'Regels nodig voor inzet hulphonden en therapiepaarden'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Regels nodig voor inzet hulphonden en therapiepaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:00

dit is wel heel makkelijk om zo de wereld in te slingeren en leidt mooi af van écht dierenleed. Ik denk dat er geen enkel coachingspaard overwerkt is.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:03

Wat een flauwekul.
Alsof iemand niets beters te doen heeft.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:03

Arabesk schreef:
dit is wel heel makkelijk om zo de wereld in te slingeren en leidt mooi af van écht dierenleed. Ik denk dat er geen enkel coachingspaard overwerkt is.

Zowieso niet.
Want of dat dier nu echt aan het spiegelen is of staat te slapen zal altijd de vraag blijven

Al die reacties van een paard worden door mensen opgevat en een betekenis aan gegeven. Of het paard ook echt iets doet of denkt: 'krijg de klere, moeten jullie nu weer hier staan?'
zullen we nooit weten..

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: 'Regels nodig voor inzet hulphonden en therapiepaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:17

Voor de assistentiehonden is er al veel aandacht voor dierenwelzijn, ook op Europees niveau. Ja, het kan altijd beter, maar ik durf wel te zeggen dat de meeste werkhonden een beter leven hebben dan veel huishonden.

Het grootste probleem zit volgens mij in de goedbedoelde inzet van allerlei dieren door mensen die de stress-signalen niet opmerken. Denk dan aan hondjes die meegenomen worden naar een verpleeghuis en onvrijwillig bij iedereen op schoot moeten. Of die compleet gestresst worden omdat ze totaal niet snappen wat er nou eigenlijk van ze verwacht wordt.

Maar dat zou je niet moeten oplossen met regels, wel met voorlichting. Vind ik dan.

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:34

Ik denk dat het onderscheid tussen hulphond en hond ook heel moeilijk is. Elke hond heeft af en toe stress, de ene meer dan de andere. Een hulphond zal zeker stress ervaren wanneer zijn baasje een aanval heeft. Ik heb geen hulphond, wel ptss en een hond. Mijn honden hebben net zo goed stress wanneer ik een paniekaanval krijg. Ook al zijn het geen officiële hulphonden.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: 'Regels nodig voor inzet hulphonden en therapiepaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:37

Ik kan me enigzins wel vinden in meer controle en meer kennis. Twee voorbeelden uit mijn omgeving. Ik ben begonnen met mijn jonge reu aan een aaihonden project, maar ik merk dat hij daar (nu nog) niet klaar voor is, maar toch wil de organisatie ons inzetten. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Ik ben behoorlijk assertief, dus het gaat nu (nog) niet gebeuren, maar wat gebeurd er met honden die niet zo'n assertieve baas hebben?
Andere voorbeeld uit mijn omgeving een gezin met 5 kinderen, waarvan 3 met een rugzakje. Eén kindje daarvan met autisme en een verstandelijke beperking heeft een hulphond. Ouders zijn geen "hondenmensen" en zijn ook altijd antihond geweest. Toch een hulphond in huis, alsof de hond een wonder zou gaan verrichten met hun kindje. De hond is nu een jaar bij hun en is enorm gestresst, krijgt regelmatig klappen van het kind, wordt geknepen en continu opgejut door andere kinderen uit het gezin. Hij heeft uit absolute nood laatst gegromd naar het kind. Tot nu is er niets veranderd in de situatie en dat vind ik moeilijk om te zien. In zo'n geval mag van mij veel meer controle en begeleiding zijn.

Dit zijn misschien uitzonderingen, maar ik denk dat zoiets veel vaker gebeurd.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: 'Regels nodig voor inzet hulphonden en therapiepaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:09

Zelf ervaring met een gehandicapten manege en vind grote jongens op een haflinger zetten die op en neer zitten te springen toch niet fijn. Ook paarden die rustig 6 uur per dag onder het huifbed lopen met een uurtje pauze tussen door. En nee de cliënten op het huifbed liggen vaak niet stil.

Maar ook het knuffelen met konijnen en cavia's in bejaardentehuizen. Kan stellig zeggen dat 99% van die beesten daar ontzettend gestrest van wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:47

Ik vind dit echt weer doorslaan hoor.. Gisteren bij RTL nieuws waren ze ivm dit item op een zorgboerderij, die dieren daar hebben het beste leven wat er is.. Alles liep lekker buiten, worden helemaal vertroeteld door de clienten. Structuur voor zowel de dieren als de clienten, ik vind dat echt een fantastisch iets. Waarom moet hier nu weer ingegrepen worden :n Idem voor hulphonden, die zijn ervoor getraind en de band met hun 'patient' is fantastisch, iets waar die honden het ook echt voor doen, ben ik van overtuigd.. Hoe zien ze dat dan voor zich.. De hond heeft vandaag ATV, vandaag komt hond Y als invaller? :')

Waar ik het wel een goed iets vind is bij circussen, dierentuinen, enz.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:09

Bij de hulphonden is het echt te makkelijk om te zeggen dat de band fantastisch is en de hond ervoor getraind is. Er zijn mensen met hulphonden die van honden houden en waar de honden het best soms zwaar hebben in het werk, maar daarnaast ook genoeg ontspanning krijgen. Er zijn alleen ook mensen die niks met honden hebben, maar waar een hulphond een goede hulp is voor die persoon. Dan komt er ineens geen ontspanning voor de hond meer bij kijken, dat is werk en dat is het. Of het werk dat ze moeten doen is ineens ook zoals akishino benoemt.

Net als zorgboerderijen enzovoorts. Ja, er zijn hele goede zorgboerderijen, waar de paarden en andere dieren echt een luizenleventje hebben en er goede begeleidingen voor de clienten is. Er zijn ook plekken waar dat niet zo is. Bij de 1e hoeft er niet ingegrepen te worden in beide gevallen, bij de tweede wel.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:14

xyzutu2 schreef:
Ik weet niet precies waarom je denkt dat dit over rijden gaat? 'Therapiepaarden' gaat niet alleen over huifbedden en mensen die op een paard zitten, maar ook om blindegeleidepaardjes die geen dagelijks contact met soortgenoten meer krijgen omdat ze op kamers wonen bij hun mens


Dan gaat het niet alleen over rijden, whatever. Wat maakt het uit dat het therapie- of hulpdieren zijn? Dat ze hulpdieren zijn maakt niets uit, het hangt van de individuele omstandigheden af, en die verschillen tussen hulpdieren onderling, maar ook tussen niet-hulpdieren onderling (er zijn ook genoeg paarden die alleen gehouden worden, en in de buurt heeft een tijd een Fries in een achtertuin gewoond. Ook niet ideaal, en heeft allemaal niets te maken met wel of geen hulpdier.)

Dus ik snap die focus niet, behalve dat het een extra laagje van wreedheid heeft om mensen iets af te pakken wat hen erg helpt, door specifiek in te zoomen op hulp- en therapiedieren ipv alle dieren, zonder dat er redenen zijn om te denken dat er daar grotere misstanden zijn.

Citaat:
Je kunt bij al het dierenleed in Nederland redeneren 'als dit nou het ergste leed was... Laat ze eerst maar eens kijken naar de bioindustrie!'.


Het is altijd een afweging, maar de andere kant is als je zoekt naar dierenleed dat makkelijk te veroordelen is omdat men geen tegenstem heeft. (Bioindustrie niet aanpakken, want de veehouders worden boos. Topsport niet aanpakken want de topsporters worden boos. Gewoon het hebben van dieren niet aanpakken want de diereneigenaren zijn met teveel. Aha! Manegeruiters en mensen met een beperking, die kun je wel overbluffen. Pakken we die vast hun dieren af!)

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: 'Regels nodig voor inzet hulphonden en therapiepaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:07

Ik vind het bizar dat de RDA niet op de hoogte is dat er op dit moment door een Europese commissie een NEN/CEN normering wordt vastgesteld voor Assistentiehonden. (Hulphonden is niet de juiste term. Hulphonden zijn assistentiehonden maar niet elke assistentiehond is een hulphond (ADL))
Meerdere grote scholen en stichtingen zoals sticking gebruikers assistentiehonden en andere belanghebbenden zitten in deze commissie alsmede diverse andere Europese landen. Als de normering vastgesteld is kan deze worden geïntegreerd in de wetgeving. En tot die tijd is de enige wet omtrent assistentiehonden dat deze niet geweigerd mag worden. Dat is fijn voor mensen als ik die een assistentiehond hebben, maar helaas betekend dat ook dat de buurvrouw haar on opgevoerde fikkie een assistentiehond kan noemen. Helaas fouten dat soort verandering (te) lang. Beurocratie etc.

Maar dat de RDA.daar niet van op de.hoogte is vind ik vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:24

Ik heb het gevoel, zal heus niet altijd zo zijn, dat de meeste therapiepaarden beter behandeld worden dan sportpaarden. Mensen die coachen met een paard hebben verstand van paardengedrag, meestal, en zetten het paard dan ook eerder buiten voor mijn gevoel. De mensen die ik ken die coaching doen met paarden zijn echt Nh types. En de sport paarden, nee die kunnen niet naar buiten want die zijn allergisch voor de buitenlucht...

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:31

MyWishMax schreef:
Net als zorgboerderijen enzovoorts. Ja, er zijn hele goede zorgboerderijen, waar de paarden en andere dieren echt een luizenleventje hebben en er goede begeleidingen voor de clienten is. Er zijn ook plekken waar dat niet zo is. Bij de 1e hoeft er niet ingegrepen te worden in beide gevallen, bij de tweede wel.

En hier gaat het bij mij dus idd om
Hoe wil je de omstandigheden bij ons (waar ik dagbesteding volg) nog meer verbeteren?
Een vaste berijder voor alle twee de paarden. Veiligheid hoog in het vaandel. 24/7 buiten. Goede begeleiding. We krijgen les. We mogen met ze naar buiten als we in elkaars zicht blijven en met z’n tweetjes. We, collega en ik, vangen elkaar op in geval van vakantie/ziekte.
En “mijn” oudje Kelan van 28 jaar gaat nog niet met pensioen omdat je hem daarmee te kort doet. Hij vind het werk onder het zadel nog veel te leuk en ziet er ook echt goed uit. Wel houd ik rekening met zijn leeftijd met rijden/grondwerk. Het andere oudje Blazy, ook 28 jaar, krijgt zijn wandelingen/aandacht en wordt al niet meer bereden. Is wat dat betreft ook echt toe aan pensioen.
Ook de andere dieren hebben het goed. Is er goede begeleiding en word er gekeken naar de sterke punten van iemand.
Wat wil je daar nog meer aan verbeteren?

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:22

Als er regels komen en iets voldoet eraan, dan hoeft er toch niet verbeterd te worden? Dat zeg ik toch juist?

Elvirawortel schreef:
Ik heb het gevoel, zal heus niet altijd zo zijn, dat de meeste therapiepaarden beter behandeld worden dan sportpaarden. Mensen die coachen met een paard hebben verstand van paardengedrag, meestal, en zetten het paard dan ook eerder buiten voor mijn gevoel. De mensen die ik ken die coaching doen met paarden zijn echt Nh types. En de sport paarden, nee die kunnen niet naar buiten want die zijn allergisch voor de buitenlucht...


Dat is zo'n typische opmerking, eigenlijk. In alle 'kampen' zitten rotte appels. Mensen die coachen met paarden die denken verstand te hebben van paardengedrag, maar dat dus niet hebben. NH's die een kreupel paard goed vinden lopen, hij is zo opgeknapt van natuurlijk bekappen. Sportmensen die paarden niet naar buiten doen. Noem alles maar op.

Ik heb van verschillende 'kampen' goede en slechte dingen gezien. Maar om nu te zeggen dat therapiepaarden meestal beter behandeld worden? Nee :n Worden sommige beter behandeld? Ja, maar sommige sportpaarden worden ook weer beter behandeld dan sommige therapiepaarden.