Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 14:42

*Bokt.nl
Blog

Afbeelding
Foto: Quintaenjojo

Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Ken je dat gevoel? Dat jouw paardje wel heel bijzonder is, zo zijn er geen twee!
Zo was ik laatst bij een goede kennis, die dat gevoel naar haar paardje heel sterk heeft, een merrie, kruising haflinger/New forest en nog iets. In haar ogen een ‘once in a life time’ paard, die toch echt voor het nageslacht veiliggesteld moet worden, dus…op speed date voor een hengst en zo werd de merrie succesvol gedekt.
Nu gun ik een ieder zijn wens of droom, kan me goed inleven in een ander, dus begrijp het wel.
Maar snap ik het? Nee, niet echt eigenlijk.

Aangezien ik nu eenmaal een denker ben en graag analyseer zet het mijn brein weer aan het werk.
Haar beeld van haar paardje en het mijne staan lijnrecht tegenover elkaar. Zij ziet een braaf, rustig, mooi en lief paard en ik zie een 13-in-een-dozijn paardje, luiïg en een niet in verhouding staand, scheef lijf. Begrijpelijke verschillen, want zij kijkt met liefde en ik kijk neutraal.
Zij ziet het perfecte veulen al rond huppelen en ik zie verzwakking van het paardenras.
Fokken vanuit emotie.

Kan het leiden tot dit beeld in je wei? Dit is natuurlijk overdreven gefotoshopped, maar wie weet...

Door de eeuwen heen is er met het paard natuurlijk heel wat gefokt en gekruist door de mens, alleen, waren de beweegredenen toen niet anders? Kijk je niet heel anders naar je toekomstig fokproduct als je leven ervan af kan hangen in oorlogstijd? Of als het je toekomstige trekpaard wordt en je akker tegen een bergwand aanligt?
De Romeinen stuitten lang geleden op onze fries, volgens gevonden documentatie en zagen een geweldige toevoeging op hun inlandse paarden qua kracht en dapperheid, dus gingen ze fokken met onze Nederlandse trots om het perfecte oorlogspaard te realiseren.
En ik kan me zo voorstellen dat elke ‘beroepsgroep’ daar zo naar keek, ieder met het oog op het fokken van een paard die nog sterker of sneller of dapperder was.
Zo zijn we gekomen tot de rassen die we vandaag de dag kennen, met elk een talent op een ander vakgebied en een lijf wat perfect past in het gebied waar dat vak uitgeoefend werd.

Maar nu zijn de omstandigheden voor dat werkgebied drastisch veranderd voor het paard en zeker in ons land. Wij hebben in de meeste gevallen ons paard niet meer nodig om geld in het laatje te brengen en zo veranderen dus ook de fokbelangen, op zich niets mis mee, of toch…?
Nu het paard veel minder een rol speelt in het overleven van de mens en meer een aanvulling is, worden wij dan veel minder kritisch? Gaat het tegenwoordig meer om een mooi koppie, dan om vier gezonde pootjes? En de kleur? Hoeveel paardeneigenaren vinden de kleur van een fokproduct veel belangrijker dan hoe het paard technisch in elkaar zit? En onze roze bril? Kunnen wij in het jaar 2019 nog neutraal naar ons paard kijken of het wel verstandig is om er mee te fokken?
Accepteren we het als een ander daar negatief over oordeelt? Of zien we dat als een persoonlijke aanval?

Uiterlijke aspecten zullen door de eeuwen heen altijd wel meegespeeld hebben, maar zal toch nooit de boventoon gevoerd hebben. Wat heb je aan het mooiste paard als het tijdens een veldslag de traagste is? Of het trekpaard met die unieke kleur, die de ploeg niet trekken kan?
Nee, volgens mij moet fokken gaan over verbeteringen, versterken van het ras. Dus vraag ik mij soms af of we het fokken niet over moeten laten aan degene die er écht verstand van heeft. Die persoon die in de toekomst van het veulen kan kijken, die zonder roze bril en emoties paarden beoordeelt, het ras kan verbeteren, die advies van andere fokkers accepteert, nadenkt over gevolgen en bovenal, fokt uit belang van onze prachtige paardenrassen!


Afbeelding

Kiem Streefkerk

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:23

Oh ik ben het echt niet met je eens. Fokkers zijn vaak verliefd op hun ras, en gaan voor ras eigenschappen die lang niet altijd iets te maken hebben met een gezond paardenlijf of een fatsoenlijk karakter. Doe mij maar lekker een bastaardje, die zitten vaak veel beter in elkaar..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:25

De Romeinen stuiten op onze Fries? Die bestond in die tijd nog helemaal niet.
Net als het Friese volk zelf overigens.

Ze stuiten op het inlandse paard. Het paard waar de Friezen, de Geldersen en de Groninger van afstammen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:30

Sintara schreef:
Oh ik ben het echt niet met je eens. Fokkers zijn vaak verliefd op hun ras, en gaan voor ras eigenschappen die lang niet altijd iets te maken hebben met een gezond paardenlijf of een fatsoenlijk karakter. Doe mij maar lekker een bastaardje, die zitten vaak veel beter in elkaar..


Sorry maar dat vind ik complete onzin.

Van die bastaarden(ik neem aan dat je stamboekloze paarden bedoeld?) weet je niets van de ouders en dus ook niet van de gezondheid van de ouders.

Ik zie genoeg stamboekloze paarden die ook niet correct op de benen staan of andere exterieurmatige minpunten hebben.

Verreweg de meeste stamboeken keuren op correctheid van het exterieur en beweging.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:38

Citaat:
Zij ziet een braaf, rustig, mooi en lief paard

Ik filter dit er even uit.

Ik vind mijn heetgebakerde KWPN-er super, maar een dergelijk temperament is niet voor alle ruiters weggelegd. En afgezien van of een ruiter er mee overweg kan, je moet er ook maar mee overweg willen.

Gezien de huidige vraag naar brave, rustige en lieve paarden is het misschien helemaal niet zo gek om te fokken met een dier dat deze eigenschappen bezit. Al dan niet voorzien van een fraai stamboekpapier.
De hedendaagse rassen zijn ook ooit zo ontstaan. Waarom krampachtig vasthouden aan het bestaande? Wellicht wordt dit ooit de basis voor een nieuw ras.
Uiteraard nooit ten koste van een gezond en correct paard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:43

Roodvos schreef:
Waarom krampachtig vasthouden aan het bestaande? Wellicht wordt dit ooit de basis voor een nieuw ras.
Uiteraard nooit ten koste van een gezond en correct paard.


Juist het KWPN is een stamboek wat niet vasthoud aan het bestaande.

Er wordt steeds gezocht naar inbreng van buiten om het paard te verbeteren.

In pakweg 50 jaar hebben ze van het landbouwpaard een sportpaard gemaakt.

En ook is er een fokrichting waar braaf en betrouwbaar juist belangrijk is.

Wat natuurlijk wel waar is is dat het KWPN geen ras is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:46

En wie kan in de toekomst van het veulen kijken? :) Ik heb hier een prachtvoorbeeld lopen van eentje gefokt door iemand die zichzelf als fokker al meermaals bewezen heeft dat fokken hoe dan ook gokken is. :) Volle broer van een jaar eerder is een goedgekeurde dekhengst. Deze is nipt functioneel genoeg om te grazen en paarden gezelschap te houden. :) Daar sta je dan met al je ervaring en in de toekomst kijken.

Wie gaat bepalen wie in staat is tot fokken? Jij? Het stamboek? De sport? Wie bepaalt wat "fokken voor een sterker ras" in houdt?
Je tekst is uitermate geschikt voor een ideale wereld maar daar leven we niet in. :) IMO is je visie eerder idealistisch dan realistisch. :)

uiteindelijk wordt er gefokt waar vraag naar is. :) Dat is realiteit.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 15:49

NatasjavE schreef:
De Romeinen stuiten op onze Fries? Die bestond in die tijd nog helemaal niet.
Net als het Friese volk zelf overigens.

Ze stuiten op het inlandse paard. Het paard waar de Friezen, de Geldersen en de Groninger van afstammen.


Info friese geschiedenis, onderstaand stukje is een kopie uit museum documentatie:

GESCHIEDENIS FRIES
De Romeinen namen al Friese paarden mee naar Rome. In de eeuwen daarna worden ze regelmatig vernoemd als nobele paarden, o.a. door Karel de Grote, Willem de Veroveraar en tal van adellijke families, die Friezen gebruikten voor parades, gevechten en hun kasteelspelen.

En het kruissen wat de Romeinen, volgens documentatie, deden is daar ook terug te vinden.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:49

Maar de volgende vraag wordt dan: wat is een gezond en correct paard?

Ook daar zullen meningen verschillen, als gevolg van verschil in gebruik van het paard en verschil in referentiekader van de fokker/eigenaar.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:52

Je kan een paard nog zo fokken op zijn gebruiksdoel maar genoeg voorbeelden van bv.prima dressuurpaarden waarbij toch geen rekening gehouden word met het lijf.
Denk aan te jong berijden, paard geen tijd geven,
met druk rijden, etc etc.
Of ze worden met eigenschappen gefokt zoals een opwaartse bouw en/of langer voorbeen waardoor het leuk lijkt voor de sport maar het paard allerlei problemen krijgt en sommige niet eens normaal kunnen grazen?!
En waar gaan we naartoe?
Waar moet een paard in de dressuur nog gaan lopen met zn voorbenen om de al bestaande bewegers te overtreffen?!
Laatst bijgewerkt door Clasical op 15-02-19 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:53

Clasical schreef:
Je kan een paard nog zo fokken op zijn gebruiksdoel maar genoeg voorbeelden van bv.prima dressuurpaarden waarbij toch geen rekening gehouden word met het lijf.
Denk aan te jong bereiden,


Ja maar, ja maar, je moet ze wel jong bereiden als je ze mals wilt houden....

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:55

Rocamor schreef:
Clasical schreef:
Je kan een paard nog zo fokken op zijn gebruiksdoel maar genoeg voorbeelden van bv.prima dressuurpaarden waarbij toch geen rekening gehouden word met het lijf.
Denk aan te jong bereiden,


Ja maar, ja maar, je moet ze wel jong bereiden als je ze mals wilt houden....


Berijden uiteraard :)

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 15:58

Roodvos schreef:
Citaat:
Zij ziet een braaf, rustig, mooi en lief paard

Ik filter dit er even uit.

Ik vind mijn heetgebakerde KWPN-er super, maar een dergelijk temperament is niet voor alle ruiters weggelegd. En afgezien van of een ruiter er mee overweg kan, je moet er ook maar mee overweg willen.

Gezien de huidige vraag naar brave, rustige en lieve paarden is het misschien helemaal niet zo gek om te fokken met een dier dat deze eigenschappen bezit. Al dan niet voorzien van een fraai stamboekpapier.
De hedendaagse rassen zijn ook ooit zo ontstaan. Waarom krampachtig vasthouden aan het bestaande? Wellicht wordt dit ooit de basis voor een nieuw ras.
Uiteraard nooit ten koste van een gezond en correct paard.


Mee eens, maar zo staat het er niet. Het ging me erom hoe verschillend je een paard kan zien, zij ziet een heel ander paard dan ik. En waar ik op doel, kun je als eigenaar wel objectief kijken naar je eigen paard?

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:00

Ligt eraan vanuit welk standpunt je naar je paard kijkt.

Vanuit de "regeltjes van een bepaald stamboek"? Vanuit het gebruiksdoel van het betreffende dier? Vanuit de kennis en kunde van de gebruiker?

Wat dat betreft is toch alles relatief?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:00

QuintaenJojo schreef:
NatasjavE schreef:
De Romeinen stuiten op onze Fries? Die bestond in die tijd nog helemaal niet.
Net als het Friese volk zelf overigens.

Ze stuiten op het inlandse paard. Het paard waar de Friezen, de Geldersen en de Groninger van afstammen.


Info friese geschiedenis, onderstaand stukje is een kopie uit museum documentatie:

GESCHIEDENIS FRIES
De Romeinen namen al Friese paarden mee naar Rome. In de eeuwen daarna worden ze regelmatig vernoemd als nobele paarden, o.a. door Karel de Grote, Willem de Veroveraar en tal van adellijke families, die Friezen gebruikten voor parades, gevechten en hun kasteelspelen.

En het kruissen wat de Romeinen, volgens documentatie, deden is daar ook terug te vinden.


Ik denk dat Natasja doelt op het stamboek, dat bestond inderdaad nog niet.

Het Frieze volk daarentegen is voor het eerst beschreven in 325 voor Christus door een griekse ontdekkingsreiziger: https://nl.wikipedia.org/wiki/Friezen

Is heel wat anders dan wat de huidige Friezen zijn natuurlijk, maar dat geldt voor de paarden net zo. Er is een Bokker die heeft de geschiedenis van het Friese paard helemaal nagezocht.

Terug ontopic, tsjah... ik denk altijd maar; leven en laten leven.
Ik zie ook wel (regelmatig) dingen dat ik denk: Wees nu ff wat kritischer op dat dier van je. Zowel exterieur als omgang. Zou het dier zoveel goeds toekomen.
Denk dat je daar winst kan boeken. Maar goed, dat kan menigeen niet want te emotioneel. Dan kom je aan hun kindje. Terwijl je juist door kritisch te zijn winst kan behalen. Ook in het fokken.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:02

Het is ook vraag en aanbod; fok je iets wat niemand wilt houd het vanzelf op..
Maar wat iedereen tegenwoordig wel wil, is dat wel een goed idee?
Brave paarden die makkelijk te bewerken zijn tov hete paarden, worden we daar betere ruiters van?
Word het paard daar beter van?

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 16:15

Clasical schreef:
Het is ook vraag en aanbod; fok je iets wat niemand wilt houd het vanzelf op..
Maar wat iedereen tegenwoordig wel wil, is dat wel een goed idee?
Brave paarden die makkelijk te bewerken zijn tov hete paarden, worden we daar betere ruiters van?
Word het paard daar beter van?


Goeie punten. Zeker die van vraag en aanbod werkt zwaar mee.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:18

Clasical schreef:
Het is ook vraag en aanbod; fok je iets wat niemand wilt houd het vanzelf op..
Maar wat iedereen tegenwoordig wel wil, is dat wel een goed idee?
Brave paarden die makkelijk te bewerken zijn tov hete paarden, worden we daar betere ruiters van?
Word het paard daar beter van?

Ik denk toch wel dat brave paarden altijd gewild blijven,en heethoofden alleen voor een beperkte groep ruiters interessant zijn.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:24

anjali schreef:
Clasical schreef:
Het is ook vraag en aanbod; fok je iets wat niemand wilt houd het vanzelf op..
Maar wat iedereen tegenwoordig wel wil, is dat wel een goed idee?
Brave paarden die makkelijk te bewerken zijn tov hete paarden, worden we daar betere ruiters van?
Word het paard daar beter van?

Ik denk toch wel dat brave paarden altijd gewild blijven,en heethoofden alleen voor een beperkte groep ruiters interessant zijn.


Er zijn veel bekende bloedlijnen waarin er veel is gekeken naar fysieke eigenschappen en minder of helemaal niet naar karakter.
Met als gevolg spectaculaire bewegers die moeilijk te bewerken zijn

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:32

QuintaenJojo schreef:
NatasjavE schreef:
De Romeinen stuiten op onze Fries? Die bestond in die tijd nog helemaal niet.
Net als het Friese volk zelf overigens.

Ze stuiten op het inlandse paard. Het paard waar de Friezen, de Geldersen en de Groninger van afstammen.


Info friese geschiedenis, onderstaand stukje is een kopie uit museum documentatie:

GESCHIEDENIS FRIES
De Romeinen namen al Friese paarden mee naar Rome. In de eeuwen daarna worden ze regelmatig vernoemd als nobele paarden, o.a. door Karel de Grote, Willem de Veroveraar en tal van adellijke families, die Friezen gebruikten voor parades, gevechten en hun kasteelspelen.

En het kruissen wat de Romeinen, volgens documentatie, deden is daar ook terug te vinden.


Ja kan maar men maakt daar wel een vergissing.

De Paarden waarover de Romeinen spraken kwamen uit het gebied wat wij nu als de Betuwe, Utrecht, Gelderland en Overijssel. Er leefde daar een volk genaamd de Frisii(zij leefde ten Noorde van de rijn). En neen dat was niet hetzelfde als de Friezen dat was een volk dat daar deels vanaf stamde. Deze frisii fokte en verhandelde paarden. Maar dat waren dus geen Friezen. tenmisste niet zoals wij dat nu kennen.

