Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Interessant trainersseminar dressuur met team GLOCK

 
Profiel   

*bokt.nl
Dressuur
Door aniek1985

Vandaag stond de tweede dag van het KNHS-trainersseminar 2019 in het teken van de dressuur. Nicole Werner, Edward Gal en Hans Peter Minderhoud lieten aan het aanwezige publiek, zo'n 650 man, zien hoe ze hun paarden trainen. Dat er veel animo was voor dit seminar bleek al uit het feit dat de kaarten voor deze dag binnen no time waren uitverkocht. Nicole Werner grapte dan ook aan het begin van de dag dat ze de volgende keer misschien de Ziggo Dome moeten afhuren.

[ img ]
Hans Peter Minderhoud, Nicole Werner en Edward Gal. Foto: Wilma Frentz

De eerste combinatie die in de baan verschijnt is GLOCK stalruiter Riccardo Sanavio met de vier-jarige hengst GLOCK's Taminiau (v. GLOCK’s Toto Jr). Nicole Werner laat samen met Riccardo zien hoe ze een jong paard trainen. Taminiau wordt wat lager ingesteld en ze werken vooral aan de overgangen. Volgens Nicole is het belangrijk dat een paard in de overgang terug nog steeds voorwaarts blijft denken. Belangrijk is dat je een overgang van draf naar stap niet op je hand terug rijdt. Daarnaast moet het paard altijd voorwaarts blijven denken en ook terugkomen in een voorwaartse stap.

[ img ]
Nicole Werner. Foto door aniek1985

Over de overgang van draf naar galop vertelt Nicole dat veel mensen gaan zitten in draf en gelijk aanspringen in de galop. Nicole ziet dit graag anders. De ruiter moet eerst gaan doorzitten in draf, daarbij moet het tempo bewaard blijven. Vervolgens spring je na even zo te draven aan in de galop.
Verder ziet Nicole graag dat wendingen simpel worden gehouden. Je maakt de wending daarbij met behulp van je binnenteugel, de buitenteugel blijft daarbij neutraal en corrigeert eventueel de schouder daar waar nodig. Dit in tegenstelling tot wat veel trainers en instructeurs aan hun leerlingen leren in de basissport, waarbij veelal wordt verteld dat een wending op de buitenteugel gereden dient te worden.

[ img ]
Riccardo Sanavio met Glock's Taminiau. Foto door aniek1985

Het publiek heeft tijdens het seminar de mogelijkheid om vragen te stellen via hun mobiele telefoon. Deze vragen verschijnen op het scherm. Nicole, Edward en Hans Peter geven open en eerlijk antwoord op de vragen van het publiek. Zo stelt iemand de vraag hoeveel dagen in de week ze rijden met de jonge paarden. Nicole antwoordt hierop dat ze de jonge paarden 5 dagen per week rijden. Veel mensen vinden dit misschien veel voor een jong paard, maar volgens Nicole leert een paard door te herhalen. Je kan beter 5 dagen in de week kort met een jong paard trainen door middel van herhaling dan een paard 3 dagen in de week rijden met ook nog eens het risico dat deze erg fris is. Daarnaast komen al hun paarden zeker 3 keer op een dag uit de stal. De paarden komen elke dag in de stapmolen en in de paddock of weide. Nicole zegt dat het belangrijk is dat de paarden ook echt paard kunnen zijn.

[ img ]
Hans Peter Minderhoud en GLOCK's Trafalgar. Foto door aniek1985

De tweede combinatie die in de baan komt is Hans Peter Minderhoud met de zeven-jarige hengst Glock's Trafalgar (v. Totilas). Edward Gal, eigenaar van Trafalgar, begeleidt de combinatie. Hans Peter Minderhoud is niet de dagelijkse ruiter van Trafalgar. Op dit moment wordt de hengst in de hengstencompetitie gereden door Riccardo Sanavio. Edward legt uit dat ze vaker op elkaars paarden rijden. Riccardo zal de hengstencompetitie nog afmaken. Daarna kijken ze wie het beste bij het paard past en diegene zal de hengst gaan rijden.

[ img ]
Hans Peter Minderhoud en GLOCK's Trafalgar. Foto door aniek1985

Hans Peter Minderhoud en Edward Gal vertellen hoe belangrijk het is dat een paard goed voor het been is. Ook tijdens het rijden van oefeningen als appuyementen moet je kunnen schakelen in tempo. Edward vraagt Hans Peter ook een paar keer om echt even naar voren te rijden.

[ img ]
Hans Peter Minderhoud met GLOCK's Trafalgar. Foto door aniek1985

Vervolgens komt Riccardo Sanavio in de baan met de zes-jarige Jack (v. Jack Sparrow). Nicole Werner begeleidt de combinatie. Nicole vertelt dat ze met alle paarden altijd eerst beginnen met minimaal 10 minuten stapwerk. Dit is belangrijk om blessures te voorkomen. Vervolgens beginnen ze aan het drafwerk en hierbij vindt Nicole het belangrijk dat een paard ook simpel kan draven. Totilas kon ook als een Shetlander draven, maar tegelijkertijd kon hij ook heel erg groot draven.

[ img ]
Riccardo Sanavio met Jack. Foto door aniek1985

De laatste combinatie voor de pauze is Gerdine Maree met Holiday (v. GLOCK's Dreamboy). Gerdine is een leerling van Hans Peter Minderhoud en wordt dan ook door hem begeleid. Het paard van Gerdine is nog niet veel op vreemd terrein geweest en heeft dan ook wat last van spanning. Hans Peter vertelt dat het belangrijk is om zo'n paard aan het werk te zetten. Zo werken ze onder andere aan de beginselen van de arbeidspirouettes.

[ img ]
Gerdine Maree met Holiday. Foto door aniek1985

Na de pauze komt Edward Gal in de baan met de talentvolle hengst GLOCK's Total U.S. (v. Totilas). De hengst heeft duidelijk progressie gemaakt sinds zijn laatste optreden tijdens de Pavo Cup. Er is al veel meer rust te zien bij de combinatie. Edward geeft aan dat ze regelmatig commentaar krijgen dat dit paard onnatuurlijk draaft. Edward ziet het liever als een paard wat bovennatuurlijk draaft. Edward zegt dat ditzelfde commentaar voorheen ook vaak werd gegeven bij zijn vader Totilas.

[ img ]
Edward Gal met GLOCK's Total U.S. Foto door aniek1985

GLOCK's Total U.S. is op dit moment niet beschikbaar voor de dekdienst. Edward Gal ziet liever niet dat de hengst en in de sport loopt en voor de dekdienst beschikbaar is. Nicole zegt dat ze de paarden bovenal voor de sport hebben en ze hopen/denken dat Total U.S. de kwaliteiten heeft om het volgende toppaard van Edward Gal te worden. Een van de vragen van het publiek is dan ook: waarom niet castreren en waarom Edward dan toch graag hengsten rijdt. Edward geeft aan altijd al veel met hengsten te hebben gewerkt. Voorheen kregen ze altijd veel hengsten van hengstenhouders te rijden. Daarnaast heeft een hengst toch vaak net dat extra randje. Net dat beetje extra uitstraling wat mensen graag zien en wat het beeld toch net even wat mooier maakt. Hij zegt er wel bij ook een goede merrie of ruin wel te willen rijden, maar zijn voorkeur gaat toch uit naar een hengst door dat extra randje wat een hengst vaak heeft.

[ img ]
Edward Gal en GLOCK's Total U.S. Foto door aniek1985

Na Edward komt Geert Jan Raateland in de baan met de 11-jarige hengst Don Bravour (v. Painted Black), die op ZZ-Zwaar niveau loopt. Geert Jan is een leerling van Nicole Werner. Nicole vertelt dat Don Bravour neerwaarts gebouwd is. Ze zal met zo'n paard niet aanraden om deze heel laag in te stellen. Don Bravour is ook wat fris bij binnenkomst in de baan. Nicole legt uit dat je in zo'n situatie het paard naar voren moet rijden en echt even moet laten galopperen, zodat het paard de spanning kwijt kan. Veel mensen gaan in zo'n situatie terugrijden en met veel druk in hun hand rijden. Don Bravour is al snel de spanning kwijt, waarna er gewerkt kan worden aan de pirouettes en de wisselseries. Nicole benadrukt ook het belang van het rijden van goede hoeken. Veel mensen snijden de hoeken af. Nicole ziet graag dat je zo lang mogelijk rechtuit rijd de hoek in, vervolgens op de korte zijde wederom zo lang mogelijk rechtuitrijden voordat je weer de hoek in rijdt.

[ img ]
Geert Jan Raateland met Don Bravour. Foto door aniek1985

De laatste combinatie van de dag is Hans Peter Minderhoud met zijn Grand Prix paard Zanardi (v. Rubels), eveneens begeleid door Nicole Werner. Hans Peter vertelt aan het begin dat we de hele dag naar paarden hebben gekeken die van nature over veel kwaliteit beschikken. Aangezien de gemiddelde ruiter niet de beschikking heeft over zo'n paard wil Hans Peter de dag afsluiten met Zanardi, een paard dat van nature ook iets minder aanleg heeft.

[ img ]
Hans Peter Minderhoud met Zanardi. Foto door aniek1985

Hans Peter en Nicole vertellen dat je door goed te trainen ook met zo'n paard ver kan komen. Zanardi heeft niet de meest spectaculaire uitgestrekte draf, maar toch kan ook hij gewoon goede cijfers scoren voor dit onderdeel in de proef.

[ img ]
Hans Peter Minderhoud met Zanardi. Foto: Wilma Frentz

Hans Peter laat het publiek enkele mooie pirouettes zien. Daarnaast werken ze aan de wisselseries. Nicole vertelt dat het hierbij belangrijk is om nooit boos te worden op een paard als deze een fout maakt in de wissels. Sommige mensen geven hun paard dan een tik na. Dit werkt averechts en hierdoor kan het paard onzeker worden in de wissels. Hans Peter vertelt dat Zanardi met zijn mooie schimmelkleur vaak opvalt in de ring. Daarnaast vinden veel mensen Zanardi sympathiek en ze omschrijven hem dan ook als een blij ei tijdens het seminar.

[ img ]
Hans Peter Minderhoud met Zanardi. Foto door aniek1985


Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 22-01-19 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 00:57 



 
Profiel   

Interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 01:46 



 
Profiel   

Heel gaaf! Mooie foto's en leuk om er een stukje verslag van de dag bij te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 08:33 



 
Profiel   

Citaat
Edward geeft aan dat ze regelmatig commentaar krijgen dat dit paard onnatuurlijk draaft. Edward ziet het liever als een paard wat bovennatuurlijk draaft.


Wat wil je hier mee zeggen? Dat Edward het liever ziet dan een paard wat bovennatuurlijk draaft? Of dat Edward liever ziet dat een paard bovennatuurlijk draaft? En is in deze onnatuurlijk gelijk aan bovennatuurlijk?

Er zitten in de tekst een aantal spellingsfouten, met name -d en -dt fouten. Misschien er nog een keertje doorheen?

Verder interessant om te lezen, ze trainen echt op een andere manier dan doorgaans wordt geleerd. En 5 x een jong paard trainen per week hoeft inderdaad geen kwaad te kunnen, als het maar kort en simpel is en ze ook lekker in de wei/paddock kunnen. Vooral jonge hengsten kunnen enorm fris zijn als ze niet genoeg gereden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 08:41 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Citaat
Edward geeft aan dat ze regelmatig commentaar krijgen dat dit paard onnatuurlijk draaft. Edward ziet het liever als een paard wat bovennatuurlijk draaft.

Wat wil je hier mee zeggen? Dat Edward het liever ziet dan een paard wat bovennatuurlijk draaft? Of dat Edward liever ziet dat een paard bovennatuurlijk draaft? En is in deze onnatuurlijk gelijk aan bovennatuurlijk?


Het staat hier wat krom geschreven. Wat bedoelt wordt is dat Edward vaak het commentaar hoort dat mensen vinden dat de paarden onnatuurlijk draven. Ze halen geen trucjes uit om de paarden zo te laten draven. Het voelt bij Total US alsof hij met het het grootste gemak zo draaft. Hij noemt het daarom liever bovennatuurlijk omdat het niet onnatuurlijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 09:49 



 
Profiel   

Mooie foto’s! Je zat precies tegenover mij Haha
Ik was groot fan van Jack!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 09:55 



 
Profiel   

Ik vind Total US ook bovennatuurlijk goed draven, altijd van achter uit en altijd met de schoft omhoog. Daarnaast vind ik hem net iets mooier en beter in elkaar zitten dan zijn vader qua exterieur..dus ik vind het erg jammer dat hij niet beschikbaar meer is voor de dekdienst. Maar ik begrijp het ook wel met het oog op de wffs.

De uitleg over de rijderij, jammer dat ze er niet bij vertellen dat ze alle jonge paarden met een slof rijden en hyperflexie ook een onderdeel is van hun trainingsmethode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 09:58 



 
Profiel   

Interessant stukje! De laatste foto vind ik erg leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 10:17 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
De uitleg over de rijderij, jammer dat ze er niet bij vertellen dat ze alle jonge paarden met een slof rijden en hyperflexie ook een onderdeel is van hun trainingsmethode.


Lijkt me logisch. Zo’n seminar is ook een stukje reclame natuurlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 10:19 



 
Profiel   

Ik kijk meschien niet goed, maar Total U.S draaft voor spectaculair maar neemt wel zijn achterhand niet mee, die blijft laag hangen. Maar oke foto's zijn moment opnames, in het echt heb ik hem nog niet gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 12:14 



 
Profiel   

Mooie foto's, altijd interessant om het commentaar te lezen.

Vind het altijd jammer dat ik zulk soort dingen pas achteraf zie, zou er graag een keer bij willen zijn,
misschien voortaan maar wat beter opletten als ze zulk soort dingen aankondigen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 12:31 



 
Profiel   

Ik ga hier hetzelfde zetten als wat ik op Facebook heb gezet:

Ik word hier zo verdrietig van...Het eerste dat gezegd wordt in het filmpje is "horizontaal evenwicht", maar ik zie een paard dat met een weggedrukte rug, in een gedwongen (en pijnlijke) houding dat nog niet eens in verticaal evenwicht is. Benen die de hoogte in gaan, maar geen voorwaartse beweging tonen. Het achterbeen buigt enorm in naar boven, maar komt achter de massa neer (stuwend), het voorbeen gaat ver omhoog en lijkt naar voren te graaien, maar komt pas aan de grond als het recht onder de schouder is, in plaats van vóór het paard.

Het paard heeft een met pijn afgedwongen, veel te hoge houding van de hals, waardoor de rug nog verder weggedrukt wordt.

We springen allemaal op van ontzetting en verontwaardiging als we filmpjes zien van de Tennessee Walking Horses die geshowd worden, maar dit begint daar steeds meer op te lijken.

Er wordt gesproken over een "onnatuurlijk bewegend" paard, dat ben ik met ze eens, maar die onnatuurlijke bewegingen zijn wel met (letterlijk) harde hand door de ruiter afgedwongen.

Ik heb enorm met het dier te doen... Met alle door hun getrainde paarden. Nee, met alle paarden die deze tijden "hoog" in de dressuur lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 12:56 



 
Profiel   

Jezus lekker negatief allemaal weer. En waarschijnlijk zelf allemaal fantastische ruiters {:)-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:16 



 
Profiel   

Klaas15 schreef
Ik kijk meschien niet goed, maar Total U.S draaft voor spectaculair maar neemt wel zijn achterhand niet mee, die blijft laag hangen. Maar oke foto's zijn moment opnames, in het echt heb ik hem nog niet gezien.


Op horses staat een filmpje van Total bij het artikel over dit seminar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:25 



 
Profiel   

Citaat
Ik ga hier hetzelfde zetten als wat ik op Facebook heb gezet:

Ik word hier zo verdrietig van...Het eerste dat gezegd wordt in het filmpje is "horizontaal evenwicht", maar ik zie een paard dat met een weggedrukte rug, in een gedwongen (en pijnlijke) houding dat nog niet eens in verticaal evenwicht is. Benen die de hoogte in gaan, maar geen voorwaartse beweging tonen. Het achterbeen buigt enorm in naar boven, maar komt achter de massa neer (stuwend), het voorbeen gaat ver omhoog en lijkt naar voren te graaien, maar komt pas aan de grond als het recht onder de schouder is, in plaats van vóór het paard.

Het paard heeft een met pijn afgedwongen, veel te hoge houding van de hals, waardoor de rug nog verder weggedrukt wordt.

We springen allemaal op van ontzetting en verontwaardiging als we filmpjes zien van de Tennessee Walking Horses die geshowd worden, maar dit begint daar steeds meer op te lijken.

Er wordt gesproken over een "onnatuurlijk bewegend" paard, dat ben ik met ze eens, maar die onnatuurlijke bewegingen zijn wel met (letterlijk) harde hand door de ruiter afgedwongen.

Ik heb enorm met het dier te doen... Met alle door hun getrainde paarden. Nee, met alle paarden die deze tijden "hoog" in de dressuur lopen.


En jawel hoor...de beste stuurlui reageren vanaf achter hun scherm. Ik denk niet je medelijden hoeft te hebben met deze paarden. (maar daar zal jij waarschijnlijk anders over denken). Ben wel heel benieuwd geworden naar rijfoto's van Agossie! Als je zoveel wijsheid in pacht hebt over Edward zijn rijkunst, mag ik wel van mijn bureaustoel vallen als ik foto's van jou zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:35 



 

Waar moet het heen met de dressuursport? Ik hoop oprecht, hoewel ik met alle liefde rijd, dat de paardensport verboden wordt. Het plezier dat ik er uit haal weegt niet op tegen de pijn die veel van deze paarden hier lijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:41 



 
Profiel   

emma_evg schreef
Klaas15 schreef
Ik kijk meschien niet goed, maar Total U.S draaft voor spectaculair maar neemt wel zijn achterhand niet mee, die blijft laag hangen. Maar oke foto's zijn moment opnames, in het echt heb ik hem nog niet gezien.


Op horses staat een filmpje van Total bij het artikel over dit seminar.

Even opgezocht. Ehm. Sja.

Ik kan er niks mee :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:41 



 
Profiel   

LindyRook schreef
En jawel hoor...de beste stuurlui reageren vanaf achter hun scherm. Ik denk niet je medelijden hoeft te hebben met deze paarden. (maar daar zal jij waarschijnlijk anders over denken). Ben wel heel benieuwd geworden naar rijfoto's van Agossie! Als je zoveel wijsheid in pacht hebt over Edward zijn rijkunst, mag ik wel van mijn bureaustoel vallen als ik foto's van jou zie.

Je hoeft geen grand prix te rijden om de biomechanica in een paardenlichaam te snappen, te weten hoe spieren en ligamenten functioneren.

Die is in de basis en in de GP namelijk altijd hetzelfde. Of dat hoort die te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:43 



 
Profiel   

_San87_ schreef
LindyRook schreef
En jawel hoor...de beste stuurlui reageren vanaf achter hun scherm. Ik denk niet je medelijden hoeft te hebben met deze paarden. (maar daar zal jij waarschijnlijk anders over denken). Ben wel heel benieuwd geworden naar rijfoto's van Agossie! Als je zoveel wijsheid in pacht hebt over Edward zijn rijkunst, mag ik wel van mijn bureaustoel vallen als ik foto's van jou zie.

Je hoeft geen grand prix te rijden om de biomechanica in een paardenlichaam te snappen, te weten hoe spieren en ligamenten functioneren.

Die is in de basis en in de GP namelijk altijd hetzelfde. Of dat hoort die te zijn.


Gooi er een paar moeilijke woorden in en het lijkt of je er verstand van hebt? Laat me niet lachen. Helemaal eens met LindyRook

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:47 



 
Profiel   

JessicaD88 schreef
Gooi er een paar moeilijke woorden in en het lijkt of je er verstand van hebt? Laat me niet lachen. Helemaal eens met LindyRook

Welke moeilijke woorden, precies?

Maar even eerlijk. Als jij naar het filmpje op horses.nl kijkt, zie jij dan een actief en ondertredend achterbeen :)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:48 



 
Profiel   

Kan iemand een link sturen van het Horses filmpje? Ik kan hem niet vinden, wat een vreselijke website is het toch. Zo onoverzichtelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:51 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/dressuur/kijkje-i ... olle-zaal/

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 13:53 



 

X_Willemijn schreef
Mooie foto's, altijd interessant om het commentaar te lezen.

Vind het altijd jammer dat ik zulk soort dingen pas achteraf zie, zou er graag een keer bij willen zijn,
misschien voortaan maar wat beter opletten als ze zulk soort dingen aankondigen :D


Even lid worden van de nieuwsbrieven van de KNHS ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 14:23 



 

JessicaD88 schreef
Jezus lekker negatief allemaal weer. En waarschijnlijk zelf allemaal fantastische ruiters {:)-:(


Je hoeft niet goed te kunnen rijden om hier iets van te vinden. Je hoeft helemaal niet te kunnen rijden om hier iets van te vinden, als je een beetje oplet bij biologie en natuurkunde en je verdiept je eens in biomechanica kun je hier vrij makkelijk iets van zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 14:30 



 

[/quote]
Je hoeft geen grand prix te rijden om de biomechanica in een paardenlichaam te snappen, te weten hoe spieren en ligamenten functioneren.

Die is in de basis en in de GP namelijk altijd hetzelfde. Of dat hoort die te zijn.[/quote]

Gooi er een paar moeilijke woorden in en het lijkt of je er verstand van hebt? Laat me niet lachen. Helemaal eens met LindyRook[/quote] :')

Gooi er een paar bekende namen in en iedereen denkt gelijk dat ze kunnen rijden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-19 14:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen