Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 23:57

rtv rijnmond
Overige


De aanleg van de verbindingsweg tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16 bij het Terbregseplein is een ingrijpende gebeurtenis voor de manege in Hillegersberg. De nieuwe weg moet verschijnen waar de manege nu staat; verhuizing is dan ook noodzakelijk.
De manege zat al sinds de jaren '80 aan de Bosweg. "Dat is nu letterlijk bos-weg", zegt manege-eigenaar Rob Diks. "Overal in Bergschenhoek worden voorbereidingen getroffen om die verbindingsweg te leggen. Daarvoor zijn veel bomen in het Lage Bergse Bos gekapt."

Verhuizing

Zo'n zeventig paarden en pony's zijn afgelopen weekend verplaatst naar een nieuwe plek. Om het zo soepel mogelijk te laten verlopen, werden de dieren van tevoren flink uitgeput met een lange buitenrit.

"Ze kwamen daarna bij de nieuwe locatie aan en waren gewoon moe", zegt Antoinette, de vrouw van Rob. De nieuwe opvang lijkt veel op hun oude stek. "Ze staan naast hetzelfde paard, de lessen worden nog door dezelfde mensen gegeven, ze eten hetzelfde eten op dezelfde tijden. Ze kijken net als wij hier hun ogen uit."

Verbetering
Gelukkig viel de verhuizing qua afstand mee. De nieuwe manage is vijfhonderd meter verderop. Hoewel het pijnlijk is om na zoveel jaar te moeten vertrekken, zien Rob en Antoinette de verhuizing ook vooral als een verbetering.

"Naarmate ik veel bij de nieuwbouw bezig was, zag ik wel hoe oud de manege was geworden. Dan zie je ook het verschil voor de paarden in de nieuwbouw", zegt Rob. "We hadden een aantal dingen die we na 27 jaar op de oude manage graag anders zouden willen. Een van die dingen was meer licht en ruimte, zeker voor de paarden", zegt Antoinette. "Dat is denk ik zeker gelukt."

Elk nadeel heeft zijn voordeel. "Het is zoals het is", zegt Antoinette over de verhuizing. "De nieuwe verbindingsweg was ook nodig. Dan moeten we op een gegeven moment ook gewoon zeggen dat we er het beste van gaan maken. Ik denk dat we daar erg goed in geslaagd zijn."

Lize92

Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 05:30

Fijn dat ze het zo getroffen hebben en er positief in staan! Een mooi nieuw thuis voor de paardjes. :)

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:45

Echt heerlijk! De ruimte voor de paarden, de ruimte voor de mensen! Top!!

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:57

Ik denk dat dit ook wel een tactische zet is geweest...laat de gemeente meebetalen en je kunt zo iets moois en nieuws neerzetten. Ik snap wel dat ze dit doen ;)

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:00

Verhuizen is altijd chaos en rottig.
Maar als ik op tv rijnmond de foto's en het filmpje bekijk ziet de nieuwe locatie er wel heel mooi uit.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:12

en dat is de 2e keer verhuizen, vroeger zaten ze aan het kanaal rottekade, dat was een meer ingrijpende verhuizing en 500x beter als waar ze zaten.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:12

Dieselpaard schreef:
Ik denk dat dit ook wel een tactische zet is geweest...laat de gemeente meebetalen en je kunt zo iets moois en nieuws neerzetten. Ik snap wel dat ze dit doen ;)

De gemeente heeft niks bijdragen hoor. Dit is een Rijkswaterstaat kwestie.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:14

en met zoiets is het toch buigen of barsten in het kader van maatschappelijk belang. weg moet je toch, dus dan maar beter coöperatief en dat iedereen er beter van wordt.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:16

speurneusc schreef:
en dat is de 2e keer verhuizen, vroeger zaten ze aan het kanaal rottekade, dat was een meer ingrijpende verhuizing en 500x beter als waar ze zaten.

Rivier. De Rotte is een rivier :D
Laatst bijgewerkt door rien10 op 09-05-19 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:19

rien10 schreef:
Dieselpaard schreef:
Ik denk dat dit ook wel een tactische zet is geweest...laat de gemeente meebetalen en je kunt zo iets moois en nieuws neerzetten. Ik snap wel dat ze dit doen ;)

De gemeente heeft niks bijdragen hoor. Dit is een Rijkswaterstaat kwestie.



Ik geloof er niks van dat ze geen enkele bijdrage hebben ontvangen van gemeente of overheid. Niemand verlaat vrijwillig zijn/haar plekje zonder daar iets voor terug te willen, zeker als je kijkt naar wat ze allemaal moeten bouwen om te kunnen verhuizen.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:23

Goed lezen svp.
Het is geen gemeente kwestie, het is een overheidskwestie. En ja, er is een vergoeding geweest. Maar niet door de gemeente.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:57

Dieselpaard en al hebben ze een bijdrage gekregen nou en alleen maar prettig dat het voor de paarden beter is geworden, jij hoeft het niet te betalen oke wij allen indirect maar hee leven en laten leven.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:42

Ik mag toch ook wel aannemen dat er een bijdrage is geweest meestal kun je niet uit het niets een compleet nieuwe accomodatie bouwen dus die bijdrage zal er wel geweest zijn. Uiteraard wanneer je iets nieuws bouwt dan doe je dat gelijk naar de modernste inzichten.

Zijn er ook ergens foto's hoe het oude en en nieuwe eruit ziet?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:54

Welke andere opties had het bedrijf dan? Op de oude plek blijven zitten terwijl er plannen waren voor een weg? Vertrekken op eigen kosten? De gang van zaken bij dit soort kwesties is gelukkig wettelijk vastgelegd:

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onteigening

Rechtspraak.nl schreef:
Eerste stap: onderhandeling

Als de overheid uw grond of gebouw nodig heeft voor het algemeen belang, zoals voor de aanleg van een weg, probeert zij deze van u te kopen. Zij laat de waarde van uw grond, met eventuele gebouwen, taxeren. Op basis van die taxatie krijgt u een aanbod voor een volledige schadevergoeding. Als u niet akkoord bent en het ook na onderhandeling niet eens wordt, start de overheid een onteigeningsprocedure.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:02

rien10 schreef:
speurneusc schreef:
en dat is de 2e keer verhuizen, vroeger zaten ze aan het kanaal rottekade, dat was een meer ingrijpende verhuizing en 500x beter als waar ze zaten.

Rivier. De Rotte is een rivier :D
oja klopt haha geheugen zag wat anders...

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:05

Bij het zien van de oude beelden krijg je gewoon een nostalgisch gevoel. echt een typische ouderwetse manege. Maar laten we eerlijk zijn die nieuwe stallen zien er toch een heel stuk beter uit. Zo te zien werd het zo of zo wel tijd voor renovatie en dat is nu dus volledige nieuwbouw.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/181474/M ... g-A13-A16#

Anoniem

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:13

Ik ken de manage zelf niet maar ik vind het echt wel een hele positieve en goede indeling. Goed gedaan!

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:18

Dat is toch even een (noodgedwongen) buitenkansje! Nieuwe stal ziet er veel beter uit.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:48

rumay schreef:
Dieselpaard en al hebben ze een bijdrage gekregen nou en alleen maar prettig dat het voor de paarden beter is geworden, jij hoeft het niet te betalen oke wij allen indirect maar hee leven en laten leven.


Ik zeg nergens dat het niet goed is. Ik zeg dat ik snap dat ze zijn vertrokken.
En idd...wij betalen allemaal mee. Niet erg indirect overigens, want het zijn gewoon belastingcenten.
Wel vraag ik me af hoe lang dit plan er al lag en of de manege/provincie hierop had kunnen anticiperen. Ze zijn nu voor de 2e keer verhuist namelijk.... de meeste maneges blijven op de plek waar ze gevestigd zijn.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:55

Keuze om te verhuizen? De snelweg gaat letterlijk door de gebouwen heen.
Er was geen keuze.

Het oude gebouw is ongeveer 30 jaar geleden neergezet. Toen was het nog bij lange na niet 100% zeker, wanneer en op wel traject/locatie de snelweg er wel of niet zou komen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 09-05-19 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:57

Er was geen keuze, en geluk bij ongeluk dat het nu zo mooi en ruim opgezet is. De betaling vanuit de overheid dekt niet de kosten voor deze mooie ruime lichte stal, er kan gedoneerd worden staat er op de website.

Nojoukus

Berichten: 266
Geregistreerd: 23-07-09
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:25

Dieselpaard schreef:
rumay schreef:
Dieselpaard en al hebben ze een bijdrage gekregen nou en alleen maar prettig dat het voor de paarden beter is geworden, jij hoeft het niet te betalen oke wij allen indirect maar hee leven en laten leven.


Ik zeg nergens dat het niet goed is. Ik zeg dat ik snap dat ze zijn vertrokken.
En idd...wij betalen allemaal mee. Niet erg indirect overigens, want het zijn gewoon belastingcenten.
Wel vraag ik me af hoe lang dit plan er al lag en of de manege/provincie hierop had kunnen anticiperen. Ze zijn nu voor de 2e keer verhuist namelijk.... de meeste maneges blijven op de plek waar ze gevestigd zijn.


Die eerste verhuizing is wel al meer dan 30 jaar geleden hoor, toen waren er vast nog geen plannen voor deze weg.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:29

rien10 schreef:
speurneusc schreef:
en dat is de 2e keer verhuizen, vroeger zaten ze aan het kanaal rottekade, dat was een meer ingrijpende verhuizing en 500x beter als waar ze zaten.

Rivier. De Rotte is een rivier :D

Ja daar kwamen de boten voor de Heinekenbrouwerij altijd doorheen. Off topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:42

De paarden gaan er wel op vooruit zeg, wat een mooie (op het oog) ruime en lichte stallen zeg. En fijne mogelijkheden tot sociaal contact. Daar worden paard en mens blij van *\o/*

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Manege wijkt 500 meter uit voor nieuwe verbindingsweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:52

Mijn paarden staan allebei niet op stal, omdat ik dat liever niet heb. Maar wauw! Hier wordt zelfs mijn paddock-paradise-paard-natuurlijk-hartje best blij van. :D

Heerlijke ruime, lichte stallen en sociaal contact. Fijn dat ze deze kans hebben gekregen. En fijn dat ze meegegaan zijn met de tijd. Laatst is er bij mij in de buurt een pensionstalling op een zelfde manier verhuisd. Zij gingen van oude zooi naar een stal waar ze 50 paarden konden plaatsen in boxen zonder sociaal contact. Ze hadden ook maar een 4 paddocks voor die enorme groep paarden. Dat was zo ontzettend jammer. :(