Het Friese paard zoals wij dat nu kennen is van veel later. Er was wel een paard in die regio....en ja het Friese paard stamt daar ook deels vanaf. Maar heeft een zelfde soort geschiedenis dus als het Gelderse paard en het Groninger paard.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 15-02-19 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:32

Roodvos schreef:
Citaat:
Zij ziet een braaf, rustig, mooi en lief paard

Ik filter dit er even uit.

Ik vind mijn heetgebakerde KWPN-er super, maar een dergelijk temperament is niet voor alle ruiters weggelegd. En afgezien van of een ruiter er mee overweg kan, je moet er ook maar mee overweg willen.

Gezien de huidige vraag naar brave, rustige en lieve paarden is het misschien helemaal niet zo gek om te fokken met een dier dat deze eigenschappen bezit. Al dan niet voorzien van een fraai stamboekpapier.
De hedendaagse rassen zijn ook ooit zo ontstaan. Waarom krampachtig vasthouden aan het bestaande? Wellicht wordt dit ooit de basis voor een nieuw ras.
Uiteraard nooit ten koste van een gezond en correct paard.


QuintaenJojo schreef:
Mee eens, maar zo staat het er niet. Het ging me erom hoe verschillend je een paard kan zien, zij ziet een heel ander paard dan ik. En waar ik op doel, kun je als eigenaar wel objectief kijken naar je eigen paard?

En wat is de juiste manier om naar een paard te kijken? En wie bepaalt wat de juiste manier is om naar een paard te kijken?
Ben jij dat? De keurmeesters van een stamboek? En welk stamboek dan? (Shetlanders, Trekpaard, Fries, KWPN?) De buren die net de voorkant van de achterkant kunnen onderscheiden? Is dat de GP ruiter die een potentiële wereldkampioen zoekt? Of de manegeruiter met 4 jaar ervaring die een betrouwbaar recreatiepaardje zoekt?

En begrijp me goed, ik ben het volledig eens met Natasja:

NatasjavE schreef:
Juist het KWPN is een stamboek wat niet vasthoud aan het bestaande.

Er wordt steeds gezocht naar inbreng van buiten om het paard te verbeteren.

In pakweg 50 jaar hebben ze van het landbouwpaard een sportpaard gemaakt.

En ook is er een fokrichting waar braaf en betrouwbaar juist belangrijk is.

Wat natuurlijk wel waar is is dat het KWPN geen ras is.


Maar wie ben ik om voor een ander te beslissen dat hij/zij "een kromme bok" in het weiland heeft en er niet mee mag fokken?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:34

Roodvos schreef:
Maar wie ben ik om voor een ander te beslissen dat hij/zij "een kromme bok" in het weiland heeft en er niet mee mag fokken?



En dat ben ik weer met je eens. :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:35

Uit het verhaal begrijp ik dat het de bedoeling is om het veulen zelf te houden. '13 in een dozijn' lijkt me dan geen probleem. Iets anders is 'scheef in zijn lijf', bedoel je daarmee dat het paard een voorkeurskant heeft, of is er meer aan de hand? Op dat punt zou ik de eerlijke mening van een goede paardenveearts vragen. Het kan niet de bedoeling zijn een kneusje op de wereld te zetten. Als de veearts op dat punt groen licht geeft en de keuze van de hengst is zodanig dat er rekeing gehouden wordt metde mindere punten van de merrie, waarom niet dan?
Een groter probleem lijkt me het fokken met de nadruk op speciale kleurtjes.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:35

Veel eigenschappen van een paard, zowel mentaal en fysiek worden ook gevormd na de geboorte.
Opvoeding, voeding, beweging, training, omgeving.
Je kan een paard klonen maar die word anders dan het origineel

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:38

Janine1990 schreef:
Ik denk dat Natasja doelt op het stamboek, dat bestond inderdaad nog niet.

Het Frieze volk daarentegen is voor het eerst beschreven in 325 voor Christus door een griekse ontdekkingsreiziger: https://nl.wikipedia.org/wiki/Friezen

Is heel wat anders dan wat de huidige Friezen zijn natuurlijk, maar dat geldt voor de paarden net zo. Er is een Bokker die heeft de geschiedenis van het Friese paard helemaal nagezocht.


Nee ik doel niet op het stamboek. Dat is nog weer veel later. :)