Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 9 [ 205 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

 
Profiel   

Cayenne schreef
Ibbel schreef
Ik zou echt heel, heel, héél bang zijn voor vliegen die hun eitjes in het stoma gaan leggen, waar maden uitkomen die letterlijk het vlees van je paard eten (myasis). Ik kan met niet voorstellen dat daar geen gerede kans toe is.
Op basis van die mogelijkheid zou ik nooit aan een permanent stoma zijn begonnen.


Zou het van de zomer niet met een soort vliegengaas af te plakken zijn? Of denk ik nou te simpel?

Oh nee wacht, dan kan ze niet mesten :') Lekker blond :')


:D :D :D

Tijd zal het allemaal leren, waarschijnlijk krijgt ze gewoon vliegendeken om. :))
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 20:06 



 
Profiel   

mirjamalvaro schreef
Gini schreef

Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.


Een stoma is gênant, serieus :oo
Dit vind ik persoonlijk tikkeltje beledigend voor alle mensen met een stoma en zulke reacties van mensen zullen ze zeker niet helpen.



Ja, een stoma is gênant. Niemand die van de dokter te horen krijgt dat die een stoma moet, gaat antwoorden met: oh fijn, wanneer wordt die gestoken?
Nee, dat is huilen en vloeken en diep zitten. Dat is je slecht voelen, dat is beschaamd zijn, dat is niets meer durven, dat is je wegstoppen en beklagen waarom jou dit moet overkomen. Dat is stukje bij beetje leren om je weer een volwaardig mens te voelen, iets wat met moeite lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 20:16 



 
Profiel   

Leren leven met een stoma is moeilijk. De ene zal er iets makkelijker mee om kunnen gaan dan de ander. Er komt ook een stukje rouwverwerking bij kijken.
Het is als mens zijnde je leven omgooien.
Een dier kan niet aangeven hoe hij zich voelt. Dus hoever ga je op dit gebied? Geeft je paard echt uit zichzelf aan dat het genoeg is maar ben je zo hard dat je dat niet (wilt) zien?

O en die larven in de zomer... Is er echt een kans dat dat gaat gebeuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 20:34 



 
Profiel   

Gini schreef
Myfairytale schreef
Daarom zou ik zelf ook alles geprobeerd hebben om een dier op een waardige manier te kunnen laten leven ipv dood laten gaan/inslapen.


Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.


Er is niets gênants aan een stoma. Het is een noodzakelijk kwaad. Ik begrijp niets van het feit dat mensen het erg vinden.Ik ben en was er altijd heel erg open over en schaam me er zeker niet voor. Hoop dat anderen het ook zeker niet doen. Vind t zelfs heel erg kwetsend dat je dit zo stelt. Ook al is het maar zwart wit gesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 20:35 



 
Profiel   

Gini, ik ben blij dat je weet hoe iemand voelt als die een stoma krijgt. Maar ik verzeker je dat t niet zo in elkaar steekt.
Als er een ik noem maar iets een cyste weggenomen wordt treur je toch ook niet? Of een hartoperatie ... boehoe, mijn klep is vervangen. Nee je bent blij dat er iets aan gedaan kan worden. En ja sommige zijn makkelijker in het accepteren, maar gênant is het nooit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 20:39 



 
Profiel   

purny schreef
O en die larven in de zomer... Is er echt een kans dat dat gaat gebeuren?


Volgens de artsen niet en de mensen die ervaring hebben met stoma's. Dus daar maak ik mij eigenlijk totaal niet druk om.


Gini, ik stond ook niet te springen bij mijn CI operatie en ook niet bij mijn andere hersenoperatie. Ja ik was doodsbang. Maar dat maakt het nog niet gênant. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 20:42 



 
Profiel   

Mijn moeder heeft een operatie aan haar oog gehad en toen heeft ze wekenlang een bloeduitstorting in haar gezicht gehad. Dat vond ze niet leuk en wanneer ze geen zin had om het verhaal aan mensen te doen, deed ze een zonnebril op. Ik vond dat ok en ging haar echt niet pushen om die bril toch maar af te laten. Je mag je best schamen of generen over dingen.
Je moet het woord 'gênant' ook niet groter of kwetsender maken dan dat ik het bedoel. De definitie is 'als iets zorgt dat je je ongemakkelijk voelt' en dat doet een stoma -zeker in het begin- zeker wel.

