Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Eventingamazone Caroline March overleden

 
Profiel   

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Britse eventingamazone Caroline March, die internationaal uitkwam tot op 4*-niveau, is overleden. Op 31-jarige leeftijd maakte ze zelf een einde aan haar leven. Ze streed voor herstel na een ernstige val in 2022, maar het opgelopen letsel aan haar ruggenwervels bleef haar hinderen. “Dit is niet het leven dat ik wil”, zo schreef ze in haar afscheidsbrief, die op Facebook verscheen na haar overlijden.

Op 16 april 2022 ging het helemaal mis tijdens de Barefoot Retreats Burnham Market in Norfolk, Groot-Brittannië. De toen 29 jaar jonge Caroline March nam met haar ruin Shades Of Cooley, een 8-jarige schimmel, deel aan de CCI3* S-rubriek. In het onderdeel cross-country kwam de combinatie ten val bij hindernis 16, een oplopende triple-bar. Hierbij braken en verschoven meerdere wervels en raakte ze bewusteloos. Door dit ongeval kwam er plotsklaps een einde aan haar carrière. Ze werd geopereerd en tijdens haar revalidatie kreeg ze uitgebreide fysiotherapie. Ze ging zelfs naar de Verenigde Staten voor een behandeling. Maar door haar letsel werd ze -zo schrijft ze in haar afscheidsbrief- wanhopig, ze kon niet meer doen wat ze allemaal het liefste deed. Voorheen gedijde ze goed op 'adrenalinekicks' en 'spontaniteit' en dat kon niet meer. Op zaterdag 23 maart 2024 kwam het nieuws dat ze was overleden door zelfdoding, een maand na haar 31e verjaardag.

Caroline March was een binnen de Britse eventingwereld erg populair en geliefd. Dit kwam door haar grote persoonlijkheid en vurige karakter. Ze was enthousiast over de dingen die ze deed en in de drie decennia van haar leven heeft ze daardoor veel bereikt. Zo kwam ze onder andere uit op 3*-niveau in Blenheim, Chatsworth and Gatcombe.

Eventingamazone Piggy March, tevens haar schoonzusje door haar huwelijk met Caroline’s broer Tom, vertelt over de dood van Caroline aan Horse and Hound: “ik kan zonder twijfel zeggen dat dit het slechtste weekend van ons leven was. Ze was vastbesloten om dit te doen, zoals ze in haar eigen woorden heeft gezegd, en er was NIEMAND die haar kon tegenhouden. Het is hartverscheurend, maar onze eigen troost komt van de hoop dat ze nu vrede heeft en op een plek is waar ze echt wilde zijn. Ze was een heel dapper meisje. Bedankt voor alle liefde en steun van zovelen. Het betekent echt heel veel voor ons allemaal, maar geef de familie alsjeblieft wat tijd en ruimte om ons verschrikkelijke verlies te verwerken.”

Ook British Eventing reageert op het overlijden van Caroline March. In een verklaring betuigen zij hun medeleven aan de familie en laten zij weten: “de eventingwereld is een hechte gemeenschap en Caroline was een populair en succesvol lid van de eventingfamilie. Levensveranderende blessures zijn fysiek en mentaal extreem moeilijk, zowel voor de persoon zelf als voor zijn omgeving, en iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Caroline was zich bewust van en betrokken bij de hulp die werd aangeboden aan de rijdende leden van British Eventing. British Eventing en de British Eventing Support Trust betuigen hun diepste medeleven aan Caroline's familie en vrienden in deze moeilijke tijd.”


Denk jij aan zelfdoding? Neem 24/7 gratis en anoniem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via 0800-0113 of chat op 113.nl.

Gebruikte bronnen:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-24 20:35 



 
Profiel   

Wat ontzettend verdrietig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-24 20:47 



 
Profiel   

Heel erg triest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-24 20:58 



 
Profiel   

Jeetje, wat heftig en triest...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-24 22:44 



 
Profiel   

Jeetje wat heftig, vreselijke keuze die ze heeft moeten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-24 22:49 



 
Profiel   

Wow wat heftig zeg! Ik ken het gevoel van niet meer kunnen doen wat je het liefste doet maar vraag me af of ze niks anders had waar ze toch nog plezier en liefde uit kon halen. Kennelijk niet, want anders had ze deze beslissing niet genomen en dat vind ik toch wel immens triest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 10:15 



 
Profiel   

Wat verdrietig Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 12:01 



 
Profiel   

Allemensen, wat een verdriet. Vreselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 12:05 



 
Profiel   

Intriest |( .

Ik herken ook wel het gevoel van door oorzaak van een val niet meer kunnen doen wat je wil, je leven dat er anders uitziet dan je dacht, uiteindelijk niet meer de persoon zijn die je wil zijn en de bijhorende frustraties.

Ik hoop dat de amazone nu vrede heeft en wens haar naasten veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 12:34 



 
Profiel   

Ik vind het voor de nabestaanden rot. Maar wel heel goed en dapper dat ze heeft besloten over haar eigen leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 12:47 



 
Profiel   

Ze heeft zelf een afscheidsbrief geplaatst, erg indrukwekkend! Te vinden op haar Facebook profiel.

Overigens is haar manier van overlijden iets genuanceerder dan in de OP staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 13:52 



 
Profiel   

Lielle schreef
Ze heeft zelf een afscheidsbrief geplaatst, erg indrukwekkend! Te vinden op haar Facebook profiel.

Overigens is haar manier van overlijden iets genuanceerder dan in de OP staat

Zou je dat willen toelichten? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Intens triest voor alle betrokkenen, hopelijk rust zij nu in vrede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 14:48 



 
Profiel   

Ik vermoed dat Lielle bedoelt dat sprake was van 'assisted suicide' (euthanasie met hulp van een arts).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 15:12 



 
Profiel   

Diep respect....ik ben werkelijk stil van haar brief. En ik snap haar volkomen. Niet iedereen kan en wil zich aanpassen aan een volstrekt ander leven dan wat je tot dan toe leefde en dat mag, dat is altijd je eigen beslissing.

Heel verdrietig maar bij mij overheerst het gevoel van diep diep respect!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 15:27 



 
Profiel   

Zo tranen in mn ogen. Zij was ECHT een topper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 15:31 



 
Profiel   

Lieser schreef
Ik vermoed dat Lielle bedoelt dat sprake was van 'assisted suicide' (euthanasie met hulp van een arts).

precies dat, zo werd het genoemd door Horse & Hound

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 16:05 



 
Profiel   

Haar brief gelezen en er speelde veel meer dan dit ongeval, triest. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 23:43 



 
Profiel   

Wat een verdrietig nieuws.. Ik word er stil van

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 23:51 



 
Profiel   

Wat een prachtige afscheidsbrief. Heel veel respect voor haar zeer bewust zelfgekozen einde.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 23:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen