Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 00:26

het belang van limburg
Overige

Afbeelding

Elf jaar na de laatste trekwedstrijd, werden in het Belgische Koersel de paarden opnieuw van stal gehaald voor een nieuwe wedstrijd. Eén paard was een beetje te enthousiast en sloeg op hol. Het brak door de omheining heen en stoof het publiek in.

Wonder boven wonder raakte niemand gewond en kon de wedstrijd gewoon doorgezet worden.

Klik hier voor enkele foto's.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 05:57

Ik hoor echt alleen maar "Koudbloeden zijn zo kalm, die zijn bombproof geboren, als je die beleert moet je er gewoon een zadel op gooien!" In mijn hoofd nu _O- Blij dat er niemand gewond is geraakt!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:05

Mijn complimenten aan de man die zo lang zich nog vast kon houden in de poging dat paard weer onder controle te krijgen. En wat staat iedereen rustig te kijken. Alleen een kind in de kinderwagen heeft grote ogen (en paps die naar hem toevliegt)

Gelukkig niemand gewond

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:57

Oh die meneer die het paard na moet kijken vanaf de grond... wat er dan door je hoofd schiet, als je zo'n tank ziet gaan.. :oo

Gelukkig idd niemand gewond..
Dit geeft wel te denken... wat als het misgaat.. wie is er aansprakelijk.. Moet dit nog wel kunnen.. Evenementen met in potentie gevaarlijke situaties door losgebroken dieren..

-O-

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:22

Ik snap dat je wanneer je dier er van tussen gaat, je aan het bit gaat hangen maar proberen één leidsel vast te houden en zo het dier op een rondje proberen te dwingen is misschien effectiever. Maar ja, zoveel kilo's, probeer het maar eens, fijn dat niemand gewond is geraakt.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:31

bigone schreef:
Ik snap dat je wanneer je dier er van tussen gaat, je aan het bit gaat hangen maar proberen één leidsel vast te houden en zo het dier op een rondje proberen te dwingen is misschien effectiever. Maar ja, zoveel kilo's, probeer het maar eens, fijn dat niemand gewond is geraakt.


Als je goed naar de andere foto's kijkt, zie je dat de man 1 leidsel vast heeft. Sterker nog, hij hangt er letterlijk aan, met voetjes van de vloer, maar daar had dit paard vrij weinig boodschap aan :=
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:43

bigone schreef:
Ik snap dat je wanneer je dier er van tussen gaat, je aan het bit gaat hangen maar proberen één leidsel vast te houden en zo het dier op een rondje proberen te dwingen is misschien effectiever. Maar ja, zoveel kilo's, probeer het maar eens, fijn dat niemand gewond is geraakt.


Ja precies. Elleboog in schouder duwen en kop naar de grond/jezelf trekken. Maar als ze eenmaal een stukje rechtdoor zijn gegaan is het hopeloos.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:49

Selka schreef:
bigone schreef:
Ik snap dat je wanneer je dier er van tussen gaat, je aan het bit gaat hangen maar proberen één leidsel vast te houden en zo het dier op een rondje proberen te dwingen is misschien effectiever. Maar ja, zoveel kilo's, probeer het maar eens, fijn dat niemand gewond is geraakt.


Ja precies. Elleboog in schouder duwen en kop naar de grond/jezelf trekken. Maar als ze eenmaal een stukje rechtdoor zijn gegaan is het hopeloos.

Mijn halve belg krijg je echt niet meer gebogen als hij de kans heeft gekregen zich recht te maken en vast te zetten in de hals. Dan moet je met iets meer komen dan een elleboog tegen de schouder.. Laat staan bij een volbloed belg..

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:10

Esther, dat is dus wat ik schrijf toch? Er staat letterlijk: Maar als ze eenmaal een stukje rechtdoor zijn gegaan is het hopeloos.

Dankzij m'n Shire ben ik ervaringsdeskundige ;)

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:32

prugelpiet schreef:
bigone schreef:
Ik snap dat je wanneer je dier er van tussen gaat, je aan het bit gaat hangen maar proberen één leidsel vast te houden en zo het dier op een rondje proberen te dwingen is misschien effectiever. Maar ja, zoveel kilo's, probeer het maar eens, fijn dat niemand gewond is geraakt.


Als je goed naar de andere foto's kijkt, zie je dat de man 1 leidsel vast heeft. Sterker nog, hij hangt er letterlijk aan, met voetjes van de vloer, maar daar had dit paard vrij weinig boodschap aan :=
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen :)

Klopt, net niet goed gekeken.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:12

Ik heb tijdens een demonstratie op een concoursterrein ooit meegemaakt dat een vierspan trekpaarden op hol sloeg. De grond trilde toen ze langsdenderde. Het was erg heftig. Gelukkig liep ook dat goed af.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:12

Dat die mensen ook allemaal blijven staan achter dat hek terwijl dat paard vol op ze afgerend komt! Dachten zeker dat hij een bochtje zou maken..
Idd wonder dat er niemand gewond is geraakt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:20

Wat een tank, als die gaat is er geen houden meer aan. Gelukkig is die man zelf niet onder het paard terecht gekomen, scheelde volgens mij ook niet veel

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:32

ja het publiek heeft over het algemeen denk ik geen idee wat er kan gebeuren...
hoe zouden ze dat ook moeten weten :)

Dat maakt het extra gevaarlijk, als je erover nadenkt.. Als het paard door het hek gaat terwijl er mensen, of erger nog, een kindje staat, wat dan...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:35

Cer dat lijkt me afhangen van het soort publiek of je dat wel of niet mag verwachten? Paardenvolk of 'dorpsvolk' dat naar een soort van landleven evenement gaat waar ook 'iets' met paarden is..

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:37

Oepsie dan is er weinig houden meer aan denk ik :') gelukkig is het allemaal goed afgelopen en is er niemand gewond!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:41

Djilna schreef:
Cer dat lijkt me afhangen van het soort publiek of je dat wel of niet mag verwachten? Paardenvolk of 'dorpsvolk' dat naar een soort van landleven evenement gaat waar ook 'iets' met paarden is..

Ik snap je punt even niet..?
Publiek is in principe publiek.. je hoeft geen proeve van bekwaamheid af te leggen voordat je iets gaat kijken denk? :P

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:52

Lijkt mij wel verschil in zitten. Mensen met verstand van paarden blijven neem ik aan niet staan als er een paard vol gas op ze afgestormd komt met de verwachting dat hij wel zal keren?

En jouw opmerking snap ik dan weer niet :') Wat heeft dat te maken met geschikheid als publiek? Dat bedoel ik helemaal niet. Ik doel alleen op verschil in reactie wat je zou verwachten. Niet of iemand wel of niet geschikt is als publiek ;)
Laatst bijgewerkt door Djilna op 23-04-19 11:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:52

Boras schreef:
Ik heb tijdens een demonstratie op een concoursterrein ooit meegemaakt dat een vierspan trekpaarden op hol sloeg. De grond trilde toen ze langsdenderde. Het was erg heftig. Gelukkig liep ook dat goed af.


Mijn zus heeft in Den Haag jaren terug een hele rits trekpaarden (vonden ze tijdens de demonstratie leuk, een hele rij trekpaarden naast elkaar aan een lijntje...) aan de kletter ging,
Het spul liep kilometers ver.

Sindsdien heb ik het niet meer gezien, zoveel trekpaarden naast elkaar in de ring. Liep ook goed af, gelukkig.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:58

Djilna schreef:
Lijkt mij wel verschil in zitten. Mensen met verstand van paarden blijven neem ik aan niet staan als er een paard vol gas op ze afgestormd komt met de verwachting dat hij wel zal keren?

En jouw opmerking snap ik dan weer niet :') Wat heeft dat te maken met geschikheid als publiek? Dat bedoel ik helemaal niet. Ik doel alleen op verschil in reactie wat je zou verwachten. Niet of iemand wel of niet geschikt is als publiek ;)

nee daarom zei ik ook al dat ik je strekking niet snapte :')
Dus die 'proeve van bekwaamheid voor publiek' is dan ook niet heel serieus..

Maar ik interpreteerde jouw "Dat die mensen ook allemaal blijven staan..." meer als "kijk die eikels nou eens blijven staan!".. terwijl je dat waarschijnlijk niet zo bedoelt..
Die mensen weten idd niet dat ze niet kunnen blijven staan, die zullen ongetwijfeld denken dat ie een bochtje maakt, want.. hek.. #daslogisch :D

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:00

Oh nee ik bedoelde het zeker niet als 'die eikels'.
Ik was gewoon verbaasd dat je als mens niet aan de kant springt als er zoiets groots op je af komt met zo'n vaart. Alsof dat hek je daartegen beschermt. Alsthans, ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Dus verbazing over de naïviteit/vals gevoel van veiligheid bij die mensen, niet verontwaardiging.
Ik heb gewoon hogere verwachtingen van mensen hun overlevingsinstinct denk ik :))

Edit, al ben ik zelf wel eens voor een semi op hol geslagen Tinker gesprongen die op me afgerend kwam over een pad richting de openbare weg :+ Al zwaaiend en klappend. Gelukkig stopte hij :')

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:04

Lynn_Nikita schreef:
Wat een tank, als die gaat is er geen houden meer aan. Gelukkig is die man zelf niet onder het paard terecht gekomen, scheelde volgens mij ook niet veel


Zo dan .... foto 3-4 .....als knollie op je benen stapt mag je blij zijn als je tegen het eind van dit jaar weer mag gaan DENKEN aan lopen.....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 23-04-19 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:05

Djilna schreef:
Ik heb gewoon hogere verwachtingen van mensen hun overlevingsinstinct denk ik :))

Of je hebt geen vertrouwen in evolutie.. dat kan ook :')

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:15

Indrukwekkend. Chance dat die zweng niet tegen zijn hoofd geknald is toen hij op zij gezwiept werd!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Paard slaat op hol en gaat publiek in tijdens trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:51

" ja trek m anders ff om aan 1 teugeltje" :roll: Knol van weet ik het hoeveel kilo die het gas open zet en dat mannetje wat er aan bungelt is echt niks in de ogen van dat paard op dat moment hoor......