Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

 
Profiel   

loopings
Overige

[ img ]
Raveleijn. Foto door Arch via Wikipedia

Dierenactivisten zijn boos op de Efteling. In de voorstelling Raveleijn komt een stunt voorbij waarbij een paard door de arena moet galopperen met een brandende deken op zijn rug. Schandalig, klaagt Leonie Gerritsen op Twitter. Ze krijgt veel bijval van andere dierenliefhebbers.

Gerritsen is fractievertegenwoordiger van de Partij voor de Dieren in Den Haag. Hoewel de bewuste stunt al sinds 2013 bijna dagelijks wordt vertoond, vraagt ze nu pas aandacht voor de kwestie. "Het dekje van een paard in de hens steken en het door een arena laten galopperen voor entertainment", foetert ze. "Schande dat dit gebeurt bij de Efteling." Het bericht is intussen tientallen keren gedeeld.

De politica heeft een melding gedaan bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. "De hitte van het vuur kan veel angst en stress voor de dieren veroorzaken", schrijft ze. "Dit lijkt mij in strijd met de Wet Dieren Artikel 1.3.3 en Artikel 2.1." Raveleijn wordt geproduceerd door de Franse firma Puy du Fou.

Paardenbeulen
Veel dierenvrienden vinden dat de Efteling moet stoppen met de stunt, blijkt uit reacties op social media.

Duitse wetgeving
De Efteling laat in een reactie weten dat de paarden in de show goed getraind zijn en goed verzorgd worden. "Veiligheid en welzijn van mens en dier is te allen tijde prioriteit in de productie en exploitatie van Raveleijn", zegt een woordvoerder. Het attractiepark houdt zich daarbij naar eigen zeggen aan Duitse wet- en regelgeving. "Duitsland is het enige land in onze omgeving dat een dergelijke wetgeving hanteert."

Dierenactiviste Gerritsen is niet onder de indruk van die verklaring. "Dit betekent niet dat het oké is om zo met dieren om te gaan. Onnodig risico en stress voor de dieren om ze zo aan open vuur bloot te stellen."

Klik hier voor een foto van de bewuste stunt.

Vanaf 12:17 minuten is de stunt te zien.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:21 



 
Profiel   

Ik zou ook niet graag de ruiter zijn :')

Maar met alle boosheid in het artikel mis ik even wat er nu precies zielig aan is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:23 



 
Profiel   

Ze zullen het heus wel zo uitgedacht hebben dat het paard er geen schade door oploopt.

Maar ik vraag me af of het echt nodig is.
En wat als ze mensen op ideeën brengen om bij een willekeurig paard op de wei de deken in de hens te zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:25 



 
Profiel   

Waarschijnlijk maken vele mensen zich hier drukker over dan t paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:26 



 
Profiel   

Goed punt, doet nogal middeleeuws aan om een dier dergelijke circusacts te laten vertonen (pun intended).
aparte vorm hoofd heeft dat paard trouwens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:27 



 
Profiel   

Echt :roll:
een vriend van ons deed ook dit soort stunts met zijn paard. Paard was super getraind, nergens bang voor en had er echt geen last van hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:28 



 
Profiel   

Überhaupt dieren gebruiken voor entertainment vind ik nog wel een discussie, maar buiten díe discussie om zie ik er geen zieligheidsfactor aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:29 



 
Profiel   

Ik vraag me dan altijd een beetje af hoeveel van deze mensen series zoals, zeg, Game of Thrones ofzo, kijken :')
Ik heb het stuk niet gezien dus kan niet beoordelen hoe relaxed dat paard er wel of niet mee rondloopt, maar ik neem iig aan dat dat paard fatsoenlijk getraind is en dat er goed gedacht is aan brandpreventie middelen etc..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:29 



 
Profiel   

Als ze daar in den haag eens wat nuttigs gaan doen. Dat dek is speciaal ontworpen dat het paard er niks van voelt. Eerst maar eens verdiepen ipv wat gaan schreeuwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:33 



 
Profiel   

Qimm schreef
Überhaupt dieren gebruiken voor entertainment vind ik nog wel een discussie, maar buiten díe discussie om zie ik er geen zieligheidsfactor aan


dit ja.
Wat een drama joh...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:35 



 
Profiel   

Qimm schreef
Überhaupt dieren gebruiken voor entertainment vind ik nog wel een discussie, maar buiten díe discussie om zie ik er geen zieligheidsfactor aan


Maar is heel het paardrijden dan geen entertainment? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:38 



 
Profiel   

Qimm schreef
Überhaupt dieren gebruiken voor entertainment vind ik nog wel een discussie, maar buiten díe discussie om zie ik er geen zieligheidsfactor aan


Even hier verder op in gaan. Hoe denk je dan over dressuren, springen, western rijden en ga zo maar door, met je paard? Of rijd je zelf geen paard? Dat is toch ook voor Onze/Jouw entertainment en niet omdat je paard daar zelf voor gekozen heeft. Is imo niet anders als dat ze getraind en gereden worden in een show. Zelf voer je met dressuren in de bak ook een show op, alleen zit er geen publiek. Het principe blijft hetzelfde.

Ontopic: Je moet je idd afvragen of het nodig is om het vuur te gebruiken. Zeker vandaag de dag waarin iets heel snel 'als een lopend vuurtje' verspreid wordt over social media. Social media kan goed zijn om iets onder de aandacht te brengen, maar kan ook heel snel uitvergroot worden.

Ze zullen vast wel goed getraind worden daar en het paard zal niet anders weten, net als dat je voor een L1 proef ook een bepaald aantal onderdelen traint met je paard. Ik ben benieuwd wat ervan gaat komen nu de Efteling aan de schandpaal hangt. Maar dingen als dit komt altijd wel eens aan bod. Volgende week roepen ze dat de gehele stuntshow afgeschaft moet worden en de paarden helemaal niet gebruikt horen te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:39 



 
Profiel   

mvdbijl yep, mijn gedachte.

Ik vind de stunt niet kunnen, vuur lijkt mij heel angstaanjagend voor een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:41 



 
Profiel   

Qimm schreef
Überhaupt dieren gebruiken voor entertainment vind ik nog wel een discussie, maar buiten díe discussie om zie ik er geen zieligheidsfactor aan


Paardensport is sowieso entertainment toch?
Ik bedoel je red of maakt er niets mee en vermaakt de mens..... Dan zou je niet meer op een paard moeten stappen.
Neem aan dat de dieren goed getraind zijn en ze alle veiligheids maatregelen in acht nemen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:42 



 
Profiel   

Wauw we dachten met zijn alle hetzelfe :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:43 



 
Profiel   

Anna79 schreef
mvdbijl yep, mijn gedachte.

Ik vind de stunt niet kunnen, vuur lijkt mij heel angstaanjagend voor een paard.


Politiepaarden worden hier ook voor getraind en dat wordt op zo een manier geconditioneerd dat ze er naderhand prima zonder angst mee kunnen 'werken' hoor. Als het op een professionele manier, met respect naar het dier toe en vooral ook met trainers die weten wat ze doen, getraind wordt is daar niks mis mee. Net als dat film paarden ook getraind worden om te vallen op commando e.d. waarbij ze net zo goed gevaar lopen. Maar door hun professionele training en de mensen die dag in dat uit ermee bezig zijn, wordt het normaal in een gecontroleerde omgeving uitgevoerd en is de kans op 'beschadiging/ongelukjes' zo klein mogelijk gemaakt. Maar als daar geen vertrouwen in is... Dan vraag ik me af waarom het wel ok is als mensen voltige rijden met paarden, dressuur rijden, springen. Ook dat kan een paard eng vinden, maar het dier wordt dan ook door 'ons' getraind om daar doorheen te komen zodat het dier alsnog een bepaalde oefening kan leren, etc.


Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-04-19 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:44 



 
Profiel   

Ik heb ook wel eens wat met vuur geoefend, ik kan vertellen dat ze het vooral heel interessant vonden. Als in, ik moest bij 1tje zelfs voorkomen dat ze haar neus erin stak. Ik denk niet dat dit paard last heeft van dit specifieke gedeelte van de act.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:44 



 
Profiel   

cursebreaker schreef
Maar dingen als dit komt altijd wel eens aan bod. Volgende week roepen ze dat de gehele stuntshow afgeschaft moet worden en de paarden helemaal niet gebruikt horen te worden.

Daarom is het misschien wel goed om nú tegengas te geven. Geef ze een vinger en ze nemen de hele hand. Dus bij die vinger al flink protest aantekenen. Want dierenactivisten zullen echt echt niet iets hebben van "we zien dat het goed is" en dan na zeven dagen stoppen met hun acties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:45 



 
Profiel   

Ze zullen echt niet als een kip zonder kop te werk gaan. Die weten echt wel wat ze doen. Paarden zien d'r ook helemaal niet extreem gespannen uit oid.

Wat betreft het gedeelte entertainment ben ik het helemaal eens met cursebreaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:45 



 
Profiel   

Anna79 schreef
mvdbijl yep, mijn gedachte.

Ik vind de stunt niet kunnen, vuur lijkt mij heel angstaanjagend voor een paard.


Zolang ze een goede opleiding krijgen denk ik dat dat wel mee valt.

Je kan een paard veel leren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:46 



 
Profiel   

cursebreaker schreef
Qimm schreef
Überhaupt dieren gebruiken voor entertainment vind ik nog wel een discussie, maar buiten díe discussie om zie ik er geen zieligheidsfactor aan


Even hier verder op in gaan. Hoe denk je dan over dressuren, springen, western rijden en ga zo maar door, met je paard? Of rijd je zelf geen paard? Dat is toch ook voor Onze/Jouw entertainment en niet omdat je paard daar zelf voor gekozen heeft. Is imo niet anders als dat ze getraind en gereden worden in een show. Zelf voer je met dressuren in de bak ook een show op, alleen zit er geen publiek. Het principe blijft hetzelfde.


Ho-ho ik bedoel niet dat ik tegen dieren in entertainment ben. Maar dat vind ik nog wel een interessant onderwerp voor discussie


Laatst bijgewerkt door Qimm op 10-04-19 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:48 



 
Profiel   

Wauw die stunt doen ze nu echt al jaren.. En er is nu ineens kritiek op? Wie is er onder zn steen vandaan gekropen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:51 



 
Profiel   

ik denk niet dat het per direct heel angstaanjagend is, de mijne staan altijd toe te kijken als ik fikkie aan het stoken ben. los daarvan kun je ze veel leren, zjin het ervaren mensen en lijkt het er gewoon op dat de PvdD weer eens niet te doen heeft, dan zulke onzinnige zaken in het nieuws te slingeren.

los daarvan, wat ik veel interessanter vind, is dat een nederlands bedrijf zich aan duitse wetgeving houdt. :? :? echt serieus, wtf. Als nederlands bedrijf, met handelingen uitgevoerd in nederland, hebben ze zich daaraan te houden en is het totaal onbelangrijk wat de duitse wetgeving zegt.

Ben ook wel benieuwd wat dan die specifieke duitse wetgeving is.... die hier niet geldt. <<)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:52 



 
Profiel   

Al weer jammer dat PvdD z'n tijd en energie niet in echte problemen steekt maar opnieuw met een uniek pietepeuterig dingetje de publiciteit zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:52 



 
Profiel   

Qimm schreef
Ho-ho ik bedoel niet dat ik tegen dieren in entertainment ben. Maar dat vind ik nog wel een interessant onderwerp voor discussie


Ja het is zeker een interessant onderwerp voor discussie. Ik denk dat ik een beetje te fel in sprong op jouw reactie en niet zo doordacht gelezen heb wat je precies reageerde want het kwam op mij over alsof je er faliekant tegen was. Nu ik teruglees, komt je reactie idd heel anders op me over. Excuse moi Y;(

Ik vraag me zelf idd ook wel af hoe het kan dat ze zich aan de Duitse wetgeving mogen houden terwijl ze in NL werkzaam zijn? En erg benieuwd idd naar wat hetgeen dan precies is waarom ze zich aan de Duitse wetgeving willen houden ipv de Nederlandse... Mocht iemand daar meer over weten...


Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-04-19 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 13:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen