Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:53

Superpony, met een aantal dingen ben ik het helemaal eens;
Citaat:
Bewegen moet in verhouding staan tot eten. Veel op de wei en zo weinig km's maken en stil staan op stal geeft vrijwel altijd problemen. Zowel gezondheids problemen, als sneller blessures als gedrags problemen wat voor de gemiddelde eigenaar echt een issue is.

Net daarom dat ik hen graag zoveel mogelijk op de wei heb, want daar zijn ze het merendeel van de tijd in beweging.

Citaat:
Voeding is ook maar 1 ding uit natuurlijk houden. Het andere is bewegen en sociaal contact, waarbij dat laatste echt heel erg belangrijk is. Net als rusten, hygiene etc

Hierook helemaal mee eens. Vooral dat sociaal contact, wat bestaat uit contact met andere paarden maar evengoed uit het kunnen ontwijken van de anderen. Ik merk dat de paarden veel verdraagzamer zijn tov elkaar als ze de ruimte hebben en de bezigheid om zelf hun eten te zoeken.

Ik heb wel de indruk dat jij denkt dat de gemiddelde paardeneigenaar amper naar zijn paarden omkijkt, dat weides saaie rechthoeken zijn met heel rijk en overbemest gras. Paarden hebben een ander soort weide nodig dan koeien, en voor een goede paardenweide moet je geen maximale opbrengst willen.

Citaat:
We moeten ook af van het idee dat WIJ ons er prettig bij moeten voelen.

Ook mee eens. En net hierbij heb ik het idee dat bv een pp vooral iets iets wat mensen leuk vinden, en dat de paarden een soort versiering zijn. Tracks, heuvels, poelen, paarden hebben daar minder behoefte an dan de mens. Uiteraard gaan ze er gebruik van maken, wat moeten ze anders de hele dag doen? Het doet me wat denken aan ouders die hun kind een computerspel kadoo doen en verbieden om buiten te spelen. En dan zeggen dat het kind zo graag met zijn computerspel speelt.

Er is in de maatschappij, dus ook in het paardenhouden, een tendens naar absolute controle. Dus we creëren een kunstmatige omgeving waarin we nauwkeurige porties voer aanbieden, aangevuld met allerlei supplementen. Paarden krijgen geen enkel keuze;

Terwijl het ook anders kan. Paarden op een weide zijn kieskeurige eters. Voor ons ziet al dat gras er hetzelfde uit, zij hebben hun voorkeuren. Sommige plekken worden heel kort afgegraasd andere plekken zijn 2de keuze. Binnenkort komt de periode dat ze niet meer graag hooi eten maar op zoek gaan naar verse grasjes. Ook de kleinste blaadjes van de meidoorn zijn blijkbaar lekker. Veel zoeken en weinig vinden, dus uiteindelijk komen ze toch maar terug voor hun hooi. Stilaan groeit het gras harder en dan komt het moment dat ze 's avonds niet meer zo vlot naar de stal komen. Dan wordt het tijd om over te gaan op zomerregime en blijven ze dag en nacht op de wei. Eens het volop zomer is staan ze overdag veel in de schuilstal, op de vlucht voor de dazen, en grazen ze vooral 's nachts. Als het heel warm is kan je hen een groot plezier doen door hen op het warmst van de dag op stal te zetten, daar hebben ze de koelte van een massief stenen gebouw. In de nazomer zijn er appeltjes ! en peren ! Een van onze paarden heeft een techniek ontwikkeld om al steigerend peren te plukken. De pony staat dan naast haar voor het geval ze een peer laat vallen. Stilaan wordt het gras minder en moet er terug hooi gevoerd worden. De paarden komen dan terug 's nachts op stal. De eerste keer op stal is altijd feest, iedereen loopt direct zijn eigen stal in en ze laten duidelijk blijken dat het hoog tijd werd om terug naar winterregime te gaan. Ze gaan dan wel overdag de hele dag op de wei. Nog wat grasjes zoeken en nu knabbelen ze de blaadjes van de braamstruiken nog af. Stilaan wordt het winter en dan beginnen ze ook nog aan de bomen te knagen. Winter is een tijd van verveling, behalve als het sneeuwt. Blijkbaar is er niks leukers dan met een hoef de sneeuw wegschrapen en dan een grasje knabbelen. En vervolgens met een snoet vol sneeuw wat gek lopen te bokken. En dan eens gaan rollen in de sneeuw. Zo volgen paarden de seizoenen. Ze zijn gezond, niet te dik en niet te dun en worden oud. Dus waarom zou ik hen dat stukje paard-zijn afnemen en hen in en kunstmatige omgeving steken met het hele jaar door dezelfde saaie hoop hooi?

Natuurlijk zijn er paarden die al HB worden door naar gras te kijken, voor hen moet er een andere oplossing gezocht worden. Ik heb misschien het geluk altijd gezonde paarden te hebben zodat ze het grootste deel van hun leven in de wei kunnen doorbrengen. Of misschien zijn ze net zo gezond omdat ze op deze manier leven?

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:03

Maar ook dat is zo paard afhankelijk.
Als die van mij zou kunnen kiezen, dan zou hij ook zeker voor 24/7 gras kiezen en heel de dag met zijn hoofd naar beneden staan :Y)
Maar dan ziet hij er binnen 2 maanden zo uit. Gelukkig niet gevoelig voor HB, maar wel aanleg om snel moddervet te worden.
Afbeelding

Zelfs met strookbegrazing kreeg ik hem niet beter dan dit. Hij bleef altijd wat vetopslag houden.
Afbeelding

En in de winter van het gras af, maar op 24/7 hooi maakt het al een stuk beter
Afbeelding

Dit was toen hij net een maand of 4 in de Hit stond.
Afbeelding

En dit nu, met wat meer (heuvel)training en bijvoeren van eiwitten voor de spieren (in de vorm van Agrobs Fetura of lijnzaadbrok, icm vitaminebrok en magnesium). Want dat zit helaas niet voldoende in het hooi in de Hit. Maar voor hem werkt dit gewoon echt het beste om hem op een gezond gewicht te houden.
Afbeelding

En juist ook de interactie is heel groot in deze groep. De groep zelf ziet er stabiel uit, maar onderling wordt er wat afgeklierd. En waar een groepje loopt te klieren, kiezen andere paarden weer voor eten of slapen. Ik ben er gewoon eens een uurtje bij gaan zitten. Echt leuk om te zien. Het gescharrel heen en weer tussen hooi, water, vriendjes om te kroelen, het geklier van de jongere paarden, een oudje dat lekker in de zon staat te soezen. Maar ze moeten we wel ruimte voor hebben.
En juist voor de oudjes en de paarden lager in de rangorde is er de rust om gewoon op eigen tempo te eten.

Wat betreft de computer, dat is een hulpmiddel.
Toen mijn haflinger nog met een halsband stond vorig jaar, is de chip in de band wel eens gesloopt met spelen. Dat werd 's morgens vroeg ontdekt en even daarna kwam ik op stal. Dat was rond 8.30u. Ik vond mijn paard dus op de poetsplaats met een berg hooi. Eerste wat ik gedaan heb was de staleigenaar zoeken. Die was de computer aan het nakijken, want Jim kon blijkbaar niet eten vanwege de missende chip. Hij heeft meteen gekeken wanneer hij voor het laatst in een station gestaan had en had gegeten, waardoor hij ook meteen kon zien hoe lang hij zonder hooi had gestaan. Dit was gelukkig niet de hele nacht, maar voor de zekerheid had hij hem meteen los van de groep een berg hooi gegeven.

Afgelopen zomer merkte ik dat Jim wat inviel. Ik was meer gaan rijden, maar voer was hetzelfde gebleven. Ook toen hebben we via de computer gekeken of hij zijn voerbeurten wel benutte. Dat was wel het geval, dus is zijn voertijd opgehoogd. Om sneller bij te komen, ben ik bij gaan voeren tot hij op gewicht was en dat toen weer langzaam gaan minderen. Overigens voer ik dus nog steeds extra eiwitten bij omdat zijn spieren dit echt wel nodig hebben voor de opbouw en ik dat liever zelf in de hand heb omdat hij nogal gevoelig op bepaalde voeding kan reageren. Maar dat is eigen keus.

In ieder geval, de combinatie van kijken naar de paarden én de extra check op de computer is heel waardevol.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:08

Maar gaat dat niet heel ver? Chip kwijt : geen eten !
Willen we dat?
Ik vind dat jouw voorbeeld wel te denken geeft.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:32

amanda: dat vind ik nou een mooi voorbeeld van hoe je een computer nuttig in kunt zetten bij goede paardenhouderij.

Ik heb mijn paarden gewoon los rondrennen met gras/ een slowfeeder. Als er rond oud en nieuw veel vuurwerk afgestoken word heb ik wel eens dagen dat er heel veel hooi over blijft. Ik kan dan niet zien welk paard er weinig gegeten heeft. Stel dat zo'n situatie lang aanhoud zou ik uren moeten gaan bekijken wat ze doen of afwachten welk paard er afvalt.
Nu ken ik mijn paarden goed genoeg en kan ze veel zien dus ik voel dat wel aan mijn theewater aan maar stel dat ze op afstand op een stal zouden staan, ben je dat kwijt. Dan is een chip en computer een heel mooie aanvulling.
En zoals je zegt: het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Dit systeem zal heus niet voor alle paarden werken. Maar welk systeem wel?
Maar in de basis is er echt over heel veel dingen goed nagedacht.

superpony: jij zegt steeds 'veel paarden doen het niet goed op gras' oid. Ik ben het daar écht niet mee eens. Het zou moeten zijn: veel paarden doen het héél goed op gras. Een déél van de paarden is echter (veel) beter af zonder/ met heel weinig gras. En dat deel zit grotendeels bij de meer sobere rassen.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:33

Sclimpre: Inmiddels heeft hij een chip in zijn hals, dus dat probleem is er niet meer.
En waarom te denken? Met meerdere momenten per dag in de Hit + op de computer, wordt dat snel genoeg ontdekt. Met gedoseerd en niet onbeperkt hooi, zoals veel PP ook zijn ingericht, staan ze ook wel eens een paar uur zonder. Paarden op wedstrijd lopen ook wel eens een paar uur zonder (inrijden, proef 1, opnieuw losrijden, proef 2, uitstappen en je bent zo 2-2.5 uur verder). Op een fikse buitenrit van een paar uur eten ze ook niet altijd tussendoor. Waarom is dat anders dan een paar uur geen hooi?
Die chip wordt bij ons op stal snel opgemerkt, omdat de halsband schade laat zien. Daar hebben we meerdere momenten per dag toezicht voor. Natuurlijk is dat wel noodzakelijk. Daarom levert een Hit in mijn ogen echt niet minder werk op dan een traditionele stal. Als je het goed inricht, onderhoudt en beheert tenminste.
Daarnaast is de halsband tijdelijk voor de gewenningsperiode en krijgen ze daarna een chip in de hals geïnjecteerd.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:44

https://www.connecterra.io/ dit soort systemen uit de melkveehouderij kunnen zelfs eerder dan een boer zien of er iets afwijkends is aan een koe. Niet als vervanger voor toezicht door de boer maar als een soort assistent.
Ik vind dit juist mooie systemen.
Zou best mooi zijn als dit ooit komt voor paarden. Dan krijg je zelfs een signaal als je aan het werk bent en je paard mankeert iets (ja ik moet werken om de paarden te onderhouden en slaap ook wel eens, kan (en wil) ze dus geen 24/7 in de gaten houden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:45

Een poosje zonder eten vind ik geen ramp.
Over het automatiseren van paardenhouderij moet er wel nagedacht worden. Nu heb je nog de generatie paardenhouders die de automatisering er bij nemen maar zelf wel de kennis hebben. Gaat dat in de toekomst zo blijven?
Vergelijk het met auto's. Als je met je auto naar de garage gaat wordt er een diagnose met de computer gemaakt. Als die de fout vindt is het prima. Maar het komt ook vaak voor dat de computer ofwel niks vindt ofwel een foute diagnose geeft zodat je een boel kosten hebt zonder dat het probleem opgelost is. Totdat je een ervaren, vaak wat oudere, technieker treft die de motorkap opent, luistert naar de motor, een paar dingen probeert en zo door logisch te redeneren de oplossing vindt. Dergelijke techniekers zijn hoe langer hoe moeilijker te vinden.
Computer en automatisering is prima als hulpmiddel, maar het risico bestaat dat we ons het zo gemakkelijk maken dat we niet meer zonder kunnen en dat we in de puree zitten op het moment dat de technologie ons in de steek laat.

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:51

Denk niet dat je een paard en auto volledig kan vergelijken. Als die ziek is/je constateerde wat heb je vaak alsnog een DA, hoefsmid of wat dan ook nodig. Niet eerder, het signaleren blijft mensenwerk. Dat is niks anders dan wanneer ik een geluid hoor bij mijn auto wat ik niet vertrouw.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:51

Dat vind ik ook wel een gevaar Sclimpre. Computers kunnen geen mensen vervangen, het is een hulpmiddel. Maar inderdaad, niet iedereen zal het zo zien.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:02

Pipodipo schreef:
Amanda schreef:
Want als dat voor het systeem geldt, dan ben ik wel benieuwd waarom je dat ziet als intensieve veehouderij. Mijn ervaring is namelijk dat onze stalhouder veel meer werk kwijt is aan het goed laten draaien van de HIT dan de 24/7 groep op de wei en de half stal/wei paarden bij ons op stal.

Een hit-actief en alles wat er op lijkt is bedoeld om minder werk eraan te hebben. Daarmee is het dus impliciet een keuze voor de mensen en niet voor de paarden.


Ik snap je punt maar dat is de kruiwagen, de riek, de omheining etc ook.
Dat is er voor de mens en niet voor het paard.

Is het een probleem dat deze staleigenaar het zo in wil richten om het alleen aan te kunnen en er voldoende aan te verdienen dat ze er van kan leven?

Ik ben het met je eens dat je paardvriendelijk in de gaten wil kunnen houden.
Maar ben je er geweest?
Ga je er op werkbezoek?
Of ben je nu ongefundeerd wat aan het roepen, zoals iedereen hier, die er nooit is geweest.

Brengt mij op de vraag, is iemand er geweest?
Kan iemand er meer over vertellen, omdat ie het bedrijf kent?

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:29

Interessante discussie. Ik ben niet zo bekend met Hit actief, dus mooie uitleg van Amanda. :) Het voorbeeld in de OP lijkt me inderdaad niet persé het beste voorbeeld, maar uiteindelijk valt of staat ieder initiatief met het juiste managenent er omheen. Dus inderdaad die computer gebruiken als hulpmiddel om te zien hoeveel een paard daadwerkelijk eet, ook door goed naar het paard te blijven kijken. Zonder menselijk inschatten en kijken werkt het sowieso niet. Mensenwerk en nuances zien kan nooit overgenomen worde door robots of computers, maar meten is weten, dus op de juiste manier gebruikt is het een ontzettend goed hulpmiddel.

Zelf zou ik niet direct voor dit systeem kiezen. Ik zie mijn paard lekker heen en weer struinen tussen de verschillende netten, er is veel interactie tussen het eten en ze wandelen regelmatig even weg om te drinken en te mesten.
Mijn paard kan wat angstig zijn voor hekken die vlak voor of achter hem sluiten, en ik ben er van overtuigd dat hij het kan leren maar ik zie toch liever het gestruin met elkaar. Maar dat is persoonlijk. Keerzijde is namelijk wel dat je nooit precies weet wat ze binnen krijgen.


Voor alles is uiteindelijk iets te zeggen. Mijn idee is het onontkoombaar dat er mensenwerk komt kijken bij paardenhouden, en hoewel het uit het artikel niet blijkt, kan ik me niet voorstellen dat het minder manuren vergt. De computer kijkt niet voor je.
Uiteindelijk moet je als eigenaar ook kritisch blijven op wat wel en niet past bij je paard. Sommige paarden staan juist wel graag in de nacht een paar uur op stal voor hun rust. Sommige doen het goed op strookbegrazing en anderen niet. Als de stal niet goed aansluit bij je paard en je kunt het niet voldoende aanpassen, is het aan de eigenaar om een plek te zoeken die meer passend is.
Waar het uiteindelijk om gaat is die voldoende beweging, voldoende ruimte (niet teveel paarden op een stuk), voldoende ruwvoer en water, een stabiele kudde met paarden die bij elkaar passen etc. De invulling em het systeem er omheen is persoonlijk en kies je wel of niet voor, maar als die basis maar in orde is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:58

Punz schreef:
Kíjk!!

En dit zou ik dan een zeer geslaagde combi noemen van een PP met een HIT actief systeem!

Serieus.
Hier zou ik mijn dieren echt zó neer zetten

Terwijl die het echt niet slecht hebben, 24/7 buiten:

[ [url=m/9NobZL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zomerwei (royaal track met paddock en overkapping), gedoseerd toegang tot het middenstuk/ de wei:
[ Video ]

Winterwei ( waarbij ze snachts dan wel weer op track en paddock staan)
[ Video ]

Van dit soort stallingen word ik nu blij.

Ik vind de Hitactief vele male beter als een stal met zandpadock waar paarden zich vervolgens dood vervelen. Maar ik zie toch liever een systeem met slowfeeders of iets dergelijk waardoor ze de hele dag kunnen pulken aan hun hooi zonder dat ze zich de helft van de tijd dood vervelen.Want hoe mooi we het hitactief systeem ook brengen paarden hebben een groot deel van de dag niks te doen.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:27

Ben ik de enige die zo'n chip of halsband pertinent niet ziet zitten?
En die het gestructureerd eten tegen staat? (Zoveel minuten per uur)

Sclimpre zoals jij het leven van jouw paarden beschrijft is imo een heerlijk bestaan!
Ik denk overigens wel dat een waterpoel, een zandbak en een heuvel een toevoeging zijn en dat paarden dat leuk vinden, maar niet in plaats van een flink stuk land. Als je een combinatie hebt lijkt het mij heerlijk.

Ik heb een merrie die ouder is én gemakkelijk buiten een groep valt.
Het allerbeste ratsoen voor haar wat minder wordende gebit en neiging tot eerder te mager te worden dan te dik is gras.
Slowfeeders zijn soms bijna zielig als je veel moet eten zoals zij.
Ik vind het lastig aan groepshuisvesting om te zorgen dat iedereen in zijn behoefte wordt voorzien. Wij stoeien daar thuis ook mee.
Ik vind snachts op stal soms teveel uren op stal, maar tegelijkertijd geeft het wel rust in sommige opzichten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:47

NOgmaals, het is heel logisch dat paarden gras lekker vinden, maar het is niet een volledig dieet voor paarden. Net als dat bijv een mc Donalds dat niet voor ons is en mensen zich er graag volproppen. Dan moeten er ook planten en bomen staan om van te knabbelen. Maar voor het ideaalbeeld moeten soms ook gemeentes gaan mee werken wat mag met grond.

Er wordt een totaal verkeerde indruk afgegeven van een pp. Als je een heuvel aanlegt hoeven paarden daar natuurlijk niks mee te doen, maar stort maar eens voor de grap een berg zand en ze gaan er zelf al op. Het is ook niet alleen een zandpad. Een pp is meer dan een track.

Ik ben echt op heel veel stallen geweest door de vele jaren heen en ook veel problemen gezien. Vrijwel altijd vierkante weides met raaigras. Van stal op de wei, even rennen en vreten en weer terug naar stal. Geen enkele variatie verder. Ook qua bodem niet bijv, waar het ook bekend is dat afwisseling van ondergrond heel goed is.

Juist omdat er zoveel paarden gezondheidsproblemen hebben, heel vaak door overgewicht!
! van het traditionele paarden houden, zijn mensen verder gaan kijken. Hoe leven ze in de natuur?? Meer km;s en minder vreten.

