Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

'Regels nodig voor inzet hulphonden en therapiepaarden'

 
Profiel   

nos
Overige


Hulphonden of blindengeleidenhonden kent bijna iedereen wel, maar dieren worden op veel meer manieren ingezet in de zorg. Daar moeten regels voor komen, vindt de Raad voor de Dierenaangelegenheden (RDA).

Op steeds meer plekken in de zorg worden dieren ingezet bij een behandeling. Het aantal zorgboerderijen groeit, er zijn therapiesessies met paarden en steeds meer hulphonden voor kinderen met ADHD. Cijfers over hoe vaak dieren worden gebruikt zijn er niet, maar volgens de RDA neemt de populariteit toe.

Nederland kent geen regels over de inzet van de dieren in de zorg en daardoor komen volgens de raad misstanden voor, vooral door onkunde. Zo weten de zorgverleners niet altijd genoeg over het gedrag en de verzorging van een hond of paard, of wordt een dier te zwaar belast.

Dieren-cao
De RDA vindt dat het allemaal veel professioneler moet. De dieren moeten goed worden geselecteerd en ze moeten een goede opleiding krijgen. En ook als ze eenmaal worden ingezet in de zorg, is monitoring van groot belang, zegt gezondheidspsycholoog Nienke Endenburg, die ook in de raad zit.

"De vraag is bijvoorbeeld of de dieren last hebben van stress. Hulphonden zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week aan het werk. Maar ook die hebben vrije tijd nodig. Je kunt ze zien als medewerkers en die zouden eigenlijk ook een cao moeten krijgen."

Het welzijn van de dieren is volgens haar ook van belang voor de mens. "Want als dieren niet goed in hun vel zitten, is de kans op bijvoorbeeld bijtwonden of trapincidenten groter."

Effect
Er wordt gezegd dat de inzet van dieren bij allerlei therapieën en behandelingen effect heeft, maar de RDA zet daar vraagtekens bij. Onderzoeken die zijn gedaan naar het nut van dieren in de zorg waren bijvoorbeeld heel beperkt of er waren geen conclusies uit te trekken. De raad vindt dat er meer grondig onderzoek moet worden gedaan.

De Raad voor Dierenaangelegenheiden is een onafhankelijke raad van deskundigen die de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit adviseert over dierenwelzijn en ethische vraagstukken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 09:30 



 
Profiel   

Helemaal mee eens.

Daarom gebruik ik inmiddels een mechanisch paard in mijn werk --> lichaamsbewustzijn en coaching gericht op herstel binnen een ggz-instelling.
Paardencoaching zonder paard :D Ik zie bij veel bedrijven (maar ook bij het gemiddelde hobbypaard) dat de psychische belasting van een dier vaak flink onderschat wordt of helemaal niet gezien wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 09:39 



 
Profiel   

DierenCAO lijkt me goed, maar ik hoop toch wel dat dieren blijven. De beweging van paarden is fijn en herstellend, maar dat je contact hebt met zo'n groot dier dat jou op zijn rug wil dragen, dat je duidelijk kan maken wat je bedoelt, dat een dier je helpt en wil helpen, dat is toch iets wat je nooit met een machine kunt krijgen. Het is de reden dat ik ooit geraakt werd in het paardrijden, en het is nooit veranderd. Of het nou te meten is of niet: dat is iets wat *enorm* veel invloed kan hebben (en wat me nog steeds iedere week weer raakt.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 09:49 



 
Profiel   

Dierencao ja prima we beginnen bij de bioindustrie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 10:04 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Dierencao ja prima we beginnen bij de bioindustrie!

Bedankt voor deze reactie, eerste wat ik dacht is ja daar zit wat in want dat werk is zwaar voor de dieren.

Was tot mijn schande compleet vergeten dat deze dieren het oneindig veel beter hebben dan het "vee" wat wij in vlees veranderen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 10:07 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Dierencao ja prima we beginnen bij de bioindustrie!

En met deze opmerking wordt deze discussie weer om zeep geholpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 14:10 



 

pillow schreef
Arabesk schreef
Dierencao ja prima we beginnen bij de bioindustrie!

En met deze opmerking wordt deze discussie weer om zeep geholpen


+:)+
Ik ben 100% voor meer controle op dit soort inzet van dieren. Niet alleen voor de dieren zelf, maar absoluut ook voor de veiligheid van de clienten die vaak op blind vertrouwen bij iemand naar binnen stappen die zich na een cursus van een week in Frankrijk 'paardencoach' noemen en voortaan hun clienten met open ogen in alle hulpverlenerskuilen duwen omdat ze geen flauw benul hebben van wat psychische problemen eigenlijk zijn en hoe je er wel/niet mee om moet gaan.

Zolang het in hulpverlenersland nog steeds normaal gevonden wordt om autistische kinderen aan hun hulphonden vast te binden of de hond vragen om bij een agressief kind te gaan liggen zodat het kind de hond slaat en daarop afkoelt in plaats van de omgeving sloopt vind ik het hele idee van hulpdieren vrij zorgelijk.

Dus nee, ik ben het niet zo met Arabesk eens dat zolang de bioindustrie bestaat! de rest van de dieren in Nederland vogelvrij zijn verklaard voor elk soort misbruik die eigenaren/therapeuten kunnen verzinnen.
Dat zou wat zijn, als je geen enkele dierenmishandelaar/verknipte eigenaar/geflipte voorbijganger/agressieve dierenarts/dierenmishandelende bekapper nergens meer op aan kon spreken omdat dieren in de bioindustrie het veeeeeel erger hebben.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat sommige professionals in de paardenwereld het eigenlijk wel prettig zouden vinden als zij nooit meer ter verantwoording geroepen kunnen worden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 14:23 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Dierencao ja prima we beginnen bij de bioindustrie!

De grote dooddoender,omdat er dingen erger zijn doen we aan de rest maar niks.

Maar voor mij mag er ook 1 komen,ponytjes die plots als blindegeleide pony op een tram mee moeten en in een drukke stad is gewoon niks en hulphonden op een rock concert is gewoon ook een slecht idee.Door dat iedereen maar vind overal recht op te hebben word dierenwelzijn vaak maar vergeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 15:05 



 
Profiel   

beatje schreef
Door dat iedereen maar vind overal recht op te hebben word dierenwelzijn vaak maar vergeten.


Het verbod op paardensport in het algemeen komt dichter en dichter...

Ik vind dat deze regelgeving overdreven. Mensen met een hulpdier kijken al aardig uit volgens mij, want als het dier van de kook raakt, zijn ze zelf de pineut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:05 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Zolang het in hulpverlenersland nog steeds normaal gevonden wordt om autistische kinderen aan hun hulphonden vast te binden of de hond vragen om bij een agressief kind te gaan liggen zodat het kind de hond slaat en daarop afkoelt in plaats van de omgeving sloopt vind ik het hele idee van hulpdieren vrij zorgelijk.


Ik vraag me af in welk hulpverlenersland je dat zoveel bent tegengekomen eigenlijk. Ik heb niet echt het idee dat dat een gangbare procedure is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:11 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Dierencao ja prima we beginnen bij de bioindustrie!


Tuurlijk, daar zijn zeker nog niet genoeg regels voor :x

Goed idee om wat te regelen voor huisdieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:37 



 
Profiel   

Mijn honden maken deel uit van controle groep in onderzoek naar welzijn van hulphonden voor veteranen met PTSS door universiteit Utrecht.
Heel benieuwd naar de resultaten straks.

[BB] Gaaf onderzoek naar welzijn hulphonden voor PTSS

Ik vind het belangrijk ook welzijn van de dieren in ogenschouw te nemen als ze ingezet worden als hulpdier

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:40 



 
Profiel   

Ja ik ben voor MAAR zie ook bezwaren.
Zelf volg ik dagbesteding bij een zorgboerderij.
De koeien, paarden, kippen etc worden gewoon gehouden zoals op een boerderij
De paarden hebben hun eigen verzorger/berijder waarbij ik Kelan en Blazy heb.
Heel sporadisch klimt er eens een collega op de rug van Kelan aan een touwtje.

Hoe willen ze dit soort situaties gaan doen?
Want wij zullen vast en zeker niet de enige zorgboerderij zijn met deze constructie

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:45 



 

Shadow0 schreef
xyzutu2 schreef
Zolang het in hulpverlenersland nog steeds normaal gevonden wordt om autistische kinderen aan hun hulphonden vast te binden of de hond vragen om bij een agressief kind te gaan liggen zodat het kind de hond slaat en daarop afkoelt in plaats van de omgeving sloopt vind ik het hele idee van hulpdieren vrij zorgelijk.


Ik vraag me af in welk hulpverlenersland je dat zoveel bent tegengekomen eigenlijk. Ik heb niet echt het idee dat dat een gangbare procedure is.


In de VS is dat wel gebruikelijk, maar daar is ook al kritiek op gekomen. In Nederland is hier nog helemaal geen debat over, dus in feite mag iedereen een hulphond laten doen wat ze willen. Goed dus dat dat debat er gaan komen zodat we Amerikaanse taferelen kunnen voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:53 



 
Profiel   

Hoe zit het dan met manegepaarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:58 



 
Profiel   

Tivoli schreef
Hoe zit het dan met manegepaarden?

Zijn dat hulphonden of therapie paarden dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 18:02 



 
Profiel   

beatje schreef
Tivoli schreef
Hoe zit het dan met manegepaarden?

Zijn dat hulphonden of therapie paarden dan?

Ik denk dat het heel makkelijk is om hier een maas in een potentiële wet te creëren. Mijn paard is geen therapiepaard maar een managepaard want ze zit er op en ik geef les (maar ondertussen).
Daarom denk ik dat het een veel beter idee is om dit breder te trekken als men er echt iets mee wil. Al lijkt me dit tegelijkertijd ook heel moeilijk te realiseren en vooral te controleren.

Ik zie het vooral als een nieuwe melkkoe, ik denk namelijk niet dat het een groot verschil gaat maken en ik denk ook niet dat het probleem zo groot is. Laat ze eerst een een grootschalig onderzoek doen naar hoe dieren dit werk ervaren en wat van dit werk de lichamelijke gevolgen zijn (van blessures tot een verhoogde hartslag bijvoorbeeld).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 18:10 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
In de VS is dat wel gebruikelijk, maar daar is ook al kritiek op gekomen. In Nederland is hier nog helemaal geen debat over, dus in feite mag iedereen een hulphond laten doen wat ze willen. Goed dus dat dat debat er gaan komen zodat we Amerikaanse taferelen kunnen voorkomen.


Een manier om 'Amerikaanse taferelen' te voorkomen is wellicht door duidelijk onderscheid te maken tussen Nederland en Amerika.

En bovendien: dat je in theorie van alles met je hulphond kunt doen is niet echt relevant. In theorie kun je namelijk precies hetzelfde met je niet-hulphond doen, dus het onderscheid tussen hulphonden en niet-hulphonden (of therapiepaarden en niet-therapiepaarden) lijkt me volkomen irrelevant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 18:11 



 
Profiel   

als therapiedieren het ergste dierenleed was.......... en inderdaad wat met de manegepaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 18:30 



 
Profiel   

Oh ik denk meteen aan de manegepaarden die, naast hun normale manegewerk, ook ingezet worden voor gehandicapten.
Niet alle gehandicapten, maar de zwaardere gevallen vooral als er ook sprake is van zwaar overgewicht(100+) een “dood” gewicht een uur lang rondjes weliswaar in stap maar toch....
En als beloning daarna lekker op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 19:08 



 
Profiel   

En, het is gemakkelijk om anderen te verbieden paard te rijden omdat het zielig is, terwijl je zelf nog even buiten schot blijft. Ik heb eeen beetje het idee dat er ingezoomd wordt op therapie- en manegepaarden, en niet op bijvoorbeeld sportpaarden, omdat de sporters zich verweren, terwijl manege- en therapieruiters niet zoveel zeggenskracht hebben. (En een beetje flauw is dat wel.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 19:13 



 
Profiel   

hoop dat het weer overwaait, ik vind wel dat er strenger gekeken maga worden naar allerlij alternatieve behandelingen. waaronder met dieren die eigenlijk niets voorstellen.
Ik werk zelf dagelijks met paarden en kijk voor ieder paard wat die nodig heeft om prettig te functioneren met een client. En voor een client van 100kg heb ik een paard die dat kan dragen.Een vlaams trekpaard. Die vind het prima soms een rondje sjokken door de bak als afwisseling.
Maar met regels komt er meer papierwerk en controles dus minder geld voor goed thuigage en minder tijd om de paarden goed te verzorgen. En opleidingen doen we nu ook al, dat betekend dat het voor de paarden alleen gaat verslechteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 20:29 



 

Shadow0 schreef
En, het is gemakkelijk om anderen te verbieden paard te rijden omdat het zielig is, terwijl je zelf nog even buiten schot blijft. Ik heb eeen beetje het idee dat er ingezoomd wordt op therapie- en manegepaarden, en niet op bijvoorbeeld sportpaarden, omdat de sporters zich verweren, terwijl manege- en therapieruiters niet zoveel zeggenskracht hebben. (En een beetje flauw is dat wel.)


Ik weet niet precies waarom je denkt dat dit over rijden gaat? 'Therapiepaarden' gaat niet alleen over huifbedden en mensen die op een paard zitten, maar ook om blindegeleidepaardjes die geen dagelijks contact met soortgenoten meer krijgen omdat ze op kamers wonen bij hun mens, paarden die in worden gezet bij coaching vanaf de grond enzovoorts.

Je kunt bij al het dierenleed in Nederland redeneren 'als dit nou het ergste leed was... Laat ze eerst maar eens kijken naar de bioindustrie!'. Om dan áls er naar de Nederlandse bioindustrie gekeken te worden te roepen 'als dit nou het ergste leed was... Moet je eens kijken hoe die productiedieren er in andere landen bij staan!'. En als daar dan naar gekeken wordt dan kun je weer roepen 'Als dat nou het ergste leed was... Heb je gezien hoe slecht dieren het in die landen búiten de bioindustrie hebben? Dan komen die biobeesten er prima vanaf!'. Enzovoorts. Als je dierenleed - van welk dier dan ook - in stand wil houden dan is dit dé manier.
Je bent een bijzonder soort 'dierenliefhebber' als je vrijwillig de eerste stap op dat hellende vlak zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 21:03 



 
Profiel   

foxy80 schreef
beatje schreef
Door dat iedereen maar vind overal recht op te hebben word dierenwelzijn vaak maar vergeten.


Het verbod op paardensport in het algemeen komt dichter en dichter...

Ik vind dat deze regelgeving overdreven. Mensen met een hulpdier kijken al aardig uit volgens mij, want als het dier van de kook raakt, zijn ze zelf de pineut.

Precies dat!

Dit soort dingen zijn het begin van het eind.
Mensen snappen niet dat meer regels niet gelijk minder 'wangebruik' van dieren betekent. Want aan de belachelijk lage straffen wordt dan weer niets gedaan.

En al die 'psychische' belasting van paarden met coachen. De helft zit imo tussen de oren van mensen.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 21:19 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Precies dat!

Dit soort dingen zijn het begin van het eind.
Mensen snappen niet dat meer regels niet gelijk minder 'wangebruik' van dieren betekent. Want aan de belachelijk lage straffen wordt dan weer niets gedaan.

En al die 'psychische' belasting van paarden met coachen. De helft zit imo tussen de oren van mensen.. :D


Wij kunnen het niet meer eens zijn _/-\o_ . Mishandeling van een dier is al strafbaar. Een hond slaan, een paard "overladen" qua gewicht (zoals dat misselijke filmpje van die dikke tante op die shet tijdje terug): dat valt daar allemaal al onder. Alleen gebeurt daar weinig tot niks mee als er melding van wordt gemaakt. Kunnen ze daar misschien geen studie aan wijden?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 21:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen