Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:50

Gini schreef:
NatasjavE schreef:
Als de hengst van de buren toevallig lichte tour start voordat hij de sport in ging zijn PROK certificaat heeft behaald heeft en een serie nakomelingen heeft die het ook leuk doen onder het zadel of voor de wagen....

Ja dat zal heus niet de grote gok zijn.


Maar wat als je een doorgewinterde recreatieruiter bent die een braaf paard wilt dat in het bos niet schrikt van een opvliegende vogel? Wat ben je dan met lichte tour en PROK?
Janine1990 zei: dan koop je dat brave paard toch gewoon. Ok, maar ook dat paard is ooit uit een merrie gekomen.
Zoals ik in 1 van mijn eerste berichten al zei, is en blijft gezond verstand belangrijk. Klakkeloos de hengst van de buurman op je merrie zetten is even dom als klakkeloos een tophengst op je merrie zetten.
Maar stellen dat fokken met de hengst van de buurman altijd minderwaardig is, nee, daar ben ik het niet mee eens.


PROK zegt iets over de gezondheid van een paard. Daar heeft iedereen heel erg veel aan in de fokkerij.

Lichte tour zegt iets over de werkwilligheid van een paard.

Wellicht wil je als recreatieruiter helemaal niets tussen de witte hekjes.

Maar ik denk dat je ook niet op een lome trapzak zit te wachten.

Als een paard veel familieleden heeft met een sportklassering dan geeft dat aan dat de paarden uit die stam gemiddeld genomen niet werkschuw zijn. Dat is wat je wil zien.

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:55

Janine1990 schreef:
Sorry, maar dit klinkt nog steeds meer als een subjectieve eigenaar dan een subjectieve jury...

Ik begrijp sowieso niet waarom je een paard dat er niet goed voor staat laat keuren. Geeft in mijn ogen al aan dat je zelf onvoldoende kritisch bent.

Absoluut niet. Ik wist toch gewoon dat ze stamboekwaardig was maar niet sterwaardig? En paar jaar later geen zin om nogmaals te gaan. Ik reed volop in de sport.
Ik denk dat ik echt wel kijk heb op hoe een paard er uit hoort te zien volgens het kwpn. Meerdere keren meegedaan met die beoordelingswedstrijden en altijd in de top3 geeindigd.
Maar je kunt het soms gewoon ook niet eens zijn met elkaar. Daar word je niet boos om, maar je mag het wel benoemen.
En ik heb dus een heel goed veulen bij mijn merrie gehad, maar het was niet mijn keuze. Ook dat mag je benoemen en is goed uitgepakt waardoor ik nu compleet anders tegen hengsten van de buurman aankijk.
Een B register krijg je er altijd wel bij, en dat is dan genoeg. Alles is dan bekend qua afstamming en dan ben je dus aan het fokken en niet aan het vermeerderen.

Daarnaast willen veel ruiters een braaf en betrouwbaar paard. Is het voorbeenzwaaien minder relevant.
Fokken bij de buurman is echt niet altijd slechter. Dat brave flegmatieke dier zal niet goedgekeurd zijn wegens te weinig beweging,maar kan een super rijpaard opleveren voor de gewone man. En dat dan nog eens voor relatief weinig geld. Win win.

Janine1990

Berichten: 43815
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:01

germie schreef:
Janine1990 schreef:
Sorry, maar dit klinkt nog steeds meer als een subjectieve eigenaar dan een subjectieve jury...

Ik begrijp sowieso niet waarom je een paard dat er niet goed voor staat laat keuren. Geeft in mijn ogen al aan dat je zelf onvoldoende kritisch bent.

Absoluut niet. Ik wist toch gewoon dat ze stamboekwaardig was maar niet sterwaardig? En paar jaar later geen zin om nogmaals te gaan. Ik reed volop in de sport.
Ik denk dat ik echt wel kijk heb op hoe een paard er uit hoort te zien volgens het kwpn. Meerdere keren meegedaan met die beoordelingswedstrijden en altijd in de top3 geeindigd.
Maar je kunt het soms gewoon ook niet eens zijn met elkaar. Daar word je niet boos om, maar je mag het wel benoemen.
En ik heb dus een heel goed veulen bij mijn merrie gehad, maar het was niet mijn keuze. Ook dat mag je benoemen en is goed uitgepakt waardoor ik nu compleet anders tegen hengsten van de buurman aankijk.
Een B register krijg je er altijd wel bij, en dat is dan genoeg. Alles is dan bekend qua afstamming en dan ben je dus aan het fokken en niet aan het vermeerderen.

Daarnaast willen veel ruiters een braaf en betrouwbaar paard. Is het voorbeenzwaaien minder relevant.
Fokken bij de buurman is echt niet altijd slechter. Dat brave flegmatieke dier zal niet goedgekeurd zijn wegens te weinig beweging,maar kan een super rijpaard opleveren voor de gewone man. En dat dan nog eens voor relatief weinig geld. Win win.


Het spijt me, maar dit betoog werkt op mij niet echt overtuigend. Het is mooi dat je er zelf wel in gelooft, maar ik ben van mening dat als je écht overtuigd bent van je gelijk, je jezelf geen second opinion ontzegt.

Overigens heb je mij nergens over boosheid zien schrijven, begrijp niet helemaal waarom je dat nu aanhaalt. Maar soit.

Het is niet zo dat kiezen voor een goedgekeurde hengst géén goed rijpaard oplevert voor de gewone man. Ga eens een B-wedstrijd bekijken, altijd van die simpele dieren die braaf hun rondje lopen.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:01

Ik denk niet dat wanneer iemand een recreatiepaard zoekt? Het is een vooroordeel om te denken dat uit een brave merrie en een brave hengst zonder meer een lome trapzak komt.

En die hobbysportpaardenfokkerij is ook niet altijd heel beredeneerd hoor. Je hebt nu eenmaal modehengsten waar iedereen mee wilt fokken. Ook al past het misschien niet helemaal bij de merrie.

Daarom wil ik het één niet boven het ander stellen. Fokken zonder gezond verstand is vermeerderen, daar ben ik het mee eens. Maar als je alle voors en tegens op een rijtje zet en dan kiest voor de hengst van de buurman, dan heb je evenveel nadenkwerk, of misschien zelfs meer, gedaan, dan de hobbyfokker die door het KWPN-hengstenboek bladert. Je fokt voor een doel en als je doel niet de sport is, waarom zou je dan toch een sporthengst moeten nemen?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:02

Ik kan me niet voorstelllen dat een gewone ruiter op een flegmatieke zit te wachten.

Mijn man rijdt op mijn Gelderse merrie in het bos. Hij heeft niet heel veel ervaring en weinig interesse in dressuur.
Hij wil gewoon dat ze lekker loopt en op lichte hulpen reageert. Niet op zo’n aantrapmodel.


En dit topic gaat niet zo zeer over flegmatiek, sport of recreatie.

Het gaat over binnen stamboek verband fokken of niet. En dat hoeft echt geen rasfokkerij te zijn. Liever geen rasfokkerij zou ik zeggen.

Maar ik denk dat binnen stamboekverband fokken, en dat hoeft geen KWPN te zijn, te preferen is boven buiten stamboekverband fokken.

Gewoon omdat onzekerheden probeerde uit te sluiten.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:05

Gini schreef:
Daarom wil ik het één niet boven het ander stellen. Fokken zonder gezond verstand is vermeerderen, daar ben ik het mee eens. Maar als je alle voors en tegens op een rijtje zet en dan kiest voor de hengst van de buurman, dan heb je evenveel nadenkwerk, of misschien zelfs meer, gedaan, dan de hobbyfokker die door het KWPN-hengstenboek bladert. Je fokt voor een doel en als je doel niet de sport is, waarom zou je dan toch een sporthengst moeten nemen?

Als van de Lageweg je buurman is, dan kun je gerust met de hengst van de buren dekken.

En als je doel niet sport is, maar recreatie, dan maakt dat paard met die goedgekeurde vader het niets uit dat je niet gaat sporten, maar in het bos gaat rijden. Of gaat mennen, of gaat springen, of alleen maar poetst.

Met onbekende lijnen fokken betekent dat je weinig tot niets weet en dan wordt fokken echt gokken.

Janine1990

Berichten: 43815
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:11

Gini schreef:
Ik denk niet dat wanneer iemand een recreatiepaard zoekt? Het is een vooroordeel om te denken dat uit een brave merrie en een brave hengst zonder meer een lome trapzak komt.

En die hobbysportpaardenfokkerij is ook niet altijd heel beredeneerd hoor. Je hebt nu eenmaal modehengsten waar iedereen mee wilt fokken. Ook al past het misschien niet helemaal bij de merrie.

Daarom wil ik het één niet boven het ander stellen. Fokken zonder gezond verstand is vermeerderen, daar ben ik het mee eens. Maar als je alle voors en tegens op een rijtje zet en dan kiest voor de hengst van de buurman, dan heb je evenveel nadenkwerk, of misschien zelfs meer, gedaan, dan de hobbyfokker die door het KWPN-hengstenboek bladert. Je fokt voor een doel en als je doel niet de sport is, waarom zou je dan toch een sporthengst moeten nemen?


Ik zie het persoonlijk niet zo zeer als een sporthengst. Maar ik heb meerdere redenen om dan toch echt altijd te kiezen voor een goedgekeurde hengst.
- Papier geeft een kleine garantie voor de waarde. Ook al zou ik niet fokken voor de verkoop, wil ik bij eventuele verkoop een goede investering gemaakt hebben en niet met een naarling zitten die ik echt kwijt moet maar waar niemand iets in ziet omdat hij op dat moment lelijk is en het papier niet boeiend is.
- Goedgekeurd betekent dat er veel bekend is over de hengst en de lijn waar hij uit komt. Ik kan hierbij terugvinden hoe de lijn fokt en dit geeft een goed beeld van de fundamentele bemerkingen waar ik rekening mee moet houden in verhouding tot die van mijn merrie.
- Paarden zijn geen uitersten van elkaar waardoor je dichter bij je eigen fokdoel kan komen. We kunnen tenslotte niet verwachten dat een KWPN'er en een Fries enkel hun sterkste punten afgeven of versterken. Fokken is geen 2x3 = 6/2 = 3

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:13

En toch weet ik het beter. Was er zelf bij en als er toen telefoons geweest waren met camera functie had ik het bewijs gehad. En een second opinion heb ik niet nodig gehad, ik had immers wat ik wilde. Dus geloof me maar, ik weet in dit geval wat er gebeurd is en heb absoluut geen roze bril op gehad toen. Anders had ik dat echt gedaan. Stamboekopname was genoeg. En dat is gehaald, ik was wel realistisch op dat gebied. Ster was het op exterieur niet geworden, nu misschien wel, maar ik ben geen lid meer van een stamboek. Maar ik heb dus een volledige stamboekmerrie, opgenomen in het stamboek met vol papier. Springgefokt en eigenlijk zou er nog eens een veulentje bijmoeten. Maar ik wil het dan kunnen houden.

Voor veel ruiters is het simpele dier het beste. Er zijn bepaalde stammen die bekend staan om lastiger.

En het is nog steeds zo dat las je het ergens niet mee eens bent, dan open je je eigen registratie boek of stamboek. Zo zijn immers het nrps en het easp ook ontstaan. En Karel de Lange is echt niet dom. Die heeft er echt wel kijk op. Natuurlijk zit hij er net als iedereen ook wel eens naast, maar het kwpn is met die dressuurpaarden die over een balk struikelen wel echt de verkeerde kant op gegaan. Ook een dressuurpaard moet gewoon B/L kunnen springen. Dus ik vind het nog steeds jammer dat ze zelfs niet meer naar springen kijken bij dressuurpaarden. Voor mij reden om geen puur dressuurgefokte te kopen, maar bijvoorbeeld op een goed springpaard een dressuurhengst of evt. gelderse te zetten. Evt. een Groninger. Of de hengst van de buurman inderdaad.
Springlijnen leveren nog steeds goede dressuurpaarden. EN dan is het geen vermeerderen, maar fokken.

Aantrappaarden heb je in 3 trainingen feller voor het been, mijn merrie is bij een nieuwe ruiter meer dan sloom, maar even aanpakken en ze gaat wel voor je lopen Is ook uitproberen. Maar een paard zoals mijn merrie is vaak geliefd bij een onervaren ruiter. Springt altijd, is braaf op straat en bokt je er niet direct af als je per ongeluk je evenwicht verliest. En dat is wat veel mensen zoeken. Deels is het ook opvoeding natuurlijk.

Keuringen, je moet het leuk vinden, niet elke fokker gaat naar een keuring. Ik ging vroeger wel met een ponyfokker, maar zelf vind ik er bij de paarden weinig aan. En een paard wat niet naar een keuring gaat hoeft ook niet minder te zijn.

De conclusie op het topic is in ieder geval: Gokken is vaak toch echt wel degelijk fokken en zeker niet altijd vermeerderen. Als jouw paard bijzonder is, weeg de voordelen en nadelen af en maak een keuze, succes.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:28

Janine1990 schreef:
Ik zie het persoonlijk niet zo zeer als een sporthengst. Maar ik heb meerdere redenen om dan toch echt altijd te kiezen voor een goedgekeurde hengst.
- Papier geeft een kleine garantie voor de waarde. Ook al zou ik niet fokken voor de verkoop, wil ik bij eventuele verkoop een goede investering gemaakt hebben en niet met een naarling zitten die ik echt kwijt moet maar waar niemand iets in ziet omdat hij op dat moment lelijk is en het papier niet boeiend is.
- Goedgekeurd betekent dat er veel bekend is over de hengst en de lijn waar hij uit komt. Ik kan hierbij terugvinden hoe de lijn fokt en dit geeft een goed beeld van de fundamentele bemerkingen waar ik rekening mee moet houden in verhouding tot die van mijn merrie.
- Paarden zijn geen uitersten van elkaar waardoor je dichter bij je eigen fokdoel kan komen. We kunnen tenslotte niet verwachten dat een KWPN'er en een Fries enkel hun sterkste punten afgeven of versterken. Fokken is geen 2x3 = 6/2 = 3


Dan kijk je dus vanuit jouw situatie of vanuit jouw visie op paardrijden en wat je met een paard wilt. Dat is je goed recht en ik zie heus wel de waarheid in wat je zegt.
Maar je kan je toch ook voorstellen dat er mensen zijn die een heel andere kijk hebben op paardrijden, andere doelen hebben en andere voorwaarden stellen? En als zo een persoon dan na voldoende afweging de niet-goedgekeurde hengst van de buurman op zijn/haar brave merrie zet, dan kan ik daar geen kwaad in zien. En natuurlijk kan daar dan alsnog een veulen uitkomen wat in de verste verte niet aan de eisen voldoet. Die kans heb je altijd. Ook wanneer je fokt met een goedgekeurde hengst.

Uiteraard heb ik dan niet over de ondoordachte beslissingen die genomen worden op een zatte avond: he, ik heb een merrie en jij hebt een hengst, laten we ze samen zetten en zien wat er komt. Dat heeft uiteraard niets met fokken te maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:31

germie schreef:
En toch weet ik het beter. Was er zelf bij en als er toen telefoons geweest waren met camera functie had ik het bewijs gehad. En een second opinion heb ik niet nodig gehad, ik had immers wat ik wilde. Dus geloof me maar, ik weet in dit geval wat er gebeurd is en heb absoluut geen roze bril op gehad toen. Anders had ik dat echt gedaan. Stamboekopname was genoeg. En dat is gehaald, ik was wel realistisch op dat gebied. Ster was het op exterieur niet geworden, nu misschien wel, maar ik ben geen lid meer van een stamboek. Maar ik heb dus een volledige stamboekmerrie, opgenomen in het stamboek met vol papier. Springgefokt en eigenlijk zou er nog eens een veulentje bijmoeten. Maar ik wil het dan kunnen houden.

Voor veel ruiters is het simpele dier het beste. Er zijn bepaalde stammen die bekend staan om lastiger.

En het is nog steeds zo dat las je het ergens niet mee eens bent, dan open je je eigen registratie boek of stamboek. Zo zijn immers het nrps en het easp ook ontstaan. En Karel de Lange is echt niet dom. Die heeft er echt wel kijk op. Natuurlijk zit hij er net als iedereen ook wel eens naast, maar het kwpn is met die dressuurpaarden die over een balk struikelen wel echt de verkeerde kant op gegaan. Ook een dressuurpaard moet gewoon B/L kunnen springen. Dus ik vind het nog steeds jammer dat ze zelfs niet meer naar springen kijken bij dressuurpaarden. Voor mij reden om geen puur dressuurgefokte te kopen, maar bijvoorbeeld op een goed springpaard een dressuurhengst of evt. gelderse te zetten. Evt. een Groninger. Of de hengst van de buurman inderdaad.
Springlijnen leveren nog steeds goede dressuurpaarden. EN dan is het geen vermeerderen, maar fokken.

Aantrappaarden heb je in 3 trainingen feller voor het been, mijn merrie is bij een nieuwe ruiter meer dan sloom, maar even aanpakken en ze gaat wel voor je lopen Is ook uitproberen. Maar een paard zoals mijn merrie is vaak geliefd bij een onervaren ruiter. Springt altijd, is braaf op straat en bokt je er niet direct af als je per ongeluk je evenwicht verliest. En dat is wat veel mensen zoeken. Deels is het ook opvoeding natuurlijk.

Keuringen, je moet het leuk vinden, niet elke fokker gaat naar een keuring. Ik ging vroeger wel met een ponyfokker, maar zelf vind ik er bij de paarden weinig aan. En een paard wat niet naar een keuring gaat hoeft ook niet minder te zijn.

De conclusie op het topic is in ieder geval: Gokken is vaak toch echt wel degelijk fokken en zeker niet altijd vermeerderen. Als jouw paard bijzonder is, weeg de voordelen en nadelen af en maak een keuze, succes.


Een eigen stamboek heb je niet zomaar. Karel de Lange heeft er jaren voor gevochten. Het Barock Pinto wordt gewoon niet erkend. Terwijl ik die eigenlijk meer toegevoegde waarde vind hebben dan het EASP. De rijpaardhengsten bij het EASP zijn 80% helemaal KWPN gefokt.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:37

Germie, niets ten nadele van jou, maar die merrie heeft exterieurmatig voldoende verbeteringspunten om geen ster te worden. Het is een heel gewoon paard dat nooit echt groots uitgebracht is, dus kwaliteit verdedigen op basis van vrijspringen is gewoon grootspraak. Potentiele toppaarden lopen namelijk doorgaans geen vrijspring wedstrijd dus is er geen eerlijk vergelijk.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:37

Al die kneuter stamboekjes helpen de kwaliteit nu ook niet echt omhoog. Als het maar hengst is keuren ze het goed.

Janine1990

Berichten: 43815
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:40

Gini schreef:
Janine1990 schreef:
Ik zie het persoonlijk niet zo zeer als een sporthengst. Maar ik heb meerdere redenen om dan toch echt altijd te kiezen voor een goedgekeurde hengst.
- Papier geeft een kleine garantie voor de waarde. Ook al zou ik niet fokken voor de verkoop, wil ik bij eventuele verkoop een goede investering gemaakt hebben en niet met een naarling zitten die ik echt kwijt moet maar waar niemand iets in ziet omdat hij op dat moment lelijk is en het papier niet boeiend is.
- Goedgekeurd betekent dat er veel bekend is over de hengst en de lijn waar hij uit komt. Ik kan hierbij terugvinden hoe de lijn fokt en dit geeft een goed beeld van de fundamentele bemerkingen waar ik rekening mee moet houden in verhouding tot die van mijn merrie.
- Paarden zijn geen uitersten van elkaar waardoor je dichter bij je eigen fokdoel kan komen. We kunnen tenslotte niet verwachten dat een KWPN'er en een Fries enkel hun sterkste punten afgeven of versterken. Fokken is geen 2x3 = 6/2 = 3


Dan kijk je dus vanuit jouw situatie of vanuit jouw visie op paardrijden en wat je met een paard wilt. Dat is je goed recht en ik zie heus wel de waarheid in wat je zegt.
Maar je kan je toch ook voorstellen dat er mensen zijn die een heel andere kijk hebben op paardrijden, andere doelen hebben en andere voorwaarden stellen? En als zo een persoon dan na voldoende afweging de niet-goedgekeurde hengst van de buurman op zijn/haar brave merrie zet, dan kan ik daar geen kwaad in zien. En natuurlijk kan daar dan alsnog een veulen uitkomen wat in de verste verte niet aan de eisen voldoet. Die kans heb je altijd. Ook wanneer je fokt met een goedgekeurde hengst.

Uiteraard heb ik dan niet over de ondoordachte beslissingen die genomen worden op een zatte avond: he, ik heb een merrie en jij hebt een hengst, laten we ze samen zetten en zien wat er komt. Dat heeft uiteraard niets met fokken te maken.


Ik kan het me wel voorstellen, ik begrijp het alleen niet. Waarom niet?
Ik ben van mening dat je zeker bij een open stamboek zó veel keuze hebt, dat er altijd een geschikte partner te vinden moet zijn. En als je die keuze hebt, begrijp ik niet waarom je de meer onzekere keuze neemt omwille van emotie.

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:41

janderegelaa schreef:
germie schreef:
En toch weet ik het beter. Was er zelf bij en als er toen telefoons geweest waren met camera functie had ik het bewijs gehad. En een second opinion heb ik niet nodig gehad, ik had immers wat ik wilde. Dus geloof me maar, ik weet in dit geval wat er gebeurd is en heb absoluut geen roze bril op gehad toen. Anders had ik dat echt gedaan. Stamboekopname was genoeg. En dat is gehaald, ik was wel realistisch op dat gebied. Ster was het op exterieur niet geworden, nu misschien wel, maar ik ben geen lid meer van een stamboek. Maar ik heb dus een volledige stamboekmerrie, opgenomen in het stamboek met vol papier. Springgefokt en eigenlijk zou er nog eens een veulentje bijmoeten. Maar ik wil het dan kunnen houden.

Voor veel ruiters is het simpele dier het beste. Er zijn bepaalde stammen die bekend staan om lastiger.

En het is nog steeds zo dat las je het ergens niet mee eens bent, dan open je je eigen registratie boek of stamboek. Zo zijn immers het nrps en het easp ook ontstaan. En Karel de Lange is echt niet dom. Die heeft er echt wel kijk op. Natuurlijk zit hij er net als iedereen ook wel eens naast, maar het kwpn is met die dressuurpaarden die over een balk struikelen wel echt de verkeerde kant op gegaan. Ook een dressuurpaard moet gewoon B/L kunnen springen. Dus ik vind het nog steeds jammer dat ze zelfs niet meer naar springen kijken bij dressuurpaarden. Voor mij reden om geen puur dressuurgefokte te kopen, maar bijvoorbeeld op een goed springpaard een dressuurhengst of evt. gelderse te zetten. Evt. een Groninger. Of de hengst van de buurman inderdaad.
Springlijnen leveren nog steeds goede dressuurpaarden. EN dan is het geen vermeerderen, maar fokken.

Aantrappaarden heb je in 3 trainingen feller voor het been, mijn merrie is bij een nieuwe ruiter meer dan sloom, maar even aanpakken en ze gaat wel voor je lopen Is ook uitproberen. Maar een paard zoals mijn merrie is vaak geliefd bij een onervaren ruiter. Springt altijd, is braaf op straat en bokt je er niet direct af als je per ongeluk je evenwicht verliest. En dat is wat veel mensen zoeken. Deels is het ook opvoeding natuurlijk.

Keuringen, je moet het leuk vinden, niet elke fokker gaat naar een keuring. Ik ging vroeger wel met een ponyfokker, maar zelf vind ik er bij de paarden weinig aan. En een paard wat niet naar een keuring gaat hoeft ook niet minder te zijn.

De conclusie op het topic is in ieder geval: Gokken is vaak toch echt wel degelijk fokken en zeker niet altijd vermeerderen. Als jouw paard bijzonder is, weeg de voordelen en nadelen af en maak een keuze, succes.


Een eigen stamboek heb je niet zomaar. Karel de Lange heeft er jaren voor gevochten. Het Barock Pinto wordt gewoon niet erkend. Terwijl ik die eigenlijk meer toegevoegde waarde vind hebben dan het EASP. De rijpaardhengsten bij het EASP zijn 80% helemaal KWPN gefokt.

klopt, daarom noem ik het ook registratieboek en stamboek.
Ik vind het easp wel degelijk een aanvulling, maar men moet wel bij ox bloed blijven. Dat is immers de basis. En als je daar weer consessies mee gaat doen, dan ga je gewoon een tweede nrps worden. nrps is behoorlijk veranderd sinds de oprichting en eigenlijk is daar in mijn ogen de meerwaarde nu van verdwenen.

ihw vind ik een beetje hetzelfde als de arabofries. Een leuke fokrichting, maar niet stamboekwaardig. IHW is wel weer erkend en ook zeker een aanvulling op de stamboeken.

Maar als je denkt ik heb een goede nieuwe visie, neem de stap en geloof in jezelf. En ja, dat zal tijd en zweet kosten, maar ik heb respect voor mensen die deze stap nemen. Ik zal het net als sommige anderen misschien niet direct zien zitten, maar van mij verdien je wel de kans. Ook het barock pinto stamboek.Maar wees kritisch als het om kwaliteit gaat.

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:46

Sizzle schreef:
Germie, niets ten nadele van jou, maar die merrie heeft exterieurmatig voldoende verbeteringspunten om geen ster te worden. Het is een heel gewoon paard dat nooit echt groots uitgebracht is, dus kwaliteit verdedigen op basis van vrijspringen is gewoon grootspraak. Potentiele toppaarden lopen namelijk doorgaans geen vrijspring wedstrijd dus is er geen eerlijk vergelijk.

DAarom zeg ik ook steeds, stamboekwaardig ja, goede vrijspringer, en ook goede springer onder de man, maar geen stermerrie. Ik hoef ook geen keuringsdier, ik wil een goed sportpaard, al rij ik er dan niet uit wat er in zit. Maar enigzins ondergewaardeerd is ze wel, het is een laatbloeier en dat zag men niet. Geeft niet, ik heb er altijd in geloofd. Ik heb mijn paard als 4-jarige tot 4 keer toe voor een heel leuk bedrag zo achter kunnen laten op een wedstrijd. Maar het niet gedaan. Ja, nu wilde ik dat ik het gedaan had, maar toen wist ik dat ik er spijt van zou krijgen om mijn paard zo te verkopen. Ik had toen eindelijk een paard onder de kont waar ik verder mee kon komen dan B springen met een winstpunt of L1 dressuur voordat het onder mijn kont verkocht zou worden. Het was mijn eerste eigen paard immers.

Er zijn meer mensen die geroepen hebben ik heb een goed paard, anderen lachten er om, maar degene die riep wacht maar, je gaat zien dat het een topper is kreeg toch gelijk.
Natuurlijk zijn er ook genoeg voorbeelden waar het niet zo is. Maar je mag zeker wel in je dier geloven.
Als ik niet gewoon gezegd had ik kan het vwo aan, dan had ik de mavo gedaan. Als ik geluisterd had naar anderen, dan was ik met duiken niet zo ver gekomen. Je moet ook gewoon durven en zeggen ik kan het, ik doe het, met een risico op je bek te gaan.
DAarom heb ik dus respect voor iemand als Karel de Lange, een man met visie en hij kreeg gelijk met zijn stamboek.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:50

Mijn ervaring is: Hoe harder de eigenaar/fokker roept dat het een hele goede is, hoe meer het dier tegenvalt. Ook de verhalen dat ze goed geld konden krijgen, maar het niet deden heb ik zo vreselijk vaak gehoord, dat ik inmiddels begin te lachen als iemand dat weer doet.

De eigenaren/fokkers van echt goede dieren, die zeggen meestal niet zo veel en kijken zelfs bij die hele goede nog kritisch naar hun dier.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:53

Maar Karel de Lange vond jouw merrie ook niet in zijn evenwichtsmodel staan toch?
Ik snap je pleidooi niet zo. Een fijn sportpaard maakt niet perse een goed fokdier. Uiteraard de hidden juwels uitgezonderd, maar als daar niets mee gedaan wordt dan is dat niet de fout van het stamboek.
Als je merrie een dekhengst was geweest en met 16 jaar hooguit L gesprongen had dan zou ik toch heus de eigenaar niet op zijn blauwe ogen vertrouwen dat hij heus meer kan. Zo werkt dat gewoon.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 17-02-19 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:57

Maar we hebben het over fokkerij en nu gaat het wel erg over Germie en der paard :D

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:03

Ik reageer nu op de openingspost, dus heb 5 paginas genegeerd ;)

Mijn merrie is een goed rijpaard, heel veelzijdig en pakt alles zeersnel op (omscholen naar western, liep na de eerste keer western rijden in engels tuig al ontspannen met dr kop omlaag en ho is ho) maar is een slungel. Je krijgt dr niet dik, en als er een hengst op zou gaan is het wss een forsere hengst. Verbeter ik dan het ras? Misschien niet. Kweek ik voor mezelf een leuk paardje die geschikt is voor mijn doeleinden? Ja.( medische problemen uitgesloten)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:05

germie schreef:
Sizzle schreef:
Germie, niets ten nadele van jou, maar die merrie heeft exterieurmatig voldoende verbeteringspunten om geen ster te worden. Het is een heel gewoon paard dat nooit echt groots uitgebracht is, dus kwaliteit verdedigen op basis van vrijspringen is gewoon grootspraak. Potentiele toppaarden lopen namelijk doorgaans geen vrijspring wedstrijd dus is er geen eerlijk vergelijk.

DAarom zeg ik ook steeds, stamboekwaardig ja, goede vrijspringer, en ook goede springer onder de man, maar geen stermerrie. Ik hoef ook geen keuringsdier, ik wil een goed sportpaard, al rij ik er dan niet uit wat er in zit. Maar enigzins ondergewaardeerd is ze wel, het is een laatbloeier en dat zag men niet. Geeft niet, ik heb er altijd in geloofd. Ik heb mijn paard als 4-jarige tot 4 keer toe voor een heel leuk bedrag zo achter kunnen laten op een wedstrijd. Maar het niet gedaan. Ja, nu wilde ik dat ik het gedaan had, maar toen wist ik dat ik er spijt van zou krijgen om mijn paard zo te verkopen. Ik had toen eindelijk een paard onder de kont waar ik verder mee kon komen dan B springen met een winstpunt of L1 dressuur voordat het onder mijn kont verkocht zou worden. Het was mijn eerste eigen paard immers.

Er zijn meer mensen die geroepen hebben ik heb een goed paard, anderen lachten er om, maar degene die riep wacht maar, je gaat zien dat het een topper is kreeg toch gelijk.
Natuurlijk zijn er ook genoeg voorbeelden waar het niet zo is. Maar je mag zeker wel in je dier geloven.
Als ik niet gewoon gezegd had ik kan het vwo aan, dan had ik de mavo gedaan. Als ik geluisterd had naar anderen, dan was ik met duiken niet zo ver gekomen. Je moet ook gewoon durven en zeggen ik kan het, ik doe het, met een risico op je bek te gaan.
DAarom heb ik dus respect voor iemand als Karel de Lange, een man met visie en hij kreeg gelijk met zijn stamboek.


Karel kreeg geen gelijk. Er waren gewoon geen tegen argumenten meer. Maar voor meerwaarde en kwaliteit moet je niet bij het IHW of EASP zijn.

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:14

Sizzle schreef:
Maar Karel de Lange vond jouw merrie ook niet in zijn evenwichtsmodel staan toch?
Ik snap je pleidooi niet zo. Een fijn sportpaard maakt niet perse een goed fokdier. Uiteraard de hidden juwels uitgezonderd, maar als daar niets mee gedaan wordt dan is dat niet de fout van het stamboek.
Als je merrie een dekhengst was geweest en met 16 jaar hooguit L gesprongen had dan zou ik toch heus de eigenaar niet op zijn blauwe ogen vertrouwen dat hij heus meer kan. Zo werkt dat gewoon.

juist wel, en natuurlijk zijn er wat puntjes. Maar het is zeker een bruikbaar dier. Maar daar gaat het helemaal niet om, ik heb gewoon gezegd dat naam er zeker toe doet en afstamming ook. En daar heb ik genoeg bewijzen van.
Een hengst wat L springen is als ze 16 zijn, je weet zelf net als ik dat de ruiter heel veel doet. ZEt je paard bij iemand die zo Z mag starten en ze doen het en hup, dan heet het paard 'z'. Dat scheelt je al heel veel frustratie. Er zijn ook mensen die op zoek gaan naar zulke juweeltjes. Meestal wel wat jongere dieren, maar juist bij onbekende namen. Het is eigenlijk hetzelfde als een talentvolle ruiter zijn, maar slechts op de plaatselijke manege rijden. Dan is de kans om ontdekt te worden ook erg klein. Topsport is toch geluk hebben, juiste dier en juiste mensen treffen en daarbij het paard gezond houden. Soms wat vriendjespolitiek erbij in de basissport.
Ook weet ik van juryleden die elkaar onderling winstpunten beloofden. Gebeurt echt. Of leerlingen die toch bij een isntructeur starten.

Waar het dier terecht komt en bij welke ruiter maakt echt uit. En daarnaast moet je geluk hebben dat het dier gezond blijft.

Maar ook in de top lopen is eigenlijk niet zo relevant. Natuurlijk kun je voor de topper kiezen, ja, dat is zeker geen slechte keuze. Maar een buurmanhengst is zeker niet altijd minder. Zo zie ik het. En wat heb je aan de tophengst als die niet bij je merrie past? Je moet dus ook zelf echt nog wel nadenken.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:22

Germie je blijft zo krampachtig vasthouden aan alle verhalen die je hoort over juryleden om anderen te overtuigen dat je een topper hebt staan. Laat het los..........die complottheorien maken je alleen maar minder geloofwaardig en daarbij, het is jouw paard, jij hebt er lol van, wat een ander ervan vind zou je niet moeten boeien.

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:29

Ik schrijf helemaal niet dat ik een topper heb staan, alleen ik weet wel dat het dier zeker een goede springer is, en ja, ondergewaardeerd is echt gebeurd, maar voor mij niet relevant om nogmaals gelijk te halen. Alleen nu wou ik dat ik een filmpje had van toen, dan kon ik hier in ieder geval WEL mijn gelijk halen omdat mensen het niet willen geloven, iets wat meer dan 10 jaar geleden gebeurd is en waar ik toch echt van weet dat het waar is. Want ik was er echt bij, ben een direct getuige.
En ja, je naam doet er zeker wel toe in de fokkerijwereld. Dat weet iedereen, maar dat mag je niet noemen. Maar maak er maar van wat je denkt dat je er van moet maken. Ik heb trouwens ooit nog eens foto's geplaatst van 2 paarden, en dat was dus hetzelfde paard. Mensen herkenden het niet. Dus een laatbloeier bestaat echt. Dat was hier op bokt.

Ik blijf er bij dat fokken met de hengst van de buurman niet direct gokken is. En daar gaat het om.
Ik kan sowieso nog eens echt fokken, want ik heb een stamboekmerrie met volledig papier staan, wow.

Als men papierloos gaat keuren komen er ineens heel andere toppers bovendrijven op keuringen, dat weet ik wel zeker.

Janine1990

Berichten: 43815
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:31

Benzz schreef:
Germie je blijft zo krampachtig vasthouden aan alle verhalen die je hoort over juryleden om anderen te overtuigen dat je een topper hebt staan. Laat het los..........die complottheorien maken je alleen maar minder geloofwaardig en daarbij, het is jouw paard, jij hebt er lol van, wat een ander ervan vind zou je niet moeten boeien.


_/-\o_

Inderdaad, het topic draait nu niet meer om de interessante discussie, maakt je negatief aanwezig in mijn ogen Germie. Feit dat je zo fel op Benzz reageert geeft mijns inziens aan dat je je juist wel wilt bewijzen.

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:38

[ITP] zelfde paard?

Ik heb het topic er even bijgezocht (ook al doen de foto's het niet meer zo te zien). Zo kun je dus een paard anders zien omdat het ouder geworden is. Dat is mijn boodschap.

Met de eerste foto zou je niet fokken en zeggen, nee, is niets. De andere was wel degelijk een echt paard en mooi vol. Dus dan is het opeens wel de moeite waard. En zo kun je dus wel degelijk een dier onderschatten, puur op basis van wat je dan ziet. Maar degene die er vaker naar kijkt weet dat de waarheid anders is. Daar gaat het om.

Dat heb je ook met fokken. Goed voorbrengen, de juiste naam hebben, enz. Die modderhengst van de buurman kan dus bij een ander best een goed dier zijn en dan misschien wel de moeite waard zijn. Dat is wat ik de hele tijd wil zeggen. Juryleden kunnen er ook wel degelijk naast zitten. En eigenaren natuurlijk ook.

Geloof in je eigen paard, wat een ander vindt is eigenlijk niet zo relevant. Denk na en kies wat jij vindt passen. Dat hoeft dus niet die topper te zijn. En ja, je bent met de hengst van de buurman nog steeds aan het fokken, mits je er over nagedacht hebt. Dus is jouw paard de moeite waard, doe het. Desnoods maar zonder papier.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-02-19 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt