Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:08

Dat je je best doet maakt het nog geen goed systeem.
Ik erger me juist aan de "wij zijn zo paardvriendelijk bezig" stallen die vervolgens teveel paarden op een klein stukje grond proppen, meestal zonder gras en schuilmogelijkheden.
Iets met de plank volkomen misslaan. :roll:

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:09

pol013 schreef:
Zijn er bedrijven die hun best doen, is het nog niet goed -O-

Azijnp.......

Dat het er anders uitziet als thuis of voor kleine groepen lijkt mij logisch. Maar daarmee gaan we het zeker niet 'redden' als we meer paarden fijn willen huisvesten.
Ik vind het een goede ontwikkeling.
En met slechts enkele bedrijven die zo (grootschalig) om gaan nog steeds nieuwswaardig.

Echt, als ik de eigenaar was zou ik een punthoofd krijgen van dit soort reacties. En als een toekomstige geïnteresseerde was zou ik heel snel weer afhaken bij een kort verkenningsrondje na het lezen van deze reacties. Er komt meer gezeik over dan over een nieuwe traditionele stal....


Ik denk dat het punt is dat dit in de nieuwssectie staat. Dan verwacht je daadwerkelijk iets nieuws en niet een uitgewerkte advertentie..

Het lijkt mij een topstal hoor! Graag alle opsluitstallen vervangen door dit concept!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:10

Toen ik het bericht las, dacht ik al meteen: en nu gaan er hieronder allemaal Bokkers lopen zeuren over wat ze er allemaal niet goed aan vinden. :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:12

Tien paarden op een postzegel is ook een vorm van opsluiten.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:14

10 paarden op 20.000 vierkante meter noem ik geen postzegel. Zeker niet als ze zomers nog op de wei komen

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:17

pol013 schreef:
Zijn er bedrijven die hun best doen, is het nog niet goed -O-

Azijnp.......

Dat het er anders uitziet als thuis of voor kleine groepen lijkt mij logisch. Maar daarmee gaan we het zeker niet 'redden' als we meer paarden fijn willen huisvesten.
Ik vind het een goede ontwikkeling.
En met slechts enkele bedrijven die zo (grootschalig) om gaan nog steeds nieuwswaardig.

Echt, als ik de eigenaar was zou ik een punthoofd krijgen van dit soort reacties. En als een toekomstige geïnteresseerde was zou ik heel snel weer afhaken bij een kort verkenningsrondje na het lezen van deze reacties. Er komt meer gezeik over dan over een nieuwe traditionele stal....


Als je geïnteresseerd bent ga je daar langs om te kijken lijkt mij. Als je zulke beslissingen neemt aan de hand van de berichten op bokt, tja...

Dat ze niet de zowat hele dag in een hok staan is een mooie ontwikkeling, maar de verhouding 40 paarden op 0,5 ha roept toch vagen op, wat bij lezen op de site 1 ha en 6 ha weiland blijkt te zijn)
Als stalhouder zou ik eerder een punthoofd krijgen van de onvolledigheid van het ‘nieuws’bericht.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:18

30 paarden op 5000m2 komt ook no where nere een postzegel. Zeker niet als je een goed doordachte inrichting hebt.

mizzmontana: je verkent toch ook even de meningen van potentiële klanten door online te zoeken lijkt mij. Marktonderzoek.......

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:19

capopjekop schreef:
10 paarden op 20.000 vierkante meter noem ik geen postzegel. Zeker niet als ze zomers nog op de wei komen


Deze verhouding haal ik niet uit het nieuwsbericht.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:20

De paddock is 10.000 en de stal ook. Ze hebben meerdere soorten stalling daar. Iemand anders kwam met 10 paarden per groep aan dus dat heb ik aangehouden. Zelfs als het er meer zijn zou ik eerder voor dit kiezen dan stalling met postzegelpaddock per paard

Het nieuwsbericht is vaag. Op hun site staan andere maten

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:21

MizzMontana schreef:
capopjekop schreef:
10 paarden op 20.000 vierkante meter noem ik geen postzegel. Zeker niet als ze zomers nog op de wei komen


Deze verhouding haal ik niet uit het nieuwsbericht.


Nee ik ook niet. De ruimte is wel van essentieel belang. ;)
En Pol013 hoe noem jij 30 paarden op een halve hectare dan wel?

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:22

Vind het een goede ontwikkeling die mij doet denken aan modern paarden houden. Meer bezig met het welzijn van de dieren en dat verrijkt met technische snufjes, om het leven van de stalhouder makkelijker te maken

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:23

pol013 schreef:
30 paarden op 5000m2 komt ook no where nere een postzegel. Zeker niet als je een goed doordachte inrichting hebt.

mizzmontana: je verkent toch ook even de meningen van potentiële klanten door online te zoeken lijkt mij. Marktonderzoek.......


Ze hebben het over capaciteit van 40 waar er meer bij kunnen als ze voerstations bijplaatsen. Dat is 10 paarden op 1250 m, ofwel 6,4 paard in een rijbak. Wat mij betreft een aardige postzegel.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:23

Ik vraag me ook af waarom dit nieuws is. Wat is er anders dan de al (jaaaaaren) bestaande Hit-Actief stallen? Wat is dan daadwerkelijk de vernieuwing? Ik ben er oprecht nieuwsgierig naar :j

Wat ik wel positief vind is dat er aandacht aan dit soort stallen besteed wordt. Misschien een tip voor de NR: licht geen specifieke stallen met naam er uit, maar maak eens (een reeks) artikelen over stallingsmogelijkheden en type stallen in Nederland met voors en tegens. Dat is pas interessant, want zoveel paarden, zoveel wensen. Waar het ene paard het goed doet in een Hit, doet een ander het beter op onbeperkt voer of juist een deel van de dag/nacht op stal.

Overigens sta ik (nou ja, mijn haflinger :)) ) ook in een Hit, waar momenteel een stuk of 15 paarden staan. Voor mijn haflinger is het systeem echt ideaal. Beter dan onbeperkt hooi, want dan staat hij nonstop te vreten. Hij staat overigens wel het hoogst ingesteld van de groep nu, omdat hij dat wel weer nodig bleek te hebben. En dat is nu júist het voordeel van het systeem. Het wordt ingesteld op de individuele behoefte van je paard en kan altijd bijgesteld worden. Van dieetinstellingen tot onbeperkt hooi en alles wat er tussen zit.
Het krachtvoerstation staat weer op een ander deel van de paddock en de waterbak weer helemaal aan de andere kant. Daarnaast gaan ze bij ons in de zomer ook een aantal uur de wei op. Dus blijven ze in beweging. Daarnaast is er genoeg ruimte om te slapen of te spelen met elkaar.

Van alle stallen die ik tot nu toe heb gezien, ben ik hier echt het meest tevreden over. Paard blij, paard genoeg eten, paard niet meer moddervet.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:27

Op hun site staat dat de paddock 10.000 is en de stalling ook. Ze hebben 2 groepen dus wellicht per groep een halve hektare? Maar goed dit blijft gissen omdat er onduidelijkheden zijn

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:28

Nikass: Met de juiste inrichting: een uitloop. Een mooie diervriendelijk alternatief voor een stal.

Maar een andere vraag:
Stel je vind dat zo veel mogelijk paarden in Nederland uit hun stalllen moeten. Hoe zie jij dat voor je als je alleen paarden op ha en ha wil hebben lopen?Dat redden we in onze minst bevolkte provincies niet eens. Laat staan als rekening moeten houden met ondergrond en dichter bevolkte gebieden.
En dan vind ik zo'n concept 10 keer beter dan apart opstallen.

En die koeien in onze melkveehouderij hebben het zo gek nog niet in hun loopstallen. Dus waarom dat die vergelijking negatief neer gezet wordt begrijp ik ook niet.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:33

capopjekop schreef:
Op hun site staat dat de paddock 10.000 is en de stalling ook. Ze hebben 2 groepen dus wellicht per groep een halve hektare? Maar goed dit blijft gissen omdat er onduidelijkheden zijn


En ze hebben ook nog 6 ha weiland!
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geen slechte ontwikkeling, maar zoals het artikel is geschreven roept het echt vragen op.

Goed, bij het doorlezen van de site blijkt het dus iets anders te zitten. Om nog terug te komen op de term marktonderzoek, voor mij vallen meningen van bokt daar niet onder en ga je zelf de site doorlezen, contact opnemen en kijken als je een stal zoekt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:36

Bezig zijn met het welzijn van dieren is natuurlijk heel prima. Maar bij dat welzijn heb ik wel wat vraagtekens. Stel mijn paard staat in een voerstation te eten. Buiten gebeurt iets waardoor iedereen schrikt en de paarden aan de kletter gaan. Mijn paard kan daar niet in mee maar moet eerst zijn poortje open doen voor hij zijn instinct kan volgen en weg kan rennen?

Daarbij mis ik inderdaad ook een stukje sociaal samen eten?

Inloopstallen en pp juich ik toe, maar met dit systeem voorzie ik problemen, vooral als er teveel paarden op te weinig ruimte staan.
(Als het bij deze stal om heel wat meer hectare gaat wordt het wat dat betreft natuurlijk een ander verhaal)
Een aantal bokkers hebben op Hilverzicht gestaan en de ervaringen die ik van hun heb gelezen zijn bepaald niet onverdeeld positief.
Ben benieuwd waar jij staat Amanda?

Pol013: met welke inrichting dan ook blijft een halve hectare voor 30 paarden absurd.
Ik ben in Castricum bij een pp wezen kijken waar zeven paarden op een kleine hectare staan, en ik vond het aan de kleine kant...

De oplossing? Minder paarden denk ik. En minder koeien. Ik ben het niet met je eens dat die het zo goed hebben in de loopstallen. Dat het erger kan wil niet zeggen dat het goed is.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:39

SuperAssie schreef:
Jammer ook dat het zo belachelijk veel moet kosten. Ben er geweest voor mijn paard maar daar kan ik er op mijn huidige stal 3 voor stallen en dan hou ik nog wat over..

Valt op zich mee toch?
Heb hier in de buurt nog geen all in stallen gevonden onder de 250 en dan is het of een goede bak etc of fatsoenlijk buiten staan. Deze stal zou beide moeten hebben.

Goedkoop is het niet, maar dat zijn paarden in het algemeen niet :+

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:43

Geen idee hoe dat is vormgegeven maar het concept is wel interessant.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:44

Mooi concept, alleen jammer dat de informatie te mooi is. Er staat o.a. op dat het paard kan eten wanneer hij wil, dat is wat anders dan 10x 20 minuten hooi eten per dag. 200 minuten hooi eten klinkt veel maar dat is niet wat ze van nature nodig hebben. Dat is maar 1/7e deel van een dag wat ze kunnen eten dan aan ruwvoer als de weide niet tot hun beschikking staat. Vind ik persoonlijk te weinig.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:52

Nikass: Ik sta op de Wolfskuil in De Steeg.
Ik sta hier nu een jaar. Hiervoor in een mini paddock paradise, daarvoor in 2x een stal met uitloop met 1 ander paard en daarvoor op een traditionele stalling.
Mijn ervaring tot nu toe is echt positief. Het aan de kletter gaan door schrikken heb ik eigenlijk nooit gezien. Er gaat soms wel eens een groepje rennen, maar de paarden die staan te eten, blijven over het algemeen eten :Y)
En het poortje is zo open. Het is een doorloop. Ze lopen er aan de ene kant in, hebben ze recht op eten, dan gaat dat poortje achter hun kont dicht. En ze kunnen er aan de voorkant weer uitlopen.

In onze groep heerst ook een enorme rust. Terwijl er echt wel verschillende paarden en pony's staan. Spaans type, tuiger, fjord, geldersen, vlaamse paarden, haflinger, KWPN, new forest, ruinen en merries door elkaar. En in verschillende leeftijden. De jongste is een jaar of 3 (staat daar vanaf jaarling) en de oudste dik in de 20.

Wel is het zo dat het bij je paard moet passen en het past echt niet bij ieder paard. Ik heb er ook gezien die te snel af vielen, vanwege het niet gewend zijn aan een grotere groep, zichzelf niet de rust gunden om te eten en meer baat hadden bij onbeperkt. Het is zeker niet zaligmakend voor ieder paard. Maar daarom is het ook 1 van de vormen van natuurlijk paarden houden. Daarom heb je bij ons op stal nog 2 mogelijkheden: 24/7 op de wei met onbeperkt hooi en overdag op de wei/'s nachts op stal. 3 soorten stalling, dus je kunt goed kijken wat er bij je paard past.

meggiemeg: dat kun je dus per paard instellen. De mijne staat nu op 360 minuten hooi, verdeeld over 20 uur. Omdat hij dat nodig had. We hebben afgelopen zomer echt wel even gezocht naar de juiste hoeveelheid. Maar dat is juist het mooie, je kunt het op je paard afstemmen. We hebben er ook 1 in de groep gehad die op onbeperkt stond. Dan ging na 20 min wel de schuif dicht, om het lopen te stimuleren. Maar als hij zichzelf weer in een ander station aanbood, ging de schuif gewoon weer open. Die had dus zeg maar 3x 20 min per uur.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:56

Ik vind dat je maar een slecht beeld krijgt van alleen maar een lapje tekst waar blijkbaar ook nog fouten in staan. De website is ook niet echt informatief.

Misschien zijn er nog wel plannen om om de wei no een track aan te leggen ...weet jij veel.
Ondanks dat ik niet zo'n fan ben van die voer stations en de prijs zou ik er best eens willen kijken. Alleen maar om een eigen oordeel te vellen en geen oordeel vanaf een lapje tekst.

Het is jammer dat het zo ver weg is.

Mijn oude paard staat op een PP systeem (en nog gedeeltelijk in aanbouw) maar ik vind het top(paard ook, super relaxed) en het is de eerste stal waar ik zonder zorgen en gezeur mijn paard heb staan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:57

Nikass schreef:
Ik erger me juist aan de "wij zijn zo paardvriendelijk bezig" stallen die vervolgens teveel paarden op een klein stukje grond proppen, meestal zonder gras en schuilmogelijkheden.
Iets met de plank volkomen misslaan. :roll:

Helemaal mee eens. Als ik het woordje 'paardvriendelijk' of 'natuurlijk' hoor kriebelt er al iets. Dingen die op zich positief zijn worden meer en meer marketingkreten. Het is mode, als er met 'paardvriendelijk' of 'natuurlijk' geadverteerd wordt verliezen een boel mensen hun kritische zin. Er staat geen dak op, dus het zal wel goed zijn.
Citaat:
In de OP staat :
Tussen de stations zijn gedraineerde paden en paddocks aangelegd. Om deze onder alle weersomstandigheden en intensief gebruik goed begaanbaar te houden, is eerst de teelaardelaag afgegraven en de bodem vervolgens voorzien van wegenbouwdoek. Het daarop gelegde split kan zo niet in de bodem zakken.

De paddocks zijn voorzien van Hit-Lochmatten en de rijbak van Hit-Drainmatten. Dit zijn matten speciaal voor de paardenhouderij. Ze hebben noppen voor de grip, gaten voor de waterafvoer en putjes om het vocht vast te houden voor een droge periode.

Is dit dan een natuurlijke omgeving voor een paard?
Als je een paard in dit systeem vergelijkt met een paard dat 's nachts op stal staat en overdag in de wei gaat, is die laatste dan slechter af? Ja, dat paard staat een aantal uren in zijn box, waar hij hooi en krachtvoer krijgt. Een paard in de stal waarover dit topic gaat staat oook een aantal uren in een stal om hooi en krachtvoer te eten.
Bij het paard dat 's nachts op stal staat komt er 's ochtends een mens (een echte, geen robot) hooi brengen en daarna krachtvoer. Die mens kijkt hoe elk paard erbij staat, of ze staand of liggend geslapen hebben, hoe de mest eruit ziet, etc. Na een tijdje komt die mens terug. Mens kijkt of alle voer netjes opgegeten is, zet de deuren open en kijkt of elk paard soepel loopt en wenst hen een fijne dag op de wei. Ok, geen hip systeem. En als je die mens een loon moet betalen is het ook een duur systeem.
Dus wordt er gezocht hoe het goedkoper kan. Op zich niets mis mee, maar het stoort me dat dat verkocht wordt onder de noemer 'natuurlijk' en 'paardvriendelijk'.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:05

Maar afgezien van die voerstations kan je paard dag en nacht kiezen of ie binnen of buiten wil staan. Hij kan bewegen wanneer hij wil. Tot een bepaalde hoogte eten wanneer hij wil. En heeft dag en nacht soortgenoten om hem heen. Dus in dat opzicht vind ik dat echt wel een verbetering tov traditionele stalling. Paard heeft veel meer keus en is minder afhankelijk van de grillen van zijn baas. En ook in zo'n stalling kijkt de mens mee

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:06

Sclimpre schreef:
Is dit dan een natuurlijke omgeving voor een paard?
Als je een paard in dit systeem vergelijkt met een paard dat 's nachts op stal staat en overdag in de wei gaat, is die laatste dan slechter af? Ja, dat paard staat een aantal uren in zijn box, waar hij hooi en krachtvoer krijgt. Een paard in de stal waarover dit topic gaat staat oook een aantal uren in een stal om hooi en krachtvoer te eten.
Bij het paard dat 's nachts op stal staat komt er 's ochtends een mens (een echte, geen robot) hooi brengen en daarna krachtvoer. Die mens kijkt hoe elk paard erbij staat, of ze staand of liggend geslapen hebben, hoe de mest eruit ziet, etc. Na een tijdje komt die mens terug. Mens kijkt of alle voer netjes opgegeten is, zet de deuren open en kijkt of elk paard soepel loopt en wenst hen een fijne dag op de wei. Ok, geen hip systeem. En als je die mens een loon moet betalen is het ook een duur systeem.
Dus wordt er gezocht hoe het goedkoper kan. Op zich niets mis mee, maar het stoort me dat dat verkocht wordt onder de noemer 'natuurlijk' en 'paardvriendelijk'.


Nog nooit op een Hit Actief geweest zeker?
Hier is er ook gewoon toezicht op de paarden. De paarden worden meerdere keren per dag gezien door de pensionhouders of medewerkers. Daarnaast wordt via de computer bijgehouden hoeveel ze eten. Komt een paard te weinig aan zijn trekken qua eten, wordt dit bijgesteld. Biedt een paard zich te weinig aan, wordt dit gesignaleerd en een oplossing gezocht. Is het nodig dat een paard extra krachtvoer of wat krijgt, is dit mogelijk. Desnoods wordt een paard een bepaalde tijd even uit de groep gehaald om rustig zijn slobber op te kunnen eten zonder andere paarden. Als dat nodig is.
Toen mijn paard met een wond onder zijn kaak stond, werd dit snel opgemerkt, is de dierenarts gebeld en daarna ben ik pas gebeld (bloedde nogal heftig). Ik zou zelf 's avonds pas komen. Dit werkt net zo als wanneer een paard op stal staat. En dat maakt dat ik hem daar met een gerust hart achter kan laten.

Maar daarnaast staat hij dus niet tig uur in een stal van 10m2, maar kan hij zelf kiezen daar te eten en hij kan er ten alle tijden weer uit. Hij staat 24/7 met soortgenoten in een enorm sociale en relaxte kudde, kan altijd sociaal contact hebben, kunnen lopen, liggen, staan, kroelen, zich afzonderen, eten en drinken op het moment dat híj dat wil. Niet wanneer ik of een stalhouder hem dat oplegt.

Alsof een paard erop zit te wachten dat een mens hem een fijne dag op de wei wenst... Mijn paard staat liever met soortgenoten een hele dag buiten en heeft een mens voor bezigheidstherapie en misschien wel een extra maaltijd :9