Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:02

Sclimpre schreef:
Amanda schreef:
In de wei staan ze ook veel met het hoofd naar beneden en komen ze ook zeker niet aan die kolometers. Het enige wat dat dan weer het best benaderd is een goede track. En daar moet je inderdaad wel de ruimte voor hebben.

Ik heb net de indruk dat ze op de wei het meest in beweging zijn, in ieder geval in tijd. In de wei bewegen ze de hele tijd, zelfs nu wanneer er weinig gras is. Ze zijn de hele tijd op zoek naar dat ene lekkere grasje dat ze daarstraks misschien over het hoofd gezien hebben.
Een track probeert dit na te bootsen, maar daar is de beweging toch meer schokkerig, ze lopen van punt A naar punt B en daar blijven ze dan weer een poosje staan hooi te eten. Terwijl op gras is het echt hapje-stapje.
Terwijl ik dit typ heb ik zicht op een weide van 1ha, met daarop 4 paarden en 1 pony. Vol genoeg, ik kan met echt niet inbeelden dat er 30 paarden op 1ha zouden lopen. En al helemaal niet als daar nog allerlei 'meubilair' aka voederstations op geplaatst zijn.


Maar wat dan wel interessant zou zijn is een meting in km's. Waar bewegen ze nu het meest per etmaal: wei, track, PP, Hit? Iemand een idee of daar onderzoek naar gedaan is?

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:03

Nikass schreef:
SuperAssie schreef:
Jammer ook dat het zo belachelijk veel moet kosten. Ben er geweest voor mijn paard maar daar kan ik er op mijn huidige stal 3 voor stallen en dan hou ik nog wat over..


Hoeveel kost het dan?

€350+, tenminste dat was het 3 jaar geleden toen het nog niet eens gerealiseerd was. Van wat ik begrepen heb is het inmiddels duurder.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:05

_Nelleke_ schreef:
Jammer dat dit artikel zo enorm onvolledig is waardoor het veel negatieve reacties oproept bij mensen.

Ja, inderdaad! Heel jammer dat het bericht zo slecht gebracht (als nieuws) is én zo slecht geschreven is… Nu wordt het initiatief afgefikt terwijl het eigenlijk een mooie ontwikkeling is: paarden uit de stal en zijn van de 3x per dag voerbeurt…

Als je het bericht gewoon als bericht leest, en dus niet als baanbrekend nieuwsbericht..., dan is het toch mooi wat er gebeurd, paarden naar buiten? Tuurlijk zijn er dingen die anders over beter kunnen maar het is een mooie stap voorwaarts, laten we daar blij mee zijn!

Overigens lees steeds over 30 paarden op een halve hectare maar dat haal ik niet uit het (zeer onduidelijke) nieuwsbericht:

Ir111 schreef:
Er staat dat er circa 30 paarden op t bedrijf vertoeven die zijn opgefeinbgrpepen <- stomme autocorrect >;) opgedeeld in groepen van 8 a 10 paarden. Ik neem dus aan dat er geen 30 paarden in de nieuwe stal staan maar slechts 1 groep van 8 a 10 paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:06

Het is dus opgebouwd om het door 1 persoon op flexibele wijze te laten beheren.

Maar hoe gaat het met de mestafvoer van die maximaal 40 paarden op een halve hectare waarbij maar 1 persoon verantwoordelijk hoeft te zijn voor het beheer.
Is dat ook geautomatiseerd er zo ja, hoe?

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:08

Er zit verschil in omdat je op die 2000 m2 alles moet plaatsen (paddock, stal, mesthoop etc). De paarden in deze hit hebben daarbuiten nog een grote stal en er zijn nog weilanden bij. En daarbij is de ruimte waar ze kunnen lopen groter.

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:09

Idd,een paard trekt de hele dag terwijl het eet,het legt kilometers af,terwijl ze grazen.
Dat is natuurlijk gedrag.
Als de kudde dorst heeft,gaan ze doelgericht drinken,maar daarna gaan de hoofdjes terug naar beneden om stappend verder te grazen.

Daarnaast wordt er nog gerust en wat gespeeld,maar dat is het.
Natuurlijk is niet stilstaand,alleen eten en voor de rest van punt à naar b slenteren en weer een halfuur stilstaand hooi eten(niet van de grond).

En tuurlijk is een weide hier geen natuurlijk dieet voor een paard,maar wel een natuurlijke houding tijdens het eten en idem qua beweging.
Dat krijg je nooit in zo'n postzegelstallingen(veel PP zijn net zo).

Net daarom ben ik er persoonlijk geen fan van.

Geef mij maar minder paarden op grotere weides met een waterpunt op enige stapafstand.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:15

En wat dan met de koudbloeden die snel dik worden, de paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, insulineresistente paarden, PSSM, enz? Oftewel, de paarden die gras eigenlijk niet zo heel goed kunnen hebben, en dat worden er steeds meer. Omdat het westerse gras gewoon veel te vet en suikerrijk is.
En wat is een postzegelstalling? Welke afmetingen tov hoeveel paarden?
Hoe groot moeten de weides zijn om die kilometers in het wild te benaderen? Bestaat dat überhaupt wel in Nederland?

En nogmaals: is dat bewezen van de km's die afgelegd worden op de wei/PP/Hit/track? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar of dat wel eens is gemeten of dat het vooral een persoonlijk beeld is dat gevormd is door het zien van paarden in de wei/Hit/PP/track.

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:16

Dat is zeker waar. Maar ik denk dat het qua dierenwelzijn een stap vooruit is als je het vergelijkt hoe veel paarden nu nog gehouden worden. Voor veel mensen is het nog normaal om een paard meer dan 20 uur op stal te hebben staan en het dier dan 1 a 2 uurtjes op de paddock te zetten in zn eentje.

Verder vind ik het juist wel ideaal. Hoeveel paarden zijn er wel niet te dik in Nederland en krijgen daar vroeg of laat problemen mee (jeuk, hoefbevangenheid, insuline resistentie om wat te noemen)? Zelfs als ik nu een gezond paard zou kopen zou deze niet onbeperkt op het gras komen. Een combinatie met hooi op de paddock vind ik persoonlijk de mooiste manier.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:24

Meteen worden weggezet als azijnpisser, als je al jaren ervaring hebt met ''natuurlijk'' stallen en hier kritisch over bent gaat me ook te ver. Misschien omdat wij qua natuurlijk stallen en houden al iets verder zijn, dat we bedenkingen hebben over het geschreven stuk dat niet zo goed overkomt nu.

Het is ten eerste misleidend, omdat er al heel veel ontwikkeling is op dit gebied. Zie; het nieuwe paarden houden. Daar is een landkaart met natuurlijke stallen en de adressen groeien heel snel. ( gelukkig)

Ik vind zoals nu beschreven het aantal paarden veel voor de ruimte. MAAR, ook 20 paarden op 5000m2 hebben per paard 5000m2 te belopen en dat is altijd meer en beter dan op stal.

Er zijn allang metingen gedaan met gps dat paarden op een pp meer km's per dag afleggen dan op een wei. Tevens zijn er pp's met nachtcamera's die zien wat paarden 24uur per dag doen. Ze doen niet veel, maar bewegen is zeker meer dan op een vierkante wei.

Op een pp kunnen paarden wel degelijk hun benen strekken. Een grote misvatting van mensen die nog nooit echt hebben gekeken, want paden zijn vaak breed en het is niet alleen maar paden. Ook een grote leef/speel, rust ruimte hoort erbij.
In elk opzicht is het gezond voor de paarden.

Het is niet echt natuurlijk, maar dat is het in Nederland nooit. Dat is dan geen smoes om je paard maar op stal te zetten en even op de grote wei te gooien.

Ik vind het grote nadeel van hit actief dat er weinig variatie is. Vaak staan de voerstations dichtbij stal/hoofdgebouw.
Ik zie ze liever scharrelen en zoeken naar eten. Met diverse voerplaatsen kun je bijv de ene keer wel een net vullen, de andere keer niet. Plekken verplaatsen. Takken aanbieden, andere eetbare planten etc. En dan een heuvel die vaak veel benut wordt, wat diverse ondergronden etc.

Zoals dit nu is omschreven gaat het deels om welzijn, deels om lekker makkelijk voor de mens. Waar ik overigens best geloof dat ze wel een paar keer per dag een controle ronde doen.

Paarden vinden het echt wel leuk als je komt, zelfs als ze eten hebben. Als we voor 2 dagen hooi zouden vullen, doen we toch onze ochtend en avond ronde. ( staan op 5 km )

Jammer van de prijs en dat dit mensen tegenhoudt. Natuurlijk is er geinvesteerd, maar dat deden normale stallen ook al. De een vindt een gouden knop belangrijk, een kantine en een binnenbak en de andere dat. Maar zo duur als dit, is nu nog lastig voor mensen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:27

Tengeltje, alleen met het hoofd naar beneden is niet een natuurlijke houding. OOk van bomen eten met hoofd omhoog, meer zoeken etc, zijn natuurlijke houdingen die ook goed zijn. Alleen gras is geen paarden dieet.

Amanda, dat is allang gemeten en dan zie je op maps ook de routes die ze hebben gelopen met kleurige lijntjes. Het scheelde behoorlijk wat km's een paard op een wei of op een pp. Zou het moeten terugzoeken.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:31

Interessant superpony :j

Wat de prijs betreft, ik zie 325 op de site staan. Dat is dan volpension en daarnaast ook nog een binnenbak en springpiste. Ik vind het geen gekke prijs. Misschien voor die regio, maar in de Randstad betaal je vaak meer voor een volpension traditionele stalling met binnenbak en moet je voor zaken als buiten zetten/binnen halen nog extra betalen.

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:38

@superpony,paarden staan heus geen uren per dag in de lucht te knagen,er zijn dagen dat ze niets uit de lucht eten,dat wordt zooo overroepen,een wild paard staat nog steeds de meeste uren op een dag te grazen met zijn hoofd naar beneden.
Tuurlijk is dat niet enkel gras,maar het is nog minder x-aantal uren per dag stilstaand hooi knagenuit een net of van een baal.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:49

tengeltje11 schreef:
@superpony,paarden staan heus geen uren per dag in de lucht te knagen,er zijn dagen dat ze niets uit de lucht eten,dat wordt zooo overroepen,een wild paard staat nog steeds de meeste uren op een dag te grazen met zijn hoofd naar beneden.
Tuurlijk is dat niet enkel gras,maar het is nog minder x-aantal uren per dag stilstaand hooi knagenuit een net of van een baal.


Dat is echt niet waar. Er zijn kuddes bestudeerd en paarden staan zeker niet alleen maar gras te vreten. Ze zoeken overal naar eetwaar en eten juist graag ook andere zaken.

Heel veel problemen komen juist voort uit het eenzijdige voer door alleen gras of het hooi van dergelijk land.
Daarom kunnen ook al heel veel paarden niet meer op gras. En is onbeperkt hooi van dergelijk land ook een probleem.

We leven in Nederland en hier kunnen paarden vrijwel nooit 30km per dag afleggen en gevarieerd voedsel vinden. Maar wil je dat nabootsen, kom je dus op een pp uit die paarden uitdaagt te bewegen en meer aanbiedt dan alleen gras of hooi. Waar GOED hooi vaak wel de basis is en de veilige keus voor vele paarden.

Er is gemeten en paarden bewegen op een wei minder, dus ze komen niet aan de km's die gezond zouden zijn tegenover het eten dat ze binnen krijgen. Want eten en bewegen moeten in verhouding zijn en dat is het zeker in ons kleine land vrijwel nooit.

Als gras voldoende zou zijn, hoefde ook niemand bij te voeren, want al die muesli's en brokken vind je ook niet in de natuur.

Qua houding is met regelmaat vanuit hoge positie eten juist heel goed. Of een keer links of rechts moeite doen om het lekkerste blaadje te pakken.

Dat we over houding hebben geleerd, is vooral omdat hardvoer vaak uit bakken op borsthoogte wordt gegeven en een paard dat in verkeerde houding staat te eten, problemen kan krijgen. Maar wanneer een paard vrij kan bewegen is NAAST grazen met regelmaat een andere houding echt erg goed.

@Amanda, 325 is netjes hoor, maar het houdt een bepaalde groep mensen tegen natuurlijk. Aan de andere kant heel goed dat de prijs zo gesteld is en de stal ook verder serieus is. Dan lokken ze wel weer ook zgn wedstrijd ruiters die anders minder snel deze keus maken.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:01

ik vind hier niks natuurlijks aan. Of afgestemd op natuurlijk gedrag. Heel vaag allemaal en waarom is dit nieuws? Bestaat toch al langer dit systeem.

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:07

Tuurlijk is een wei ook niet natuurlijk,maar dat is dit systeem evenmin.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:39

Maar hoe moeten de grote (30+ pensionpaarden) stallen het dan wel doen? Want ik zie hier vooral heel veel weerstand maar zonder enige kennis, gegronde onderbouwing en goede haalbare alternatieven.

Moeten we met z'n allen onze paarden dan maar loslaten in de oostvaardersplassen :+

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:40

Je hebt sowieso meer ruimte nodig,dat zou een goed begin zijn.

Stop 10-15 paardenop hun oppervlakte en je krijgt een totaal ander beeld.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:42

Ik had het over haalbare alternatieven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:42

_Nelleke_ schreef:
Maar hoe moeten de grote (30+ pensionpaarden) stallen het dan wel doen? Want ik zie hier vooral heel veel weerstand maar zonder enige kennis, gegronde onderbouwing en goede haalbare alternatieven.

Zorgen dat ze een voldoende groot terrein hebben zodat de paarden winter en zomer in de wei kunnen en zorgen dat ze voldoende personeel hebben.

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:45

_Nelleke_ schreef:
Ik had het over haalbare alternatieven.


Wat is daar niet realistsisch aan?

Mensen proppen zoveel mogelijk paarden op kleine stukken om zoveel mogelijk te verdienen.

Dat heeft niets met haalbaarheid te maken,maar met centen.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:48

Ten opzichte van ophokken in stallen van 3/3 voor 23 uur per dag is dit een prachtige vooruitgang. Zelfs met zo’n grote groep op een kleiner terrein. De ruimte per paard per 24 uur is vele malen groter dan wanneer ze op stal staan. En ze kunnen vrij bewegen, hoeven niet op een postzegel te draaien of gek te doen. Hebben sociaal contact maar kunnen het ook uit de weg gaan. En als ze naast hun hitstuk dus ook bog weidegang hebben is het toch bijna perfect. Het blijft altijd kijken naar wat bij je paard past.

Punz

Berichten: 8572
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:50

@Amanda:
Ik heb het systeem op verschillende plekken in de praktijk gezien, en vaak komt het er dan helaas op neer dat er te veel paarden op een te klein stuk gehouden worden.
En zoals ik al meldde: natuurlijk heeft het voordelen boven conventionele stalling met ( zeker in de winter) vaak te weinig weidegang, en natuurlijk kan het een heel goed alternatief zijn voor HB/IR gevoelige paarden. Helemaal mee eens.


Maar wat ik er in de praktijk van zie, is veel dieren op een te klein stuk grond, te weinig terugtrek mogelijkheden, te weinig ruimte voor natuurlijk gedrag als gewoon simpelweg grazen/ scharrelen ed.

Het uiteindelijke beeld doet dan imo toch denken aan een kale kleine paddock waar dan swinters een groepje paarden treurig in staat te staan.. Met hier en daar een dier die als een soort junk bij een voerstation te wachten tot het weer mag... "eten".

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:57

_Nelleke_ schreef:
Ik heb het idee dat een hoop mensen geen idee hebben hoe het hit-actief voersysteem eruit ziet en hoe het precies werkt.

Als de paddock inderdaad 5000m2 is voor 40 paarden, dan is dit alsnog 125m2 ruimte per paard. Voor de beeldvorming: het gemiddelde paard staat meer dan 20u per dag op nog geen 10m2. Daarbij is er ook nog een aantal m2 binnenruimte en in de zomer weidegang. Dus ik vind zelfs 5000m2 een flinke vooruitgang.

Het voerstation zorgt voor meerdere voergiften per dag, als alles goed loopt ongeveer 12. Dat is heel wat vaker dan de gemiddelde 3x per dag. (De paarden die onbeperkt krijgen buiten beschouwing gelaten.) Ook dat is op het oog van overgewicht, maagzweren en stress een enorme verbetering ten opzichte van het traditionele stalsysteem.

Ik las iets over dat de paarden dan niet meer samen eten maar dit klopt niet, er staan meestal 2 tot 4 paarden in een station te eten.

[ Afbeelding ]

Ik las ook nog iemand iets zeggen over voerhekjes en klapdeurtjes en dat dit onnatuurlijk zou zijn. Dit systeem zorgt ervoor dat ook de lager in rang paarden rustig kunnen eten zonder te worden weggejaagd bij hun voer. Dit zorgt voornamelijk voor rust op een kleiner oppervlak. Paarden kunnen ten aller tijde zelf weglopen uit het station als ze geen zin meer hebben/dorst hebben/iets anders willen doen.

Eerlijk gezegd ben ik zelf echt fan van het systeem, mits goed uitgevoerd. Dat geld natuurlijk voor alle systemen. Ik zeg niet dat dit het ENIGE goede systeem is, maar wel een van de weinige systemen waarbij je meerdere paarden op een relatief kleiner oppervlak samen kan laten lopen en toch kan voorzien in rust in de groep en individuele voerbehoeften.

Persoonlijk vind ik een groep van 40 paarden wel te groot, zeker als dit in pensionvorm zou zijn, dan is er veel onrust door natuurlijk verloop en mensen die de hele dag hun paard in en uit de paddock halen. De helft zou een mooier aantal zijn.

Jammer dat dit artikel zo enorm onvolledig is waardoor het veel negatieve reacties oproept bij mensen.


Ik dacht dat jij uit de hit actief was weggegaan omdat jouw paard het niet trok? Of ben ik in de war met iemand anders?
Wat mij betreft hoe meer ruimte hoe beter, maar niet ten koste van alles. Met 30 paarden op een halve hectare mag dan meer m2 per paard zijn dan op stal, maar mijn paard zou er geen seconde rust hebben. Letterlijk, want die blijft op zoek naar een plekje waar niemand in haar persoonlijke zone staat, en dat zal ze er niet vinden. Dus ja, dan heb ik haar liever snachts op stal en overdag met een paar vaste paarden op een groot weiland, dan 24/7 gestresst "lekker" buiten.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:07

Nee dat was voornamelijk omdat ik het zelf niet trok om heen en weer te rijden elke dag 45 min. enkele reis :+
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 17-01-19 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:08

Punz schreef:
Het uiteindelijke beeld doet dan imo toch denken aan een kale kleine paddock waar dan swinters een groepje paarden treurig in staat te staan.. Met hier en daar een dier die als een soort junk bij een voerstation te wachten tot het weer mag... "eten".

Ik vrees dat het al zover gekomen is dat mensen dit beeld gewend zijn en aanvaarden.