Student diergeneeskunde verkoopt paarden aan slachthuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:52

bigone schreef:
Slachthuizen in Amerika zijn een aantal jaren geleden allemaal (of bijna) gesloten. Dit heeft voor nog veel meer ellende gezorgd aangezien de dieren nu ziek zwak en misselijk op transport naar Mexico gaan. Daar heb ik beelden van gezien, die transporten en slachthuizen, daar word je echt spontaan ziek van.


Klopt hoor, en dat keur ik ook zeker niet goed. Er zijn hier in Canada heel veel rescues die proberen zoveel mogelijk paarden op te kopen op auctions om ze dan ergens kwijt te kunnen. Zal vast niet anders zijn in de USA. Maar vergis je niet, dit soort misstanden gebeuren ook wel in Europa, en ook met ander vee dan paarden.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:53

kleinvosje schreef:
bigone schreef:
Slachthuizen in Amerika zijn een aantal jaren geleden allemaal (of bijna) gesloten. Dit heeft voor nog veel meer ellende gezorgd aangezien de dieren nu ziek zwak en misselijk op transport naar Mexico gaan. Daar heb ik beelden van gezien, die transporten en slachthuizen, daar word je echt spontaan ziek van.


Klopt hoor, en dat keur ik ook zeker niet goed. Er zijn hier in Canada heel veel rescues die proberen zoveel mogelijk paarden op te kopen op auctions om ze dan ergens kwijt te kunnen. Zal vast niet anders zijn in de USA. Maar vergis je niet, dit soort misstanden gebeuren ook wel in Europa, en ook met ander vee dan paarden.

Absoluut maar nu ging het over USA. Ook hier is veel te veel mis.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:53

Ik snap alleen de reden niet want paarden vlees is gewoon goed vlees.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:55

kleinvosje schreef:
pien_2010 schreef:
Waarom is dat kleinvosje?


Geen idee eerlijk gezegd. Volgens mij is dat hier in Canada ook zo. Ik snap het niet, want in mijn ogen betekent slachten niet meteen ook opeten. Snap dan ook niet waarom een koe wel geslacht mag worden hier en een paard niet. Maar goed, da's mijn mening en een hele andere discussie haha!
In bovenstaande situatie heeft het zeker wel invloed op de strafeis.

In Canada mag wel geslacht worden, alleen er zijn wel zeer weinig slachterijen. Ik "ken" er zelf maar 2: 1 in Quebec en 1 in Fort Mcleod, Alberta. Ik heb 2 keer bij een paardenveiling gewerkt in Saskatchewan en bijna alle paarden gingen naar een slachterij in Quebec... Voor de mensen die Canada niet kennen: dat is van Nederland naar Spanje zeg maar. En dan niet per vliegtuig maar met een grote veevrachtwagen.
Er is me zelfs verteld dat paarden vaak levend nog naar andere landen worden gevlogen om daar vervolgens geslacht te worden.. Ook naar Europa en met name Frankrijk werd toen gezegd, dus wij krijgen die paarden waarschijnlijk ook in onze frikandel. Wist niet zeker of dit echt zo was, dus maar even opgezocht en het is dus echt zo.. (https://globalnews.ca/news/3359253/live ... slaughter/).
Wat trouwens wel altijd zo is, de paarden worden uitgezocht en de paarden die nog een kans op een beter leven hebben die komen op een speciale plek te staan. Mensen kunnen ze dan nog voor de slachtprijs kopen. Maar als het te lang duurt dan worden ze alsnog geslacht.

Er zit een heel groot taboo op het eten van paardenvlees in Canada, zelfs op het platteland. Waarschijnlijk dat ze daarom allemaal geƫxporteerd worden, levend of als vlees. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit in de US niet anders is. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat veel slachterijen in de US gesloten zijn? Mensen vinden het vast zielig.

Ontopic: wel een heel bijzonder en sneu verhaal. Het zou je maar gebeuren..

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 01:33

pien_2010 schreef:
Ik snap alleen de reden niet want paarden vlees is gewoon goed vlees.


In amerika wordt nog makkelijker over buut gedaan dan vroeger hier in nl, de wormenkuren zijn daar ook wat heftiger dan hier en er is geen enkele registratie wat de dieren aan medicijnen e.d. binnen krijgen. Niet zoals hier in paspoort alles wordt genoteerd en daarmee aangeeft of ie voor menselijke consumptie geslacht mag worden of niet.

Daar gaan ze er vanuit dat het meeste paardenvlees gewoon vergif is door de medicijnen en verzorgingsmiddelen. Daarbij komt dat ze ook wilden voorkomen dat de wilde paarden voor hun vlees bejaagd werden.

Daarom zijn er ook van die grote opvang stations, buiten dat ze daar staan te wachten op transport, worden ze daar ook langere tijd gehouden om te ontgiften

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:35

Dit smerige gedoe is ook aan de orde in Nederland , ook zijn er hier 2 zeer bekende paardenhandelaren ( namen in pb) die deze praktijken doen .. kan namen noemen van paarden die in hun handen gevallen zijn met mooie praatjes over een goed pensioen ( waarbij in hun paspoort stond dat ze niet bestemd waren voor consumptie )... en vervolgens een ronde paardenmarkten voor hun kiezen kregen en vertrokken zijn naar Belgiƫ .. daar aangekomen gerommeld met de paspoorten en .. geslacht :(

Gebeurd in juli 2018 ;(

Ook hier lopen zulke sujetten rond ... helaas
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 19-01-19 09:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:51

Dit is al een redelijk oud verhaal...

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Student diergeneeskunde verkoopt paarden aan slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:39

Dankje speurneusc

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:23

speurneusc schreef:
pien_2010 schreef:
Ik snap alleen de reden niet want paarden vlees is gewoon goed vlees.


In amerika wordt nog makkelijker over buut gedaan dan vroeger hier in nl, de wormenkuren zijn daar ook wat heftiger dan hier en er is geen enkele registratie wat de dieren aan medicijnen e.d. binnen krijgen. Niet zoals hier in paspoort alles wordt genoteerd en daarmee aangeeft of ie voor menselijke consumptie geslacht mag worden of niet.

Daar gaan ze er vanuit dat het meeste paardenvlees gewoon vergif is door de medicijnen en verzorgingsmiddelen. Daarbij komt dat ze ook wilden voorkomen dat de wilde paarden voor hun vlees bejaagd werden.

Daarom zijn er ook van die grote opvang stations, buiten dat ze daar staan te wachten op transport, worden ze daar ook langere tijd gehouden om te ontgiften


Wat ik er van mee krijg is dat in Amerika paardenvlees eten sowieso "not done" is. Een beetje vergelijkbaar hoe wij tegen het eten van hondenvlees aankijken.
Ze vinden het barbaars dat het in Europa wel gegeten wordt.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Student diergeneeskunde verkoopt paarden aan slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:01

OK dat wist ik niet Fransje. Zelf eet ik het niet, maar ik vind het zeker niet barbaars.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Student diergeneeskunde verkoopt paarden aan slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:43

Volgens mij wordt in Engeland ook geen paardenvlees gegeten omdat het paard daar ook als een hogere diersoort wordt gezien,zoals de hond.