[BLOG] Het leed dat longeren heet....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

[BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 10:07

*Bokt.nl
Blog


"Het leed dat longeren heet"....
Wellicht een wat vreemd gekozen titel voor een eerste blog, maar voor mij een heerlijk onderwerp om over uit te wijden! Veel mensen zien longeren nog steeds als een "noodzakelijk kwaad", het "even zijn ei kwijt raken" zodat je paard veilig is om er op te stappen en als iets wat gruwelijk saai is...

Voor mij is longeren een enorme hobby! Samen werken met je paard op afstand en daadwerkelijk kunnen ZIEN wat je paard doet, hoe hij beweegt en hoe je hulpen invloed hebben op zijn beweging en houding :D

Afbeelding

Mijn naam is Nikki van Olst, voornamelijk bekend als "die kunstjesmuts", maar tevens bijna afgestudeerd aan de Equus Universalis School for Classical Dressage & Equine Welfare. Een rijkunstige school die zich toelegt op het handwerk, longeren en rijden vanuit de Klassieke rijkunst, met oog op biomechanica en positief belonen. Laat positief trainen nu nét lekker passen in het straatje van vrijheidsdressuur!

Ik houd mij dus vooral bezig met het paard trainen vanaf de grond. Oefeningen uit het vrijheidsdressuur niet zien als kunstjes, maar als mentale en fysieke gymnastiek om een paard te verbeteren, in combinatie met het scholen vanuit de Rijkunst.
Toen ik vanuit Bokt.nl te horen kreeg dat ik mocht gaan bloggen, was ik enórm enthousiast! Maar ja, waar ga je het over hebben... Dat is natuurlijk stap 2. Dus laten we gelijk iets tackelen waar ik enorm veel plezier aan beleef, maar sommige mensen letterlijk de bibbers van krijgen: LONGEREN!

Afbeelding

Voor veel mensen betekent longeren opspattend zand, een paard dat onbezonnen door de bak vliegt en de nodige brandwonden op je handen. Dit was voor mij ook ooit het geval. Tot ik leerde longeren met een kaptoom, en later met behulp van de dubbele longe. Daar ging er voor mij een wereld open. Want wat kan je enorm veel met het werk aan de longe...

Wanneer ik longeer probeer ik het voor mijn paard (en mijzelf) zo uitdagend mogelijk te houden, veel afwisseling, spelletjes spelen, maar óók goed opletten of ik daadwerkelijk iets aan mijn paard train en niet zomaar aan het rondslingeren ben.

Longeren met de enkele lijn aan de kaptoom is een hele fijne en duidelijke manier van je paard trainen. Dankzij de directe inwerking van de kaptoom op de neus kun je gemakkelijk buiging en stelling vragen. Omdat ik veel met lichaamshouding en energie werk, heb ik veel invloed op de houding en de energie van een paard. Longeren is dus héél wat meer dan rondjes lopen op een volte.


Afbeelding
Van lang en laag...


Afbeelding
Naar meer oprichting en actieve achterhand!

Voor mij persoonlijk zijn hulpteugels dan ook uit den boze. Meningen verschillen hier uiteraard over, maar op het moment dat je een paard vastzet aan iets waar jij als trainer geen invloed meer op kan uitoefenen, heb je geen controle over de houding en de beweging van het paard. Daarnaast wil ik dat een paard regelmatig van "frame" kan wisselen tijdens het werk om verzuring van spieren tegen te gaan.

Om te longeren aan een kaptoom heb je eigenlijk niets anders nodig dan een paard, longeerlijn, kaptoom en eventueel een longeer- of dressuurzweep. Een roundpen/cirkel is zelfs af te raden: je paard kan richting de wand gaan hangen waardoor je buiging en stelling verliest.


Afbeelding

De eerste stap is controle over alle drie de gangen. Je wil kunnen vertrekken in stap, draf en uiteindelijk ook in galop. Ook het terugschakelen en halthouden zijn belangrijke factoren in je training. Daarnaast ga je kijken of je door middel van stelling en later buiging het paard mooi rond in de volte kan houden, waarbij het achterbeen draagt en je op je longe zo min mogelijk druk krijgt. Zie het als de verbinding die je zou willen maken onder het zadel, maar dan ernaast. Jouw longehand vervangt de handhulpen wanneer je er op zou zitten en de zweep (of de houding van jouw heup tegenover het paard) het been.

Wanneer je de gangen en het halthouden goed beheerst kun je alle kanten op! Zo ben ik op dit moment met Django bezig met het verzamelen en vertrekken, stap - galopovergangen maken en het introduceren van de spaanse draf in het werk aan de longe. Niet als "kunstje", maar om hem te leren meer ruimte te creëren in de schouder en achter meer te zakken.

Afbeelding

Ook aan de longe kun je een volledige workout aanbieden aan je paard, het is een fijne check om te zien hoe je paard nu daadwerkelijk beweegt, en daarnaast een fijne afwisseling naast het rijden!

Probeer het eens uit, kijk eens wat voor invloed jouw ademhaling, houding en energie kan maken op de beweging van je paard... En voor je het weet is longeren geen leed, maar fun!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:36

Leuke blog! Ik longeer ook heel veel met mijn paard. Inderdaad niet rondslingeren, maar een echte training.

Laatst kon mijn pony voor het eerst in galop op de cirkel. Wat was dat een overwinning *\%/*

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:41

maar hoe controleer je dan bijv de buitenschouder, of vraag je een iets meer gesloten houding van je paard, met alleen een kaptoom? doe je dat dan met dubbele lange teugel ofzo?

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:04

Voor mij is longeren/werken aan de hand met je paard en actief trainen. En fijne onbelaste manier om hem sterker te laten worden, galop mooi bergop en diverse tempo's, draf in diverse tempo's en goed ondertredend, schouder voor, wijken enz.
Je paard wordt gehoorzamer en fijner om mee te werken ook onder het zadel.
En idd een vierkante longeerbak of in de gewone bak.
Ook ik werk met de kaptoom wat ik prettiger vind dan met hoofdstel.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:46

Leuke blog! Mag ik vragen welk merk kaptoom jij gebruikt?

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:10

Ik longeer ook veel, met mijn eigen en een joekel van een paard van een stalgenootje. Heb ook een instructrice die zowel met rijden als met longeren helpt. En enkel een (touw)halster en longeertouw en zweepje. Geen hulpteugels meer voor mij.
Goed voor mijn eigen beweging en goed voor de paarden als onbelaste training :) ik ga eigenlijk altijd de hele dressuurbak door met longeren. Klein stukje rechtuit, dan op de cirkel, beetje 'slalommen' om onzichtbare pionnen etc. Fijne blog om te lezen, want ook ik merk nog vaak dat mensen longeren niet zo interessant vinden of saai of onnodig. Ik zelf vind het nog fijner dan rijden.

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:37

Wat een fijne en informatieve blog! Ik longeer ook met een kaptoom, en merk inderdaad dat het mijn dravertje beter doet dan een hulpteugel, omdat hij dan zelf zijn houding kan zoeken. Van daaruit pak ik hem dan op.

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:38

Leuk! Voor mij is longeren juist leuker dan rijden, effectief trainen lukt bij mij ook beter op de grond dan erop :Y)

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:38

Ik lees de blogs hier op Bokt eigenlijk vrijwel nooit, maar die van jou heb ik van begin tot eind gelezen met veel interesse!
Je schrijft erg fijn en heel interessant! Precies waar ik op dit moment mee bezig ben met mijn (vurige) haflinger die héél graag wilt werken maar daar door ook héél veel tempo op zit.
Doormiddel van inderdaad verschillende oefeningen, allemaal aan kaptoom, kan ik haar energie wat meer verdelen en meer tempocontrole houden.

Longeren is ontzettend handig! En zó leuk als je resultaat gaat zien!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:44

Ik longeer een verzorgpaard(Haflinger merrie)n en dan niet om het rond te slingeren maar echt voor de basiszaken als gehoorzaamheid en wat aan haar gewicht te doen. Wil kijken of ik ook met dit paard zo ver kan komen dat ik lange lijnen kan gaan doen.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:56

Grappig, ik ken het allemaal en toch vind ik longeren nog steeds saai :D . Zegt meer over mij hoor, ik ben zelf liever actiever bezig denk ik :+ .

Gelukkig zijn er even zoveel mensen die het wel leuk vinden. Ik doe het alleen uit uiterste noodzaak en dan nog liever niet :')

Maar, dat longeren meer is als alleen je paard een beetje de bak rond slingeren ben ik met je eens. Absoluut prima voor de opbouw van van alle bij je paard. Altijd zonder hulpteugels, draait meer om balans en plaatsing van de benen en lijf.

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:00

Isabel_k schreef:
Leuke blog! Ik longeer ook heel veel met mijn paard. Inderdaad niet rondslingeren, maar een echte training.

Laatst kon mijn pony voor het eerst in galop op de cirkel. Wat was dat een overwinning *\%/*



Super!! Een oefening die daar nog heel fijn bij kan helpen is het schoudervoor en de travers aan de hand :j dan motiveer je het achterbeen om dieper onder te treden en te dragen, wat een paard in principe ook doet op het moment dat hij aanspringt in galop :j


SillyB schreef:
maar hoe controleer je dan bijv de buitenschouder, of vraag je een iets meer gesloten houding van je paard, met alleen een kaptoom? doe je dat dan met dubbele lange teugel ofzo?


Naast de kaptoom kun je uiteraard ook nog werken met een longeer/men/dressuur zweep om wijshulpen of zelfs lichte aanrakingen te geven, daarnaast heb je natuurlijk je lichaamshouding! Omdat je buiten eigenlijk geen begrenzer hebt in die zin, kun je het oplossen door voor even op te vangen en achter weg te sturen, waardoor de schouder weer wat naar binnen valt. Blijft een paard weg lopen over de schouder dan kun je aan de voorkant nét even wat duidelijker inkomen en het paard uit balans laten vallen. Ze komen er dan snel genoeg achter dat dit niet werkt en corrigeren zichzelf. Dat vind ik zelf zowel prettig als erg uitdagend: omdat je maar 1 lijn hebt werk je veel met het paard zichzelf laten herstellen in de balans. Mocht dit écht niet werken en je paard blijft weglopen, dan kun je altijd met de dubbele longe gaan werken of het probleem eerst aan de hand oplossen :j

Het sluiten van de houding, terugbrengen naar verzameling of zelfs richting de piaffe werkt op lichaamshulpen. Op het moment dat je veel met je paard aan de hand werkt en longeert, bouw je een communicatie op. Hierbij gebruik je je bekken/heupen éxact hetzelfde als onder het zadel :j Dus door mijn bekken te kantelen, nodig ik mijn paard uit hier in mee te gaan :D


rumay schreef:
Voor mij is longeren/werken aan de hand met je paard en actief trainen. En fijne onbelaste manier om hem sterker te laten worden, galop mooi bergop en diverse tempo's, draf in diverse tempo's en goed ondertredend, schouder voor, wijken enz.
Je paard wordt gehoorzamer en fijner om mee te werken ook onder het zadel.
En idd een vierkante longeerbak of in de gewone bak.
Ook ik werk met de kaptoom wat ik prettiger vind dan met hoofdstel.


*\o/*
Kaptoom vind ik zelf vooral enorm fijn omdat je direct op de neus inwerkt en het bijna onmogelijk is om aan contra stelling te komen als je contact vraagt. Het probleem met een enkele lijn aan het hoofdstel (danwel direct aan de bitring, via de achterkant oren of bitstukje) is dat je met contact snel de contra stelling ingaat.


RyanneZarita schreef:
Leuke blog! Mag ik vragen welk merk kaptoom jij gebruikt?


Lekker een goedkope van de Kramer :') Agradi heeft tegenwoordig ook hele fijne! Voor mij is het belangrijk dat er wel een kettinkje in zit (geen scherpe ketting/fietsketting of wat dan ook) omdat deze de boel beter aansluit op de neus :j Icm een goed zacht onderlegde neusriem is dit nooit zomaar 'hard', maar geeft het wel veel stabiliteit en een direct contact op de neus.


CaVaLaPhoto schreef:
Ik longeer ook veel, met mijn eigen en een joekel van een paard van een stalgenootje. Heb ook een instructrice die zowel met rijden als met longeren helpt. En enkel een (touw)halster en longeertouw en zweepje. Geen hulpteugels meer voor mij.
Goed voor mijn eigen beweging en goed voor de paarden als onbelaste training :) ik ga eigenlijk altijd de hele dressuurbak door met longeren. Klein stukje rechtuit, dan op de cirkel, beetje 'slalommen' om onzichtbare pionnen etc. Fijne blog om te lezen, want ook ik merk nog vaak dat mensen longeren niet zo interessant vinden of saai of onnodig. Ik zelf vind het nog fijner dan rijden.


Longeren is leuk 8-) En wat fijn dat je instructrice zich daar ook in heeft verdiept!
De hele bak gebruiken is inderdaad super, daar kun je weer enorm veel oefeningen uithalen. Een leuke is bijvoorbeeld een halve volte draf, aanspringen in galop, op de lange zijde een balkje, gelijk terug naar draf op een volte etc. Je kan er zo onwijs veel invulling aangeven :j


marley93 schreef:
Wat een fijne en informatieve blog! Ik longeer ook met een kaptoom, en merk inderdaad dat het mijn dravertje beter doet dan een hulpteugel, omdat hij dan zelf zijn houding kan zoeken. Van daaruit pak ik hem dan op.


Bedankt voor het compliment :D En wat goed om te horen dat het voor jullie ook fijn werkt op die manier :D


Tezzy schreef:
Leuk! Voor mij is longeren juist leuker dan rijden, effectief trainen lukt bij mij ook beter op de grond dan erop :Y)


Als ik rij dan voel ik mij gehandicapt... Ik zie niet meer wat mijn paard doet :') Ja ik VOEL het wel, maar ben zo enorm gewend om ook te ZIEN wat mijn paard doet.... Door fysieke klachten rijd ik enkel s'zomers (lekker warm weer, geen stijve spieren) dus het word straks weer even omschakelen :=


SayaJones schreef:
Ik lees de blogs hier op Bokt eigenlijk vrijwel nooit, maar die van jou heb ik van begin tot eind gelezen met veel interesse!
Je schrijft erg fijn en heel interessant! Precies waar ik op dit moment mee bezig ben met mijn (vurige) haflinger die héél graag wilt werken maar daar door ook héél veel tempo op zit.
Doormiddel van inderdaad verschillende oefeningen, allemaal aan kaptoom, kan ik haar energie wat meer verdelen en meer tempocontrole houden.

Longeren is ontzettend handig! En zó leuk als je resultaat gaat zien!


Wat een groot compliment, dankjewel! Ik hoop dat de rest van de blogs jou ook mogen gaan boeien :))
Al heb ik nog geen idee waar ik de volgende keer op in ga :')
Wat je kan doen met een temperamentvol paard (Hoi, ik heb een spaanse steekvlam :') ) is zo enorm veel denkwerk geven, dat hard rennen gewoon niet meer mogelijk is. Dus ga zijgangen vragen, volte vergroten, verkleinen, werken met pionnen en balken... Op het moment dat je een vurig paard in zijn koppie hard aan het werk zet, klapt het vuur er fysiek vaak al een stuk minder uit :j


Morganlefay schreef:
Ik longeer een verzorgpaard(Haflinger merrie)n en dan niet om het rond te slingeren maar echt voor de basiszaken als gehoorzaamheid en wat aan haar gewicht te doen. Wil kijken of ik ook met dit paard zo ver kan komen dat ik lange lijnen kan gaan doen.


Inderdaad ook gehoorzaamheid is heel fijn te trainen! En je kan zelf snel al veel beweging geven door het longe werk :j Lange lijnen is heel fijn om te gaan verfijnen vanuit de dubbele longe :j


somokkele schreef:
Grappig, ik ken het allemaal en toch vind ik longeren nog steeds saai :D . Zegt meer over mij hoor, ik ben zelf liever actiever bezig denk ik :+ .

Gelukkig zijn er even zoveel mensen die het wel leuk vinden. Ik doe het alleen uit uiterste noodzaak en dan nog liever niet :')

Maar, dat longeren meer is als alleen je paard een beetje de bak rond slingeren ben ik met je eens. Absoluut prima voor de opbouw van van alle bij je paard. Altijd zonder hulpteugels, draait meer om balans en plaatsing van de benen en lijf.


Hahahaha, ieder zijn ding toch! Ik geef gewoon verdraaid weinig om rijden en werk met enorm veel plezier vanaf de grond :j Ik heb dus een bijrijdster die het rijden volledig voor zichzelf heeft :Y)
Het zou wat zijn als we allemaal hetzelfde leuk vonden om te doen... :')




Wauw, helemaal niet zoveel leuke en positieve reacties verwacht! Dankjewel :D
Vind het heel leuk om te lezen dat er meer zijn die het longeren écht wel leuk vinden *\o/* *\o/*
En als iemand ideeën heeft voor de volgende blog? Altijd welkom :j

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:02

heb je ook tips voor paarden die de longe zien als speelparadijs en aan de kletter gaan?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:10

Leuk om te lezen en ik heb het precies hetzelfde ervaren, vond longeren ook saai, maar sinds ik de kaptoom en de dubbele longe ontdekt heb is het een stuk leuker geworden. Heb trouwens ook de kaptoom van Kramer, maar helaas wil hij nog wel eens wat schuiven bij mij.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:12

Wat een leuke blog! Je zou hier videos over kunnen maken lijkt me ontzettend leerzaam!

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:05

VisibreTeam schreef:
somokkele schreef:
Grappig, ik ken het allemaal en toch vind ik longeren nog steeds saai :D . Zegt meer over mij hoor, ik ben zelf liever actiever bezig denk ik :+ .

Gelukkig zijn er even zoveel mensen die het wel leuk vinden. Ik doe het alleen uit uiterste noodzaak en dan nog liever niet :')

Maar, dat longeren meer is als alleen je paard een beetje de bak rond slingeren ben ik met je eens. Absoluut prima voor de opbouw van van alle bij je paard. Altijd zonder hulpteugels, draait meer om balans en plaatsing van de benen en lijf.


Hahahaha, ieder zijn ding toch! Ik geef gewoon verdraaid weinig om rijden en werk met enorm veel plezier vanaf de grond :j Ik heb dus een bijrijdster die het rijden volledig voor zichzelf heeft :Y)
Het zou wat zijn als we allemaal hetzelfde leuk vonden om te doen... :')






Ik doe wel veel vanaf de grond, want ook dat vind ik erg leuk, alleen niet het longeren :D . Ik ben zeker een clickernerd, verslaafd aan spelletjes met paard, alleen, het liefst allemaal in vrijheid 8-). Overigens rijd ik hem wel hoor, alleen niet alle dagen. Verwend jongetje is het :+ .

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:09

Wat een leuk blog! Ben zelf gek op grondwerk ( longeren , lang teugelen etc) . En daar komt meer bij dan enkel rondjes laten lopen daarbij is het vind ik onzin om paard energie te laten kwijt raken . Je kan zoveel meer ermee. Ik zeg tegenwoordig dat ik effe ga gymen met paard. ( Speel ook met pionen in vierkant om en om , 8 laten maken ,om stelling / buiging te creeren ook bij het longeren. ) dus superleuk dit blog!

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:26

Hele leuke blog, hopelijk kan ik nog wat dingen opsteken want zowel pony en ik hebben een hekel aan longeren. Behalve als er balkjes in het spel zijn dan is het wel leuk...

Die vind springen en werken in vrijheid veel leuker dan dom rondjes lopen :')

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:31

Interessante blog! Ik train mijn menponys 1 x per week aan de longe. Ik probeer ze aan het werk te zetten en ook vooral lossigheid te krijgen bij de oudere pony. De jonge pony longeer ik het liefst zonder bijzet omdat ze met erg krabbelig wordt in haar voorbeen. De oudere zet ik wel bij maar zie zo'n mooie houding bij jou met de kaptoom dat ik die ook maar eens ga aanschaffen.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:08

Mira283 je gaat al fout in je denkwijze dom rondjes lopen, als je al zo denkt laat je je paard idd dom rondjes lopen maar als je serieus met je paard aan het werk gaat is het echt veel meer maar goede instructie is wel een must om je te helpen

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:41

rumay schreef:
Mira283 je gaat al fout in je denkwijze dom rondjes lopen, als je al zo denkt laat je je paard idd dom rondjes lopen maar als je serieus met je paard aan het werk gaat is het echt veel meer maar goede instructie is wel een must om je te helpen


Ben er wel serieus mee bezig geweest, maar ik houd er gewoon niet van. En elke keer strijd is gewoon niet leuk dan pak ik wel iets wat we beide leuk vinden. En met werk aan de lange teugel maak ik hem wel blij en kunnen we wel serieus bezig, en heb ik ook duidelijkere doelen om te doen dat heb ik niet met longeren. En instructie met lange teugel werk is er zeker wel ;)

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:10

Ik ben ook enthousiast dubbele longe gebruiker! Naast het loswerken op de grond 1 van mijn favoriete onderdelen.

Ben niet zon enorme held onder het zadel maar kan mijn paard zo wel 100% in vorm houden en verbeteren :D . Met dubbele longe kun je wel eenvoudig op de buitenkant inwerken, omdat hij veel op de binnenschouder viel was dat bij ons wel echt een uitkomst. Ik wissel expres een rechthoekig of rond afgezet stuk af met volledig door de bak heen werken. Soms is een buitenmuurtje handig om te gebruiken in de hulpgeving.

@Spaikey Wat betreft hoofd halshouding dat komt niet automatisch met een kaptoom of andere optoming. Het is een gevolg van een paard dat in balans is en zijn lijf correct kan dragen. Uiteraard kun je daar met hulpen en je eigen houding variatie in aanbrengen. Maar om het mogelijk te maken voor je paard is zijn lijfgebruik mijn inziens het belangrijkste.

Ik werk met een touwhalster, gewoon halster of kneveltrens en ben van een linksgebogen kameel, naar een gedragen en in balans sportpaard met neusje er netjes iets uit gegaan. Alleen maar door me te richten op zijn schouders. Fijne instructie heeft ons heel ver gebracht.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:38

@boris_rakker: ik begrijp zeker dar de hoofdhals houding niet komt door kaptoom of touw halster. Ik vind het interessant dat je met een 'Simpele optoming zonder bij te zetten dit kunt bereiken met longeren!

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 22:14

loismooij15 schreef:
heb je ook tips voor paarden die de longe zien als speelparadijs en aan de kletter gaan?


Ziet je paard het als speel paradijs, of spelen er andere problemen...
Want een paard dat speelt gaat niet aan de kletter :)


flappie28 schreef:
Leuk om te lezen en ik heb het precies hetzelfde ervaren, vond longeren ook saai, maar sinds ik de kaptoom en de dubbele longe ontdekt heb is het een stuk leuker geworden. Heb trouwens ook de kaptoom van Kramer, maar helaas wil hij nog wel eens wat schuiven bij mij.


Zorgen dat hij goed op de neus ligt, een keer hoger/lager en voldoende vast?


Esirene schreef:
Wat een leuke blog! Je zou hier videos over kunnen maken lijkt me ontzettend leerzaam!


Een blog schrijven is een uurtje werk... Video opnemen en editen heel wat meer, dat red ik momenteel helaas echt niet :=

@Somokkele
Hahaha
Hier elke dag gewoon wat anders :P Rijden doe ik weinig tot niet, maar de ene keer werken we vrij, de andere keer vrijheidsdressuur, dan weer werk aan de hand, de keer er op dressuurmatig in vrijheid, dan weer longeren... Vind de afwisseling heerlijk!


Svadilfari1 schreef:
Wat een leuk blog! Ben zelf gek op grondwerk ( longeren , lang teugelen etc) . En daar komt meer bij dan enkel rondjes laten lopen daarbij is het vind ik onzin om paard energie te laten kwijt raken . Je kan zoveel meer ermee. Ik zeg tegenwoordig dat ik effe ga gymen met paard. ( Speel ook met pionen in vierkant om en om , 8 laten maken ,om stelling / buiging te creeren ook bij het longeren. ) dus superleuk dit blog!


Dankjewel!


Spaikey schreef:
Interessante blog! Ik train mijn menponys 1 x per week aan de longe. Ik probeer ze aan het werk te zetten en ook vooral lossigheid te krijgen bij de oudere pony. De jonge pony longeer ik het liefst zonder bijzet omdat ze met erg krabbelig wordt in haar voorbeen. De oudere zet ik wel bij maar zie zo'n mooie houding bij jou met de kaptoom dat ik die ook maar eens ga aanschaffen.


Het is inderdaad niet 'de optoming' die het paard maakt, maar wanneer ik met paarden van een ander die vanaf een bit/bijzet/halster komen overschakel naar kaptoom, kom ik wel veel makkelijker in een fijne houding :j Het is even doorkrijgen hoe je goed contact maakt en je eigen houding kan laten beïnvloeden, maar als je het doorhebt krijg je steeds meer mogelijkheden :D


rumay schreef:
Mira283 je gaat al fout in je denkwijze dom rondjes lopen, als je al zo denkt laat je je paard idd dom rondjes lopen maar als je serieus met je paard aan het werk gaat is het echt veel meer maar goede instructie is wel een must om je te helpen


Ik kon het zelf ook écht niet voor mijn internship bij Moravita in 2015 (of 2014?), daar 3 maanden intensief met veel verschillende paarden aan de longe bezig geweest, dagelijks les en flink bijgeleerd :j Nu inmiddels heel wat verder en zelf instructeur :')

Maar een Noor Tanger, Patrick Molenaar, Mireille den Hoed zijn instructeurs die ook op deze manier werken!

@Mira283, een strijd komt vaak door onbegrip... In het begin vond mijn paard longeren écht stom. Tot IK leerde hoe het moest...


boris_rakker schreef:
Ik ben ook enthousiast dubbele longe gebruiker! Naast het loswerken op de grond 1 van mijn favoriete onderdelen.

Ben niet zon enorme held onder het zadel maar kan mijn paard zo wel 100% in vorm houden en verbeteren :D . Met dubbele longe kun je wel eenvoudig op de buitenkant inwerken, omdat hij veel op de binnenschouder viel was dat bij ons wel echt een uitkomst. Ik wissel expres een rechthoekig of rond afgezet stuk af met volledig door de bak heen werken. Soms is een buitenmuurtje handig om te gebruiken in de hulpgeving.

@Spaikey Wat betreft hoofd halshouding dat komt niet automatisch met een kaptoom of andere optoming. Het is een gevolg van een paard dat in balans is en zijn lijf correct kan dragen. Uiteraard kun je daar met hulpen en je eigen houding variatie in aanbrengen. Maar om het mogelijk te maken voor je paard is zijn lijfgebruik mijn inziens het belangrijkste.

Ik werk met een touwhalster, gewoon halster of kneveltrens en ben van een linksgebogen kameel, naar een gedragen en in balans sportpaard met neusje er netjes iets uit gegaan. Alleen maar door me te richten op zijn schouders. Fijne instructie heeft ons heel ver gebracht.


Heerlijk he :D Muurtjes/wanden zijn ideaal om stukjes zijgangen mee te pakken is mijn eigen ervaring :j

Een optoming hélpt wel in de hoofd hals houding, omdat je met bijna elke optoming automatisch je paard naar buiten vraagt op het moment dat je contact aanneemt, en bij een kaptoom is dit dus juist niet. (bitring bijvoorbeeld: je vraagt contact aan de binnen ring, waardoor het paard vanuit de atlas makkelijk naar buiten kantelt)


Spaikey schreef:
@boris_rakker: ik begrijp zeker dar de hoofdhals houding niet komt door kaptoom of touw halster. Ik vind het interessant dat je met een 'Simpele optoming zonder bij te zetten dit kunt bereiken met longeren!


Van oorsprong was een kaptoom de enige juiste optoming om mee te longeren :))

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:52

Wij zijn elkaar dan net misgelopen bij Moravita! ik heb toendertijd zoveel geleerd van Ton en van Hillie betreft het longeren.

Ik heb nu een kaptoom van Barefoot, die is iets meer "grof". Ik ben er wel tevreden van, al heeft hij niet zoveel gaatjes om op af te stellen... waardoor hij bij het ene paard beter past dan het ander.

Wat betreft een volgend blog, misschien dubbele lijnen of dieper ingaan op het gebruik van lichaamstaal?

Zou ik iig wel interessant vinden :)