Nu, en het punt was eigenlijk dat paarden het gevoel schaamte niet kennen, dus dat je dat nadeel niet hebt. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 20:48 



 
Profiel   

Ik heb geleerd niet voor anderen te denken/ praten. Uit eigen ervaring, prima , maar niet voor een ander. Maar dat is een geheel andere discussie die hier niet toe doet. Maar blijf het een vreselijk ongelukkige uitspraak van je vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 20:54 



 
Profiel   

Een stoma gênant noemen zal zeker niet meehelpen bij de acceptatie bij mensen die een stoma nodig hebben!

Het paard heeft overigens geen zak langs haar liggen bungelen. De mest valt gewoon direct naast haar op de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:13 



 
Profiel   

Gini schreef
Myfairytale schreef
Daarom zou ik zelf ook alles geprobeerd hebben om een dier op een waardige manier te kunnen laten leven ipv dood laten gaan/inslapen.


Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.


Hier valt mijn mond echt wagenwijd van open.
Een stoma is niet gênant, dat er kortzichtige mensen zijn die dat van mening zijn is wat anders. Ik denk dat de mensen blij zijn dat ze verder mogen leven MET stoma dan overlijden zonder.

En ze heeft niks langs haar lichaam bengelen. Je verdiepen hierin voordat je dat soort domme uitspraken doet zou waardevol zijn.


Suzanne F. schreef
Ik vind het een beetje zoals een verlamd hondje een karretje geven aan zijn achterpoten. Ik vind dat ook te ver gaan. Sommigen zullen dat ook oké vinden omdat hondje nog zo blij is, maar persoonlijk vind ik dat mensen bij hun dieren soms echt te ver gaan. Een dier is geen mens, kan ook niet voor zichzelf zorgen en niet zelf aangeven of iets wel of niet dragelijk is. Dieren worden teveel vermenselijkt. Mensen kunnen zich aanpassen en snappen waarom ze zich moeten aanpassen.
Uiteraard moet ieder zelf weten waar hij zijn geld aan uitgeeft, aan operaties, donaties, dure auto’s of designertassen. Maar dit gaat wel een grens over. En zoals ik al eerder aangaf zou ik het geld, de tijd, de inspanning en alle zorg er niet voor over hebben. En ik denk dat dit een recept is voor ellende. Een gebed zonder einde. Dat je uiteindelijk alsnog moet besluiten haar in te laten slapen en dat je er duizenden en duizenden euro’s aan kwijt bent geweest.


Dat is jouw mening dat het een grens overgaat. Ik ben weer van mening dat mensen dieren teveel als gebruiksvoorwerp zien en makkelijk "weggooien".
En ik hoop van harte dat je ongelijk hebt wbt het laatste, ik hoop dat TS haar merrie nog heel lang mee mag gaan en dat ze alleen maar verder opknapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:17 



 
Profiel   

In het voorbeeld van Suzanne kan het dier (hond/ paard/ kat) niet zelfstandig gewegen.
In dit geval is de enige aanpassing dat de mest aan de zijkant valt en niet aan de achterkant.

Wat is hier nu zo erg aan?

Gini dat ligt dan gewoon aan je moeder die zich schaamt, niet aan de rest van de wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:22 



 
Profiel   

mirjamalvaro schreef
purny schreef
O en die larven in de zomer... Is er echt een kans dat dat gaat gebeuren?


Volgens de artsen niet en de mensen die ervaring hebben met stoma's. Dus daar maak ik mij eigenlijk totaal niet druk om.


Gini, ik stond ook niet te springen bij mijn CI operatie en ook niet bij mijn andere hersenoperatie. Ja ik was doodsbang. Maar dat maakt het nog niet gênant. :)

Zijn dat ook mensen die ervaringen hebben met paardenstoma's? Of gewoon de mensenstoma

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:23 



 
Profiel   

Ik heb je andere topic gevolgd :) denk dat de discussie hier voortkomt uit het stukje dat je nu zegt dat je het niet gedaan zou hebben als je toen wist wat je nu weet...

Maar goed, je ervaring van nu komt volgens mij eerder voort uit het feit dat je paard complicaties heeft gekregen die eigenlijk los staan van de stoma operatie. Misschien dat ze dat in de openimgspost kunnen verduidelijken? Ik had namelijk, door je andere topic het idee dat je moeite hebt met de complicaties en niet de stoma ansicht, dat komt niet duidelijk naar voren uit de openimgspost.

