[BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

[BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 15:09

*Bokt.nl
Blog


Daar zit je dan, aan de picknicktafel langs je weitje, zicht op de Maas en je twee droompaarden. Ik kan er zo veel over vertellen, maar waar begin je dan mee? Zou ik vertellen over het ‘we gaan Duke even bekappen’-incident van 10 mei ll. ? Nee Anoek, misschien is het geen goed idee om meteen maar met je te laten lachen.

Maar waar ben ik dan nog mee bezig? Ik neem nog even een hap van mijn donut terwijl ik Duke zijn splinternieuwe, maar te kleine hoofdstel aan de kant duw. The struggles of owning giants.

“Daar ga ik over vertellen!” Duke wordt in juni 3 jaar en heeft nog niet echt wat moeten doen om zijn boterham te verdienen. Daar wil ik graag mee beginnen! Maar eerst zal ik ons even voorstellen :)

Mijn naam is Anoek, ik heb geen bijzonder spannend leven en ik rijd geen bijzonder spannende wedstrijden maar ik vertel wel graag over wat ik meemaak!
Ik heb 2 paarden. Dexter is 11 jaar en vol Clydesdale, Duke is dus bijna 3 en is stiekem half Shire, maar dat zeg ik nooit hardop, dus sssst :x

Dexter is mijn rots in de branding, trouwe vriend, gouden leerpaard… Ik kan niet genoeg adjectieven verzinnen want geen van allen doen hem recht.


Afbeelding

Afbeelding



Duke is mijn baby en dat zal hij blijven tot hij 45 wordt in mijn weitje langs het water. Dan zal ik hem opa noemen :j
Als Dexter water is, dan zou Duke vuur zijn. Duke is mijn zorgenkindje, brokkenpiloot, grapjas en knuffelkont. Het paard dat zijn eten zal laten staan om te kroelen. Duke is werkwillig, energiek, enthousiast. Zoals ik al zei, ik heb twee tegenpolen :') En hij is ook het paard waar ik graag mee van start ga!


Afbeelding

Afbeelding



4 december 2016
De komst van Duke bracht voor mij twee keer meer zenuwen met zich mee, dan de komst van Dexter. Het stond al eeuwen op mijn bucketlist; mijn eigen veulentje zien opgroeien. Ik zal hier vast niet de enige in zijn.

En dan komt die grote vrachtwagen uit Engeland aan rijden en dan denk je: kan ik dit wel?!
Van diezelfde vrachtwagen komt dan een onzeker hoopje veulen, zenuwachtig en in de war. Ik zet hem even op stal, dan kan hij wat bekomen en dan kan ik met de transportfirma de laatste zaken afhandelen.
Duke ging niét akkoord. Rondjes lopen in zijn stalletje, hinniken en na een paar minuten stond hij al in het zweet. Dit was niet hoe het moest gaan.

Voor mijn gevoel had hij steun nodig, houvast, zekerheid. Zodra de vrachtwagen weg reed, ben ik met mijn lieve schoonpap een plekje gaan vrijmaken grenzend aan het nachthok van hun veulens.

Afbeelding


Gelijk vond Duke zijn rust en langzaam begon hij aan het hooi te knagen. Toen na een uur al het jonge grut kont-aan-kont tegen de stalwand stond, besloot ik dat hij er gerust wel bij kon.
40 minuten later lag hij languit te snurken. Goede keuze geweest.

Vanaf dat moment heb ik eigenlijk aan Duke een paard gehad dat minstens even gemakkelijk was als Dexter, misschien zelfs nog gemakkelijker.
Duke en ik hebben onze peren gezien, en die peren werden 90% van de tijd gebracht door onze dierenarts, waar we maar een klantenkaart hebben aangevraagd.
Wat we allemaal aan de hand hebben gehad, dat vertel ik misschien nog eens een andere keer, maar voor nu wil ik het enkel vermelden omdat dit ons ontzettend dicht bij elkaar heeft gebracht.

Na boxrust stukjes wandelen langs de weg? Geen probleem! Nooit gedaan, maar we maakten er niet te veel drama rond en zo was mijn 8 maanden oude Duke dus eigenlijk alvast verkeersmak geboren.

Beentjes in het verband? Oké!
Natuurlijk oefen je dingen als bandages liever rustig en opbouwend, maar dat je paard in het verband moet daar ga je uiteraard niet van uit. Echter was dit voor Duke ook de normaalste zaak van de wereld en met 1 jaar was Duke bandage-mak. Niet dat wij die stofjes ooit gebruiken, maar het is fijn om te weten :+

Ik merkte aan hem ontzettend goed dat wanneer ik gewoon normaal bleef doen, hij dat ook wel deed. Lekker nuchter, geen drama. Ik trok een middag uit om aan de slag te gaan met voetjes geven, maar nadat hij 2 keer na elkaar alle vier zijn voeten gewoon optilde, ben ik maar wat anders gaan verzinnen om de middag door te brengen. Saai hé?

Met 6 maanden vond ik het wel tijd om hem zadelmak te maken. Jong geleerd is oud gedaan, zo zeggen ze dat toch?
Shetlandzadel van zolder gehaald en aan het werk met die kleine :Y)

Afbeelding


En zo leg ik elk half jaar dat zadeltje terug op zijn rug om te kijken of het nog past. Voorlopig lijkt hij er mooi in te groeien! Fijn, dan hoef ik daar al geen nieuw zadel voor te zoeken.

Afbeelding


Naarmate hij ouder werd, werden de zadeltjes wat groter en zo kwam ik er achter dat Duke al beter stil blijft staan met opzadelen dan Dexter, die dat 'nog maar' 1004 keer gedaan heeft. Ongeveer dan toch.

Afbeelding


We kunnen dus wel stellen dat Duke, inderdaad, zadelmak geboren is.

Wat blijft er dan nog over om te oefenen?
Vlaggen? Nee, dat hebben we ook gedaan. Weinig interesse langs zijn kant -O-

Afbeelding



Rijden, ja! "Hé ze gaat die baby toch nog niet rijden?!" Ik hoor het al aankomen. Nee hoor! Daar is hij nog te slungel voor :=

Maar (en nu ga maar helemaal los!) als het moment daar is, dan grijp je dat gewoon.
Dus toen ik op een zonnige woensdag vrij was en een vriendin langs kwam om me te helpen met wat zaken om en rond de wei, heb ik haar héél stiekem even gevraagd om Duke vast te houden. Zo kon ik langs hem gaan springen en zwaaien, alsof ik zou gaan opstappen. Heb zelfs de keukenladder langs hem geparkeerd, maar dat kende hij natuurlijk ook al want hiermee oefenen wij het inparkeren :)
Aaien over zijn rug, naar de andere kant, dat kende hij ook al want dat deden we als veulen al. En als je je dan zelf zo ontspannen voelt, en je ziet dat je paard ontspannen is.. Ja dan zit je plots voor het eerst op je veulen zonder dat je er erg in hebt *D

Afbeelding


Ik heb videomateriaal om te bewijzen dat ik na 3,5 seconde weer ben afgestapt, maar desalniettemin durf ik best te stellen dat Duke ook ruitermak geboren is.

Ik ben wel van mening dat je onder de beste omstandigheden veel gemakkelijker communiceert dan wanneer je het 'perfecte moment' gaat forceren. Iedereen was op zijn gemak, geen druk, geen haast, geen verwachtingen.
Er zijn nog helemaal geen plannen om dit al uit te bouwen het komende jaar, en hij mag echt lekker kind zijn.

Maar als je gaat van dit:
Afbeelding


Naar dit:
Afbeelding


Dan veeg je even traantjes weg en maak je plaats voor trots. Want dat ben ik wel :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:51

En terecht. Je bent wel echt een ukkie zo tussen de reuzen hé? Wat schrijf je ontzettend leuk, heel leuk om te gaan volgen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 21:19

balance schreef:
En terecht. Je bent wel echt een ukkie zo tussen de reuzen hé? Wat schrijf je ontzettend leuk, heel leuk om te gaan volgen.

Ehm... ja :+
Dankjewel!

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:23

Wat een leuk stukje Granoek!! Bijzondere paardjes heb je <3

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:29

Ik vind dit zulke mooie en bijzondere paarden om te zien. Wat een knapperds.
Zeker iets om trots op te zijn!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:31

Ik volg! Eigenlijk bijna precies het zelfde als dat ik met mijn “iets” kleinere paardje gedaan heb! 2,5 jaar later kan ik letterlijk opstappen en wegrijden
Afbeelding

(Jeetje dat jij op die reuzen durft zeg... heb je al je tenen nog :Y) )

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:39

Wat een leuk stuk! En wat een prachtige paarden heb je toch. En zo herkenbaar allemaal. Mijn Belg is nu ook 3. En ook hier: al het nieuws wat ik hem aanbied, wordt hij niet anders van. Eerste wandelingetje langs de weg: die lekkere bermgrasjes waren echt veel interessanter dan de vrachtwagens en trekkers die voorbij vlogen :+

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:44

Wat een leuk stukje! Prachtige paarden heb je <3

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:52

Je hebt een PB!

Wat een geweldige geweldige gave stoere paarden!!

Enn wat ga jij ontzettend leuk met ze om! Toppie!!

Op naar heel veel gelukkige jaren!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:00

Aha, er wordt geblogd over D&D. En gezellig ook nog. De kanjers!

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:05

Wat een geweldige blog, je schrijft zo leuk! En prachtige, lieve, groooote paarden! Dat smaakt naar meer blogs :D

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:08

Wat leuk geschreven, en wat een mooie paarden heb jij! <3 . Dat shetlander zadeltje ook, zo schattig. O:)

Ben het met je eens over dat juiste moment! Herken dat heel goed met mijn eerste paardje :j . Als je het perfecte moment forceerd, gaat het (Naar mijn ervaring) alleen maar verkeerd.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:44

Wat en heeerlijk geschreven stuk <3 knappe Duke en Dexter :D

Alberco_Dog

Berichten: 2
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:46

Wow! Wat leuk zeg! Was mijn tinker maar ook zo mak Ze is voor alles bang! Voor shetlanders De poetsplaats, mensen die langs komen en nog een lang rijte. Maar oefenen oefenen en oefenen maakt verschil!

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:07

Super leuk geschreven!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:17

Wat schrijf jij leuk :j

Ik kende de 2 D's natuurlijk al een beetje uit het veulen topic, maar leuk om ze nog beter te leren kennen!

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:25

Ik kan maar 1 ding zeggen, leg aub dat shetlander zadeltje er nog een keer op ter vergelijking :D :')

Leuk geschreven Anouk!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:30

Geweldig leuk geschreven :D En waaw, wat zijn het toch twee prachtige paarden <3

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:01

Geweldig !
Heel veel plezier met je kanjers *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:27

droomy schreef:
Ik kan maar 1 ding zeggen, leg aub dat shetlander zadeltje er nog een keer op ter vergelijking :D :')

Leuk geschreven Anouk!


jaaa! Dat zou erg leuk zijn!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:45

innemend dat zijn die brede blessen!

Hier zo een exemplaar zonder enige vorm van bles kol of wat dan ook....we gaan het zien over 2 jaar! ;)

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:55

Wat een heerlijke nuchterheid straalt er van jullie af. En wat een machtig gevoel moet dat zijn als je tussen 2 joekels van paarden staat!

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:28

Ik hoop er later net zo in te staan als jij :j die nuchterheid maakt alles ook zoveel makkelijker geloof ik..

Erg leuk geschreven stuk! Ik kijk al uit naar het volgende :D

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:00

Wauw, super gaaf! :):)
Gave paarden heb je!

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: [BLOG] Worden koudbloeden zadelmak geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:20

super leuk, ik kende je paardjes via insta al maar ben echt fan van ze <3