Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

[BLOG] Het leed dat longeren heet....

 
Profiel   

Super leuk geschreven en interessant om te lezen.
Ik vind het heel knap als mensen een paard echt goed los kunnen krijgen aan een kaptoom dat lukt me niet tenzij ik ze met rijden en ander longeerwerk super fijn heb dan kan ik het met de kaptoom ook wel.

Doordat ik de afgelopen maanden niet of nauwelijks heb kunnen rijden ben ik veel met longeren en werken aan de hand bezig geweest en het is leuk om te zien (en inmiddels ook een beetje voelen) hoeveel baat de paarden daarvan hebben gehad.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 07:49 



 
Profiel   

Idd, tegenwoordig is longeren en zowieso grondwerk en werken aan de hand doorgaans ondergeschikt aan het rijden.
En als het al word gedaan is het van slechte kwaliteit en heeft het geen waarde in de ontwikkeling van het paard.
Even “rondslingeren”, de energie eruit.
Of volledig bijzetten waardoor het paard nooit tot zelfdragen komt.
Het is mooi om te aanschouwen hoe een paard beweegt en hoe je door middel van je eigen lichaam tot een mentaal samenspel kunt komen, alsof je samen 1 lichaam word.
Dat is mi een hele waardevolle basis, waarmee je al heel veel vorm kan geven aan zowel het fysieke alsmede het mentale lichaam van het paard en waar men al ver voor het paard bereden kan worden mee kan starten

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 08:27 



 
Profiel   

Ik kom volgen omdat ik nog niét longeer :) Maar paardje gaat richting de 3 jaar en heeft een beetje te veel vetjes op overschot dus ik hoop hier veel te leren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 08:51 



 
Profiel   

Ik lees elke keer over zijgangen, is dit ook te doen aan de longe? :o? Of gaat dit dan over lange lijnen enz?
Ben wel benieuwd hoe dit dan gedaan wordt.

Ik wil wel echt nog eens leren om met dubbele longe te werken, ik heb het een paar keer geprobeerd maar het gaat me echt niet goed af :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 09:15 



 
Profiel   

RyanneZarita schreef
Wij zijn elkaar dan net misgelopen bij Moravita! ik heb toendertijd zoveel geleerd van Ton en van Hillie betreft het longeren.

Ik heb nu een kaptoom van Barefoot, die is iets meer "grof". Ik ben er wel tevreden van, al heeft hij niet zoveel gaatjes om op af te stellen... waardoor hij bij het ene paard beter past dan het ander.

Wat betreft een volgend blog, misschien dubbele lijnen of dieper ingaan op het gebruik van lichaamstaal?

Zou ik iig wel interessant vinden :)


Wat jammer zeg! Ja heb daar onwijs veel geleerd en een super tijd gehad! Ik ben zelf niet zo'n fan van plat leer, maar dat is een persoonlijke voorkeur haha

Ik overweeg idd om de lichaamshulpen wat uitgebreider uit te leggen :j


Katja schreef
Super leuk geschreven en interessant om te lezen.
Ik vind het heel knap als mensen een paard echt goed los kunnen krijgen aan een kaptoom dat lukt me niet tenzij ik ze met rijden en ander longeerwerk super fijn heb dan kan ik het met de kaptoom ook wel.

Doordat ik de afgelopen maanden niet of nauwelijks heb kunnen rijden ben ik veel met longeren en werken aan de hand bezig geweest en het is leuk om te zien (en inmiddels ook een beetje voelen) hoeveel baat de paarden daarvan hebben gehad.


Werk vanaf de grond geeft zoveel voordelen in het rijden :j Ik denk dat ik wat meer blogs over het werk vanaf de grond ga schrijven :)

Ik kon ook niet zomaar aan de kaptoom longeren 5 jaar geleden, heel wat lessen voor genomen, vaak is het nog raar om voor iets anders dan rijden les te nemen, maar alles moet je ergens leren :))


Clasical schreef
Idd, tegenwoordig is longeren en zowieso grondwerk en werken aan de hand doorgaans ondergeschikt aan het rijden.
En als het al word gedaan is het van slechte kwaliteit en heeft het geen waarde in de ontwikkeling van het paard.
Even “rondslingeren”, de energie eruit.
Of volledig bijzetten waardoor het paard nooit tot zelfdragen komt.
Het is mooi om te aanschouwen hoe een paard beweegt en hoe je door middel van je eigen lichaam tot een mentaal samenspel kunt komen, alsof je samen 1 lichaam word.
Dat is mi een hele waardevolle basis, waarmee je al heel veel vorm kan geven aan zowel het fysieke alsmede het mentale lichaam van het paard en waar men al ver voor het paard bereden kan worden mee kan starten


Je neemt me de woorden uit de mond :j


Granoek schreef
Ik kom volgen omdat ik nog niét longeer :) Maar paardje gaat richting de 3 jaar en heeft een beetje te veel vetjes op overschot dus ik hoop hier veel te leren!


Let er mee op dat longeren vrij belastend is, zeker voor een groot paard op de cirkel :j mijn keuze zou liggen om te starten met vrij werk en werk in de hand, om de spieren niet te hard te belasten :)


SayaJones schreef
Ik lees elke keer over zijgangen, is dit ook te doen aan de longe? :o? Of gaat dit dan over lange lijnen enz?
Ben wel benieuwd hoe dit dan gedaan wordt.

Ik wil wel echt nog eens leren om met dubbele longe te werken, ik heb het een paar keer geprobeerd maar het gaat me echt niet goed af :=


Dat is zeker te doen aan de longe (enkele lijn) haha! Kwestie van al een basis handwerk hebben en van daaruit verder gaan aan de longe :j wijken, schouder voor en travers zijn goed te doen :j

Zal er in mijn volgende blog een stukje over meenemen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 10:15 



 
Profiel   

Bedoel je met vrij werk letterlijk gewoon los? Want we doen wel al wat 'circustrucjes' als ik het zo mag noemen, vrijheidsdressuur klinkt altijd alsof we er verstand van hebben := Rek-en-strek enzo dat doen we nu. Ik kan helemaal nog niet longeren dus ik doe dat liever ook niet dan, dus daarom kom ik hier meelezen :D

Qua werk in de hand zijn we ongeveer zo ver dat ik zijn hoofd naar links en naar rechts kan buigen als ik teugels aans zijn halster maak.
Had ik al gezegd dat we pas net bezig zijn? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 10:22 



 
Profiel   

Granoek schreef
Bedoel je met vrij werk letterlijk gewoon los? Want we doen wel al wat 'circustrucjes' als ik het zo mag noemen, vrijheidsdressuur klinkt altijd alsof we er verstand van hebben := Rek-en-strek enzo dat doen we nu. Ik kan helemaal nog niet longeren dus ik doe dat liever ook niet dan, dus daarom kom ik hier meelezen :D

Qua werk in de hand zijn we ongeveer zo ver dat ik zijn hoofd naar links en naar rechts kan buigen als ik teugels aans zijn halster maak.
Had ik al gezegd dat we pas net bezig zijn? :')


Jullie zijn al effe bezig toch? :')

Circuskunstjes is steigeren en liggen :)) vrijheidsdressuur is rekken en strekken :+ heb sowieso een hekel aan de naam "kunstje"... zijn mentale en fysieke "yoga" oefeningen :')

Vrij werk bedoel ik idd vrij mee :j spelenderwijs aan de gang met tempo wisselingen, halt houden, omdraaien, reageren op jouw lichaamstaal en hulpen, zónder de belasting van continue in een cirkel bewegen :D

En voor het hand werk kun je al rustig beginnen met de schouder en achterhand opzij te zetten, netjes een stapje terug etc, dat is een belangrijke basis om mee verder te gaan naar het "echte werk"

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 10:29 



 
Profiel   

Met Dexter al bijna 5 jaar! Maar met Duke heb ik nog bijna niks gedaan. Behalve aan een touwtje lopen en braaf zijn.
Maar ook Dexter longeer ik niet, omdat ik het (nog) niet kan.. :(

Duke rent achter me aan als ik begin te rennen, en als ik over een balk stap, volgt hij me haha.
Hoe jij het omschrijft kan hij precies al best veel ja. 'Kontje om' moest ie leren toen hij me in de stal tegen de muur wilde duwen }:0 En naar mij komen, achteruit gaan, dat kent hij ook al. Ik ga dadelijk nog denken dat hij slim is :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 10:33 



 
Profiel   

Ik kom ook even volgen, hier een 12 jarige die scheef is en een 4 jarige met teveel spek. Ik heb sinds kort een kaptoom voor ze, dus ik zou het longeren kunnen oppakken. Maar beide doen alleen maar lang en laag en in draf grasjes meepikken haha. Het zijn shetlanders, geef ze eens ongelijk. Mijne kan ik in de paddock precies in vrijheid sturen waar ik ze heen wil hebben, ze kunnen achteruit, om etc. Ze volgen mij ook, in ieder geval Alex volgt me en Jorie volgt dan Alex weer. Ik heb Jorie wel eerder gelongeerd en longeer Alex alleen voor het bekende energie eruit verhaal. Jorie hoefde toen alleen nog niet op de volte, meer een soort ovaal door het hele weiland, het was toen meer om commando's erop te zetten. Maar Alex longeren is een ander verhaal, die gaat op zijn verkeerde kant zich volledig vastzetten en slingert dan zijn hoofd naar buiten. Oftewel een soort omgekeerde buiging, en als ie dan van mij naar binnen moet kijken, doet hij dat super chagrijnig. Het zou voor Alex al zoveel schelen als ik elke dag even 20-30 minuten echt even aan het werk ga om hem soepeler te houden. Verder lopen ze allebei voor de sulky en naast de fiets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 14:33 



 
Profiel   

VisibreTeam schreef
loismooij15 schreef
heb je ook tips voor paarden die de longe zien als speelparadijs en aan de kletter gaan?


Ziet je paard het als speel paradijs, of spelen er andere problemen...
Want een paard dat speelt gaat niet aan de kletter :)


flappie28 schreef
Leuk om te lezen en ik heb het precies hetzelfde ervaren, vond longeren ook saai, maar sinds ik de kaptoom en de dubbele longe ontdekt heb is het een stuk leuker geworden. Heb trouwens ook de kaptoom van Kramer, maar helaas wil hij nog wel eens wat schuiven bij mij.


Zorgen dat hij goed op de neus ligt, een keer hoger/lager en voldoende vast?


Esirene schreef
Wat een leuke blog! Je zou hier videos over kunnen maken lijkt me ontzettend leerzaam!


Een blog schrijven is een uurtje werk... Video opnemen en editen heel wat meer, dat red ik momenteel helaas echt niet :=

@Somokkele
Hahaha
Hier elke dag gewoon wat anders :P Rijden doe ik weinig tot niet, maar de ene keer werken we vrij, de andere keer vrijheidsdressuur, dan weer werk aan de hand, de keer er op dressuurmatig in vrijheid, dan weer longeren... Vind de afwisseling heerlijk!


Svadilfari1 schreef
Wat een leuk blog! Ben zelf gek op grondwerk ( longeren , lang teugelen etc) . En daar komt meer bij dan enkel rondjes laten lopen daarbij is het vind ik onzin om paard energie te laten kwijt raken . Je kan zoveel meer ermee. Ik zeg tegenwoordig dat ik effe ga gymen met paard. ( Speel ook met pionen in vierkant om en om , 8 laten maken ,om stelling / buiging te creeren ook bij het longeren. ) dus superleuk dit blog!


Dankjewel!


Spaikey schreef
Interessante blog! Ik train mijn menponys 1 x per week aan de longe. Ik probeer ze aan het werk te zetten en ook vooral lossigheid te krijgen bij de oudere pony. De jonge pony longeer ik het liefst zonder bijzet omdat ze met erg krabbelig wordt in haar voorbeen. De oudere zet ik wel bij maar zie zo'n mooie houding bij jou met de kaptoom dat ik die ook maar eens ga aanschaffen.


Het is inderdaad niet 'de optoming' die het paard maakt, maar wanneer ik met paarden van een ander die vanaf een bit/bijzet/halster komen overschakel naar kaptoom, kom ik wel veel makkelijker in een fijne houding :j Het is even doorkrijgen hoe je goed contact maakt en je eigen houding kan laten beïnvloeden, maar als je het doorhebt krijg je steeds meer mogelijkheden :D


rumay schreef
Mira283 je gaat al fout in je denkwijze dom rondjes lopen, als je al zo denkt laat je je paard idd dom rondjes lopen maar als je serieus met je paard aan het werk gaat is het echt veel meer maar goede instructie is wel een must om je te helpen


Ik kon het zelf ook écht niet voor mijn internship bij Moravita in 2015 (of 2014?), daar 3 maanden intensief met veel verschillende paarden aan de longe bezig geweest, dagelijks les en flink bijgeleerd :j Nu inmiddels heel wat verder en zelf instructeur :')

Maar een Noor Tanger, Patrick Molenaar, Mireille den Hoed zijn instructeurs die ook op deze manier werken!

@Mira283, een strijd komt vaak door onbegrip... In het begin vond mijn paard longeren écht stom. Tot IK leerde hoe het moest...


boris_rakker schreef
Ik ben ook enthousiast dubbele longe gebruiker! Naast het loswerken op de grond 1 van mijn favoriete onderdelen.

Ben niet zon enorme held onder het zadel maar kan mijn paard zo wel 100% in vorm houden en verbeteren :D . Met dubbele longe kun je wel eenvoudig op de buitenkant inwerken, omdat hij veel op de binnenschouder viel was dat bij ons wel echt een uitkomst. Ik wissel expres een rechthoekig of rond afgezet stuk af met volledig door de bak heen werken. Soms is een buitenmuurtje handig om te gebruiken in de hulpgeving.

@Spaikey Wat betreft hoofd halshouding dat komt niet automatisch met een kaptoom of andere optoming. Het is een gevolg van een paard dat in balans is en zijn lijf correct kan dragen. Uiteraard kun je daar met hulpen en je eigen houding variatie in aanbrengen. Maar om het mogelijk te maken voor je paard is zijn lijfgebruik mijn inziens het belangrijkste.

Ik werk met een touwhalster, gewoon halster of kneveltrens en ben van een linksgebogen kameel, naar een gedragen en in balans sportpaard met neusje er netjes iets uit gegaan. Alleen maar door me te richten op zijn schouders. Fijne instructie heeft ons heel ver gebracht.


Heerlijk he :D Muurtjes/wanden zijn ideaal om stukjes zijgangen mee te pakken is mijn eigen ervaring :j

Een optoming hélpt wel in de hoofd hals houding, omdat je met bijna elke optoming automatisch je paard naar buiten vraagt op het moment dat je contact aanneemt, en bij een kaptoom is dit dus juist niet. (bitring bijvoorbeeld: je vraagt contact aan de binnen ring, waardoor het paard vanuit de atlas makkelijk naar buiten kantelt)


Spaikey schreef
@boris_rakker: ik begrijp zeker dar de hoofdhals houding niet komt door kaptoom of touw halster. Ik vind het interessant dat je met een 'Simpele optoming zonder bij te zetten dit kunt bereiken met longeren!


Van oorsprong was een kaptoom de enige juiste optoming om mee te longeren :))


Typische bokt reactie ik zeg :evaw:

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 22:01 



 

Je schrijft echt leuk! :)

Voor ons is longeren echt "leed.. "
Het is net alsof m'n paard het echt helemaal niks aan lijkt te vinden. Wat ik ook doe, ik krijg haar niet voorwaartser dan een klein sukkeldrafje. Met of zonder zweep, met of zonder hulpteugels, bak of geen bak. Hoe enthousiast ik ook ben, ze loopt niet. Als anderen die wat "grover" zijn haar longeren gaat het beter, dus al veel pogingen gedaan om strenger te zijn, maar het deert haar niks..levert alleen maar ruzie en frustratie op. Daarom het longeren maar opgegeven, andere leukere dingen liggen ons denk ik wat meer. :D We doen buitenritten, grondwerk en klein beetje bakwerk. Het kan een kwestie van gehoorzaamheid zijn, maar ik hou het er maar op dat het beide ons gewoon niet ligt. :o

Wellicht nog meer mensen die dit herkennen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 19:46 



 
Profiel   

AmoorM schreef
Je schrijft echt leuk! :)

Voor ons is longeren echt "leed.. "
Het is net alsof m'n paard het echt helemaal niks aan lijkt te vinden. Wat ik ook doe, ik krijg haar niet voorwaartser dan een klein sukkeldrafje. Met of zonder zweep, met of zonder hulpteugels, bak of geen bak. Hoe enthousiast ik ook ben, ze loopt niet. Als anderen die wat "grover" zijn haar longeren gaat het beter, dus al veel pogingen gedaan om strenger te zijn, maar het deert haar niks..levert alleen maar ruzie en frustratie op. Daarom het longeren maar opgegeven, andere leukere dingen liggen ons denk ik wat meer. :D We doen buitenritten, grondwerk en klein beetje bakwerk. Het kan een kwestie van gehoorzaamheid zijn, maar ik hou het er maar op dat het beide ons gewoon niet ligt. :o

Wellicht nog meer mensen die dit herkennen?


Ja! Neem les! :D
Longeren is niet alleen gericht op voorwaarts bewegen, maar algeheel controle.
Dit begint al in het weg stappen, leren halt houden. Dit uitbouwen naar draf/galop.
Hiernaast het uitbreiden met dubbele teugel/lange lijnen/kaptoom etc.

Ik gebruik het om mijn merrie soepel te houden, onder het zadel lukt mij dit namelijk niet volledig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 20:40 



 
Profiel   

Hele leuke blog!
Ik vind longeren wel leuk, maar moet nog veel leren. Vind het heel interessant om te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 21:42 



 
Profiel   

VisibreTeam schreef
loismooij15 schreef
heb je ook tips voor paarden die de longe zien als speelparadijs en aan de kletter gaan?


Ziet je paard het als speel paradijs, of spelen er andere problemen...
Want een paard dat speelt gaat niet aan de kletter :)

Hij is in het begin heel geconcentreerd maar kan het toch niet laten om zichzelf af een toe even lekker te laten gaan... (bokken en een sprintje hier en daar) daarna is hij wel weer braaf, maar ik zou liever hebben dat hij gewoon normaal blijft doen. 8)7
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-19 09:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen