Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9309
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:23

Juut schreef:
Leuk stuk!

Kom ik met de roze olifant om de hoek :+
Met betrekking tot ongelukken: op youtube zijn hele documentaires te vinden van craschende jonge paarden tijdens de race...belasting te hoog voor het lichaam dat nog volop in ontwikkeling zit als 1 van de oorzaken. In hoeverre zie jij dit in europa gebeuren? Wanneer dit in europa minder voorkomt: wat wordt er anders gedaan in training dan in Amerika bijv?

Sorry zie dat ik op jouw vraag nog niet gereageerd had, dit is zeker niet bewust gedaan.
Waar oa PETA heel goed in is , is om verschillende ongevallen uit verschillende landen en jaren etc achter elkaar te zetten om te doen of het aan de orde van de dag is.
Ik geloof dat het ster percentage op de banen in Engeland bijv. op 0,01% zit.
Is het daarom maar OK dat het gebeurd, nee natuurlijk niet!
En ja ook in Europa komt het voor dat paarden hun been breken, ze een aortascheur krijgen of nouja wat kan er niet allemaal mis gaan.
Wel ben ik er van overtuigd dat er in de rensport zoveel mogelijk aan gedaan wordt.
Er zijn veel comissies die alles onderzoeken, mensen die met de sport bezig zijn, zijn professionals en alles wordt geregistreerd.
Ik heb het gelukkig pas 1x meegemaakt dat een paard op een stal waar ik reed een been brak op de koers. En ik heb bij heel wat stallen gereden en dan heb je het dus over honderden paarden.
Dit paard kwam overigens heel ongelukkig op een steeple haag terecht en er is toen direct onderzoek ingesteld hoe dat had kunnen gebeuren.
Iets wat je overigens in Amerika wel meer ziet als Europa zijn dingen als de BReeze up sales voor 2 jarige paarden. Dit zijn verkopen waarbij 2 jarige volbloeden over een afstand van een paar honderd meter zo hard mogelijk gaan en je snapt wel hoe beter de tijd hoe meer geld er geboden wordt.
Ik ben daar zelf geen voorstander van en ik heb eigenlijk ook het idee dat hier een dalende lijn in zit, maar daarvoor ben ik met de rensport in Amerika niet bekend genoeg.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9309
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:00

ierusju schreef:
Super interessant om te lezen! Wat is de reden dat jouw paard steeds door andere jokeys wordt gereden?
En is dat echt het prijzengeld dat je krijgt?

Pfoe veel verschillende redenen.
Ligt er aan welke jockey beschikbaar is. Vaak hebben jockeys ook een soort stal waar ze staljockey zijn en daar moeten ze dus voor rijden als die stal in dezelfde ren een paard heeft lopen
Dan kun je ook nog een leerlingjockey nemen omdat deze extra ontheffing krijgen.
M. Riehl en G. Snijders (voor de oplettende kijkers ja DE Gijs die altijd op mijn pony's reed) bijvoorbeeld hebben 5kg ontheffing omdat ze minder ervaring hebben als een prof jockey.