Ze bewegen op de wei, maar er is met gps gemeten en ook duidelijk te zien dat ze op een pp meer bewegen, dus meer km's. Dat is voor veel paarden een enorme vooruitgang.

Juist op een goed opgezette pp zijn er veel mogelijkheden voor paarden om elkaar uit de weg te gaan. Alleen een wei is echt saai. Zat plekken waar wei en track en paddock is en paarden ook zelf weer de wei af gaan. Onze paarden hebben in een natuurgebied gelopen MET gras, maar daar stonden de paarden echt nooit 24/7. Zelfde als de echt wilde kuddes die bestudeert zijn.

Als je alleen die in Uddel kent. Die is mooi, maar er zijn veel meer hele mooie pp's inmiddels.

Misschien is dit maar een tussenfase naar het ideaal. Nu wordt er vaak gekozen vanwege veel te dikke paarden, veel hb, ir paarden etc etc.
Wie weet komt de combinatie wei en track etc als mensen hebben geleerd dat paarden veel naar buiten moeten, veel beweging moeten hebben etc.

Buiten dit alles om, wilden mensen ook hun paard het hele jaar rond buiten houden en dat kan ook op veel plekken niet in de wei.

Weiland aanbieden omdat wij dat zo leuk vinden, is ook om jezelf goed te voelen. Net zo goed. Want als je je erin verdiept en weet dat alleen wei echt niet voldoende is, ga je ook verder denken en kijken.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:00

Nikass: nee hoor, dat denk ik niet. En ik had ook zeker mijn bedenkingen in het begin, mede door mensen die daar voorheen op stal hadden gestaan en minder goede dingen per pb lieten weten. Nu ben ik vrij nuchter en wil ik dingen vooral zelf zien en ondervinden en bij mijn zoektocht naar een stal op de Veluwe heb ik meerdere stallen gezien en had er maar bij 2 een goed gevoel. De ene was helaas net te ver weg en ongunstig gelegen en de andere is mijn huidige stalling.
Toen ik daar op stal kwam heb ik mezelf ook voorgenomen: Ik probeer een half jaar de Hit en als het niet werkt kijken we naar 1 van de andere mogelijkheden op stal. Dat half jaar was van januari t/m juni, dus wel de zomer tegemoet.
Andere optie was weer 24/7 buiten met onbeperkt.
Hij moet 24/7 buiten vanwege diverse allergieën.

Met dat in mijn achterhoofd ben ik het gaan proberen en veel naar mijn haflinger blijven kijken. Kijken hoe hij het systeem zou oppakken, hoe hij in de groep zou liggen. Hij is altijd erg bang geweest in kleine ruimtes. Stallen zijn echt niet tof en hij doet er alles aan om er uit te komen. Trailerladen is 5 jaar een groot probleem geweest. Dus die voerbox vond ik echt heel spannend. Maar hij heeft alle tijd gekregen om op zijn tempo te wennen voor hij permanent de groep in ging. Dat heeft echt wel een paar weken geduurd. De eerste week stond hij 's nachts nog in een box naast de Hit, overdag in een paddock ernaast met 1 station tot zijn beschikking. Toen dat goed ging, kwam er overdag een paard uit de kudde voor een paar uur bij. Op een gegeven moment heeft hij zelf besloten dat hij de groep wel in kon, door onder een draad door te glippen de Hit in :+
Maar toen was alles al zo gewend, dat het totaal geen probleem was. Ieder paard mag op zijn eigen tempo wennen. En het systeem beloont de paarden hè. Voerbeloning doet echt veel. Ga je in de box, krijg je eten. Soms is het zo simpel. In het begin staat hij dan ook afgesteld op onbeperkt (bij de mijne in ieder geval), zodat hij ook echt altijd open zou gaan als hij zich aanbood. Dit is later langzaam afgebouwd binnen het systeem.

Ander punt was dat hij altijd onderaan de rangorde heeft gestaan. Vond ik ook een spannende in zo'n grote groep. Maar ook dat is nooit een probleem geweest. Hij ontloopt de dominante paarden (ruimte zet) en eten kan rustig door de poortjes. En eten is heilig :9

Dus ja, komen we terug op wat eerder is gezegd: kijk naar je paard en blijf kijken. Zoek uit wat het beste bij je paard past en realiseer je dat niet ieder paard hetzelfde is.

Die heuvel hebben wij overigens soms ook. Eens in de zoveel tijd wordt er nieuw zand gestort en dat mag een paar weken als heuvel blijven liggen. Sommige paarden vinden het fantastisch om op te staan, anderen graven en verspreiden het zand en weer anderen hebben er niks mee. Ook zo paard afhankelijk.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:18

superpony schreef:
Geen enkele variatie verder. Ook qua bodem niet bijv, waar het ook bekend is dat afwisseling van ondergrond heel goed is.

Juist omdat er zoveel paarden gezondheidsproblemen hebben, heel vaak door overgewicht!
! van het traditionele paarden houden, zijn mensen verder gaan kijken. Hoe leven ze in de natuur?? Meer km;s en minder vreten.

Alleen een wei is echt saai. Zat plekken waar wei en track en paddock is en paarden ook zelf weer de wei af gaan. Onze paarden hebben in een natuurgebied gelopen MET gras, maar daar stonden de paarden echt nooit 24/7. Zelfde als de echt wilde kuddes die bestudeert zijn.


Verschillende bodems kun je toch ook aanbieden icm een weiland.
En nogmaals: Er zijn ook heel veel paarden die géén gezondheidsproblemen hebben en geen overgewicht als ze (veel) op de wei staan.

Nu is een wei ook al saai? }:0 Leven zonder roofdieren ís ook saai.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:26

superpony schreef:
NOgmaals, het is heel logisch dat paarden gras lekker vinden, maar het is niet een volledig dieet voor paarden. Net als dat bijv een mc Donalds dat niet voor ons is en mensen zich er graag volproppen. Dan moeten er ook planten en bomen staan om van te knabbelen. Maar voor het ideaalbeeld moeten soms ook gemeentes gaan mee werken wat mag met grond.

Er wordt een totaal verkeerde indruk afgegeven van een pp. Als je een heuvel aanlegt hoeven paarden daar natuurlijk niks mee te doen, maar stort maar eens voor de grap een berg zand en ze gaan er zelf al op. Het is ook niet alleen een zandpad. Een pp is meer dan een track.

Ik ben echt op heel veel stallen geweest door de vele jaren heen en ook veel problemen gezien. Vrijwel altijd vierkante weides met raaigras. Van stal op de wei, even rennen en vreten en weer terug naar stal. Geen enkele variatie verder. Ook qua bodem niet bijv, waar het ook bekend is dat afwisseling van ondergrond heel goed is.

Juist omdat er zoveel paarden gezondheidsproblemen hebben, heel vaak door overgewicht!
! van het traditionele paarden houden, zijn mensen verder gaan kijken. Hoe leven ze in de natuur?? Meer km;s en minder vreten.

Ze bewegen op de wei, maar er is met gps gemeten en ook duidelijk te zien dat ze op een pp meer bewegen, dus meer km's. Dat is voor veel paarden een enorme vooruitgang.

Juist op een goed opgezette pp zijn er veel mogelijkheden voor paarden om elkaar uit de weg te gaan. Alleen een wei is echt saai. Zat plekken waar wei en track en paddock is en paarden ook zelf weer de wei af gaan. Onze paarden hebben in een natuurgebied gelopen MET gras, maar daar stonden de paarden echt nooit 24/7. Zelfde als de echt wilde kuddes die bestudeert zijn.

Als je alleen die in Uddel kent. Die is mooi, maar er zijn veel meer hele mooie pp's inmiddels.

Misschien is dit maar een tussenfase naar het ideaal. Nu wordt er vaak gekozen vanwege veel te dikke paarden, veel hb, ir paarden etc etc.
Wie weet komt de combinatie wei en track etc als mensen hebben geleerd dat paarden veel naar buiten moeten, veel beweging moeten hebben etc.

Buiten dit alles om, wilden mensen ook hun paard het hele jaar rond buiten houden en dat kan ook op veel plekken niet in de wei.

Weiland aanbieden omdat wij dat zo leuk vinden, is ook om jezelf goed te voelen. Net zo goed. Want als je je erin verdiept en weet dat alleen wei echt niet voldoende is, ga je ook verder denken en kijken.

Zo'n somber beeld, dat herken ik helemaal niet. Er zullen wel te dikke paarden zijn die op een saai stuk wei staan, maar kijk eens verder om je heen. Er zijn ook veel paarden die we op een leuke plek staan en gewoon prima in conditie zijn. Nee, misschien niet zichtbaar vanop de weg. Maar ze zijn er wel.
Gras is geen goed voer? Maar als je het afmaait, laat drogen, een touwtje ronddoet en en paar maand stof laat vergaren is het wel goed? Paarden moeten takken krijgen, maar ze moeten wel door de mens afgesneden zijn, dan is het goed. Takken van bomen rond een weide zijn blijkbaar niet ok. Paarden moeten alles kant en klaar onder hun neus geschoven krijgen, en vervolgnes moet het hun terug wat moeilijker gemaakt worden, want hey, ze moeten toch bewegen.
en
Citaat:
Buiten dit alles om, wilden mensen ook hun paard het hele jaar rond buiten houden en dat kan ook op veel plekken niet in de wei.

Dus? De mens beslist dat het hele jaar buiten 'goed' is, de wens van de mens is wet en het paard moet zich schikken?
Een pp heeft een aantal goede eigenschappen, mits goed uitgevoerd en niet op een mini-stukje, maar het is niet het alfa en omega van het paardenhouden.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:29

Superpony ik ken niet alleen Uddel. Ik vind het concept pp heel erg leuk, maar in de praktijk nog vaak niet goed uitgevoerd en/of niet geschikt voor mijn paard.

Amanda heb jij voorkeur voor een hit boven een pp? En waarom?

Ik denk dat mijn paard het voerstation wel snel zou doen, als ze in haar eentje is. Ze is gewoon wat minder groepsgeschikt :D
En ik heb teveel ellende daarvan gezien: paard dat bijna de sloot in gejaagd wordt, dat het strookje strook begrazing afgetrapt wordt, paard dat niet samen met een ander paard uit één slowfeederbak durft te eten, dat niet in de schuilstal gaat staan als er een ander paard staat enz.

Toen ik vol enthousiasme naar Castricum ging in de hoop dat ik mijn paard daar in pp kon stallen was ik erg teleurgesteld: één afdakje voor zeven paarden. En de opmerking dat het dominante paard daar graag onder stond, betekent voor mijn paard heel simpel geen schuilmogelijkheden.

En zo heb ik er meer gezien, met onveilige omheining, te smalle paden, te grote groepen enz.
Voor andere paarden waren die plekken geschikt, maar voor die van mij niet.
Dus dat is alleen maar de nuance die ik wil aanbrengen. In Uddel had ik óók mijn bedenkingen. Niet voor onze jongere merrie, die redt zich uitstekend in groepen. Maar daar heb je ruime uitloopstallen voor paarden die het in de groep mogelijk niet redden. Ideaal.

Ik ben het met Sclimpre eens dat een wei helemaal niet saai hoeft te zijn. Ook daar kun je inzaaien wat je wil natuurlijk. En hangt ook weer van de locatie van de wei af (idd bomen ed)

Edit: voor onze jonge opgroeiende hengsten is gras een must. En voor mijn oudere merrie is gras het makkelijkst te eten en werkt het beste om goed op gewicht te blijven.
Ik neem aan dat je slobber niet in een krachtvoer station kan geven, dus daarvoor moet ze dan toch apart gezet worden.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:36

Nikass: nee, die voorkeur heb ik eigenlijk niet. Behalve dat ik de mijne liever niet onbeperkt op hooi zie staan, ivm snel dikworden. Maar met genoeg ruimte en genoeg eetplekken (aantal paarden + 1), waardoor beweging gestimuleerd wordt, was een PP ook absoluut een optie.
Bij mijn zoektocht heb ik zowel PP, als Hit Actief als stallen met een track bezocht. Ik vind die 3 systemen, al dan niet met deels weidegang, voor mijn haflinger het beste. Ik ben dus vooral gaan kijken en praten en heb uiteindelijk voor deze stal gekozen omdat het totaalbeeld me het meeste aansprak. Met alles plussen en minnen kwam ik hierop uit. Maar elke stal(vorm) heeft plussen én minnen. Tenzij je het misschien helemaal zelf in kan richten zonder beperkingen, maar dat is maar voor weinig weggelegd. Dus dan is het kijken naar wat zijn de minnen en kan ik daarin concessies doen. Ik blijf het lastig vinden hoor, de ideale stalling :j

Mijn eisen waren:
- 24/7 buiten met ruwvoer in een groep van minimaal 5 paarden op voldoende ruimte
- meerdere voerplaatsen (systeem maakt niet uit)
- niet onbeperkt op gras
- 75% van het jaar een goed rijdbare rijbak (bij stal of 1 in de buurt waar gebruik van gemaakt mag worden)
- volpension (ik heb naast werk en reistijd geen zin/tijd om iets aan stal te doen als het niet hoeft, ben dan liever met mijn paard met de leuke dingen bezig)
- goed stalmanagement (toezicht op de paarden, begaan zijn met de paarden, goed materiaal, bijv omheining, goed voerbeleid)
- schuilmogelijkheid
- bos op stapafstand (tsja, als je uit de Randstad naar de Veluwe verhuist is dat niet voor niets :D )

Heel eerlijk, het was dus serieus lastig om dit te vinden én waar ik een goed gevoel bij had.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:11

Nou sorry, ik kijk juist veel verder. Heb echt heel veel stallen gezien en helaas nog meer paarden en baasjes met veel problemen. En nee, niet vanaf de weg. Was het maar zo, dan was mijn beeld inderdaad niet zo treurig.

Natuurlijk moet niet alles aangeboden worden? Ik schrijf heel duidelijk dat je moet beplanten. Paarden moeten inderdaad zelf hoog uit een boom iets pakken wat ze willen eten. Ook heel goed voor het lijf die andere houding.

En als gras niet voldoende is, is hooi dat ook niet nee. Maar hooi kan je wel wat meer in porties aanbieden, want paarden moeten meer hun best doen om eten te vinden.
Naast hooi dus aanbod van planten, bomen etc.

Ja, alleen wei aanbieden is te saai en niet gevarieerd. Biedt het ze aan, aangesloten op een stuk natuur met bomen, zandpaden, water etc etc. Nogmaals; die van ons stonden in natuurgebied en ze staan echt niet 24/7 op gras.

Ondergrond afwisselen is enorm belangrijk. Zeker als paarden alleen van stal naar wei naar stal gaan en 1 uurtje in een zandbak lopen.

Er zijn heel veel kuddes bestudeerd hoe ze eten, rondtrekken etc. Het doel van GOED paardenhouden is goede voeding aanbieden, veel beweging en sociaal contact.

Als dat zo goed ging in Nederland hoefde niemand supplementen te voeren, stonden er niet zoveel paarden met beenblessures, maag problemen, hoefproblemen, gedragsproblemen etc etc etc. Maar, er wordt dik aan verdient dus logisch dat het nog als normaal wordt gepromoot.

Het is meten met 2 maten als je gaat zeggen dat een wei wel goed is, omdat je zelf zo graag je paard op een groene wei ziet en een pp niet geschikt is of hitactief or whatever.

Alles gaat om de kwaliteit van het aangeboden. Een goede pp, een goede manier van weidegang, een goede hitactief etc.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:30

Citaat:
Alles gaat om de kwaliteit van het aangeboden. Een goede pp, een goede manier van weidegang, een goede hitactief etc.


AMEN :D

( zeker als er daarbij rekening gehouden wordt met de specifieke behoefte van het individuele paard)



Maar dan tóch nog even een opmerking die iemand hier plaatste over haar paard dat toch echt gras verkoos boven een track / een pp: Tuurlijk is dat zo. Maar dat wil niet zeggen dat het ook perse béter is. Rijk engels raai is vaak ook fructaanrijker, en wordt daardoor lekkerder gevonden dan de schralere grassoorten. Maar dat wil dus niet zeggen dat het ook beter is..)

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:35

Maar wie zegt dat het Engels raaigras was. Er wordt nu gedaan alsof een weide altijd alleen maar kan bestaan uit Engels raaigras. En ja, voor opgroeiende paarden en drachtige merries is gras het beste. En ja, mijn oudere merrie kan veel makkelijker gras eten dan hooi.
En grazen is veel beter voor een paard dan op stilstaand hooi uit een slowfeeder plukken.

Ik ben het er niet mee eens dat paarden als een giraf uit bomen moeten eten. Ja eens een takje geen probleem, maar te hoog opgehangen hooinetten zijn juist funest voor het fysiek van een paard. (En van te laag opgehangen krijg je ongelukken)

Ik ben het uiteraard wel eens met het citaat dat je aanhaalt.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:07

Ik ben ook totaal geen fan van een pp. Veel te veel paarden op een klein stuk. Na een jaar is al het zand doordrenkt met pies en ruik je het uit de verte al en is het in de herfst en winter een grote blubber zooi. Ik zie hier overal van die paddock paradijsjes uit de grond komen op amper een hectare en het is overal zo, ondanks de droge zandgrond. Mijn paarden staan het hele jaar de wei en in de winter met onbeperkt hooi erbij. Als ik ze in de zandbak zet staan ze de hele dag alleen maar te staan tot je ze weer ophaalt. De hooinetten raken ze amper aan. Ze vinden er totaal niets aan. Of ze gaan van verveling graven en zand eten. Dat is nog veel slechter. We houden altijd een paar stukken wei over om te rusten zodat ze in het voorjaar weer lekker kunnen grazen. Onze weilanden zijn van nature al erg droog en we hebben er zeer goede drainage in liggen dus er staat zelden een plas op. Maar wij houden ook maar een paar paarden op anderhalve hectare. Ik zou zelf nooit een paard in een kleine pp hebben. Er staan hier ook voorbeelden van prachtig aangelegde pp op mooie ruime stukken met niet teveel paarden. Dat vind ik wel prima.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:36

Ja, heerlijk zo'n initiatieven waar paarden op een saai stuk zand zichzelf staan te vervelen. Nog heerlijker met twee alpha's in de kudde die continu rangorde blijven uitvechten, ondanks veel ruimte. En helemaal geweldig als je wat later je paard kunt laten opereren aan een gebroken griffelbeen. Maar he, ze staan buiten en rangorde bepalen is puur natuurlijk gedrag dus alles is prima toch?

Dat gebeurt me echt nóóit meer. Ze staan nu met zijn tweetjes 24/7 op een vierkante graswei met lekker wat bomen voor schaduw, beschutting en knabbelen. Beiden zijn veel rustiger geworden sinds ze uit de grote groep zijn, alsof er een last van hun schouders viel.
Niet zo "natuurlijk" als sommigen hier wensen, maar wel heel tevreden paarden en dát vind ik het belangrijkste.

Er is geen heilige graal, ieder paard is anders.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 14:22

@XLes,maar jouw bericht is gewoon een van de pot gerukt frustratiebericht.
Net alsof groepspaarden allemaal breuken overhouden aan hun kudde?

Dat is pas naast de kwestie.

@ superpony,je roept constant dat gras fastfood is en geen compleet dieet,maar postzegelweitje en zandpaddocks bieden nog steeds hooi aan van dezelfde weides,dus waarom het een qua voer dan zoveel beter of minder zou zijn?
Bij het eten van gras bewegen paarden,bij het eten van hooi(datzelfde gras),staan ze stil.

Het gaat hier dan niet over het voer(wat imo dus hetzelfde is),maar over de natuurlijke manier van eten,l bewegen terwijl je eet.