Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:15

Amanda schreef:
Sclimpre schreef:
Is dit dan een natuurlijke omgeving voor een paard?
Als je een paard in dit systeem vergelijkt met een paard dat 's nachts op stal staat en overdag in de wei gaat, is die laatste dan slechter af? Ja, dat paard staat een aantal uren in zijn box, waar hij hooi en krachtvoer krijgt. Een paard in de stal waarover dit topic gaat staat oook een aantal uren in een stal om hooi en krachtvoer te eten.
Bij het paard dat 's nachts op stal staat komt er 's ochtends een mens (een echte, geen robot) hooi brengen en daarna krachtvoer. Die mens kijkt hoe elk paard erbij staat, of ze staand of liggend geslapen hebben, hoe de mest eruit ziet, etc. Na een tijdje komt die mens terug. Mens kijkt of alle voer netjes opgegeten is, zet de deuren open en kijkt of elk paard soepel loopt en wenst hen een fijne dag op de wei. Ok, geen hip systeem. En als je die mens een loon moet betalen is het ook een duur systeem.
Dus wordt er gezocht hoe het goedkoper kan. Op zich niets mis mee, maar het stoort me dat dat verkocht wordt onder de noemer 'natuurlijk' en 'paardvriendelijk'.


Nog nooit op een Hit Actief geweest zeker?
Hier is er ook gewoon toezicht op de paarden. De paarden worden meerdere keren per dag gezien door de pensionhouders of medewerkers. Daarnaast wordt via de computer bijgehouden hoeveel ze eten. Komt een paard te weinig aan zijn trekken qua eten, wordt dit bijgesteld. Biedt een paard zich te weinig aan, wordt dit gesignaleerd en een oplossing gezocht. Is het nodig dat een paard extra krachtvoer of wat krijgt, is dit mogelijk. Desnoods wordt een paard een bepaalde tijd even uit de groep gehaald om rustig zijn slobber op te kunnen eten zonder andere paarden. Als dat nodig is.
Toen mijn paard met een wond onder zijn kaak stond, werd dit snel opgemerkt, is de dierenarts gebeld en daarna ben ik pas gebeld (bloedde nogal heftig). Ik zou zelf 's avonds pas komen. Dit werkt net zo als wanneer een paard op stal staat. En dat maakt dat ik hem daar met een gerust hart achter kan laten.

Maar daarnaast staat hij dus niet tig uur in een stal van 10m2, maar kan hij zelf kiezen daar te eten en hij kan er ten alle tijden weer uit. Hij staat 24/7 met soortgenoten in een enorm sociale en relaxte kudde, kan altijd sociaal contact hebben, kunnen lopen, liggen, staan, kroelen, zich afzonderen, eten en drinken op het moment dat híj dat wil. Niet wanneer ik of een stalhouder hem dat oplegt.

Alsof een paard erop zit te wachten dat een mens hem een fijne dag op de wei wenst... Mijn paard staat liever met soortgenoten een hele dag buiten en heeft een mens voor bezigheidstherapie en misschien wel een extra maaltijd :9


zie OP :
"Het aspect arbeid speelt ook een belangrijke rol bij de keuze van dit stalsysteem. 'De opzet is dat ik het bedrijf alleen kan runnen. Daarbij dient er bovendien voldoende tijd over te blijven voor het gezin en bestuurlijke zaken, zoals LTO-portefeuillehouder Paardenhouderij', zegt Limpens. Volgens haar is dit bij een normale paardenhouderij niet alleen rond te zetten. Immers, paarden moeten zeven dagen per week, iedere zes uur worden gevoerd. Een keer uitslapen en/of rustig een familieactiviteit ondernemen is er dan niet bij."

'zich afzonderen' zal moeilijk zijn als er zo'n 30 paarden op 1 ha rondlopen...

En ja, ik ben wel eens op een hit-actief stal geweest. Dat zag er mooi uit, maar daar stonden maar 4 paarden op 1 ha.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:20

Misschien dan specifieker toelichten dat je post op deze stal slaat en niet op dit systeem :)
Voorkomt verwarring.

meggiemeg

Berichten: 12236
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:23

Amanda dat klinkt al heel anders als wat ik op het internet terug kan vinden. Zo klinkt het veel beter als jij het omschrijft.
En inderdaad het is niet voor elk paard weg gelegd om zich daar prettig te voelen. 1 van onze ruinen zal nooit een hekje open duwen of het prettig vinden als er wat achter hem sluit. Die zal nog niet eens over een touwtje heen stappen als het op de grond ligt.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:23

Ik heb het idee dat een hoop mensen geen idee hebben hoe het hit-actief voersysteem eruit ziet en hoe het precies werkt.

Als de paddock inderdaad 5000m2 is voor 40 paarden, dan is dit alsnog 125m2 ruimte per paard. Voor de beeldvorming: het gemiddelde paard staat meer dan 20u per dag op nog geen 10m2. Daarbij is er ook nog een aantal m2 binnenruimte en in de zomer weidegang. Dus ik vind zelfs 5000m2 een flinke vooruitgang.

Het voerstation zorgt voor meerdere voergiften per dag, als alles goed loopt ongeveer 12. Dat is heel wat vaker dan de gemiddelde 3x per dag. (De paarden die onbeperkt krijgen buiten beschouwing gelaten.) Ook dat is op het oog van overgewicht, maagzweren en stress een enorme verbetering ten opzichte van het traditionele stalsysteem.

Ik las iets over dat de paarden dan niet meer samen eten maar dit klopt niet, er staan meestal 2 tot 4 paarden in een station te eten.

Afbeelding

Ik las ook nog iemand iets zeggen over voerhekjes en klapdeurtjes en dat dit onnatuurlijk zou zijn. Dit systeem zorgt ervoor dat ook de lager in rang paarden rustig kunnen eten zonder te worden weggejaagd bij hun voer. Dit zorgt voornamelijk voor rust op een kleiner oppervlak. Paarden kunnen ten aller tijde zelf weglopen uit het station als ze geen zin meer hebben/dorst hebben/iets anders willen doen.

Eerlijk gezegd ben ik zelf echt fan van het systeem, mits goed uitgevoerd. Dat geld natuurlijk voor alle systemen. Ik zeg niet dat dit het ENIGE goede systeem is, maar wel een van de weinige systemen waarbij je meerdere paarden op een relatief kleiner oppervlak samen kan laten lopen en toch kan voorzien in rust in de groep en individuele voerbehoeften.

Persoonlijk vind ik een groep van 40 paarden wel te groot, zeker als dit in pensionvorm zou zijn, dan is er veel onrust door natuurlijk verloop en mensen die de hele dag hun paard in en uit de paddock halen. De helft zou een mooier aantal zijn.

Jammer dat dit artikel zo enorm onvolledig is waardoor het veel negatieve reacties oproept bij mensen.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:25

Sclimpre schreef:
zie OP :
"Het aspect arbeid speelt ook een belangrijke rol bij de keuze van dit stalsysteem. 'De opzet is dat ik het bedrijf alleen kan runnen. Daarbij dient er bovendien voldoende tijd over te blijven voor het gezin en bestuurlijke zaken, zoals LTO-portefeuillehouder Paardenhouderij', zegt Limpens. Volgens haar is dit bij een normale paardenhouderij niet alleen rond te zetten. Immers, paarden moeten zeven dagen per week, iedere zes uur worden gevoerd. Een keer uitslapen en/of rustig een familieactiviteit ondernemen is er dan niet bij."

Oftewel, hoe scharrel ik 30 betalende klanten bij elkaar op een te kleine ruimte waar ik heel weinig arbeid aan heb. Slechte ontwikkeling is dit, een paard is geen (chip)nummer en hoort ook niet zo behandeld te worden. Die mensen moesten zich dood schamen dat ze dit bedrijf zo ingericht hebben, het gaat ze kennelijk alleen maar om het geld en niet om het welzijn van het paard. Maar goed, als je op bokt roept dat het natuurlijk is dan heb je al gauw de meute mee.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:26

Pipodipo schreef:
Oftewel, hoe scharrel ik 30 betalende klanten bij elkaar op een te kleine ruimte waar ik heel weinig arbeid aan heb. Slechte ontwikkeling is dit, een paard is geen (chip)nummer en hoort ook niet zo behandeld te worden. Die mensen moesten zich dood schamen dat ze dit bedrijf zo ingericht hebben, het gaat ze kennelijk alleen maar om het geld en niet om het welzijn van het paard. Maar goed, als je op bokt roept dat het natuurlijk is dan heb je al gauw de meute mee.


Wauw, kunnen we een prijs uitdelen voor de meest kortzichtige reactie ever?

Voordat je een mening geeft is het misschien handig om je in te lezen in de materie. :+ Zodra je weet waar je het over hebt praten we verder.

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:42

Ik ken het niet en nog nooit gezien ook niet,maar als ik het lees komen toch heel wat vragen naar boven....

Er staat dat op basis van chip geslist wordt of paard op die weide mag.
Maar hoe halen ze die er dan af?
Want bv enkel als ze dorst krijgen,zie ik weinig paarden vrijwillig vertrekken?

Er kunnen meerder paarden tegelijk eten.

Stel 2 lager in rang paarden eten hooi,nummer 3 en 4 die erbij komen zijn dominante.
Het hooi komt ter beschikking aan de hand van de chip(zo ken ik het van koeien),dus dan kunnen de dominante nog steeds de onderdanige wegjagen en 2 porties hooi opeten lijkt me?

En wat met spelende paarden bij het opengaan van hekjes?lijkt me nogal gevaarlijk?dan kunnen er toch zo 2 paarden binnenglippen?

Het is zeker een vooruitgang tov hele dagen op stal,maar natuurlijk vind ik het niet,daar is de oppervlakte veel te klein voor.

Deze paarden kunnen toch nooit 24/7 op de weide grazen in groep en dat is nu net het meest natuurlijke gedrag van paarden.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:50

Tengeltje als je hierboven kijkt zie je een voorbeeld van een voerstation

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:52

tengeltje11 schreef:
Ik ken het niet en nog nooit gezien ook niet,maar als ik het lees komen toch heel wat vragen naar boven....

Er staat dat op basis van chip geslist wordt of paard op die weide mag.
Maar hoe halen ze die er dan af?
Want bv enkel als ze dorst krijgen,zie ik weinig paarden vrijwillig vertrekken?

Er kunnen meerder paarden tegelijk eten.

Stel 2 lager in rang paarden eten hooi,nummer 3 en 4 die erbij komen zijn dominante.
Het hooi komt ter beschikking aan de hand van de chip(zo ken ik het van koeien),dus dan kunnen de dominante nog steeds de onderdanige wegjagen en 2 porties hooi opeten lijkt me?

En wat met spelende paarden bij het opengaan van hekjes?lijkt me nogal gevaarlijk?dan kunnen er toch zo 2 paarden binnenglippen?

Het is zeker een vooruitgang tov hele dagen op stal,maar natuurlijk vind ik het niet,daar is de oppervlakte veel te klein voor.

Deze paarden kunnen toch nooit 24/7 op de weide grazen in groep en dat is nu net het meest natuurlijke gedrag van paarden.


Ik kan een hoop vragen wel beantwoorden.
Bij ons werkt de wei niet op chip, alleen het hooi en krachtvoer. Als de wei open gaat, kunnen alle paarden daar dus gewoon in. Grappige is wel dat ook die behoefte voor ieder paard anders is. Een deel van de groep is er namelijk na een uurtje klaar mee en wandelt dan weer richting hooistation. Een ander deel blijft van openen hek tot sluiten hek op de wei en gaat dan naar het hooi. De hooitijd wordt er dan overigens niet minder door. Die tijd blijft hetzelfde.

Het hooi van de paarden gaat op tijd. Er staat gewoon 1 grote baal, waar ze met 4 stations van eten. Dus geen porties. Foto van hierboven laat dit mooi zien :j
Er past echt maar 1 paard tegelijk in. Bij ons is dat deel verhard, dus spelen gebeurt daar weinig. Daar hebben ze het deel met zand voor. Daar wordt over het algemeen veel gespeeld.
Het hooistation is ingericht voor 1 paard, met poortje, zodat ook paarden die lager in de rangorde staan, rustig kunnen eten.

Paarden in het wild grazen ook niet 24/7. Die grazen, wandelen, grazen, wandelen, grazen, wandelen, drinken, wandelen, grazen, enz. Ook niet het hele uur achter elkaar. Een weide is namelijk ook niet natuurlijk en een hele beperkte vorm van begrazing (het Nederlandse gras is heel beperkt, zonder benodigde kruiden en verschillende soorten gras, waar paarden voor van plek verwisselen). Het hek beperkt het begrazingsgebied en dus het lopen van het ene gebied naar het andere.
100% natuurlijk nabootsen kun je nooit als je paarden als dier houdt.

Punz

Berichten: 8571
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:01

@pol013:
Het stoort me om als azijnpisser weg gezet te worden, alleen om dat ik een andere mening heb, en het systeem me niet zo trekt.

Is het beter dan ophokken in de winter met alleen maar een 2 a 3 uur pd naar buiten: JA!
Is het beter voor bv dieren met risico op hb/ IR: zou heel goed kunnen.

Tegelijkertijd blijft het voor mij ogen als onnatuurlijk, intensieve veehouderij. Dat mag ik toch vinden?

Er wordt een advertorial geplaats ( want dat vind ik het echt), en tja.. .daar kun je dan reacties op krijgen. Om dat dan direct weg te zetten als azijnpisserij vind ik toch lastig. Ieder heeft zo zijn recht op zijn eigen mening. Leven en laten leven. En een inhoudelijke discussie is altijd leuk. Maar hou het dan ook echt inhoudelijk!

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:10

Maar Punz, vind je dat van deze stal of het systeem an sich?
Want als dat voor het systeem geldt, dan ben ik wel benieuwd waarom je dat ziet als intensieve veehouderij. Mijn ervaring is namelijk dat onze stalhouder veel meer werk kwijt is aan het goed laten draaien van de HIT dan de 24/7 groep op de wei en de half stal/wei paarden bij ons op stal.
Nu moet ik ook wel zeggen dat zij gekozen hebben voor het systeem vanuit het oogpunt van de paarden en niet vanuit het gemakkelijk wegzetten van een kudde. Zij staan echt achter het systeem en de gedachte erachter.

RianneH

Berichten: 28242
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:13

Interessante discussie vindt hier plaats, hoop wisselende meningen :)

Ik ken de Hit activ vooral vanuit Duitsland, daar is het een veel gebruikt systeem en zie echt wel voordelen. Er staan vrij veel YT filmpjes online maar misschien geeft dit al een beeld: https://www.youtube.com/watch?v=tzz3-a3YP7c

Goed, deze stal heeft het wiel niet uitgevonden en de beschrijvingen zijn wat onduidelijk, want hoeveel paarden staan er nu werkelijk? Maar ik begrijp de keuzes die er gemaakt zijn wel degelijk. Het kost echt veel tijd om paarden los te voeren, binnen/buiten te zetten etc, tijd je je ook op een andere manier aan welzijn kan besteden. Ik denk echt niet dat ze heel veel minder tijd kwijt zijn aan hun bedrijf, echter wel op een andere manier.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:14

_Nelleke_ schreef:
Pipodipo schreef:
Oftewel, hoe scharrel ik 30 betalende klanten bij elkaar op een te kleine ruimte waar ik heel weinig arbeid aan heb. Slechte ontwikkeling is dit, een paard is geen (chip)nummer en hoort ook niet zo behandeld te worden. Die mensen moesten zich dood schamen dat ze dit bedrijf zo ingericht hebben, het gaat ze kennelijk alleen maar om het geld en niet om het welzijn van het paard. Maar goed, als je op bokt roept dat het natuurlijk is dan heb je al gauw de meute mee.


Wauw, kunnen we een prijs uitdelen voor de meest kortzichtige reactie ever?

Voordat je een mening geeft is het misschien handig om je in te lezen in de materie. :+ Zodra je weet waar je het over hebt praten we verder.

Ik vind dat Pipodipo wel een punt heeft. Zal ik het wat netter verwoorden? Bedrijfsmatig is het misschien een verstandige keuze, door te investeren in automatisering kan je loonkosten uitsparen. Het surft mee op een trend van 'buiten is goed'. Maar of het nu zo paardvriendelijk is?
Het systeem komt gewoon uit de intensieve veehouderij, het bestaat al jaren voor koeien.
Met het systeem op zich heb ik niet zo'n problemen, hoewel ik het heel onpersoonlijk vind. Maar als het gebruikt wordt om heel veel paarden op een heel kleine oppervlakte te houden, en dan nog als paardvriendelijk te verkopen, ja dan heb ik wel bedenkingen.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:16

Maar wat maakt het precies nou niet paardvriendelijk?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:19

Veel te veel paarden op een te kleine oppervlakte. Paarden hebben behoefte aan andere paarden, maar hebben ook de behoefte hen te kunnen ontlopen. Kijk maar eens hoe paarden zich gedragen als ze in een grote weide staan. Het ene moment staan die op een kluitje bij elkaar , dan weer in kleine groepjes, of soms ook alleen. As er eentje vervelend doet kan de ander wat afstand nemen.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:20

Amanda schreef:
Want als dat voor het systeem geldt, dan ben ik wel benieuwd waarom je dat ziet als intensieve veehouderij. Mijn ervaring is namelijk dat onze stalhouder veel meer werk kwijt is aan het goed laten draaien van de HIT dan de 24/7 groep op de wei en de half stal/wei paarden bij ons op stal.

Een hit-actief en alles wat er op lijkt is bedoeld om minder werk eraan te hebben. Daarmee is het dus impliciet een keuze voor de mensen en niet voor de paarden.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:24

Pipodipo schreef:
Een hit-actief en alles wat er op lijkt is bedoeld om minder werk eraan te hebben. Daarmee is het dus impliciet een keuze voor de mensen en niet voor de paarden.


Kun je ook verklaren waarom je dat zo ziet? Ik zie namelijk alleen maar verbetering ten opzichte van het traditionele stalmanagement. Wat zie jij dan wat allemaal zo vreselijk is wat ik niet zie.

Dat het minder werk is en minder geld kost t.o.v. een traditioneel systeem is overigens pertinent niet waar. Een hit-actief aanleggen is erg kostbaar en onderhoudsgevoelig.

Ik zou zeggen: neem eens een kijkje in dit topic, een in mijn ogen mooi aangelegde hit-actief die zeker niet is gemaakt voor het gemak van de mens maar echt is zoals deze is bedoeld.

SparklingApp @ [VSW] [VOLG] project aanleg hit actief

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:28

En waarom is het minder werk? Uitmesten van (in ons geval) ongeveer 15 paarden, die verspreid over een groter terrein lopen, met opstapjes, afstapjes, verschillende bodem (zand, bodembedekking in schuilstal, weide, verhard) is meer werk dan 15 stallen uitmesten. In uren, het is wel voor een deel met een shovel of iets te doen. Maar een deel (zoals de wei, de schuilstal en de zandpaddock) zal ook gewoon met de hand in een kruiwagen moeten. De balen hooi vullen zich niet vanzelf bij. het hele verschil is alleen dat je een grote baal neerlegt (maar ook de boel gewoon schoonveegt voor een nieuwe baal neergelegd wordt). Dit moet meerdere keren per week en de stations zijn niet tegelijk leeg, dus het is niet zo dat je dat tegelijk kunt doen.
Controle op de chips, eet ieder paard wel gewoon zijn beurten? Is er een halsband af gegaan? Functioneert een chip niet goed? Monitoring is ook belangrijk. Dan het checken van de omheining. Zijn alle hekken en draden nog heel?

Het lijkt minder werk, maar dat valt echt nog wel tegen. Laat staan wanneer je 40 paarden in een Hit met track hebt, wat je goed mestvrij wilt houden, met schoon water, zorgen dat er altijd voer is, omheining in orde....

En dan heb ik het nog niet eens over de aanleg.

Als dat het doel is van de stal in de OP, zullen ze daar echt nog wel van terug komen.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:36

Sclimpre schreef:
Veel te veel paarden op een te kleine oppervlakte. Paarden hebben behoefte aan andere paarden, maar hebben ook de behoefte hen te kunnen ontlopen. Kijk maar eens hoe paarden zich gedragen als ze in een grote weide staan. Het ene moment staan die op een kluitje bij elkaar , dan weer in kleine groepjes, of soms ook alleen. As er eentje vervelend doet kan de ander wat afstand nemen.


Maar dan ga je dus specifiek af op deze stal en niet het hit actief in het algemeen?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:42

_Nelleke_ schreef:
Ik heb het idee dat een hoop mensen geen idee hebben hoe het hit-actief voersysteem eruit ziet en hoe het precies werkt.

Als de paddock inderdaad 5000m2 is voor 40 paarden, dan is dit alsnog 125m2 ruimte per paard. Voor de beeldvorming: het gemiddelde paard staat meer dan 20u per dag op nog geen 10m2. Daarbij is er ook nog een aantal m2 binnenruimte en in de zomer weidegang. Dus ik vind zelfs 5000m2 een flinke vooruitgang.

KNIP


Natuurlijk is het een vooruitgang t.o.v. 24/7 op 3x3 maar als je pretendeert paardvriendelijk te zijn o.a. omdat een paard een X aantal km per dag loopt dan vind ik het belangrijk dat dit niet alleen file wandelen is en/of een heel klein beperkt rondje. Op 5000 m2 kilometers aan pad neerleggen is niet makkelijk.

Maar dit is ook een van de redenen waarom ik ze aan huis moest en zou hebben. Het is nooit helemaal naar je zin. Ik wil niet weten hoe de laagste in rang zich moet redden in zo'n grote groep. Die van mij hebben in een groep van 10 gestaan en de laagste in rang kon toen al niet eten.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:45

Die van mij staat ook heel laag in de rang, maar komt echt wel aan eten toe. Juist omdat dat poortje achter zijn kont dicht gaat en er geen ander paard meer bij kan.

Qua beweging eens. Maar door krachtvoer, hooi en water op uiteinden van het terrein te realiseren, móeten ze in ieder geval wel lopen. In de wei staan ze ook veel met het hoofd naar beneden en komen ze ook zeker niet aan die kolometers. Het enige wat dat dan weer het best benaderd is een goede track. En daar moet je inderdaad wel de ruimte voor hebben.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:48

Selka schreef:
Natuurlijk is het een vooruitgang t.o.v. 24/7 op 3x3 maar als je pretendeert paardvriendelijk te zijn o.a. omdat een paard een X aantal km per dag loopt dan vind ik het belangrijk dat dit niet alleen file wandelen is en/of een heel klein beperkt rondje. Op 5000 m2 kilometers aan pad neerleggen is niet makkelijk.

Maar dit is ook een van de redenen waarom ik ze aan huis moest en zou hebben. Het is nooit helemaal naar je zin. Ik wil niet weten hoe de laagste in rang zich moet redden in zo'n grote groep. Die van mij hebben in een groep van 10 gestaan en de laagste in rang kon toen al niet eten.


Herkenbaar :+

Maargoed, in elk geval zou in een hit-actief systeem de laagste in rang wel gewoon rustig moeten kunnen eten. Dat is nou juist precies het idee van dat systeem.

Volgens mij is het niet alleen het lopen wat hit nastreeft maar ook:

- Sociaal contact
- Beweging op verschillende ondergronden
- Meerdere voerbeurten per dag verdeeld over 24u ipv 3 voerbeurten verdeeld over 12u
- Individuele voerbehoefte naar gelang van ras/paard/sport etc
- Toegang tot schuilmogelijkheid
- Altijd droog en uit de wind kunnen eten

En dan inderdaad wel commercieel haalbaar voor bedrijven. En met commercieel haalbaar bedoel ik niet dat het ALLEEN om geld gaat. Want als het alleen om geld gaat kan je het beste gewoon de paarden in een stal van 3x3 laten staan, dat is simpelweg het minst arbeidsintensief en het goedkoopst.

Want heel simpel: een paddock paradise met 4 paardjes op 1ha met tracks en verschillende voerpunten is natuurlijk geweldig alleen nooit commercieel haalbaar voor bedrijven. Dus als bedrijf zijnde moet je op zoek naar iets wat wel haalbaar EN paardvriendelijk(er) is dan het huidige, arbeidsintensieve, traditionele systeem wat er nu is. Helaas staat maar een klein percentage van de paarden aan huis en staat daarvan maar een klein percentage in een goed aangelegde paddock paradise.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:54

Wat ik vooral vreemd vind is dat het in dit geval met de moderne term “natuurlijk paarden houden” ok is om 125m2 per paard als voldoende te zien.
Als er een topic op bokt wordt geopend waarin iemand op 2000m2 2 Shetlanders wil houden is de wereld te klein.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:57

Amanda schreef:
In de wei staan ze ook veel met het hoofd naar beneden en komen ze ook zeker niet aan die kolometers. Het enige wat dat dan weer het best benaderd is een goede track. En daar moet je inderdaad wel de ruimte voor hebben.

Ik heb net de indruk dat ze op de wei het meest in beweging zijn, in ieder geval in tijd. In de wei bewegen ze de hele tijd, zelfs nu wanneer er weinig gras is. Ze zijn de hele tijd op zoek naar dat ene lekkere grasje dat ze daarstraks misschien over het hoofd gezien hebben.
Een track probeert dit na te bootsen, maar daar is de beweging toch meer schokkerig, ze lopen van punt A naar punt B en daar blijven ze dan weer een poosje staan hooi te eten. Terwijl op gras is het echt hapje-stapje.
Terwijl ik dit typ heb ik zicht op een weide van 1ha, met daarop 4 paarden en 1 pony. Vol genoeg, ik kan met echt niet inbeelden dat er 30 paarden op 1ha zouden lopen. En al helemaal niet als daar nog allerlei 'meubilair' aka voederstations op geplaatst zijn.

meggiemeg

Berichten: 12236
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:59

MizzMontana schreef:
Wat ik vooral vreemd vind is dat het in dit geval met de moderne term “natuurlijk paarden houden” ok is om 125m2 per paard als voldoende te zien.
Als er een topic op bokt wordt geopend waarin iemand op 2000m2 2 Shetlanders wil houden is de wereld te klein.

Daar heb je wel een punt!
Mijn paarden zijn het in de winter snel beu dat ze maar een buitenbak van 42 bij 24 hebben en een paddock er aan vast van 700 m2 met onbeperkt hooi. Ze staan er maar met zijn 2-tjes op. Ik merk duidelijk verschil als ze weer op de weide erbij mogen. Dan zijn ze echt blij. In de winter merk ik wel verschil dat ze wat vaker zuur kunnen doen tegen elkaar en meer rottigheid uithalen zoals wel eens knagen aan een paal of een gat gaan graven terwijl ze dat de rest van het jaar als ze de weide erbij hebben absoluut niet doen.