Waarom doen we wat we doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:18

Bubblewrap schreef:
'Maar de bak is zo nat... Straks glijdt hij bij het losgooien uit!'

Beestje heeft snel door hoe de bodem is, en past zich echt wel aan. En als hij wel onderuit gaat? 9 van de 10x is er niets aan de hand.

Ofwel, ik merk het ook ts!
Al denk ik dat ik het onbewust ook wel eens doe bij mijn verzorgpaard..


Niet alle beesten zijn zo bijdehand hoor! Enkele jaren geleden, toen het had gevroren en geijzeld ging mijn appaloosa serieus op zijn plaat in de buitenbak! Normaal is ie niet zo onvoorzichtig, wat hem bezielde weet ik niet, maar ik heb direct een pensionstal met een binnenbak gebeld en heb hem daar gedurende de vorstperiode in pension gehad.
Wilde toch liever niet het risico lopen dat hij het nog eens zou doen en dat het dan wel slecht zou aflopen.

Desalniettemin een raak stuk, TS.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:31

Nicky1963 schreef:
Bubblewrap schreef:
'Maar de bak is zo nat... Straks glijdt hij bij het losgooien uit!'

Beestje heeft snel door hoe de bodem is, en past zich echt wel aan. En als hij wel onderuit gaat? 9 van de 10x is er niets aan de hand.

Ofwel, ik merk het ook ts!
Al denk ik dat ik het onbewust ook wel eens doe bij mijn verzorgpaard..


Niet alle beesten zijn zo bijdehand hoor! Enkele jaren geleden, toen het had gevroren en geijzeld ging mijn appaloosa serieus op zijn plaat in de buitenbak! Normaal is ie niet zo onvoorzichtig, wat hem bezielde weet ik niet, maar ik heb direct een pensionstal met een binnenbak gebeld en heb hem daar gedurende de vorstperiode in pension gehad.
Wilde toch liever niet het risico lopen dat hij het nog eens zou doen en dat het dan wel slecht zou aflopen.

Desalniettemin een raak stuk, TS.



Maar dit is precies waar het om draait in dit topic.
Jij vult in voor je paard.

En echt heel bijdehand is het natuurlijk niet om te gaan rijden bij ijzel en gladheid.



Ik moet zeggen dat ik zondag ook verbaasd was om te zien dat er 2 heerlijk in de paddock lagen te soezen terwijl het regende en waaide.
Zou mijn keus ook niet geweest zijn :=

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:38

Helemaal mee eens, leuke topic!

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:46

Mijne lopen ook vrij maar liggen toch altijd liever s'nachts in hun dikke opgestrooide droge stalletjes dan in de nattigheid.
Maar dat mogen ze dan lekker zelf kiezen.
Omdat ze altijd los lopen zullen ze ook beter oppassen met bevroren grond ed, als een uurtje uit de stal komen krijg je meestal juist problemen met dat soort dingen.

Er gaat nu zo'n pamflet rond, regels hoe je goed voor je paard moet zorgen, daar staat als eerste regel, niet langer dan zes uur zonder ruwvoer. :x
Dát zijn bij mij juist issues, dat mijn paarden absoluut geen zes uur zonder eten komen te staan, vind ik veel te lang!

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:13

Zeker mee eens!

We hebben een weiland achter huis met 2 paarden, wel echt weipaarden want wordt niks meer mee gedaan, oude dravers. In het weiland staat een schuurtje met 2 stallen. Die staldeuren staan altijd open, dus de paarden kunnen hun eigen stal in wanneer ze willen en hebben verder alle ruimte in het land.
Ik zie ze eerlijk bijna nooit binnen staan :o Ja als ze daar eten krijgen :Y) en enkele keer als het ineens hard begint te spoelen dat ze even naar binnen lopen.
Maar ik zie die paarden volgens mij nooit een heel uur achter elkaar binnen staan.

Is het luxe? Nee voor ons niet. Schuurtje is flink vervallen. Menig pensionklant zou het wegslaan als onaanvaardbaar. Bak ed. zijn er niet (immers niet nodig met weidepaarden), mogelijk bij een boerderij dichtbij een buitenbakje.
Maar eerlijk? Ik vind dit wel luxe. Paardenluxe. Schuurtje ziet er niet uit, maar functioneert prima als droog en wind vrij schuurtje. Paardjes leiden hun luizenleventje na dankbare jaren als ren- en fokpaard. Kunnen de hele dag eten, rennen of binnen staan als ze willen. Dit is wat ik ook het liefst zou willen voor mijn paard in de toekomst. Een binnenbak of een warme kantine zou ik leuk vinden voor in de winter. Maar als ik zoiets als hier op m'n pad tegenkom zou ik niet twijfelen.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:14

Mijn paard maakt erg graag gebruik van haar schuilstal...



...in de zomer

Het kan het smerigste winter/herfst weer zijn, staat ze gewoon buiten. Maar oh wee als het boven de 25 graden is en de zon schijnt :')

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:22

Onali schreef:
Maar dit is precies waar het om draait in dit topic.
Jij vult in voor je paard.

En echt heel bijdehand is het natuurlijk niet om te gaan rijden bij ijzel en gladheid.



Ik moet zeggen dat ik zondag ook verbaasd was om te zien dat er 2 heerlijk in de paddock lagen te soezen terwijl het regende en waaide.
Zou mijn keus ook niet geweest zijn :=


Nou zeg, ik rij niet met ijzel en gladheid natuurlijk! Maar mijn paard moest er wel uit, had geen binnenbak en de weide was onbegaanbaar! Dus dacht ik hem in de bak te laten met zijn hooi... En ja, dat vul ik in voor hem op dat moment, met de reden dat ie bijna z'n benen had gebroken.
Jij zou misschien kiezen voor een andere optie, ik wilde het risico niet lopen en hem al helemaal niet de hele vorstperiode opsluiten. :n

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:33

Ik vind dat de blog niet echt tot een sterk punt komt. Aan de ene kant ben je "tegen" vermenselijking van een paard, maar aan de andere kant zeg je

Citaat:
En de verschillen in wat we 'normale werktijden' voor een paard vinden? Een uur is ongeveer gemiddeld
voor een recreatief gehouden paard. De meeste mensen werken er 8 per dag!


Wat bedoel je hiermee? Dat een paard, net als de mens (vermenselijking), heus wel meer aankan dan 1 uur per dag werken?

Een wonde behandelen noem ik geen betutteling of vermenselijking.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:19

Nicky1963 schreef:
Onali schreef:
Maar dit is precies waar het om draait in dit topic.
Jij vult in voor je paard.

En echt heel bijdehand is het natuurlijk niet om te gaan rijden bij ijzel en gladheid.



Ik moet zeggen dat ik zondag ook verbaasd was om te zien dat er 2 heerlijk in de paddock lagen te soezen terwijl het regende en waaide.
Zou mijn keus ook niet geweest zijn :=


Nou zeg, ik rij niet met ijzel en gladheid natuurlijk! Maar mijn paard moest er wel uit, had geen binnenbak en de weide was onbegaanbaar! Dus dacht ik hem in de bak te laten met zijn hooi... En ja, dat vul ik in voor hem op dat moment, met de reden dat ie bijna z'n benen had gebroken.
Jij zou misschien kiezen voor een andere optie, ik wilde het risico niet lopen en hem al helemaal niet de hele vorstperiode opsluiten. :n


Je had het over buitenbak, sorry dat mijn gedachte dan uit gaat naar rijden.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:47

Gini schreef:
Ik vind dat de blog niet echt tot een sterk punt komt. Aan de ene kant ben je "tegen" vermenselijking van een paard, maar aan de andere kant zeg je

Citaat:
En de verschillen in wat we 'normale werktijden' voor een paard vinden? Een uur is ongeveer gemiddeld
voor een recreatief gehouden paard. De meeste mensen werken er 8 per dag!


Met vermenselijking doelde ik vooral op het denken vanuit onszelf. Dat we snel iets zielig, koud of rot vinden voor ons paard, omdat wij dat als mens in zo'n situatie zouden vinden. En dat paarden in veel situaties geen paard meer kunnen zijn. Met, misschien, als gevolg dat ze steeds minder kunnen hebben en vaker wat gaan mankeren. En met werken hetzelfde, veel mensen vinden een uur per dag genoeg voor een paard, wij werken er 8, de wereld toch een beetje op zijn kop. Nu zeg ik niet dat de paarden weer de hele dag moeten ploegen op de akkers, maar het is wel wat krom getrokken.
En tuurlijk moet je een wonde verzorgen als dit nodig is, maar wanneer is het nodig? Vergis je niet in het herstel van een gezond paard.
Begrijp me goed, ik ben ook niet heilig hoor, smeer ook wel eens als ik twijfel, maar het gaat me er vooral om dat ik wel mijn gezond verstand blijf gebruiken, paarden zijn trotse dieren en dat moeten ze blijven.

Wat bedoel je hiermee? Dat een paard, net als de mens (vermenselijking), heus wel meer aankan dan 1 uur per dag werken?

Een wonde behandelen noem ik geen betutteling of vermenselijking.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:51

Qimm schreef:
Mijn paard maakt erg graag gebruik van haar schuilstal...



...in de zomer

Het kan het smerigste winter/herfst weer zijn, staat ze gewoon buiten. Maar oh wee als het boven de 25 graden is en de zon schijnt :')

:) :=

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:53

Morganlefay schreef:
Haha, paarden presteren het beste tussen de 5 en 15 graden Celsius. Hebben een vacht die gigantisch isoleert. Laat je vriend eens wat foto's zien van die wintervachten met een berg sneeuw erop. Uitzonderingen daargelaten, iets met regen.

:)) :))

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:54

Ik was helemaal niet zo pieperig met mijn paard maar werd daar op mijn tweede stal wel op aangekeken door mensen. Dat ik niet meteen de veearts haalde of soms maar smeerde bij een wondje. Ik ben meer van het eerst aankijken, dat doe ik bij mezelf ook. En met mijn andere huisdieren ook. Maar dat wordt wel steeds minder normaal gevonden, heb ik het idee.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:00

Leuk geschreven Kiem! (ik zag twee witte welshjes en er ging bij mij een lampje branden ;) )

Toen ik nog een paard had kon ik me ook altijd flink storen aan de dames op de stal app, die bij het eerste beetje regen, wind of sneeuw de paarden al vroeg naar binnen (of beter nog: helemaal niet naar buiten) wilden hebben. Ieder kaal plekje moest uitvoerig behandeld worden, ieder kuchje ge-analiseerd. Hop naar buiten met die handel!

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 23:01

<:)
nonskagek schreef:
Wat vind ik dit héérlijk om te lezen! Die vermenselijking frustreert me meer en meer. Het zijn paarden. Geen barbiepoppen.

Hier 5 paarden die, ook met zeer slecht weer, de hele dag buiten staan op zo'n 2,5 à 3 hectare land. Het liefst 24/7. Zonder schuilstal, maar met struiken en bomen om te schuilen. Ooit hebben ze een schuilstal gehad die steevast NIET gebruikt werd. Ook de natuurlijke schuilplekken worden niet gebruikt. Ze hebben er simpelweg geen behoefte aan. En oh wat vindt ieder niet-paardenmens ze zielig. Zelfs een aantal paardenmensen vindt ze zielig, want een paard hoort tegenwoordig op stal te staan als er twee druppen regen valt. En gek genoeg zijn het de paarden van die mensen die altijd wel iets hebben :')

Tegelijk krijg ik zó vaak verbaasde reacties/gezichten dat onze paarden op deze leeftijd (25+) nooit ziek zijn en nog zo actief spelen 8)7


Mooi voorbeeld van waar ik op doel. Een paard is een trots en vrij dier, hoe meer gehard, des te gezonder en gelukkiger ze zijn. Blijft toch zaak van ons eigenaren om ze ook zo te kunnen houden, zover mogelijk natuurlijk.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 23:03

Sheran schreef:
Ik was helemaal niet zo pieperig met mijn paard maar werd daar op mijn tweede stal wel op aangekeken door mensen. Dat ik niet meteen de veearts haalde of soms maar smeerde bij een wondje. Ik ben meer van het eerst aankijken, dat doe ik bij mezelf ook. En met mijn andere huisdieren ook. Maar dat wordt wel steeds minder normaal gevonden, heb ik het idee.


Dat gevoel deel ik en zie ik ook terug in de verkoop van artikelen.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 23:09

Vjestagirl schreef:
Leuk geschreven Kiem! (ik zag twee witte welshjes en er ging bij mij een lampje branden ;) )

Toen ik nog een paard had kon ik me ook altijd flink storen aan de dames op de stal app, die bij het eerste beetje regen, wind of sneeuw de paarden al vroeg naar binnen (of beter nog: helemaal niet naar buiten) wilden hebben. Ieder kaal plekje moest uitvoerig behandeld worden, ieder kuchje ge-analiseerd. Hop naar buiten met die handel!


Hee :) goed bedacht bij de welsjes! Ja, dat zie ik ook veel om me heen, met respect voor een ieder, iedereen bedoelt het goed, maar te veel liefde maakt het niet sterker.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:08

ik zit regelmatig op YouTube te kijken naar de YouTubers.
Het is haast zielig hoe zij met hun paard om gaan.
Ze vermenselijk hun paarden zo. Ze moeten allemaal geschoren worden. Wat stel dat het paard zweet. Want dan moet je het paard drogen wrijven met stro en een zweet deken om doen.
Als de baasjes het koud vinden dan heeft het paard ook koud. Dan moet het paard een deken om.Hoe kouder hoe dikker de deken. Hun Baasjes hebben ook een dikke jas aan. Wij schoren de paarden nooit op de manege dat werd afgeraden door de eigenaar. Hij zei altijd , Je paard goed droog stappen en goed droog wrijven met stro en des nood een zweet deken om.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:39

Paarden staan met wit gevroren manen in de wei te grazen.Ze kunnen ook binnen eten.Ook mijn oude dame van 36.Afbeelding
Zo stond ze een aantal jaren geleden in de wei s' morgens.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 11:18

Britta31 schreef:
Paarden staan met wit gevroren manen in de wei te grazen.Ze kunnen ook binnen eten.Ook mijn oude dame van 36.[ [url=m/npoI6y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo stond ze een aantal jaren geleden in de wei s' morgens.


Geweldige foto!

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:34

Hier was ik gisteren ook maar raar, lekker 1.5 uur op buitenrit in de stromende regen en keiharde wind. Ik heb geen ander paard of mens op straat gezien _O- Ik ben langs vijf stallen gereden, en maar één daarvan had de paarden buiten staan. Wij gelukkig ook.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:36

Bij ons is binnen ook voer, ik zie ze daardoor wel vaker binnen dan buiten staan, ook als ze niet staan te eten.

Daarom zou ik liever zien dat we ook wat voer buiten op verschillende plekken hebben.
Dat betekend meer loop, meer frisse lucht, wat ze eerst ook deden.

Verder denk ik dat alle dieren teveel vermenselijkt worden, kijk naar de honden, naar de katten.

Terwijl als het op ons bord moet belanden, ze in grote getale in een hokje gepropt worden.
Gelukkig is er daarin een kentering bezig.
Hoewel dat ook weer doorslaat, nu `mag`het weer niet, want de voetprint op de aarde....
Wat willen ze dan, alle dieren die leven laten cremeren?
Of moeten die weg?
Daar is dus ook vermenselijking bezig....

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 13:26

A3a1 schreef:
Verder denk ik dat alle dieren teveel vermenselijkt worden, kijk naar de honden, naar de katten.

Terwijl als het op ons bord moet belanden, ze in grote getale in een hokje gepropt worden.
Gelukkig is er daarin een kentering bezig.
Hoewel dat ook weer doorslaat, nu `mag`het weer niet, want de voetprint op de aarde....
Wat willen ze dan, alle dieren die leven laten cremeren?
Of moeten die weg?
Daar is dus ook vermenselijking bezig....


Nou, daar heb je zeker een punt ja, nu ik daar over nadenk.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:45

Eigenlijk vind ik dat in dat soort gevallen de dieren te wéinig vermenselijkt worden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:11

Maar het moeilijke daaraan is inderdaad dat je niet weet in hoeverre vermenselijking daadwerkelijk nutteloze vermenselijking in en in hoeverre het paard daadwerkelijk geniet van de luxe.
Wie weet hoe vaak een wild paard wel zielig staat te kleumen in de regen, kou te lijden, te bibberen, zielig te wezen, maarja, in het wild zijn er geen 100% water- en winddichte schuilplekken, dus het paard gaat gewoon door met zijn leven, niet al te vrolijk op dat moment, maar he, dat is hoe wilde paarden leven en ze hebben het er maar gewoon mee te doen.
Een paard loopt van nature weg van roofdieren, maar als die roofdieren in de vorm van wandelaars en toeristen frequent voedsel komen geven, dan verdwijnt die angst bijna volledig en laten paarden die luxe zich welgevallen.