Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:17

Billy schreef:
Zet jij ze in je achtertuin dan??
Als ik de eerste foto bekijk is het voorste paard mager, de andere is goed doorvoed. Kan ook een ouwetje zijn.
De tweede foto villen ze een rund... Wie weet wat daarmee was.. Het karkas ligt er nog... Er zijn zat wilde dieren die daar nog wat aan hebben... Wat is je probleem?


das een bizon, die daar ook losgelaten is, hebben ze gedood met speren.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:21

Ja en?? Weet je waarom dat gebeurd is of ga je alleen af op een foto?
Hoe denk je dat onze voorouders aan eten kwamen? Zolang het dier een eerlijke kans heeft vind ik het niet zo'n probleem eerlijk gezegd

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:29

Ik vind het behoorlijk knap als je een bizon met een speer gedood krijgt. Dan ben je niet zomaar een hobbyjager hoor.

Maar ik zie uit de reactie op je screenshot dat de staat aangeklaagd wordt hiervoor, dus dit zal de paarden niet gebeuren! ;)

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:22

Ik ben wel nieuwsgierig wat volgens het nee kamp dan wel de oplossing is. Want alles wat er nu geregeld is is niet goed genoeg. Welke gebied willen jullie dan zien als leefruimte voor deze dieren?

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:36

ja de quarantaine kan gewoon op een afgesloten stuk in de ovp plaatsvinden.
quarantaine staat niet gelijk aan stal.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:02

Ik rij elke dag met de trein langs de ovp en er staat nu een groep paarden in een omheind stuk. Ben benieuwd of het dan deze groep is?

Foto's zien er niet erg uit overigens snap niet precies wat het probleem is.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:33

Ze gaan zo al op transport. Heel erg snel waarmee ik me ook afvraag of ze wel gechipt zijn. Volgens mij willen ze nu wel heel erg graag van de dieren af.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:35

Nee Billy wat is jou probleem?, ze konden makkelijk in Nederland blijven waar ze het waarschijnlijk beter hebben en wel eens waar stiekem, maar wel gevoerd worden en lang niet zo mager zijn als die paarden in Spanje!

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:42

romyamb schreef:
Nee Billy wat is jou probleem?, ze konden makkelijk in Nederland blijven waar ze het waarschijnlijk beter hebben en wel eens waar stiekem, maar wel gevoerd worden en lang niet zo mager zijn als die paarden in Spanje!


En dan? Stel hé, ze blijven in Nederland. Worden bijgevoerd en niet afgeschoten.
Wat dan? Dan staan er straks duizenden koniks (en edelherten en runderen) op een nog kleiner stukje land.
Of er wordt wel gedaan aan geboortebeperking, met frustratie bij de hengsten en waarschijnlijk hoefbevangenheid bij de merries als gevolg..
Er moet gewoon ongeveer evenveel uitstroom als instroom zijn, anders raakt het gebied overvol.
Er moeten dus dieren worden afgeschoten of verplaatst. Of ze sterven (een wel degelijk natuurlijke) dood. Dat kan ook. Maar dat is niet oke in de publieke opinie, afschieten ook niet. Dus worden ze verplaatst.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:42

mellanion84 schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig wat volgens het nee kamp dan wel de oplossing is. Want alles wat er nu geregeld is is niet goed genoeg. Welke gebied willen jullie dan zien als leefruimte voor deze dieren?

Ik persoonlijk vind het geleur met wilde dieren compleet onnodig, maar ik vind afschieten een heel goede oplossing en die mening is blijkbaar niet populair :o

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:43

...als ik zeg wat ik vind van die off topic foto van dat rund:
het lijkt wel,of een stel mafkezen rond een dood beest zitten, met speciale kleren en voor de show nog wat speren in het beest.....

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:59

Wellicht hadden een aantal hengsten gecastreerd kunnen worden, misschien heel raar, maar dat er een volwassen 'leider hengst' is en dan de jonge hengsten castreren.
Maar goed, discussiëren heeft geen nut want er is niks meer aan te doen.

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:04

Maar een achterblijvende groep van 450 vermeerdert zich toch ook flink... Hoe gaan ze dat aanpakken?

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:33

romyamb schreef:
Wellicht hadden een aantal hengsten gecastreerd kunnen worden, misschien heel raar, maar dat er een volwassen 'leider hengst' is en dan de jonge hengsten castreren.
Maar goed, discussiëren heeft geen nut want er is niks meer aan te doen.

Castreren lijkt mij zinloos.
1 hengst is in principe voldoende om een fiks aantal merries te dekken.
(In de vrije natuur zijn de cijfers wel veel lager dan bij stamboek dekhengsten.)

Dan kun je beter instellen dat er jaarlijks een x aantal merries hetzij rijpaard gaat worden hetzij naar de slacht gaat terwille van de voedselbank.
(De functie van de voedselbank is het tegengaan van verspilling.)

Koper

Berichten: 30257
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:40

romyamb schreef:
Jammer dat je de foto's niet kan zien maar letterlijk alle dieren zijn broodmager want het is daar hartstikke droog en er word op gejaagd door mensen.
dus zo natuurlijk sterven is dat niet.

Jawel, dat is júíst natuurlijk. Paarden zijn grazers. Hun ecologische functie is die van voedselbron voor predatoren. Waaronder de mens.

Mijn god. Krijgen we nu ook gesteggel over deze verhuizingen? Er wordt wat gedaan aan het paardenoverschot in de OVP. Waar al jaren over gezeken wordt door allerlei dierenknuffelaars. Gaan we nu ook een hele discussie krijgen over de oplossing?

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:00

Noem je dit een oplossing. Ze gaan van de.ene hel naar de andere hel. Dan ben ik denk ik nog eerder voor afschieten, dan blijft ze de ellende in ieder geval bespaard.

Koper

Berichten: 30257
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:54

meisje2000 schreef:
Noem je dit een oplossing. Ze gaan van de.ene hel naar de andere hel. Dan ben ik denk ik nog eerder voor afschieten, dan blijft ze de ellende in ieder geval bespaard.

Nou ja, in de "hel" in Spanje wordt er zo te lezen door mensen op paarden geschoten.

Problem solved. Of ben ik nu te cynisch?

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:14

Ja dat vind ik wel. Dus ze moeten in eerst in verzwakte toestand een hele lange reis maken. En dan daar of verhongeren of afgeschoten worden. Sorry maar beide dingen kunnen en gebeuren hier ook. Dit is alleen maar een extra lijdensweg voor deze dieren

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:26

Waarom moeten mensen toch altijd alle dieren redden?
Zodat we straks een wereld hebben met een over populatie aan dieren?
Op de eerste foto op de vorige pagina zie ik tenminste al meer gras staan dat er de afgelopen jaren in de ovp heeft gestaan.

Koper

Berichten: 30257
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:48

meisje2000 schreef:
Ja dat vind ik wel. Dus ze moeten in eerst in verzwakte toestand een hele lange reis maken. En dan daar of verhongeren of afgeschoten worden. Sorry maar beide dingen kunnen en gebeuren hier ook. Dit is alleen maar een extra lijdensweg voor deze dieren

Ik mag toch echt aannemen dat een veearts even checkt of de dieren wel in staat zijn om zo'n reis te maken. Zelfs slachtvee mag niet op pad als ze in te slechte conditie zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:10

De groep die naar Wit Rusland gaat, komt daar mooi terecht!
Ja er zitten wel wolven en misschien ook beren (weet niet of ze in dat deel zitten) maar hey waarom alleen hertjes bijvoeren en niet de wolven?

Ben zelf meerdere keren in Wit Rusland geweest en ze zouden niet alleen die paarden er heen moeten sturen maar ook wat mensen van SBB. Ze kunnen daar heel wat leren van het beheer...
Zal niet zeggen dat er daar niets mis gaat want er wordt daar best gestroopt maar ook in de winter daar geen magere dieren gezien hoor.
En er werd daar ook bijgevoerd voor de wisenten en herten.
Uiteraard wordt er ook door mensen gejaagd maar dat is vooral om de vriezer te vullen en prima in mijn ogen.
Gewoon met vergunningen, stropen is een ander verhaal. En op wolven zit zelfs nog een premie dus er staan daar geen honderden wolven om de vrachtwagen heen als de paarden daar aankomen...

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:12

Hun eigen dierenarts keurt de dieren wel goed. Ik bedoel zelfs uitgemergelde paarden worden door die da bestempeld met kan er nog goed mee door. Dus dat zal vast geen probleem zijn voor die lui.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:20

romyamb schreef:
Wellicht hadden een aantal hengsten gecastreerd kunnen worden, misschien heel raar, maar dat er een volwassen 'leider hengst' is en dan de jonge hengsten castreren.
Maar goed, discussiëren heeft geen nut want er is niks meer aan te doen.


Lees je even in over wilde paarden, kuddedynamiek, samenstelling en gedrag. :j





Over de verhuizingen: prima optie, betere natuur, meer voedsel, natuurlijke selectie en natuurlijke vijanden. Ik denk dat de dieren daar een beter, weliswaar harder maar natuurlijker bestaan gaan leiden. :j

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:34

Jammer dat er maar wat geroepen wordt zonder achtergrondkennis en gezond verstand... Alleen emotie is geen goed uitgangspunt..

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:37

meer voedsel? nee niet bepaald.
maar goed over een aantal jaar zal het in Spanje dan ook weer te veel zijn en daar gaat het om, ze kwamen met het idee om hier paarden te plaatsen en nu het niet gaat zoals ze willen worden ze maar ergens naders 'neer gegooid' als of ze speelgoed zijn.