Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:53

Ik volg Mirjam haar topic ook, vraag aan degene die het niet zouden doen, o.a. door de risico's op complicaties etc.
Zouden jullie een normale koliek operatie dan wel uitvoeren of ook niet?

Ik zou het bij mijn oude paard ook niet meer doen, maar bij onze jonkies een koliek operatie zeker wel en een stoma zou ik ook over nadenken mocht het zover komen.

Anoniem

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:03

Ik ben al sceptisch over gewone koliekoperaties.
Veel kosten, veel ongemak voor het paard en heel vaak gaan ze enige tijd later toch nog dood aan koliek. Het zijn echt niet allemaal succesverhalen.
Ik zou het overwegen bij een jong paard misschien, weet dat het makkelijk praten is tot je zelf voor de keus staat. Maar een stoma is voor mij persoonlijk nu een brug te ver.

Voor TS, ik hoop dat je merrie nog een mooi lang leven krijgt

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:46

Swiet schreef:
mirjamalvaro schreef:
Dat klopt helemaal, het verhaal duurde maar voort omdat de dame zelf niet van opgeven wist.


Hoe weet je of je paard niet wil opgeven?


Je paard door en door kennen, goed naar de ogen kijken ook, hoe de uitdrukking staat.
Ze is hier geboren en (op utrecht na) nooit van erf af geweest, dus we kennen haar erg goed. :)

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:56

Het was geen koliekoperatie hè. Als je daadwerkelijk gelezen hebt had je dus geweten dat het een staande operatie was, onder lokale verdoving.

Nogmaals het zijn de complicaties die alles erger hebben gemaakt.

Swiet
Berichten: 24
Geregistreerd: 02-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:32

Jes schreef:
Ik volg Mirjam haar topic ook, vraag aan degene die het niet zouden doen, o.a. door de risico's op complicaties etc.
Zouden jullie een normale koliek operatie dan wel uitvoeren of ook niet?

Ik zou het bij mijn oude paard ook niet meer doen, maar bij onze jonkies een koliek operatie zeker wel en een stoma zou ik ook over nadenken mocht het zover komen.

Een koliekoperatie zou ik ook niet laten doen. Als mijn paard op tafel onder narcose moet dan houdt het voor mij op.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:40

Dat er complicaties zijn heeft dat te maken met de stoma?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:45

Suzanne F. schreef:
Eerlijk? Waarom zou je dit willen?



Is het eerlijk?
Nee serieus...... waarom zou je dit willen...... eerlijkst is inslapen zoveel kans op diverse complicaties.
En dan de levenslange zorgen en onderhoud wat als eigenaar paard moet verkopen of ziek wordt, of ongelukjes krijgt in de weide

Anoniem

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:50

Ik heb heel veel respect voor jouw keuze Mirjam!

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:55

Vind het onderschrift persoonlijk wel jammer van het baasje. Staat eenieder vrij maar ik krijg er een nare smaak van.
Ik wens jullie een goed en voorspoedig herstel!

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:03

Swiet schreef:
Jes schreef:
Ik volg Mirjam haar topic ook, vraag aan degene die het niet zouden doen, o.a. door de risico's op complicaties etc.
Zouden jullie een normale koliek operatie dan wel uitvoeren of ook niet?

Ik zou het bij mijn oude paard ook niet meer doen, maar bij onze jonkies een koliek operatie zeker wel en een stoma zou ik ook over nadenken mocht het zover komen.

Een koliekoperatie zou ik ook niet laten doen. Als mijn paard op tafel onder narcose moet dan houdt het voor mij op.


Dus een operatie om een ocd weg te halen of castratie bij een klophengst zijn voor jou al onmogelijkheden?

Ik heb het topic gevolgd en denk dat er een heel bewuste keuze is geweest. De operatie an sich was minder heftig en zwaar dan een koliekoperatie.

Paard kan gewoon in de kudde, paard kan in de wei, paard kan als het goed is straks alles wat een paard zonder stoma ook kan. Dat waren ook de randvoorwaarden voor ze eraan begon. Wat is daar niet eerlijk aan?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:08

Snooki schreef:
Vind het onderschrift persoonlijk wel jammer van het baasje. Staat eenieder vrij maar ik krijg er een nare smaak van.
Ik wens jullie een goed en voorspoedig herstel!



%)

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:18

tita schreef:
Snooki schreef:
Vind het onderschrift persoonlijk wel jammer van het baasje. Staat eenieder vrij maar ik krijg er een nare smaak van.
Ik wens jullie een goed en voorspoedig herstel!



%)


Niet iedereen heeft meer dan €10.000 in een reserve potje zitten voor het geval het paard ziek wordt. Als je haar topic gelezen had, dan had je geweten dat er bokkers om een inzamelingsactie gevraagd hebben, omdat ze graag mee wilden helpen. Ik kon niet met veel helpen, maar heb wel een bijdrage gedaan, gewoon omdat het geweldig was wat Mirjam voor haar paard over had.

Een stoma bij paard is een nieuw iets hier in NL, Utrecht had het nog nooit gedaan, door deze ervaring zullen zij de volgende keer misschien het beter kunnen doen en zo verder. Over een x aantal jaar is dit misschien wel de methode om heel wat paardenlevens te redden. Ik vind Mirjam moedig!

Swiet
Berichten: 24
Geregistreerd: 02-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:33

fransje23 schreef:
Swiet schreef:
Een koliekoperatie zou ik ook niet laten doen. Als mijn paard op tafel onder narcose moet dan houdt het voor mij op.


Dus een operatie om een ocd weg te halen of castratie bij een klophengst zijn voor jou al onmogelijkheden?


Dat ligt eraan. Een OCD-operatie kan volgens mij ook vaak staande en een klophengst operatie vindt ik bij een tweejarige nog wel te doen maar ik zou er ernstig over moeten nadenken of ik dat bij een oudere hengst zou laten doen. Maar ik acht de kans 0 om een volwassen klophengst te hebben.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:34

Heftige reacties eigenlijk.
Of nou ja heftig... Weet niet ander woord er niet voor te vinden.

Dat mensen vallen over de stoma... Tja, snap ik.
Maar paard heeft geen last, pijn, vervelend, zoals het nu lijkt.

Het dagelijkse zorg, tja, dat is ieder voor zich neem ik aan?
Een ander kan niet oordelen over te of het onhaalbaar is.
Levenslange zorg.
Ja, maar ook dat is een eigen keuze denk ik zo?

Ik vind het dapper, ze heeft hier echt over na gedacht, en ook de overweging gemaakt tot inslapen.

Gejammer over de crowdfunding.

Waarom er over jammeren? Het is toch ieder voor zich of zij geld willen doneren?
Donaties worden dagelijks gedaan, en meestal worden alleen de directeuren er echt beter van.

Je bent niet verplicht om mee te doen, waarom voel je dan wel de verplichting tot een mening er over spuien?

Ze staat vrij om dit te doen, en Mensen staan vrij om mee te doen.

Je mag er alles van vinden, maar is het dan zo onwijs belangrijk om dat dan te delen? Waarom?
Met de hoop dat mensen op andere gedachten worden gebracht. Okey, nog ja dat kan.

Zou ik dit proces doen?
Nee.
Waarom niet?
Omdat ik best duidelijke grenzen heb gesteld betreft operaties en ook financieel.
En dat lijkt me best eerlijk.
Niet alleen tegenover mijn paard, maar ook mijzelf.

Mag een ander daar wat van vinden?
Ja hoor, succes! Maar daar trek ik mij weinig van aan. Puur omdat niemand in mijn gevoel of portemonnee kan kijken.

Mirjam, ik blijf je volgen! En vind het dapper dat je dit hebt gedaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:35

Ik snap het stukje niet over dat ze geen speciaal dieet krijgt, terwijl uit het topic blijkt dat ze nog erg veel problemen heeft en de koliek ook regelmatig terug komt.
Ze krijgt ook steeds weer aangepast voer en nieuwe dingen, dus dat spreekt elkaar erg tegen.

Swiet
Berichten: 24
Geregistreerd: 02-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:35

Natuurlijk is de keuze altijd aan de eigenaar van het paard.
Maar om dan geld te vragen aan anderen vind ik echt niet kunnen.

Anoniem

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:40

#doeslief

Leven en laten leven!
Je hoeft niet te doneren he!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:41

Dit was een staande operatie he, ze is niet onder narcose geweest.

Complicaties zijn waarschijnlijk gekomen omdat haar darm toch slechter was dat de artsen dachten, daardoor zijn er hechtingen losgelaten die normaal gesproken heel stevig zitten. Hierdoor is er weer via een gat weer wondvocht in haar buik gekomen, daar is weer infectie door ontstaan.


Cayenne schreef:
Ik snap het stukje niet over dat ze geen speciaal dieet krijgt, terwijl uit het topic blijkt dat ze nog erg veel problemen heeft en de koliek ook regelmatig terug komt.
Ze krijgt ook steeds weer aangepast voer en nieuwe dingen, dus dat spreekt elkaar erg tegen.

Vooraf is er tegen ons gezegd dat ze alles weer kon gaan eten.
Helaas lijken haar darmen er slechter aan toe dan tijdens de operatie naar voren is gekomen (anders was ze toen ingeslapen).
Haar darmen werken zodanig goed dat ze voedingsstoffen goed opnemen, ze komt immers prima aan.
Ook word haar mest mooi ingedikt.
Helaas krijgt ze de mooie droge mes er nu (nog?) niet goed genoeg uit. Reden onbekend.
Dit heeft echter niets met stoma te maken, maar met haar darmen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:43

TS, doet er alles aan om haar paard alle zorgen te geven die ze nodig heeft en daar mag ook wel eens bij stilgestaan worden! Ik vind deze discussie ongepast hier plus niet eerlijk tegenover de TS. Het begon met een koliek operatie en toen heeft ze meerdere complicaties erbij gekregen op basis daarvan is een stoma aangelegd. Het is natuurlijk wel makkelijk oordelen tot dat jezelf voor de keuze staat.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 09-03-19 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:43

Swiet schreef:
Natuurlijk is de keuze altijd aan de eigenaar van het paard.
Maar om dan geld te vragen aan anderen vind ik echt niet kunnen.


Geld doneren is altijd vrijwillig, het is daarom in mijn ogen ook geen "geld vragen".
Ikzelf heb ook wat gedoneerd, ik zou namelijk ook niet even 10.000 euro hebben liggen om het paard te helpen en ik snap dat ze het gedaan heeft, Kyara is nog een heel jong paard namelijk.
Zelf zou ik ook dit traject niet in zijn gegaan maar dat neemt niet weg dat ik ontzettend veel respect heb voor Mirjam.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:59

Ik volg het topic nog steeds als meelezer. Ikzelf zou ook deze optie overwegen als ik voor de keuze zou staan.

De peristaltiek van een darm zorgt ervoor dat alles wat erin zit, automatisch naar de uitgang wordt gewerkt. Laat er maar een vlieg proberen inkruipen, de darm duwt die er automatisch wel doorheen naar buiten. Een darm is ook geen holle buis waarin alles vrolijk heen en weer kan wandelen. Dat is een buis die samengetrokken is en pas wijder wordt op het moment dat er wat doorheen moet, als een elastiek.

De meeste wormen krijgt een paard door het eten van besmet weiland of als er vliegen op de aars gaan zitten. Hoezeer een paard ook met zijn staart zwaait, hij kan 'm nog niet in zijn eigen hol gaan stoppen.
Dit stoma zit op de flank, 1 van de vele hele gevoelige plekken van een paard. Hier kan ze met de staart prima bij als ze wat voelt kriebelen en verder bestaan er ook nog vliegendekens.

De huidige infectie is er door een complicatie na de operatie met de hechtingen, en niet door het stoma an sich. Het is een complicatie die je bij ELKE open wonde of gehechte wonde kan krijgen.

Dat alles op een rijtje voor mezelf maakt dat ik een stoma an sich dus niet zoveel meer bijzonder vind dan eender welke andere medische ingreep. Dit paard kan als het goed gaat gewoon normaal functioneren. Dan 100x liever eentje met stoma dan eentje waarbij je elke gram moet afwegen en moet opletten met aantal uren op de weide en allerlei externe waardes en factoren omdat ie anders hoefbevangen raakt als ie nog maar een grasspriet kijkt.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:03

Nogmaals op het moment zelf moest er elke dag een beslissing genomen worden.

Jullie lezen nu enkel de uitslag en ja dat is behoorlijk heftig.

Maar alles is zeer geleidelijk verlopen en dan ga je verdomd ver over je drempels heen.

Over het doneren, dat was de vraag vanuit ons, de meelezers.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:10

Al was het heel abrupt gegaan, feit is wel dat er uit deze casus dingen kunnen geleerd worden. Het is toch weer een stapje verder in de medische wereld, weer wat informatie voor de toekomst.

Hoe dan ook is dit dan ook nooit nutteloos geweest.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:11

Mooie case over ethiek en dieren. Hoever ga je, wanneer is het in het belang van dier en wanneer is het in het belang van de eigenaar.
Er is kennelijk wel een paardenarts die het verantwoord vond om het uit te voeren.

Persoonlijk zou ik er niet aan begonnen zijn, maar dat doet aan de interessante discussie niks af.
Met het groeien van alle medische mogelijkheden nemen dit soort dilemma's toe.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:12

Op het moment dat je voor zo’n grote beslissing staat maak je de veste keuze voor je paard en voor jezelf. Of dat achteraf echt het beste is geweest moet nog blijken.

Het had er nu heel anders uit kunnen zien als de hechtingen niet los waren geraakt. Als er geen infectie bij was gekomen. Er is goed gekeken naar de kansen en naar de merrie en de eigenaar besloot er voor te gaan.

Ik hoop voor ze dat alles wat er nu speelt tijdelijk is en het paard uiteindelijk een volwaardig leven terug krijgt. En ook de eigenaar gun ik al deze zorgen niet. Het is heftig om elke dag voor een ziek dier te zorgen, helemaal is niemand er ervaring mee heeft.