Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:00

@ Nies: O:) :')


Suzanne F. schreef:
Juut schreef:
Ik was al aan het wachten op deze discussie... :+
Ben heel benieuwd of deze paarden wél gezond oud gaan worden: Totilas is al vrij snel total-loss geraakt in de sport. Training? Of toch problemen door explosieve (voorbenen) beweging?


Hij bleef in Nederland heel. Hij is pas in Duitsland stuk gegaan.

Maar waarom ging hij in Duitsland stuk? Was de training daar zo heftig anders? Waren er in zijn lijf al zwakke schakels die juist bij deze manier van trainen naar boven kwamen?

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:01

VValar schreef:
Wat vond je daar belachelijk aan rien10?

Voor een beetje rond dribbelen is een peesbeschermer voldoende. Of blote benen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:05

mirjamalvaro schreef:
Ik kijk geloof ik andere filmpjes dan de mensen die ze onregelmatig, gefrustreerd en weet ik het vinden.

Ik zie twee zeer hete paarden, showblok, vreemde lichten, vreemde en drukke omgeving, op het voorterrein denk ik ook drukte met al die Totilas hengsten.
Staarten mooi ontspannen, goed orenspel (dan naar voren, dan weer oplettend naar de ruiter). Ja taktfouten af en toe, maar volgens mij meer door het te heet worden dan door de trainingswijze.
Zodra Total te veel spanning op ging bouwen zag ik Edward weer een klopje en gerustelling geven.

Dus ja ik heb wel ervan genoten. :o


Precies!
Ik had kippenvel en ik was ook onder de indruk van Adelinde in dit showblok.
Ik vond alleen de aanwezigheid van de kleinzonen niet heel handig. Daar duurde het stil staan te lang voor in deze ambiance. En werd her wat rommelig.

Ik heb heel de vrijdag genoten, wat een fantastische paarden komen er aan en wat werden de meesten netjes voorgesteld, zeker als je naar de ambiance keek.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:05

Nou ik vind dat echt een hele aparte mening. Tuurlijk bandageer je zo’n paard in. Die benen alleen zijn meer waard dan welk paard dan ook. Als die zich bezeerd of beschadigd heb je spijt hoor.

Buiten dat is het ook voor het plaatje he :j

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:08

Electra63 schreef:
mirjamalvaro schreef:
Ik kijk geloof ik andere filmpjes dan de mensen die ze onregelmatig, gefrustreerd en weet ik het vinden.

Ik zie twee zeer hete paarden, showblok, vreemde lichten, vreemde en drukke omgeving, op het voorterrein denk ik ook drukte met al die Totilas hengsten.
Staarten mooi ontspannen, goed orenspel (dan naar voren, dan weer oplettend naar de ruiter). Ja taktfouten af en toe, maar volgens mij meer door het te heet worden dan door de trainingswijze.
Zodra Total te veel spanning op ging bouwen zag ik Edward weer een klopje en gerustelling geven.

Dus ja ik heb wel ervan genoten. :o


Precies!
Ik had kippenvel en ik was ook onder de indruk van Adelinde in dit showblok.
Ik vond alleen de aanwezigheid van de kleinzonen niet heel handig. Daar duurde het stil staan te lang voor in deze ambiance. En werd her wat rommelig.

Ik heb heel de vrijdag genoten, wat een fantastische paarden komen er aan en wat werden de meesten netjes voorgesteld, zeker als je naar de ambiance keek.


Governor werd bijna niet uitgezonden, of ik keek dan toevallig niet ofzo? Die iig niet gezien.
Kleinzonen vond ik ook wat rommelig gaan.

BigOne
Berichten: 38320
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:10

Ik vind al die paarden een geweldig mooie uitstraling hebben. Wel valt op dat alleen die paarden die de benen in de nek kunnen leggen bij EG en HP blijven. En ik ben het wel eens met diegene die hier zei dat de voor en achterbenen enige gelijke beweging dienen te hebben maar dat is voor de GP blijkbaar niet meer van toepassing. Qua uitstraling hebben die Totootjes allemaal iets. Nu is een show niet de plek om deze dieren op hun kunnen te beoordelen, opgefokt door alles er om heen, iedereen is wel eens op een wedstrijd een luchtkussen tegengekomen, krijg je soms ook vreemde bewegingen van je paard. En over het feit dat Totilas kapot is, een cyste in een been komt niet van het rijden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:12

Bandageren ook voor het plaatje, ze waren allemaal met witte bandages ingepakt. :j bij de meeste shows is dat het geval

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:16

Maar daarom hoef ik het nog niet mooi te vinden

Inclusief spring schoenen. (spring!! Schoenen).

En ja. Ik weet waarom sommige dressuurpaarden met springschoenen lopen. Maar bij rondjes lopen aan de hand is dat niet van toepassing.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:22

rien10 schreef:
Maar daarom hoef ik het nog niet mooi te vinden

Inclusief spring schoenen. (spring!! Schoenen).

En ja. Ik weet waarom sommige dressuurpaarden met springschoenen lopen. Maar bij rondjes lopen aan de hand is dat niet van toepassing.


Weet je waar springschoenen voor dienen? Deels voor het aftrappen van ijzers bij een bijvoorbeeld gekke sprong etc. Zijn niet alleen voor bescherming bij het springen ;)

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:27

Springschoenen zijn niet alleen voor aftrappen van ijzers hoor maar beschermen van de hoef en de ballen want kan behoorlijke schade aan brengen.

Ik vind dat Totilas mooie kinderen op de wereld kan zetten

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:27

Ook daarvoor, maar ook voor het tegengaan van hoefbal-betrapping. Een dressuurpaard kan zo groot draven, dat het voorbeen nog niet weg is als het achterbeen er al aan komt. Dan kan het achterbeen de bal van de voet raken, met een blessure als gevolg.
Daarom schreef ik ook "ja, ik weet waarvoor het is." Maar met een beetje ronddribbelen heb je dat gevaar gewoon niet. Maar goed, dit is een kwestie van smaak (als het wel nodig is, is het een kwestie van nodig, maar nu is het een kwestie van smaak) en het is geheel off topic.
Om even on topic te blijven: het afscheid van Totilas. Had hij nog geen officieel afscheid gehad dan? Tja, Rien, dat zal dan niet, anders hadden ze geen afscheid genomen. :D Goh, nooit bij stil gestaan.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:28

lovelucydan schreef:
Mooi??? Dit is toch niet de bedoeling van de paardensport?

Sorry als ik heel eerlijk ben ik vind het niet mooi meer...
Wat moeten paarden straks wel niet kunnen om het nog spectaculairder te laten worden, knie tegen z'n oren en achter hoefjes tegen de buik tikken. Dat is waar dit naar toe gaat, niet natuurlijk dus, zo door gefokt.


Je bedoelt zoiets? :o

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:29

*\o/* Waar heb je die vandaan!! Hilarisch

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:36

Een ding is zeker: Totilas toont zo een mooie uniforme groep afstammelingen. Duidelijk familie

Ik vond het mooi om ze zo bijelkaar te zien.
Laatst bijgewerkt door janouk op 03-02-19 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:38

mirjamalvaro schreef:
Governor werd bijna niet uitgezonden, of ik keek dan toevallig niet ofzo? Die iig niet gezien.
Kleinzonen vond ik ook wat rommelig gaan.


Governor kwam wat later in de baan en was ook weer eerder weg, het was immers een Glock's feestje ;)

Ik heb een klein filmpje met zijn drieën door de baan, maar ik heb nog nooit een filmpje geplaatst en ik ben daar niet echt handig in ;)

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:05

Juut schreef:
Maar waarom ging hij in Duitsland stuk? Was de training daar zo heftig anders? Waren er in zijn lijf al zwakke schakels die juist bij deze manier van trainen naar boven kwamen?


De dekdienst. Hij moest veel dekken (om de investering van 15+ miljoen een beetje terug te verdienen).
Dat ging niet samen met de topsport. Een paar dekongelukjes met bijkomende blessures verder en zo'n paard wordt te oud om hem terug te krijgen op het niveau waar hij was. Heeft niks te maken met de training.
Totilas zit zo te zien nog goed in de bespiering en daarvoor zal hij ongetwijfeld nog worden gereden.
Ik meen me te herinneren dat de stiefmoeder van Rath hem nog reed?
Maar topniveau zit er dan dus niet meer in.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:14

Bandages vind ik idd logisch, voor het plaatje. Springschoenen ter bescherming, moet ook wel met deze idiote bewegingen.

Maar niemand heeft nog gereageerd op het feit dat Toto JR en Total US totaal geen goed ruggebruik hebben. Hier een willekeurig plaatje (toevallig hier wél ruimte aan de voorkant, maar we kunnen allemaal zien in de filmpjes dat dat 99% van de tijd niet het geval is).
Afbeelding

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:15

Ja, daarbij volgens mij wel op gereageerd. Ik ga ff voor je teruglezen.

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:16

bosox schreef:
Ik vond Toto Jr. en Total US helemaal niet zo spectaculair. Kon alleen maar kijken naar hoe slecht ze liepen. Ruggen uitgedrukt, geen goed gebruik van de achterhand, veel spanning.. tuurlijk zijn de gangen mooi, maar op deze manier hoeft dat helemaal niet van mij. Als dit de ‘beloftes voor de toekomst’ zijn...

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:26

OMG, daar heb je weer zo'n lijntrekker, die op basis van 1 foto precies weet hoe het moet -O-
Ik ben het - als ik naar de bewegende beelden kijk - niet met je eens.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:36

Prachtige paarden, maar kijk even naar de koten. Die raken bijna de grond. Als we daarop gaan fokken (ja, want het zit heerlijk verend!) gaan de paarden echt minder lang mee. Net als veulens te vroeg in het jaar; zitten veel te veel in de box, geeft later ook weer blessures. Te lange voorbenen: kunnen niet eens bij het gras: afwijkende standen. Dus: zullen we ook eens naar duurzaamheid kijken?

Cowgirl

Berichten: 23748
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:46

IsabelleN schreef:
Prachtige paarden, maar kijk even naar de koten. Die raken bijna de grond. Als we daarop gaan fokken (ja, want het zit heerlijk verend!) gaan de paarden echt minder lang mee. Net als veulens te vroeg in het jaar; zitten veel te veel in de box, geeft later ook weer blessures. Te lange voorbenen: kunnen niet eens bij het gras: afwijkende standen. Dus: zullen we ook eens naar duurzaamheid kijken?


Is duurzaamheid nog wel haalbaar in deze tijd?
We leven veel sneller, het kost allemaal meer dus het moet ook geld opleveren. En in de paardensport gaat nou eenmaal heel veel geld in om. Of we het daar als bokt gebruikers nou mee eens zijn of niet.

Als tiener leerde ik dat een GP pas klaar was op zijn 12/13 jaar, weet niet of dat in de jaren 80 ook echt zo was, maar de hedendaagse paarden al voor hun 10e in de GP...


Jammer dat ik er niet bij was, ik had het graag willen zien.
Ik vind Total Us een erg gaf dier maar vind het ook wel een beetje een eng gezicht zoals hij de achterhand gebruikt...soort duitse herder achtig.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:10

Ik denk niet dat de ambiance ernaar was om correct ruggebruik goed te beoordelen. Met zo'n joelend publiek vond ik ze nog best heel braaf door de baan te sturen. Dan is wat spanning of een misstap wel het minste waar je je druk om maakt. Tijdens een proef is het publiek doorgaans een stuk kalmer.

Ik heb me wel net als meerderen hier zitten verbazen over de hyperflexibiliteit van deze paarden. Over smaak valt te twisten maar ik vraag me ook af hoe gezond dit voor de paarden is als je bedenkt op welk niveau ze moeten presteren. Ik weet niet zo goed wat ik van de ontwikkeling van de dressuurpaarden moet vinden op deze manier.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:26

IsabelleN schreef:
Prachtige paarden, maar kijk even naar de koten. Die raken bijna de grond. Als we daarop gaan fokken (ja, want het zit heerlijk verend!) gaan de paarden echt minder lang mee. Net als veulens te vroeg in het jaar; zitten veel te veel in de box, geeft later ook weer blessures. Te lange voorbenen: kunnen niet eens bij het gras: afwijkende standen. Dus: zullen we ook eens naar duurzaamheid kijken?

Daar wordt ook op gefokt. Men fokt allemaal met de jonge benen zwaaier en niet met de bewezen GP hengst. Helgstrand noemt dat zelfs terug in de tijd fokken. Het gaat ze er puur om ze snel mogelijk, zo veel mogelijk geld bij elkaar te harken (over de rug van dieren).

Het is te treurig voor woorden, gelukkig hebben we de springpaarden nog die het eea kunnen recht trekken als dit alles volledig kapot gefokt is.

En dan is het nog maar hopen dat er tussentijds niet een of andere groep boomknuffelaars om de hoek komt kijken die (terecht) deze misstanden aan de kaak stelt.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:26

IsabelleN schreef:
Prachtige paarden, maar kijk even naar de koten. Die raken bijna de grond. Als we daarop gaan fokken (ja, want het zit heerlijk verend!) gaan de paarden echt minder lang mee. Net als veulens te vroeg in het jaar; zitten veel te veel in de box, geeft later ook weer blessures. Te lange voorbenen: kunnen niet eens bij het gras: afwijkende standen. Dus: zullen we ook eens naar duurzaamheid kijken?

Dit dus...

Ik heb die discussie eens gehad op een kwpn-voorlichtingsavond. Ongelijke hoeven geeft ongelijke schouders = vragen om problemen. KWPN-meneer stelde dat met een goede hoefsmid de ongelijke hoeven geen pobleem hoeven te zijn... -O-
Daarom ook heel benieuwd hoe de Totilas-familie zich ontwikkeld. Was Totilas idd stomme pech voor hem dat hij de dekdienst in moest, cyste opliep, enz, of is zijn overdreven bewegen toch niet zo praktisch in de topsport?