Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

 
Profiel   

Zinloze actie.
Omdat een of andere huppel dat op Twitter zet is het opeens niet goed terwijl die show al jaren loopt in Nederland het land van de regels..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 20:47 



 
Profiel   

Kunnen we niet uitvogelen of deze kwasten zelf huisdieren hebben? Volgens mij zijn hun katten en honden ook niet veilig voor hun leven? Als ze al zo omgaan met een onschuldige show, wat hebben ze dan bedacht voor hun eigen dieren?
Ik word intolerant van al dat gewijs van anderen naar wat mensen leuk vinden. Zwarte piet mag niet, paardrijden mag niet, vlees eten mag ook al niet, met een diesel rondrijden mag niet, en ga zo maar door. Dit soort mensen maken de wereld heel erg troosteloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 20:48 



 
Profiel   

Het land van ooit had toch vroeger ook van alles? Kan mij niet herinneren dat daar ooit ophef over was. Ik vraag mij af waarom de activisten van de The Vegan Strike ( https://m.facebook.com/VeganStrikeGroup/ ) geen actie zijn wezen voeren tijdens de voorbereidingen voor Prinsjesdag , daar komt wat meer bij kijken dan bij de Raveleijn. PS nog even en we mogen nix , goudvis stoot ook teveel co2 uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 21:09 



 
Profiel   

VogeltjeM schreef
verootjoo schreef
Tja... wat is de noodzaak van paarden door de dressuurring sturen, wat is de noodzaak van een rondje over hindernissen springen?
Wat is de noodzaak van een paard voor een kar knopen en ermee gaan rijden?

Dat paard ziet het vuur niet eens, zit in z’n dode hoek.


Ooit wel eens met een blusdeken oid gewerkt?

Ik denk dat we zouden schrikken als we de stress zouden meten van deze dieren.

De manier van actie voeren is niet in de haak, maar het is echt wel oké om bij dit soort dingen stil te staan en niet alles maar normaal te vinden.



VogeltjeM schreef
Natuurlijk is dit niet de manier. En natuurlijk staan er geen paarden in de fik.

Maar ik vind het wel frappant dat er juist op een paardenforum blijkbaar geen ruimte is om te discussiëren over de ethiek en de noodzaak van vuur op een vluchtdier. >;)


Hele, hele sterke post.
Ik denk dat deze wereld traditioneel is, en ook zo besloten, dat je juist met oogkleppen op kijkt... :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 22:24 



 
Profiel   

Man man, niets beters te doen zeker? Wat een trieste actie zeg. Even een show verpesten en kinderen aan het huilen maken. Echt iets om trots op te zijn. Echt, deze mensen hebben het gemaakt in het leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 22:40 



 
Profiel   

In mijn beleving is er vooral in de eerste post over dit onderwerp best over gediscussieerd, maar ligt hier de focus meer op de actievoeders.

Ik vind vuur in combinatie met een vluchtdier niet gelijk ethisch onverantwoord, mits op een goede manier getraind. Mijn ervaring is namelijk dat paarden er helemaal niet beter van worden om alle enge dingen maar weg te stoppen. Even heel zwart wit: het stereotype dressuurpaard dat een zenuwinzinking krijgt van een bloemetje naast de bak is volgens mij veel kwetsbaarder dan een doorgewinterd stuntpaard.
Op het moment dat jij een paard eigenaarschap en zelfverzekerdheid kan bieden door het te leren omgaan met enge/nieuwe/rare situaties dan verbeter je vaak het welzijn van het dier omdat ze niet bij elke onverwachte situatie in de stress hoeven te schieten.
Is daar vuur voor nodig? Nee. Wel is mijn persoonlijke ervaring dat paarden een vuurtje vaak minder eng vinden dan bijv. een paraplu. Vooral als het niet gepaard gaat met een hoop rook of stank.
Ik denk dus niet dat zo'n paard door het vuur perse stress moet ondervinden, ook niet in de training als je dat paardvriendelijk opbouwt. Ik zie op de gemiddelde pensionstal meer stress dan ik bij een stuntpaard verwacht. En eigenlijk is het natuurlijk voor het paard net zo onzinnig om een springparcours te lopen, voor de wagen te lopen, door het verkeer te wandelen, als dat het is om een rondje met vuur op een dekentje rond te rennen. Die eerder genoemde zaken doen we ook alleen maar voor entertainment, en dat zelfs voor 1 persoon ipv een heel publiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 22:49 



 
Profiel   

VogeltjeM schreef
verootjoo schreef
Tja... wat is de noodzaak van paarden door de dressuurring sturen, wat is de noodzaak van een rondje over hindernissen springen?
Wat is de noodzaak van een paard voor een kar knopen en ermee gaan rijden?

Dat paard ziet het vuur niet eens, zit in z’n dode hoek.


Ooit wel eens met een blusdeken oid gewerkt?


Ja hoezo :?

Citaat
Ik denk dat we zouden schrikken als we de stress zouden meten van deze dieren.

Dat is dus gebeurd en de DA heeft toen geconcludeerd dat de dieren geen stress ondervinden van de show.

Citaat
De manier van actie voeren is niet in de haak, maar het is echt wel oké om bij dit soort dingen stil te staan en niet alles maar normaal te vinden.


Je hoeft het niet normaal te vinden, maar dit is wel een zeer overtrokken reactie.
Dan ga je toch gewoon niet naar de show :?.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 03:14 



 
Profiel   

Ik zag het bericht op nu.nl en dacht alleen.... neeeee hij weer!! Hij demonstreert tegen alles waar een beestje bij betrokken is. Ook wij als boeren hebben veel last van hem, tot doodsbedreigingen toe. En blijkbaar mag dat in NL, want hij kan gewoon door gaan. Zo jammer....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 05:20 



 
Profiel   

Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.
Ben sowieso onder de indruk van hoe relaxed de paarden de stallen uitkomen, terwijl ze vlak daarna de arena in gaan. Kunnen menig wedstrijdpaarden wat van leren ;) :D

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 05:59 



 
Profiel   

Jeetje wat kan ik me hier kwaad om maken. Echt dieptriest.. Een leuk dagje weg van vele mensen verpesten. Hele lage actie waardoor ik nog meer afkeer krijg van 'dierenactivisten'.

Wat moet je trouwens een heerlijk zorgeloos bestaan hebben als je tijd hebt om je druk te maken over Efteling paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:30 



 
Profiel   

Simbaa schreef
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.
Ben sowieso onder de indruk van hoe relaxed de paarden de stallen uitkomen, terwijl ze vlak daarna de arena in gaan. Kunnen menig wedstrijdpaarden wat van leren ;) :D

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q


Echt geen greintje stress of angst te zien idd :n paard loopt gewoon naar de ring, even een aansteker erbij en daar is het vuur, maar het paard ziet er echt niks van :n loopt op een gewone trens, geen getrek aan teugels hier.
Menig springpaard vertoont veel meer stress vlak voor binnenkomst van de ring := en als je ziet wat ze er daar in en aan het paard hangen om ze in toom te houden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:43 



 
Profiel   

Laten we het maar niet te hard roepen, dat de onze meer stress vertonen. Hebben we ze straks bij elke wedstrijd staan met spandoeken..

Die kant gaat het wel op vrees ik. De gewone paardensport/paardenhouderij zal ook niet geaccepteerd worden door deze mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:46 



 
Profiel   

Simbaa: Dat is een verhelderend filmpje in deze context.
Voor mij is elke discussie of dat vuur wel in de haak is daarmee ook wel klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:51 



 
Profiel   

Laat die activisten lekker bij een stierengevecht in de arena springen. Kijken of ze dan nog zo stoer zijn }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 07:15 



 
Profiel   

De ruiter staat ook "in de fik" zo te zien. Als het echt gevaarlijk was dan zou die toch ook elke keer wel flink onder de brandwonden moeten zitten... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 07:21 



 
Profiel   

Met de goed uitgevoerde stunt is ook niks mis. Het risico zit hem in de eventuele ongelukken. Stel het paard struikelt een keer, rolt bovenop de ruiter met brandende deken en al.. dat soort dingen kunnen altijd gebeuren. Ik vind dat daar best eens over mag worden gediscussieerd, en dat zo’n show best af en toe gemoderniseerd mag worden. Tegenwoordig heb je zo veel mooie special effects, met rook en poeder en licht enz enz.
Maar wat xEline zegt, ik denk dat demonstraties tegen stierenvechten bv heel wat meer dierenlevens redden :j Beetje flauw natuurlijk om te zeggen dat ze daar de ring in moeten, stierenvechten is een vreselijk tafereel, daar zou ik ook nog wel tegen willen demonstreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 07:32 



 
Profiel   

xEline schreef
Laat die activisten lekker bij een stierengevecht in de arena springen. Kijken of ze dan nog zo stoer zijn }>

Huh die stieren hebben een prachtleven, alleen het laatste uur is niet fraai, vergelijk dat maar eens met het leven van een gemiddelde slacht stier.
Maar dat is een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 07:41 



 
Profiel   

juval schreef
zoiets kan dus bij alle paardenevenementen gebeuren...



ik heb zo'n demonstratie meegemaakt bij jumping amsterdam e n dat is al 30 jaar geleden ofzo.

Dus het is van alle tijden. Verwijderen en gewoon doorgaan.
Ik zie op het gemiddelde wedstrijd terrein ergere dingen en daar zie ik ze nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 07:44 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Met de goed uitgevoerde stunt is ook niks mis. Het risico zit hem in de eventuele ongelukken. Stel het paard struikelt een keer, rolt bovenop de ruiter met brandende deken en al.. dat soort dingen kunnen altijd gebeuren. Ik vind dat daar best eens over mag worden gediscussieerd, en dat zo’n show best af en toe gemoderniseerd mag worden. Tegenwoordig heb je zo veel mooie special effects, met rook en poeder en licht enz enz.
Maar wat xEline zegt, ik denk dat demonstraties tegen stierenvechten bv heel wat meer dierenlevens redden :j Beetje flauw natuurlijk om te zeggen dat ze daar de ring in moeten, stierenvechten is een vreselijk tafereel, daar zou ik ook nog wel tegen willen demonstreren.


De ruiter met het vuur rijd alleen maar een keer heen en weer (of alleen heen en wordt aan de andere kant opgevangen), natuurlijk doet die geen trickriding stunts ;)

Verder is dit één van de weinige shows waar ik wel van kan genieten omdat ik geen over de zeik getrokken paarden zie. Bij andere shows heb ik dat toch wel anders gezien, niet in de Efteling overigens. En inderdaad bij menig wedstrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 08:25 



 
Profiel   

Dit:

mooney schreef
In mijn beleving is er vooral in de eerste post over dit onderwerp best over gediscussieerd, maar ligt hier de focus meer op de actievoeders.

Ik vind vuur in combinatie met een vluchtdier niet gelijk ethisch onverantwoord, mits op een goede manier getraind. Mijn ervaring is namelijk dat paarden er helemaal niet beter van worden om alle enge dingen maar weg te stoppen. Even heel zwart wit: het stereotype dressuurpaard dat een zenuwinzinking krijgt van een bloemetje naast de bak is volgens mij veel kwetsbaarder dan een doorgewinterd stuntpaard.
Op het moment dat jij een paard eigenaarschap en zelfverzekerdheid kan bieden door het te leren omgaan met enge/nieuwe/rare situaties dan verbeter je vaak het welzijn van het dier omdat ze niet bij elke onverwachte situatie in de stress hoeven te schieten.
Is daar vuur voor nodig? Nee. Wel is mijn persoonlijke ervaring dat paarden een vuurtje vaak minder eng vinden dan bijv. een paraplu. Vooral als het niet gepaard gaat met een hoop rook of stank.
Ik denk dus niet dat zo'n paard door het vuur perse stress moet ondervinden, ook niet in de training als je dat paardvriendelijk opbouwt. Ik zie op de gemiddelde pensionstal meer stress dan ik bij een stuntpaard verwacht. En eigenlijk is het natuurlijk voor het paard net zo onzinnig om een springparcours te lopen, voor de wagen te lopen, door het verkeer te wandelen, als dat het is om een rondje met vuur op een dekentje rond te rennen. Die eerder genoemde zaken doen we ook alleen maar voor entertainment, en dat zelfs voor 1 persoon ipv een heel publiek.


in combinatie met dit:

Simbaa schreef
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.
Ben sowieso onder de indruk van hoe relaxed de paarden de stallen uitkomen, terwijl ze vlak daarna de arena in gaan. Kunnen menig wedstrijdpaarden wat van leren ;) :D

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q


lijkt me een ideale samenvatting. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 08:46 



 
Profiel   

Simbaa schreef
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.
Ben sowieso onder de indruk van hoe relaxed de paarden de stallen uitkomen, terwijl ze vlak daarna de arena in gaan. Kunnen menig wedstrijdpaarden wat van leren ;) :D

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q


Mooi filmpje.
Ik vind het werken met de raven er eerlijk gezegd spannender uitzien dan de paarden.

Leuke valkenier trouwens. Goeie benen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 08:52 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Simbaa schreef
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.
Ben sowieso onder de indruk van hoe relaxed de paarden de stallen uitkomen, terwijl ze vlak daarna de arena in gaan. Kunnen menig wedstrijdpaarden wat van leren ;) :D

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q


Echt geen greintje stress of angst te zien idd :n paard loopt gewoon naar de ring, even een aansteker erbij en daar is het vuur, maar het paard ziet er echt niks van :n loopt op een gewone trens, geen getrek aan teugels hier.
Menig springpaard vertoont veel meer stress vlak voor binnenkomst van de ring := en als je ziet wat ze er daar in en aan het paard hangen om ze in toom te houden...
'

Zo waar dit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 09:06 



 
Profiel   

Filmpje gezien.

Mijn paard op buitenrit heeft meer stress dan deze paarden volgens mij.

Die ziet steeds nieuwe dingen, moet kunnen omgaan met trekkers, ambulances, bussen op 50 cm van zijn kont, kinderwagens,skeelers, tuinsproeiers, kersenkanonnen, robotmaaiers, honden, opvliegende eenden, onverwacht onweer, rammelende boodschappenkarretjes enzovoort enzovoort.
En altijd in andere volgorde, op andere momenten, op andere plekken.
Lekker een uur of 2 op rit...

Dan de show.
Deze dieren lopen in totaal 14 minuten show.
Waarin alles bekend is.
Steeds hetzelfde.
Paar rondjes galop, 1 rondje draf en even stilstaan.
Fysiek stelt het werkelijk niets voor.
Mentaal: het is echt altijd hetzelfde.
Dat vuur hebben ze minstens 100 x gezien. Die kraaien ook.
Die watersproeiers ook.
Daarnaast zijn bij zo'n show alle risico's op voorhand geïnventariseerd. Er zijn ongetwijfeld protocollen en afspraken wat te doen als een ruiter een keer onbedoeld zandhapt. Er is ongetwijfeld nagedacht over hoe ieder paard vervangen kan worden als het eens kreupel is of niet lekker.
Er staan ongetwijfeld blusmaterialen langs de kant, met mensen die weten hoe die materialen werken.
Voor het geval het tóch eens fout zou gaan.


Hier is aan alle kanten over nagedacht.
De dieren getraind. En ik zie inderdaad minder stress dan bij een gemiddeld concours.



Echt hoor, als dit niet oké is, dan hou maar op met rijden of mennen in zijn totaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 09:28 



 
Profiel   

Jolien87 schreef
Simbaa schreef
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.
Ben sowieso onder de indruk van hoe relaxed de paarden de stallen uitkomen, terwijl ze vlak daarna de arena in gaan. Kunnen menig wedstrijdpaarden wat van leren ;) :D

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q


Mooi filmpje.
Ik vind het werken met de raven er eerlijk gezegd spannender uitzien dan de paarden.

Leuke valkenier trouwens. Goeie benen. :o



Vooral hoe goed die laatste luisterde in dat filmpje :D

Ik ben zelf vorig jaar naar de efteling geweest en de show 2x gezien omdat ik hem echt leuk vond :)
Zie totaal nul stress of spanning.... Alleen paarden die weten wat ze moeten doen zodra ze die ring in stappen en gelijk in actie mogen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 09:51 



 
Profiel   

De vegan figuren hebben weer aandacht nodig := wat een trieste figuren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 09:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen