Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 15:22

RTV Oost
Juridisch
Ingezonden door amy_leftover

De eigenaresse van een paardenopvang in Enschede moet zich voor de rechter verantwoorden wegens ernstige dierenmishandeling. Terwijl deze zaak nog behandeld moet worden, blijken er vorige week opnieuw twee paarden van haar in beslag te zijn genomen. Het gaat om Haflingers, die volgens de inspecteur van de Dierenbescherming soms dagenlang niet te eten en drinken kregen.

De 43-jarige vrouw, afkomstig uit Hengelo, toont zich bijzonder hardleers. In het verleden kreeg ze al meerdere waarschuwingen en zijn er diverse dwangsommen tegen haar opgelegd voor het verwaarlozen van haar dieren. Wrang genoeg moesten er in de opvang juist gewonde en zieke paarden een goede plek krijgen, maar in een aantal gevallen raakten de dieren van de wal in de sloot. De eigenaresse kwam oktober 2017 uitgebreid in het nieuws omdat er 15 pony’s en een paard van haar in beslag waren genomen. De dieren waren volgens de politie zwaar verwaarloosd. Ook toen had ze al meerdere waarschuwingen en dwangsommen achter haar naam.

De politie en Dierenbescherming waren indertijd in actie gekomen na een tip over een pony die vermoedelijk met een gebroken been in een weiland aan de Brandemaatweg lag. Omdat er al vaker klachten over de gewraakte locatie waren binnengekomen, werd ook een inspecteur van de landelijke Dierenbescherming ingeschakeld. De pony’s en het paard zouden onder beestachtige omstandigheden zijn vastgehouden. De dieren waren sterk vermagerd, de hoeven waren niet verzorgd en ze hadden niets te eten en te drinken. De eigenaresse bestreed dit echter. Haar dieren zouden niets tekort komen. "Het zijn gewoon mijn kindjes", verklaarde ze huilend.

De eigenaresse vertelde destijds voor de camera van RTV Oost dat ze al maandenlang slachtoffer was van een terreurcampagne. Het zou gaan om een wraakactie door drugsdealers die door haar zouden zijn verraden, luidde haar relaas. De politie hield echter vast aan het eigen verhaal en verklaarde dat niet voor niets dergelijke stappen worden ondernomen. Omdat ze zich bij de politieactie hevig verzette, moest de vrouw overigens door agenten in bedwang worden gehouden. Na uitvoerig onderzoek heeft het Openbaar Ministerie nu besloten de Hengelose strafrechtelijk te vervolgen. Ze moet zich daarvoor volgende week donderdag voor de politierechter verantwoorden, zo bevestigt een woordvoerder van justitie

De vrouw verwijst op haar Facebookpagina naar haar paardenopvang, maar daar lijkt al enige tijd geen sprake meer van bedrijfsactiviteiten. Toch houdt ze dus nog altijd paarden, aangezien de Dierenbescherming vorige week andermaal in actie kwam en twee paarden in beslag nam.

De inspecteur van de landelijke Dierenbescherming had de twee Haflingers al anderhalve maand op het oog. Volgens Dik Nagtegaal, woordvoerder van de Dierenbescherming, ging de verzorging de laatste weken hard achteruit. "De eigenaar kwam soms dagenlang niet voeren en water geven." Nadat de dierenarts aangaf dat het zo niet langer kon, besloot de Dierenbescherming in te grijpen. Volgens zegsman Nagtegaal heeft de officier van justitie opdracht gegeven de paarden in beslag te nemen: "Aangezien de verdachte een bekende is van de Dierenbescherming en justitie, en een historie kent van verwaarlozingen." De dieren zijn intussen overgebracht naar een opvangadres.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:31

Hoe kan het dat zo'n vrouw, na zóveel waarschuwingen überhaupt nog dieren mag houden? Ik begrijp dat echt niet hoor...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:51

Maanlicht schreef:
Hoe kan het dat zo'n vrouw, na zóveel waarschuwingen überhaupt nog dieren mag houden? Ik begrijp dat echt niet hoor...



Oh zo ken ik nog wel zo'n opvang in Amersfoort. Die beesten zijn er ook gruwelijk beroerd aan toe. En maar fokken en maar zichzelf goedlullen. Helemaal naar wordt je er van.

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:35

Ik vroeg me er iets over af?
Ik zag foto's van kleine pony's in die veewagen.
Die waren niet mager.
Hoe komen hun,er dan bij ze zijn wel mager?

Iemand die het weet?

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:46

Dat is een oude foto van dieren die al eerder bij deze persoon weg zijn gehaald in 2017. Dat is geen foto van de huidige situatie

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:26

Heeft deze dame niet gewoon zelf hulp nodig? Bijzonder dat dit in een land als Nederland zo lang kan aanslepen

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:32

Is dit diezelfde vrouw waarvan men ook al eerder pony's in beslag heeft genomen omdat ze mager zouden zijn?? Toen waren er op de foto's pony's te zien die niet mager waren. Op deze foto's zie ik ook geen magere dieren.
Is het toevallig dezelfde inspecteur?? Heeft die wel verstand van pony's?

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 01:49

Schijnbaar geen verstand van pony's nee.Want ze zijn niet mager van de foto in 2017.
Vindt het allemaal zwaar overdreven.
De lid kan echt zwaar overdrijven,maar zij zit er maar mee.

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:05

Ah bekenden van mevrouw hier?


Ik vind het schandalig wat er moet gebeuren vóór er eindelijk een verbod voor het houden van dieren op iemands naam komt..

GPSWDL
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:50

https://www.google.com/amp/s/www.rtvoos ... rdenopvang

https://www.rtvoost.nl/nieuws/279543/Ca ... en-paarden

Waar zijn ergens foto's of films van de verwaarloosde paarden? Op deze filmpjes zien wij namelijk niks slechts behalve achterstallig onderhoud van de stalling zelf (teveel modder waar ze moeten eten, verwaarloosd uiterlijk van de stalling zelf). Ben wel benieuwd, omdat ze in het verleden ook wel eens zomaar heissa kwamen maken bij ons, ook omdat wij onze paarden ombeperkt buiten hebben staan en het er wat anders uit zag dan grote pensionstallen in de buurt met veel steen en tralies. Wij hebben drie keer de politie (die naar eigen zeggen zoveel verstand van paarden had want zij stond met eigen paard ook op een nabijgelegen manege..) langs gehad, 1 x dat ze geen water hadden terwijl ze ook uit de sloot dronken op dat gedeelte en de drinkbakken alleen aan de bovenkant bevroren waren wat al binnen 1 uur gebeurde en de paarden dat zelf ook doorbraken als ze wouden drinken. Dat krijg je met paarden die lekker buiten leven, die leren daarmee om te gaan. 1x omdat ze niet 3 keer per dag biks kregen... maar wel onbeperkt hooi, vitamine korrels en weidegang. Rond de schuilstal ontstond soms wat modder en ook daarvoor kwamen ze eens langs terwijl er 2 hectare weiland was wat wel droog stond en de schuilstal vol droog vlas lag. Niet dat wij het willen tegenspreken maar wij weten soms hoe grotere stallen in omgeving en buurtbewoners soms kunnen overdrijven en je helemaal gek kunnen maken. Ze dreigden zelfs bij ons met inbeslagname terwijl wij echt alles goed op orde hadden paarden waren in topvorm SPORTPAARDEN die wekelijks nog op wedstrijd gingen. Nog 1 "fout" en ze zouden overgaan op beslagname. Wij zijn verhuist en nu gelukkig met fijne boerenburen die allemaal een beetje hetzelfde paarden houden en niet doorslaan als je niet mee gaat in het 5 sterren manege gebeuren! Vandaar de vraag of iemand misschien over foto's beschikt? Zijn echt benieuwd! Zou wel erg zijn als het ongeveer zelfde verhaal betreft.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:08

Ik zie ook absoluut geen verwaarloosde pony's.
Ze zou de boel wat netter kunnen houden maar verwaarlozing kan ik er niet op terug zien.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:17

Paarden zien er op de foto's niet slecht uit.
Maar ik zie wel prikkeldraad en onwijs slecht verrot hooi liggen.

Vanaf zn filmpje kan ik geen oordeel treffen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 00:39

goh ik snap dat niet he. Hier worden de paarden weggehaald terwijl ze niet mager zijn. Een ander komt hier met een verhaal dat ze en zelfde soort sores hebben gehad (minus de inbeslagname) terwijl de paarden er prima bijstaan.
En hier in de buurt is een stal met magere paarden, waar al tig keer voor gebeld is de afgelopen jaren en diegene l*lt zich er iedere keer onderuit. Krijgen zelfs niet eens een waarschuwing. En dan is er gebeld door vele mensen ook nog, dus niet dat een en dezelfde persoon belt. Maar gebeurt niks.

GPSWDL
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 02:24

xxCYNNxx schreef:
goh ik snap dat niet he. Hier worden de paarden weggehaald terwijl ze niet mager zijn. Een ander komt hier met een verhaal dat ze en zelfde soort sores hebben gehad (minus de inbeslagname) terwijl de paarden er prima bijstaan.
En hier in de buurt is een stal met magere paarden, waar al tig keer voor gebeld is de afgelopen jaren en diegene l*lt zich er iedere keer onderuit. Krijgen zelfs niet eens een waarschuwing. En dan is er gebeld door vele mensen ook nog, dus niet dat een en dezelfde persoon belt. Maar gebeurt niks.


Ja ligt waarschijnlijk ook aan de plek, de dierenarts/dierenbescherming die komt kijken, de tipgevers. Als wij het goed hebben begrepen zit deze vrouw dichtbij Paard Zoekt Baas? Misschien verkeerd gelezen maar zien beide in Enschede staan dus kan er ook mee te maken hebben. Als een bekend bedrijf er ook nog eens achter staat maak je niet veel kans meer. In ons geval politieagente die bij 1 van de grootste pensionstallingen uit de omgeving zou staan met de "nodige kennis" dus dat was ook onze pech. Dan is het sowiezo al een heel verschil. De tipgever was ook eens langs gekomen voor een praatje was ook een beetje kakkerig dus dan begrijpen wij wel dat ze het anders zien en het dus helemaal verkeerd kan aflopen terwijl het in sommige gevallen misschien niet eens nodig is. Wij hebben ook met tranen gestaan door het onbegrip en onze goede bedoelingen. Wij zijn dan geen paardenopvang maar hebben gewoon sportpaarden staan die goed in de sport meelopen, die zijn niet verwaarloosd.

Nu staan wij wel beter voor het zicht, luxer en vergeleken met de buurt beetje hetzelfde... maar begrijp wel dat zo een plek zoals het er bij mevrouw uit ziet op sommige plekken als een doorn in het oog kan zijn. Onze oude plek was vergeleken met de buurt ook anders, waardoor wij ook een beetje als minder gezien werden, maar dat zou buiten de beslissing moeten staan van paarden in beslag nemen.

Veel mensen vinden 24/7 buiten al alsof je ze aan hun lot overlaat en als het dan ook nog is nat weer is dan ziet het er soms ook erger uit dan het is. Dan missen wij ook wel eens de binnenbak hoor. En mevrouw mist zo te zien overdekte opslag zodat het ruwvoer beter blijft en droge staanplaatsen maar het is een beetje onduidelijk, zo een modderpoel kan met veel paarden in een paar dagen bij een voerplek snel gedaan zijn. Met een droge dag als vandaag is het al zoveel anders als met de natte dagen paar dagen geleden voor het zicht. Maar ze werden en worden in ons geval hardstikke goed verzorgd wij stoppen er ook zoveel tijd en liefde in alleen sommige mensen zien dat dan niet of willen dat niet zien, zeker niet als ze samen gaan spannen want zo voelde het. Zal hetzelfde zijn als politie agente bijvoorbeeld paarden in paddock paraside zal hebben staan en bij een stal komt waar ze hele dag op stal staan en ze dan in beslag wilt nemen omdat de DA toevallig ook achter dat standpunt staat en paddock paradise om de hoek de tipgever is. Noem maar wat... En met slechte samen/tegenwerking kan het dus zo zijn dat in jou geval er gewoon niks gedaan wordt!

Weten niet of het het geval is hoor. Misschien hebben ze buiten de foto's en filmpjes echt wat aangetroffen! Maar het kan ook een samenloop van omstandigheden zijn en toevallig een DA, politie, tipgever die je niet wilt treffen als je eigen kleinschalige stalletje hebt en niet veel luxe hebt. Niet iedereen kan ook op kort termijn veranderen. Wij hebben gelijk aangepast voor het zicht en zijn ondertussen plannen gaan maken om te verhuizen. Als ze eenmaal zijn geweest komen ze terug. Beste is wel te laten zien dat je er wat aan wilt doen en kunt doen. Hoop gewoon dat het echt terrecht is want inbeslagname en eventueel verbod is wel erstig!


https://www.tubantia.nl/enschede/ingebo ... ~a4b40333/

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:04

Klinkt echt triest...
Dat saboteren van de spullen ook... Ik geloof het zomaar met die rare mensen tegenwoordig.

En politie en geweld... wanneer ze mij proberen weg te houden, ten onrechte in mijn ogen, bij mijn lust en leven sta ik ook niet rustig vrees ik....


Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:38

De dieren zijn naar pzb gegaan.
En die 2 haflingers ook.
Maar waar zijn de bodyscores van de dieren?.
Als je dit verwaarlozing noemt.
Die politie rechter,weet ook echt niks van paarden he?

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:55

Ik vind het een bijzonder verhaal. Dat de stichting die om het houdersverbod vraagt uiteindelijk zelf de dieren krijgt maakt ze ook niet helemaal belangeloos.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:19

Shadow0 schreef:
Ik vind het een bijzonder verhaal. Dat de stichting die om het houdersverbod vraagt uiteindelijk zelf de dieren krijgt maakt ze ook niet helemaal belangeloos.


Dit is wel echt bizar inderdaad..

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:43

En die gaan ze straks veel te duur verkopen?

Dit is inderdaad bizar ja.
Ik zie alleen maar gezonde pony's.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:45

Maanlicht schreef:
Hoe kan het dat zo'n vrouw, na zóveel waarschuwingen überhaupt nog dieren mag houden? Ik begrijp dat echt niet hoor...

En ik snap dan weer niet na al die negatieve betichten dat iemand zijn paard hoer nog heen doet, hoarder is het.

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:18

WesternWay schreef:
Shadow0 schreef:
Ik vind het een bijzonder verhaal. Dat de stichting die om het houdersverbod vraagt uiteindelijk zelf de dieren krijgt maakt ze ook niet helemaal belangeloos.


Dit is wel echt bizar inderdaad..


Heb zelf foto's gezien,van de hafs.
Let wel,alleen van hun hoofdjes.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:26

Misschien ligt het wel aan mij, maar ik kan er even geen touw meer aan vast knopen. Werden deze paarden nu verwaarloosd of niet?
Want als ik het goed begrijp is dit al de tweede beschuldiging.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:54

Dus wat hier eigenlijk gebeurd is dat PZB een soort witwas scheme runt maar dan met zogenaamd verwaarloosde paarden, die dan bij hun terecht komen en zij weer verkopen?

En dit dan allemaal in samenwerking met politie en dierenbescherming, waardoor dit gewoon legaal gedaan wordt? Zijn hier dan ook echt bewijzen voor of zijn dit gewoon geruchten?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Eigenaresse paardenopvang Enschede opnieuw in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 00:34

Die discussie over pzb duurt al zolang en eindeloos.
Het is gewoon een slimme zakenman want er zijn mensen die erin meegaan anders kunnen ze de boel niet draaiende houden.
Wat een gek voor een paard geeff zeggen we dan maar.
En er verhuizen er regelmatig dus het concept werkt ook al stinkt het.