd even comfortabel zijn, maar daardoor zijn de paarden de eeuwen door wel een hard en trots dier gebleven. En door de natuur wordt automatisch geselecteerd, zodat alleen de sterke overblijven. Met het klimaat in ons land moet dat toch goed gaan. Maar mijn vrees is dat wij zo zoetjes met ze omgaan dat dat sterke, trotse paard over een paar generaties steeds zwakker wordt. En dat iedereen dat goed bedoelt staat buiten kuif, maar ben toch bang dat het paard uiteindelijk de prijs betaald van onze 'menselijke zorg.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:30

Ben het helemaal mee eens. Maar niet alleen paarden worden te veel vermenselijkt, ik vind dit bij de meeste dieren honden, katten etc.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:50

QuintaenJojo schreef:
Gini schreef:
Maar het moeilijke daaraan is inderdaad dat je niet weet in hoeverre vermenselijking daadwerkelijk nutteloze vermenselijking in en in hoeverre het paard daadwerkelijk geniet van de luxe.
Wie weet hoe vaak een wild paard wel zielig staat te kleumen in de regen, kou te lijden, te bibberen, zielig te wezen, maarja, in het wild zijn er geen 100% water- en winddichte schuilplekken, dus het paard gaat gewoon door met zijn leven, niet al te vrolijk op dat moment, maar he, dat is hoe wilde paarden leven en ze hebben het er maar gewoon mee te doen.


Dat klopt denk ik wel, ze zullen niet altijd even comfortabel zijn, maar daardoor zijn de paarden de eeuwen door wel een hard en trots dier gebleven. En door de natuur wordt automatisch geselecteerd, zodat alleen de sterke overblijven. Met het klimaat in ons land moet dat toch goed gaan. Maar mijn vrees is dat wij zo zoetjes met ze omgaan dat dat sterke, trotse paard over een paar generaties steeds zwakker wordt. En dat iedereen dat goed bedoelt staat buiten kuif, maar ben toch bang dat het paard uiteindelijk de prijs betaald van onze 'menselijke zorg.


Dat huisdieren de zwakkere versie van hun wilde soortgenoten zijn, dat is uiteraard een feit. Maar of dat een nadeel is? De wetten van de natuur zijn niet min, ik ben blij dat ik mijn hond/paard/konijn daarvan zoveel mogelijk kan weghouden en tegen beschermen.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:15

AmyJamess schreef:
Ben het helemaal mee eens. Maar niet alleen paarden worden te veel vermenselijkt, ik vind dit bij de meeste dieren honden, katten etc.

Ik vind het sowieso wel iets van deze tijd, dat alle knuffelbare diertjes vermenselijkt worden en zielig zijn. Vroeger had je dat toch beduidend minder. Is inderdaad wel minder erg voor bijv. slachtvee, alles wat het voor hen dierlijker maakt is top, maar om nou serieus de dierenpolitie te bellen omdat je paard zonder deken buiten staat maar ondertussen mopperen dat je het dier niet eens mag volproppen met brood...
(het is dat ik het lef niet had, maar eigenlijk had ik toen met een zak fout snoep kinderen moeten gaan volproppen "hoezo? vinden ze lekker toch?" :P )

Maar natuurlijk heeft het wel zo zijn voordelen om een huisdier te zijn, had 't er laatst met mijn kat nog over toen ik de pas gehaakte kattenmutsjes aan het passen was, dat ze in de wilde natuur het best een hele tijd zou uithouden (het diertje is vrij natuurlijk, zeg maar) maar dat ze toch niet haar huidige leeftijd van dik 14 zou hebben gehaald. En ik geloof niet dat ze het nu heel erg vindt om lekker binnen op de kachel voor 't raam in d'r doos te moeten liggen ronken.
Met paarden precies zo. Ik ben nooit zo heel frutserig geweest, gewoon lekker naar buiten en alleen aanpassen indien echt nodig. Dat je een oud, ziek paard in de winter een lekker dekentje geeft wil er nog wel in bij mij, maar een normaal, gezond jong ding zou ik pas een deken opdoen als het echt Koud wordt. Zo ongeveer als wanneer ik een muts op doe (ben niet zo'n koukleum en kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een muts heb opgezet, langer dan vijf tellen).
Maar alleen die regen in combinatie met gure wind. Ik weet dat vzpaard en haar Frieze vriendin daar niet echt blij van werden. Dan werd er steevast gestaakt, hooikuipen naar binnen gesleept en ik heb ze zelfs weleens gezien dat er eentje probeerde om haar staldeur dicht te doen. :')
Nah, als je zelf zo duidelijk aangeeft niet naar buiten te willen mag je lekker binnen blijven.

Ja, ik haak kattenmutsjes. Dat dan weer wel. :+
Spoiler:
(en serieus, gewoon fröbelprojectjes die ik qua tijd aan kan, kat hoeft ze niet op)

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:47

Qimm schreef:
Mijn paard maakt erg graag gebruik van haar schuilstal...



...in de zomer

Het kan het smerigste winter/herfst weer zijn, staat ze gewoon buiten. Maar oh wee als het boven de 25 graden is en de zon schijnt :')



Dat is hartstikke logisch. Ze houden over het algemeen helemaal niet van zulke hoge temperaturen. En tel daarbij dan nog eens al die vliegen/dazen etc.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:54

Ik voel mij af en toe ook schuldig hoor als ik in mijn warme bedje lig en fjorden buiten staan, maar als ik eerlijk kijk (ik heb ze aan huis), genieten ze ervan.
Zeker nu met deze kou lijken ze het nog beter naar hun zin te hebben. Regen drupt van de wintervacht, ziet en zielig uit, maar ze blijven op de huid droog.
Alleen in de zomer willen ze met veel vliegen wel graag naar binnen.
Ik moet af en toe echt bewust kijken naar hoe ze zich gedragen en mijn eigen gevoel weglaten. Het zijn geen mensen.

Geldt overigens ook voor mijn Ouessant schaapjes. Die liggen ook rustig languit in de kou en regen op het gras, terwijl ze een super stalletje hebben

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:22

Deels zeker eens, sommige mensen gaan echt te ver. Anderzijds zijn de (sport)paarden van nu ook wel anders dan de paarden van vroeger of bepaalde koudbloedrassen. Ik heb een paar Welshjes die 's nachts op stal staan en overdags buiten. Ze staan altijd rond etenstijd bij het hek om naar binnen te gaan, maar zodra het hard regent staan ze de hele dag in de hoek bij het hek en elke keer als ik langsloop hinniken ze opnieuw. Dan willen ze duidelijk naar binnen. En zeker weten konden ook mijn pony's 24/7 buiten, maar ze zijn dit gewend en ik zou hun er niet blij mee maken ze altijd buiten te laten.
Edit: ik moet er altijd wel om lachen, bij slecht weer vinden ze zichzelf vooral heel zielig _/-\o_

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:36

Poeh, zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Maar ik ben het helemaal met je eens.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:01

Kinke schreef:
Qimm schreef:
Mijn paard maakt erg graag gebruik van haar schuilstal...



...in de zomer

Het kan het smerigste winter/herfst weer zijn, staat ze gewoon buiten. Maar oh wee als het boven de 25 graden is en de zon schijnt :')



Dat is hartstikke logisch. Ze houden over het algemeen helemaal niet van zulke hoge temperaturen. En tel daarbij dan nog eens al die vliegen/dazen etc.



Is het ook! Maar precies een mooi voorbeeld dat het voor mij precies andersom is ;)

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:46

Slaat de plank echt volledig mis.
Moet men eerst maar eens “vermenselijking” uitleggen. Zo’n term komt voort uit de overheersende positie die veel mensen aan de homo sapiens toewijzen. Immers, niets dierlijks is ons vreemd als zoogdieren van de orde primaten.
Dat is inderdaad zonde, het beeld van de mens opdringen aan anderen. We kunnen wel de anderen vooruitgang brengen.

Betutteling is wat anders dan vooruitgang. Als we het hebben over welzijn dan kijk je maar de wel-zijnskenmerken. Keuzemogelijkheden die bij de diersoort passen, en dat trapsgewijs in piramidevorm toegepast. Hoog op de ladder staat veiligheid bij het paard. Je kunt je afvragen in hoeverre bepaalde schuilstallen “veilig” zijn in de ogen van een paard.

Weinig overzicht, te krap, rangorde, verkeerde positie etc. Daarnaast als dat klopt, dus als het “veilig” is, dan is de behoefte natuurlijk per paard per weerconditie afhankelijk. Zeer guur voortdurend regenachtig weer is wat anders dan droge lucht -10 graden met wat sneeuw.

Als voorbeeld dat dat bekrachtigd vind ik de stal van ene bokker (naam vergeten) met een prachtig PP waarin een binnenbak is omgetoverd tot inloopstal. Stuk of 9 paarden kunnen daar in het zand gaan liggen en slapen, meerdere in en uitgangen.

Betutteling in de vorm van glitters, zalfjes en dergelijke zal in redelijke zin geen schade toedienen. Noodzaak is wat anders. Was de zalf noodzakelijk voor genezing? Wellicht nee. Was de zalf nuttig (bijv minder jeuk, meer welzijn), wellicht ja. En waarom zou je een mede aardbewoner meer welzijn, meer comfort, onthouden? Moet je je uiteraard wel eerlijk verdiepen in zijn of haar behoeftes, en ze daar de keuze in geven. En als iets niet gebruikt wordt, zoals een schuilstal, is het beter je af te vragen waarom niet ipv dan gelijk weer conclusies te trekken.

Even een zij-stapje :D

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 18:26

Hannanas schreef:
Slaat de plank echt volledig mis.
Moet men eerst maar eens “vermenselijking” uitleggen. Zo’n term komt voort uit de overheersende positie die veel mensen aan de homo sapiens toewijzen. Immers, niets dierlijks is ons vreemd als zoogdieren van de orde primaten.
Dat is inderdaad zonde, het beeld van de mens opdringen aan anderen. We kunnen wel de anderen vooruitgang brengen.

Betutteling is wat anders dan vooruitgang. Als we het hebben over welzijn dan kijk je maar de wel-zijnskenmerken. Keuzemogelijkheden die bij de diersoort passen, en dat trapsgewijs in piramidevorm toegepast. Hoog op de ladder staat veiligheid bij het paard. Je kunt je afvragen in hoeverre bepaalde schuilstallen “veilig” zijn in de ogen van een paard.

Weinig overzicht, te krap, rangorde, verkeerde positie etc. Daarnaast als dat klopt, dus als het “veilig” is, dan is de behoefte natuurlijk per paard per weerconditie afhankelijk. Zeer guur voortdurend regenachtig weer is wat anders dan droge lucht -10 graden met wat sneeuw.

Als voorbeeld dat dat bekrachtigd vind ik de stal van ene bokker (naam vergeten) met een prachtig PP waarin een binnenbak is omgetoverd tot inloopstal. Stuk of 9 paarden kunnen daar in het zand gaan liggen en slapen, meerdere in en uitgangen.

Betutteling in de vorm van glitters, zalfjes en dergelijke zal in redelijke zin geen schade toedienen. Noodzaak is wat anders. Was de zalf noodzakelijk voor genezing? Wellicht nee. Was de zalf nuttig (bijv minder jeuk, meer welzijn), wellicht ja. En waarom zou je een mede aardbewoner meer welzijn, meer comfort, onthouden? Moet je je uiteraard wel eerlijk verdiepen in zijn of haar behoeftes, en ze daar de keuze in geven. En als iets niet gebruikt wordt, zoals een schuilstal, is het beter je af te vragen waarom niet ipv dan gelijk weer conclusies te trekken.

Even een zij-stapje :D


En dat is precies mijn zorg, onze levensbehoeften opdringen aan een dier dat dit niet nodig heeft. En nogmaals, ik ben ook niet heilig, maar volgens mij kunnen wij meer leren van het paard dan zij van ons.