Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 23:52

sportnieuws
Draf- en Rensport


Een triest bericht uit Groot-Brittannië. Zaterdag werd voor de 172ste keer de Grand National paarden-renwedstrijd gehouden, maar 1 paard heeft de race niet overleefd. Het paard Up for Review liep door een valpartij een fatale blessure op.

Het door de legendarische jockey van weleer en renpaardtrainer Willie Mullins getrainde paard werd bij het eerste hekje ongelukkig ten val gebracht en stierf kort daarna. Een ander paard, General Principle, viel ook en werd ook meteen in de paardenambulance gezet. Naar verluidt konden de zeer goede dierenartsen General Principle wel helpen, maar kwam de hulp voor Up for Review te laat.

Alle 38 andere paarden die van start gingen bij de traditionele Grand National, keerden heelhuids terug bij het beginpunt. Ook zij werden uitvoerig gecontroleerd door de besten dierenartsen van het land.



Gerelateerd bericht:
[VN] Tiger Roll wint wederom Grand National

Jolliegirl

Berichten: 32967
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 00:31

Blijf het een belachelijke race vinden.... Onnodige doden tot gevolg..

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 00:46

Haal die verdomde heggen weg en je hebt een gave race.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:33

IMO is dit een zelfde barbaarse traditie als stierenvechten. Die enkel overeind gehouden wordt met argumenten als "geld" en "traditie". :r
Ik begrijp op recht niet dat iemand hier aan mee kan doen. Triestig voor de dieren, ik hoop dat hij niet te lang heeft moeten lijden en dat de overlevende dat ook niet hoeft te ondergaan.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 01:46

Bij rensport vallen veel doden paarden.
Ik heb er niet zo op deze taak van de paardensport

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 02:01

Ik ken ook genoeg paarden die verongelukt zijn in de wei.

Deze paarden zijn getrainde topatleten die al 400 jaar speciaal hiervoor gefokt worden.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 02:05

tuurlijk ken dat ook gebeuren in een weiland.

Alleen op de renbaan gebeurt het vaker, alleen wij horen er nooit iets over.
Ik heb genoeg YouTube filmpjes gezien met renpaarden die verongelukken of zo erg gewond raken dat het paard ter plekke af wordt gemaakt

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 05:12

Sneu voor paard, jockey en eigenaar/eigenaren, maar om het af te schuiven onder "rensport is barbaars en sielugh" - nee. Hoeveel afgekeurde dressuur-, spring-, eventing- en westernpaarden zijn er jaarlijks wel niet door jaren lang overbelasting en grove training? Dat willen veel mensen niet onder ogen zien.

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:36

En dan nog, hoeveel paarden doen er niet mee aan dit soort wedstrijden (of hebben ooit meegedaan) dat zijn er duizenden.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:40

speurneusc schreef:
En dan nog, hoeveel paarden doen er niet mee aan dit soort wedstrijden (of hebben ooit meegedaan) dat zijn er duizenden.


En dat maakt het gelukkig goed dat er paarden sterven voor het plezier van de mens.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:00

Dioxide schreef:
Sneu voor paard, jockey en eigenaar/eigenaren, maar om het af te schuiven onder "rensport is barbaars en sielugh" - nee. Hoeveel afgekeurde dressuur-, spring-, eventing- en westernpaarden zijn er jaarlijks wel niet door jaren lang overbelasting en grove training? Dat willen veel mensen niet onder ogen zien.

Dat is zo, met eventing gebeuren ook fatale ongelukken

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:07

Supervixen schreef:
speurneusc schreef:
En dan nog, hoeveel paarden doen er niet mee aan dit soort wedstrijden (of hebben ooit meegedaan) dat zijn er duizenden.


En dat maakt het gelukkig goed dat er paarden sterven voor het plezier van de mens.


True...

Gebeurt dit met Springen, Western, Eventing en Dressuur niet net zo goed inderdaad? Daar hoor je mensen niet over, omdat ze vaak zelf actief zijn in die tak van de sport, wat gewoon hypocriet is want het komt op hetzelfde neer. Ook dan vraag je veel van je paard voor Jouw plezier <- Elke keer eigenlijk als je op de rug van je paard stapt toch? Vergezocht, maar het maakt m'n punt wel duidelijk. Hier wordt dan alleen geld verdiend, wat wij natuurlijk met onze eigen paarden niet doen tenzij je op Anky v. Grunsven niveau rijdt - want die verdienen ook gewoon grof geld in de dressuur en andere takken, wat niet anders is.

Deze paarden worden, net als paarden in Springen, Eventing, Western, etc. die op hoog niveau zitten, getraind door professionals en de sport an zich is lichamelijk gezien toch echt niet gevaarlijker als je het vergelijkt met wat je vraagt van een paard met dresseren, de verschillende western takken of springen. Daar wordt dan wel met plezier naar gekeken en hier wordt meteen geroepen dat het afgeschaft moet worden. Waar zit het verschil dan, dat mensen dit wel vreselijk vinden om naar te kijken maar de sporten wat hier populair zijn, niet?

Ik snap dat mensen meteen vergelijkingen gaan maken met andere takken van de paardensport, doe ik ook, maar het feit blijft inderdaad dat het nog steeds niet goed is natuurlijk wat er hier is gebeurd. Het is natuurlijk wel echt vreselijk dat dit gebeurd is ja. Ik ga ervan uit/mag hopen, dat deze paarden goed getraind worden en zo goed mogelijk in vorm zijn om deze sport te beoefenen. Dat er hopelijk goede regels zijn qua controles e.d. om ook risico op ongevallen zoveel mogelijk uit te sluiten.

Natuurlijk is elk ongeval als deze er 1 teveel en kan het zeker geen kwaad om kritisch te zijn op zowel dit ongeval, maar eigenlijk op alle sporten die uitgeoefend worden met paarden.

Maar ik snap sommige reacties hier wel, want mensen roepen dan een hoop over Dit ongeval, maar kijken vaak idd niet verder naar wat de gemiddelde ruiter hier in NL en andere landen vaak zelf ook (fout) doet in de wedstrijd sport, dus het kan geen kwaad elkaar gewoon erop te attenderen en misschien zetten we elkaar dan nog wel aan't denken.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-04-19 10:15, in het totaal 4 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:09

Dioxide schreef:
Sneu voor paard, jockey en eigenaar/eigenaren, maar om het af te schuiven onder "rensport is barbaars en sielugh" - nee. Hoeveel afgekeurde dressuur-, spring-, eventing- en westernpaarden zijn er jaarlijks wel niet door jaren lang overbelasting en grove training? Dat willen veel mensen niet onder ogen zien.

En hoeveel zijn er stuk binnen de recreatie?
Dat paarden stuk gaan en overbelast worden maakt dit toch nog niet goed? :?
Als we het dan hebben over "niet onder ogen willen zien". Waarom zou het ene slechte het andere goed moeten praten?
Die paarden zijn ook barbaars behandeld en als er een mogelijkheid was, zou daar ook in ingegrepen moeten worden. Maar deze paarden sterven in de ring en niet occasioneel maar relatief vaak. (vaak genoeg dat ze boven andere takken van de sport uit steken in de publieke opinie zoals hier blijkt.) En vrijwel altijd door de hindernissen. Niet door het rennen.Hier is een simpele oplossing om toekomstige overlijdens te voorkomen. Het probleem zit 'm niet in hun training maar in het einddoel. (hoewel ik me niet kan voorstellen dat er onder de renpaarden geen overbelasting en blessures zijn door training maar goed.) Haal de hindernissen weg óf ga eens nadenken (zoals de eventing ook gedaan heeft.) over hindernissen die op één of andere manier zo "meegeven" dat de dieren niet vallen. Maar ga nadenken over het probleem. :)

En alle andere takken van de sport zouden dat ook moeten doen alleen ligt het probleem daar veel meer "achter gesloten deuren." want jij en ik kunnen ons niet moeien met de training van Jan en Claes en we hebben daar weinig zicht op. Tuurlijk zie je op de wedstrijden wel welke paarden met weinig empathie getraind worden maar dat is dan ook meteen het enige dat je ziet. Dat is een veel moeilijker probleem. Hoe zorg je dat mensen anders gaan trainen zonder dat je hen er op aan kan spreken?
Maar dat dat een probleem is, maakt deze wedstrijd geen minder groot probleem.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:14

Moesten ze het deelnemers veld halveren zouden er in mijn ogen al heel wat minder kans zijn op vallen aan de hindernissen. Nu hinderen ze elkaar te veel.

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:16

petraaken schreef:
Moesten ze het deelnemers veld halveren zouden er in mijn ogen al heel wat minder kans zijn op vallen aan de hindernissen. Nu hinderen ze elkaar te veel.


Ja bijvoorbeeld idd. Ipv meteen de hele sport omlaag halen en roepen dat het barbaars is en afgeschaft moet worden, zou er ook een aanpassing gemaakt kunnen worden waardoor de risico's op ongevallen veel kleiner wordt en mensen gewoon nog steeds van de sport kunnen genieten.

Natuurlijk is dat makkelijker gezegd als gedaan want zulke veranderingen zijn vaak 5 tot 10-jaren plannen, maar hopen en meedenken kan altijd.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:21

petraaken schreef:
Moesten ze het deelnemers veld halveren zouden er in mijn ogen al heel wat minder kans zijn op vallen aan de hindernissen. Nu hinderen ze elkaar te veel.

De hindernissen verlagen zou wel een idee kunnen zijn.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:33

De hindernissen zijn allemaal gemaakt om te "vegen". Ik durf wel te beweren dat deze hindernissen veiliger zijn dan een gemiddeld springparcours.

De hindernissen weghalen en een vlakke baanrace van maken is natuurlijk geen optie. Dat is een heel andere tak van sport.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:59

walgelijke sport, triest dat veel paarden zo aan hun einde komen

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:01

Ayasha schreef:
IMO is dit een zelfde barbaarse traditie als stierenvechten. Die enkel overeind gehouden wordt met argumenten als "geld" en "traditie". :r
Ik begrijp op recht niet dat iemand hier aan mee kan doen. Triestig voor de dieren, ik hoop dat hij niet te lang heeft moeten lijden en dat de overlevende dat ook niet hoeft te ondergaan.



Precies mijn gedachte! Er sterven ontzettend veel paarden tijdens de rennen en niet alleen bij de Grand National helaas. -O-

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:06

Anne_GTI schreef:
De hindernissen zijn allemaal gemaakt om te "vegen". Ik durf wel te beweren dat deze hindernissen veiliger zijn dan een gemiddeld springparcours.

De hindernissen weghalen en een vlakke baanrace van maken is natuurlijk geen optie. Dat is een heel andere tak van sport.



veiliger? Echt niet, er liggen ik weet niet hoe brede/diepe sloten voor. Niks veilig aan.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Renpaard sterft na fatale valpartij tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:36

ik heb weleens gezien ook tijdens een race op de renbaan ook idd met de hindernissen dat een paard over de kop ging tijdens een sprong

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:40

petraaken schreef:
Moesten ze het deelnemers veld halveren zouden er in mijn ogen al heel wat minder kans zijn op vallen aan de hindernissen. Nu hinderen ze elkaar te veel.



Ja hoor, helemaal mee eens!!
Ik heb windhonden (greyhounds ) gehad in de rensport en hier in Nederland mogen die niet rennen met meer als 6 honden in een veld.
Om de zelfde reden als hier boven geschreven.
En zelfs dan zat menig eigenaar met samen geknepen billen te kijken bij sommige spannende bochten zoals de eerste en de laatste.
Iedereen wil zijn dieren veilig over de finish zien komen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:07

Jolliegirl schreef:
Blijf het een belachelijke race vinden.... Onnodige doden tot gevolg..


Bedoel je niet de steeplechase in Pardubice?

Volgens mij valt het aantal doden in de Grand National wel mee.

Niet dat het dan helemaal niks uitmaakt als een paard sterft. Maar in alle takken van sport gaat er wel eens wat mis.

Pardubice.....das dan weer een ander verhaal....daar mag het een wonder heten als het paard de finisch wel haalt.

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:08

Ayasha schreef:
Dioxide schreef:
Sneu voor paard, jockey en eigenaar/eigenaren, maar om het af te schuiven onder "rensport is barbaars en sielugh" - nee. Hoeveel afgekeurde dressuur-, spring-, eventing- en westernpaarden zijn er jaarlijks wel niet door jaren lang overbelasting en grove training? Dat willen veel mensen niet onder ogen zien.

En hoeveel zijn er stuk binnen de recreatie?
Dat paarden stuk gaan en overbelast worden maakt dit toch nog niet goed? :?
Als we het dan hebben over "niet onder ogen willen zien". Waarom zou het ene slechte het andere goed moeten praten?
Die paarden zijn ook barbaars behandeld en als er een mogelijkheid was, zou daar ook in ingegrepen moeten worden. Maar deze paarden sterven in de ring en niet occasioneel maar relatief vaak. (vaak genoeg dat ze boven andere takken van de sport uit steken in de publieke opinie zoals hier blijkt.) En vrijwel altijd door de hindernissen. Niet door het rennen. Hier is een simpele oplossing om toekomstige overlijdens te voorkomen. Het probleem zit 'm niet in hun training maar in het einddoel. (hoewel ik me niet kan voorstellen dat er onder de renpaarden geen overbelasting en blessures zijn door training maar goed.) Haal de hindernissen weg óf ga eens nadenken (zoals de eventing ook gedaan heeft.) over hindernissen die op één of andere manier zo "meegeven" dat de dieren niet vallen. Maar ga nadenken over het probleem. :)

En alle andere takken van de sport zouden dat ook moeten doen alleen ligt het probleem daar veel meer "achter gesloten deuren." want jij en ik kunnen ons niet moeien met de training van Jan en Claes en we hebben daar weinig zicht op. Tuurlijk zie je op de wedstrijden wel welke paarden met weinig empathie getraind worden maar dat is dan ook meteen het enige dat je ziet. Dat is een veel moeilijker probleem. Hoe zorg je dat mensen anders gaan trainen zonder dat je hen er op aan kan spreken?
Maar dat dat een probleem is, maakt deze wedstrijd geen minder groot probleem.

Daarom zeg ik ook nergens dat dit goed gepraat zou moeten worden. Ik ben het zeer zeker met je eens dat er meer gekeken moet worden naar de veiligheid van het paard binnen een discipline. Maar veelal gaan mensen nu meteen roepen "SIELUGH! AFSCHAFFEN!" zonder naar alle disciplines in de paardensport te kijken waar relatief gezien evenveel of zelfs meer - danwel onzichtbare - slachtoffers vallen achter gesloten poorten.

Ik ben overigens ook van mening dat de sportbonden op zowel Nationaal als Internationaal niveau veel strikter moeten gaan handelen omtrent het welzijnsbeleid van paarden op wedstrijd. In de tijd dat ik nog mee liep op allerlei evenementen heb ik zelden een ringmeester of toezichthouder zien ingrijpen op het moment dat een paard onredelijk gecorrigeerd of "gereden" werd (lees: tot bloedens toe trekken/schoppen/slaan). Helaas is de tendens nog steeds dat je als stuurlui aan wal nog steeds niks mag vinden van een combinatie (zowel top- als basissport) zonder direct een grote bek terug te krijgen of zelfs geintimideerd te worden.

Binnen NL is het i.m.o. juist de taak van de NVWA om juist strikter en realistischer op stallen te controleren d.m.v. onaangekondigde controles. Als een paard lekker buiten staat met een schuilstalletje en natje/droogje, maar wel in een niet zo'n mooie weide dan staan ze er vaak meteen terwijl op grotere stallen achter gesloten deuren genoeg ellende gebeurt die nooit aan het licht komt.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 01:20

petraaken schreef:
Moesten ze het deelnemers veld halveren zouden er in mijn ogen al heel wat minder kans zijn op vallen aan de hindernissen. Nu hinderen ze elkaar te veel.


Dit idd. Up for Review kwam ten val omdat die gehinderd werd door enkele andere paarden. Het veld is gewoonweg veel te groot en zorgt daardoor dat er onnodig veel valpartijen zijn.

Nu ben ik sowieso geen fan van de steeple chase...vlakkebaanrennen vind ik dan wel weer geweldig, maar steeple chase vind ik een stuk minder. De heggen zijn ook erg hoog en breed en dan ook nog eens zo'n groot deelnemersveld.
Is bij de Grand National er ooit eens een editie geweest waar er niet een paard stierf of ernstig geblesseerd raakte? Want is volgens mij bij iedere editie weer raak.

Heggen lager en kleiner deelnemersveld zou al heel veel oplossen.

Maar zoals de Grand National nu is, mag die van mij opgedoekt worden.