Het zijn ook erg heftige complicaties, dus kan me voorstellen dat je daardoor af en toe denkt van damn waar ben ik aan begonnen... ik denk dat je het juiste doet... je kijkt van moment tot moment naar je paard... en ze heeft nou eenmaal tijd nodig om te herstellen... soms zet je daar stapjes terug bij om vervolgens weer vooruit te gaan... Voor iedereen die twijfelt, kijk even in het andere topic... ik zie daar toch echt voornamelijk een blij paard wat inderdaad nog flink moet aansterken... maar al met al... zie ik dat ze is aangekomen, meestal alert is, en dat er dus zeker hoop voor de toekomst is :)

En ook al zou straks blijken dat ze de rest van haar leven supplementen moet hebben om de mest wat dunner te houden, dan nog zie ik daar geen probleem in... er zijn zat paarden en ponies waarbij er constant op voer gelet moet worden (bijv. Paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en pssm paarden) dan zouden we die ook allemaal maar preventief moeten laten gaan... mijn punt is dat met wat aanpassingen in dieet er toch nog een hoop mogelijk is. Waarbij het paard toch nog, in ieder geval voor een bepaalde tijd, een mooi en paardwaardig leven kan lijden.

Ik zelf zou het overigens niet gedaan hebben, maar dat is puur en alleen omdat ik die kosten niet kan en ook niet wil dragen...

Ik wens het baasje en haar prachtige merrie een voorspoedig herstel :) en hoop dat jullie samen nog zeker 30 jaar mooie avonturen mogen beleven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:29 



 
Profiel   

pipo schreef
Gini, ik ben blij dat je weet hoe iemand voelt als die een stoma krijgt. Maar ik verzeker je dat t niet zo in elkaar steekt.
Als er een ik noem maar iets een cyste weggenomen wordt treur je toch ook niet? Of een hartoperatie ... boehoe, mijn klep is vervangen. Nee je bent blij dat er iets aan gedaan kan worden. En ja sommige zijn makkelijker in het accepteren, maar gênant is het nooit!



Heb je ervaring met een stoma?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:33 



 
Profiel   

Je ziet in dit topic echt een kamp.

Vriendjes van TS en mensen die het rationele afwegen.
Als die laatste dus zeggen waarom ze het niet paardwaardig vinden, komen de vriendjes van de ts even verkondigen wat een dier waard is.

Dat een paard een behandeling nodig heeft ongeacht welke is een overweging waard, maar elke behandeling kan anders uitpakken. Complicaties zijn mogelijk en soms niet te vermijden.
Maar waar trek je een grens, elk dier gaat dood en elk dier heeft recht op zo weinig mogelijk lijden.

En je kunt een dier beter 1 dag te vroeg laten gaan dan 1 dag te laat.

Dit paard moest stoma das gelukt.......in zeker zin .....maar paard is niet genezen en heeft last van andere dingen.
Wanneer is het genoeg.

En kun je zeggen ach mest komt er aan de zijkant uit ........ maar zo normaal is het niet hoor.
Haar darmen zijn stuk......niemand weet wat voor pijn paard heeft......niemand weet wat de toekomst brengt.
Maar niet elk uitstel is de beste .

Ik snap suzanne heel goed en begrijp haar ook. Net als een verlamd hondje....... gewoon niet doen.
Heeft niks meer met liefde te maken

*typfout


Laatst bijgewerkt door tita op 09-03-19 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:45 



 

Wat een gezeik. Ts mag het toch zelf weten? Ik snap het punt niet wat er niet paard waardig aan is. Poep komt alleen uit de zijkant ipv achterkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:52 



 
Profiel   

Ik vind het nogal wat om te stellen dat mensen die de TS snappen en het misschien zelf ook gedaan zouden hebben meteen niet meer rationeel zijn. Dat je alleen rationeel bent als je dit paard had laten inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:54 



 
Profiel   

Dit lijkt mij niet de plek om te discussiëren over wel of niet inslapen of wat dan ook. Ik ben het zeker niet altijd eens met de TS maar dit is gewoon niet de plek daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:55 



 
Profiel   

tita schreef
pipo schreef
Gini, ik ben blij dat je weet hoe iemand voelt als die een stoma krijgt. Maar ik verzeker je dat t niet zo in elkaar steekt.
Als er een ik noem maar iets een cyste weggenomen wordt treur je toch ook niet? Of een hartoperatie ... boehoe, mijn klep is vervangen. Nee je bent blij dat er iets aan gedaan kan worden. En ja sommige zijn makkelijker in het accepteren, maar gênant is het nooit!



Heb je ervaring met een stoma?


Ja. Gehad. 3 jaar lang. Nu niet meer, maar levenslang de naweeen zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:56 



 
Profiel   

Soms snap je bokt niet.

Als je een topic opent dat je je pony laat inslapen omdat het veel kost of omdat je denkt dat er geen uitzicht meer is, staat heel bokt op zijn kop dat je geen paard moet kopen. Nu doet Mirjam er alles aan om te helpen en dan is het ineens paardonwaardig. Misschien leeft hij nu 30 jaar door en heeft het paard er zelf geen enkele hinder van. Gaaf toch?! Ik hoop voor TS dat haar paard opknapt en dat ze er nog jaren van mag genieten. Het is je van harte gegund.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 21:59 



 
Profiel   

Ik denk dat iedereen hoopt dat het goed komt met het paard. Daar gaat het ook niet om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 22:04 



 
Profiel   

Nou ja tita... ik ken ts niet... ben dus zeker geen vriendje van haar... vind het behoorlijk denigrerend om het zo te noemen...

Als de zogenaamde "vriendjes" met onderbouwing zeggen dat zij het wel een goed idee vinden om het te proberen.. Is dat toch dezelfde vrijheid van meningsuiting als wat de tegenstanders vinden?

Iets met leven en laten leven...

Tegenstanders mogen hun mening hebben, voorstanders ook...
Uiteindelijk doet het er ook niet echt toe wat wij buitenstaanders vinden... wat de eigenaar en de behandelend artsen vinden... dat doet er echt toe... Zij kennen het paard, en kunnen dus ook inschatten of dit paard nog paardwaardig kan leven... en zullen dit ook zeker doen, ik ken geen enkele dierenarts die voor de fun of voor wetenschappelijke expirimentjes gaat lopen aanklooien met uitzichtloze situaties...uit alles blijkt dat dit paard goed in de gaten gehouden wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 22:05 



 
Profiel   

Tita, volgens jouw redenering had ik Jorie ook moeten laten gaan toen hij een ernstige bloedwormbesmetting had en daardoor nu permanent beschadigde darmen en daardoor af en toe weke mest.

Ik vind het erg goed dat Mirjam dit voor haar paard heeft over gehad. Ik ga het originele topic eens opzoeken. Ik vind dit soort dingen erg interessant om te lezen gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 22:12 



 
Profiel   

Neon je laatste alinea kan ik me niet in vinden.

Ik ken geen enkel da die een gezond dier laat inslapen ( al zullen die er wel zijn in bepaalde omstandigheden)

Het is altijd de eigenaar die bepaald ...... een kliniek of arts kan zijn bevinding zeggen maar als er 15% kans op genezing is, en de eigenaar wil er voor gaan. Dan gaat dat gebeuren.
Dus herstel staat er los van net zo min als slagingspercentage.

Ts
Over onderzoekskosten wil ik nog wel even zeggen dat dat nog steeds speelt.
In 2015 heb ik namelijk bericht gehad om mee te doen.... mijn kosten 3000€ alles er boven voor Utrecht.
In 2018 ben ik weer benaderd..... overigens is dat paard al snel ingeslapen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 22:16 



 
Profiel   

Nou ja zeg tita... -O-
Ik heb niet zozeer "vriendjes" op bokt, ben absoluut geen bekende bokker en ken bijna niemand real life.
Bovendien zeg ik steeds dat iedereen zijn eigen mening mag uiten. Zie ook totaal geen "kamp" maar gewoon voor- en tegenstanders hun verhaal doen.

En ja de stoma operatie is gelukt. En nee het heeft niet zo goed geholpen als iedereen had verwacht. Maar we zijn nog aan het puzzelen met dieet, wat kan wel, wat niet. Ondertussen mag ze gewoon rond lopen, in de groep, in de wei. Mag ze aansterken en haar darmen de KANS geven om van 2 maanden ellende te herstellen.


Als ik nog een vraag van iemand gemist heb, sorry. Bokt opent nu steeds halverwege het topic en slaat dus ongelezen berichten over?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 22:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 9 [ 205 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen