Waarom doen we wat we doen: Eén of geen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11601
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:16

TS, ja ik ben een van die mensen die tot voor kort bewust gekozen heeft om geen paard te houden als daar geen goede basisbehoeften voor zijn. Voor mijn vroegere paard reisde ik ook liever wat langer als dat betekende dat ze dan de hele dag met vriendjes buiten kon zijn in tegenstelling tot een stal van 5 minuten fietsen verderop waar ze voornamelijk op stal moest staan of in een veel te kleine paddock in haar eentje of hooguit één ander paard erbij. Sinds kort ben ik weer 'in de paarden' en dat kon alleen als ik wederom aan de basisbehoeften kon voldoen - anders had ik het wederom niet gedaan. Ik heb er twee en ze staan de hele dag op het land met schuilgelegenheid (alleen 's nachts binnen met onbeperkt ruwvoer). Het is, zoals jij al noemde, namelijk niet alleen voor mijn eigen plezier.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:24

Top geschreven en 200% mee eens.

Paarden horen eigenlijk gewoon altijd vrije toegang tot buiten, vrienden en ruwvoer te hebben. Punt. En als dat 24/7 niet mogelijk is dan in ieder geval overdags zo lang mogelijk!!

We maken het onszelf super moeilijk door paarden buiten te willen zetten en later weer binnen te moeten halen, stallen uit moeten mesten, dekens wisselen, geestelijke en lichamelijke problemen oplossen met supplementen en voer en training en ga maar door.

Zoveel issues verdwijnen als er wordt voldaan aan de basisbehoeften. Eerst proberen, daarna oordelen. Ik ben ooit ook als traditionele paardeneigenaar begonnen met oa swinters 24/7 op stal, maar mijn huidige paard heeft mn ogen geopend

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom doen we wat we doen: Eén of geen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:20

Helemaal mee eens TS. Grappig (of triest) dat hier ook direct weer tegenreacties op komen :Y)

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:01

Benzz schreef:
Dus superassie, Omdat jij eerst op een zeer beroerde stal stond, is nu 24-7 walhalla? Dat slaat natuurlijk nergens op.

Onbeperkt ruwvoer blijf ik ook iets vinden wat niet helemaal klopt, in de natuur zijn ze 16 uur per dag op zoek naar eten, dat is heel wat anders. 3 a 4 keer per dag een ruime hoeveelheid vind ik persoonlijk veel beter. ER zijn niet voor niets zo vreselijk veel paarden moddervet in Nederland.
Dat is ook mede omdat hun baasjes zo druk zijn met het NB/NH verhaal dat ze amper nog wat doen met die paarden, ja beetje grondwerk.............


De paardenwereld is de laatste jaren een beetje maf geworden en compleet doorgeslagen: Suikers mogen ze niet meer hebben, ze moeten onbeperkt eten enz enz. Maar gewoon werken met die dieren, dat gebeurd niet meer. Trainen en aan de bak! Dan heb je dat gezeur niet dat ze niet tegen suiker kunnen ( uitzonderingen daargelaten), en dat ze obesitas hebben. En dan niet trainen waarbij jezelf vindt dat je hard werkt, maar trainen zoals dat bij een paard past. En het gros voldoet daar niet aan.........

Hmm dat heb ik nooit gezegd, ik haakte juist in op dat paarden niet zozeer voor de stal kiezen maar juist daar waar het voer is. Binnen in een inloopstal, buiten op een paddock/wei of juist binnen in hun 3x3 hok.

Dat een paard 24/7 toegang heeft tot ruwvoer wil niet zeggen dat ze ook 24/7 eten natuurlijk.
En nee, ik ben absoluut geen natural. Mijn paard is ook gewoon geschoren, draagt dekens, ijzers en een bit. Zo spannend vind ik dat niet. Maar hij mag wel paard zijn en rondscharrelen zoals ik vind dat dat hoort.

fransje23

Berichten: 15413
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:13

Benzz schreef:
Er is een groep die bedacht heeft dat een paard zo natuurlijk mogelijk gehouden moet worden, maar wil dat paard dat ook? Willen wij ook weer terug naar die grot? Of vinden die paarden dat luxe leven wel prettig? Net als dat wij dat ook vinden?


Tja, wat is luxe voor een paard? M.i. niet veel op stal en enkel contact met soortgenoten achter tralies of over het draad. Voor mensen is dat al een straf voor paard die nog meer op de kudde en soortgenoten is gericht helemaal.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:52

Pipodipo schreef:
Benzz schreef:
Maar zijn we niet een beetje doorgeslagen met zijn allen, ik lees op bokt dat de iedereen die niet 24-7 buiten kan verschaffen een grote dierenmishandelaar is. Maar is dat wel zo? Zijn de paarden het daar wel mee eens? Want ik zie echt gelukkige paarden die actief gereden worden, dagelijks buiten komen, in de nacht op stal ( met pleurisweer naar binnen) enz enz.

Volgens mij is het vooral lekker goedkoop om je paard op een landje te hebben staan met een schuilhok en een bak met hooi. Ooit heeft iemand er een soort vergoeilijking voor bedacht die we nu steeds terug zien komen als een sterke voorkeur die iedereen zou moeten hebben. Het heeft te maken met een sociaal psycologisch proces en het is belangrijk voor die groep om hun visie te blijven herhalen. Het kan ook alleen maar door het afkammen van elke andere manier. Het allergrappigste is, is dat ons land te weinig ruimte biedt om het allemaal waar te laten zijn, dus er zijn er bij die liegen. Er zijn op bokt mensen met fantasiepaarden op verzonnen landjes die het geweldig doen met grondwerk en de hele reutemeteut van vroeger mishandeld.


Blijft altijd genieten jouw bijdragen.... gewoon, omdat je de meest bijzondere dingen roept onder je steen vandaan.
Ik hoop op nog veel meer vermakelijke onzin! Zet em op en dank!!!!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 01:05

fransje23 schreef:
Benzz schreef:
Er is een groep die bedacht heeft dat een paard zo natuurlijk mogelijk gehouden moet worden, maar wil dat paard dat ook? Willen wij ook weer terug naar die grot? Of vinden die paarden dat luxe leven wel prettig? Net als dat wij dat ook vinden?


Tja, wat is luxe voor een paard? M.i. niet veel op stal en enkel contact met soortgenoten achter tralies of over het draad. Voor mensen is dat al een straf voor paard die nog meer op de kudde en soortgenoten is gericht helemaal.

Droge voeten en bescherming tegen het weer noem ik luxe voor een paard.

wortel115

Berichten: 2132
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Waarom doen we wat we doen: Eén of geen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 01:19

Fijne blog om te lezen. Ik ben het er helemaal mee eens dat paarden 24/7 bij elkaar lopen in de kudde of in ieder geval met een draadje er tussen.

En ik moet zeggen ik zie hier weinig aggressie of onenigheden. Zelfs niet als we naar de ponyclub of les gaan met de trailer. Voor ieder paard is er een yard van ongeveer 5 bij 5 meter zodat je paard niet de hele dag vast gebonden staat aan de trailer maar gewoon kan bewegen, drinken en eten. En niemand klaagt dat zijn of haar paard niet naast een ander kan staan.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:27

wortel115 schreef:
Fijne blog om te lezen. Ik ben het er helemaal mee eens dat paarden 24/7 bij elkaar lopen in de kudde of in ieder geval met een draadje er tussen.

En ik moet zeggen ik zie hier weinig aggressie of onenigheden. Zelfs niet als we naar de ponyclub of les gaan met de trailer. Voor ieder paard is er een yard van ongeveer 5 bij 5 meter zodat je paard niet de hele dag vast gebonden staat aan de trailer maar gewoon kan bewegen, drinken en eten. En niemand klaagt dat zijn of haar paard niet naast een ander kan staan.


Klagen niet, maar waarschuwen wel :D Vooral als hij naast een paard staat met een vliegendeken, want dat is op eigen risico :Y) Geweldig toch dat paarden sociaal kunnen zijn!

Mijn handen jeuken om in te gaan op alle 'argumenten' maar ik ben het nog steeds eens met de blog :D

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:35

Nies_ schreef:
Droge voeten en bescherming tegen het weer noem ik luxe voor een paard.


Dat is niet eens luxe, maar ook prima te realiseren als ze saampjes buiten staan door middel van een inloopstal, verharding en drainage. Hoeven ze zeker niet voor binnen gezet toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:45

Nies_ schreef:
fransje23 schreef:
Tja, wat is luxe voor een paard? M.i. niet veel op stal en enkel contact met soortgenoten achter tralies of over het draad. Voor mensen is dat al een straf voor paard die nog meer op de kudde en soortgenoten is gericht helemaal.

Droge voeten en bescherming tegen het weer noem ik luxe voor een paard.


Luxe? Ik noem dat voorzien in de basisbehoeften van een paard. Lekker de hele dag met natte voeten in de enkeldiepe bagger staan met de brandende zon op je hoofd, of de hagel en slagregens in je gezicht. Wordt niemand hier blij van, durf ik zomaar te stellen!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Waarom doen we wat we doen: Eén of geen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:38

Toch zie je het genoeg bij de paarden van mensen die op bokt komen verkondigen dat in de nacht op stal toch eigenlijk wel gelijk staat aan dierenmishandeling.

Ook zie ik genoeg paarden verkleumen omdat dekens slecht zouden zijn, of zich soms letterlijk kapot zweten tijdens het werk omdat ze niet geschoren worden omdat dat ook niet goed zou zijn. Dan merk ik aan mijn paarden dat ze een goede (!) deken toch wel een stuk comfortabeler vinden.
Natuurlijk zie je evenveel paarden smelten onder hun veel te dikke deken, dan is het geen luxeproduct meer te noemen.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:39

Nies_ schreef:
Droge voeten en bescherming tegen het weer noem ik luxe voor een paard.

Vind je dat luxe? Volgens mij is het andersom, als je je paardje dat niet eens kan bieden dan grenst dat aan dierenmishandeling door verwaarlozing. Je hebt de plicht om goed voor een dier te zorgen, ik vind dat er beter gelet moet worden op onachtzaamheid en verwaarlozing.

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:04

Als mijn paard niet droog kan staan heeft hij binnen een week mok.En kan hij 2 weken later niet meer lopen.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Waarom doen we wat we doen: Eén of geen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:21

Ik ben helemaal voor natural horsemanship en 24/7 buiten staan, maar ik zie hier allerlei dingen staan die niet kloppen. Dat is zo jammer, want ik geloof dat 'mijn' manier echt een toevoeging is voor paarden van elk kaliber.

24/7 buiten betekend natuurlijk niet dat ze altijd in de plensregen staan. Ze hebben gewoon een stal met een dikke laag stro waar ze te pas en te onpas in gaan staan. En er blijven alsnog altijd paarden in de regen staan, en dat zijn niet de sukkels in de kudde die er niet bij mogen.

Ze zijn ook niet super vet. Sterker nog; als ik naar een traditionele stal hier in de buurt ga durf ik te wedden dat er meer dikke paarden zijn dan bij ons op stal. Ze zien er op een enkeling ga keurig uit en hebben geen overgewicht. Ook hebben ze een goede laag basis-spieren omdat ze altijd aan het lopen zijn. En rijden doen we ook allemaal. Grondwerk ook, maar als je dat goed doet is dat écht een toevoeging.

Ik zou iedereen die er niet in geloofd uit willen nodigen om te kijken hoe het ook kan. Als je het niet kent, kan je ook niet oordelen. En ja, ik oordeel over traditionele stallen, maar dat komt omdat ik daar jaren en jaren heb gestaan. En ik geloofde er heilig in. :j Nu ik zie hoe het anders kan, wil ik niet meer terug.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 11:19

Shanna schreef:
Maar er zit een heel groot verschil tussen 24/7 buiten, en 23/7 op stal (en 1 uur gereden).

Mijn paarden geven ook aan de stal prettig te vinden, maar dat is ook vooral omdat het gewoonte is om wanneer het donker wordt naar binnen te gaan waar hooi en brok klaar ligt. Ze gaan net zo graag 's ochtends weer naar buiten, en als het flutweer is staan ze in de overkapping te niksen en willen ze ook graag weer naar stal (want hooi en brok). Ik weet zeker dat als de stal geen voer zou bevatten de stal ook niet zo geliefd zou zijn, maar meer op dezelfde manier gebruikt zou worden als hoe ze de overkapping gebruiken (om te schuilen voor de regen/ wind/ zon/ steekbeesten). Eveneens zouden mijn paarden de schuilstal niet willen en kunnen missen, en als ik zie hoevaak ze daar met zn allen in/ onder staan is dat echt een onmisbare plek voor ze. Met 24/7 in de wei zonder schuilstal zouden ze echt niet blij worden, en dus des te liever naar binnen gaan om te kunnen schuilen voor de weersomstandigheden.


Zo is het hier ook. En inderdaad, ik doel met mijn basisbehoeftes niet op het extreme. Natuurlijk heb je te maken met gezondheidsperikelen, vergunningen, ruimte, bagger enz., maar doel er wel op dat het ieders uitgangspunt zou moeten zijn. En kiezen voor de basisbehoeftes heeft mijns inziens niets te maken met naturals of gezondheidsfans.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:47

Eens dat paarden veel gelukkiger kunnen zijn met soortgenoten. Mits.... er ruimte genoeg is om weg te komen, paard niet in een hoek gedrukt wordt en klappen opvangt in de kudde, of bij het voer weggejaagd wordt en zo te mager wordt.

Wij hebben dus ronde hoeken in de weilanden. Maar... de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik twee paarden verloren heb door onderlinge stoeipartijen. Een gebroken been, een kapotgedraaide knieband. En dat terwijl ze met 4 stuks op twee hectare lopen.
Dat toppaarden met veel economische waarde dus anders gehouden worden kan ik wel begrijpen.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:02

Goede tekst, ook ik lees vaak allerlei smoesjes waarom een paard in de winter niet naar buiten kan, waarom hij/zij niet met een maatje staat etc. Ik lees het eigenlijk al niet meer omdat ik het te triest voor woorden vind.

Als ik mijn paard geen goede omstandigheden meer kan bieden (en voor mijn paard geldt: 24/7 buiten in een kudde), dan zou ik hem veel verder weg zetten en dan maar niet meer dagelijks heen, of dan maar bijna niet meer heen. Omdat dit dreigde te gebeuren ben ik naar een ander deel van Nederland verhuisd en staat mijn paard nu aan huis en heb ik zelf een kudde voor hem geregeld.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:20

IsabelleN schreef:
Dat toppaarden met veel economische waarde dus anders gehouden worden kan ik wel begrijpen.


Beetje hetzelfde als met raskatten: ja deze was duur dus die komt niet buiten. :+ En nee, ik kan het niet begrijpen.

Anoniem

Re: Waarom doen we wat we doen: Eén of geen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:42

Super goed stuk! Kan me er in vinden! En nee, ik ben geen 'natural' wat dat ook betekenen mag.

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:07

Pipodipo schreef:
Heel veel mensen zijn ook gewoon te lui om hun paarden fatsoenlijk aan het werk te zetten en zo glijden ze af. Eerst is het nog een half-uurtje beetje los maken, maar al gauw heeft het paard steeds meer daagjes 'vrij' . Paard begint zich een beetje af te vragen waar hij die baas nog voor heeft en gaat wat uitdagender doen. Meestal met als resultaat dat beestje voorgoed 'vrij' heeft en met een beetje pech in een modderige paddock ellende naar zijn hooi moet gaan zoeken. Te rijk hooi waardoor hij een of andere vorm van suikerziekte krijgt, enge bultjes en de mijt en mok ook nooit meer overgaan.



Whut? :')

Ja want een paard staat te springen om gereden, gelongeerd of ingespannen te worden.

Maw mijn ruin is met pensioen. Wat een dieren mishandeling :(:)

ruitje

Berichten: 12350
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:26

Ik denk dat het nooit in het belang is van welk paard dan ook om een ' stroming' of een ' visie' blind te volgen.

Je ziet mensen op Bokt of op stal die blind een stroming of gedachte volgen en hun paard in dat plaatje duwen. Ook als dat helemaal niet bij het paard past.

Dat geld bijv. Voor sportpaarden die niet samen mogen, maar ook voor het paard wat al een jaar elk paard aanvalt in de kudde maar de tijd moet krijgen.

Ik denk dat je elk paard individueel moet bekijken en je eigen waarden en normen moet kunnen herkennen, zodat je ziet of dat wat jij wil ook is wat je paard wil.

En dat kan soms pijnlijk zijn omdat je paard iets anders wil dan wat eigenlijk bij jou past :) .

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:33

Pipodipo schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik sta gelukkig al jaren op een eigen plekje op een kleine doe-het-zelf stalling, waardoor ik nauwelijks nog te maken heb met anderen met paarden.

De blog en het topic waar het op duidt, gaan er juist over dat het heel onverstandig is om een paard alleen te zetten en wat doe jij?


Zo... jij oordeelt snel????? Zegt vooral wat over jou.

Er staan 7 paarden bij ons (van 4 eigenaren). En ik heb er zelf zelfs TWEE. Mijn paarden staan nooit alleen, vanaf jongsaf aan niet. Ook altijd buiten met schuilstal (paddock met verharde tracks, weiland, altijd schuilgelegenheid). Ik kom 4 a 5x per dag voeren/verzorgen. Ze zijn vooral paard bij ons. Daarnaast trainen we ze op de natural horsemanship methode, paardvriendelijk. Van jongsaf aan allemaal.Ja, ze hebben het zeer beroerd bij mij/ons. Zucht....

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:15

ruitje schreef:
Ik denk dat het nooit in het belang is van welk paard dan ook om een ' stroming' of een ' visie' blind te volgen.

Je ziet mensen op Bokt of op stal die blind een stroming of gedachte volgen en hun paard in dat plaatje duwen. Ook als dat helemaal niet bij het paard past.

Dat geld bijv. Voor sportpaarden die niet samen mogen, maar ook voor het paard wat al een jaar elk paard aanvalt in de kudde maar de tijd moet krijgen.

Ik denk dat je elk paard individueel moet bekijken en je eigen waarden en normen moet kunnen herkennen, zodat je ziet of dat wat jij wil ook is wat je paard wil.

En dat kan soms pijnlijk zijn omdat je paard iets anders wil dan wat eigenlijk bij jou past :) .

Well said! Het heeft ook alles te maken met wat voor paard je voor jezelf uitkiest.

Je leest hier op bokt heel veel verhalen over mensen die problemen hebben met hun paard, mensen die letterlijk over zich heen laten lopen door een paard. Voor die paarden volgt vaak de keuze om minder met ze te doen en in een landje met schuilstal te zetten. Waarom? De echte reden is vrij regelmatig dat de controle mist en als je niet eens normaal met je paard aan een touw kan lopen, dan is het soms makkelijker om hem in een open gebeuren te zetten zodat je nooit meer aan een touwtje hoeft te lopen. Probleem opgelost, maar paard nog even onopgevoed als voorheen. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar het komt wel heel veel voor.

En voor wie denkt dat paarden niet willen werken, denk er nog eens over na. Eeuwenlang heeft het paard ons (de mens) gediend en geholpen om ons te vervoeren, ons land te bewerken en zelfs oorlog te voeren. Het paard heeft ooit voor de mens gekozen om zijn uitsterven te voorkomen en daarom doen ze dat. Nu zijn ze er eigenlijk alleen nog voor de hobby en de sport. De meeste paarden vinden het fijn om bezig te zijn met mensen en dingen voor ze te doen, ze doen alles voor een eerlijke beloning. Aandacht en toewijding van de mens zijn belangrijk voor een paard, daar leven ze van op en het betekent ook letterlijk dat ze daarom nog een plek hebben in onze wereld. Een paard hoort niet alleen te staan, dat zou iedereen moeten weten. Maar een paard hoort ook niet ergens op een landje waar hij nooit een mens ziet.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Waarom doen we wat we doen: Eén of geen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:22

Helemaal eens met je topic. Hey maar wat nou als je paard ziek wordt van UV.

Mijn paard staat dus overdag alleen op box. In de avond mag hij buitenspelen uiteraard met vriendjes..Alle stallen in een straal van 3 kwartier rijden daar staan de paarden overdag buiten.

Het is kiezen tussen 2 kwaden om mijn paard gezond te houden en ik kan dus niet voldoen aan de eisen die eventueel gesteld gaan worden