Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Boetes geëist vanwege illegale handel in ontwormingsmiddelen

 
Profiel   

rtv oost
Overige
Ingezonden door JPitty

Tegen twee groothandels uit Twenterand en Enschede zijn boetes van 25.000 euro geëist, waarvan 10.000 euro voorwaardelijk. Tegen de leidinggevenden van de bedrijven eiste het OM een werkstraf van tachtig uur. De ondernemingen worden ervan verdacht in totaal 30.000 dierengeneesmiddelen te hebben verkocht aan een eenmanszaak uit het Noord-Hollandse Langedijk. Dat is illegaal omdat die koper niet de vereiste vergunning heeft voor de handel in dierenmedicatie.

Uit onderzoek van de NVWA blijkt volgens het OM dat in totaal vijf verdachten zich niet aan de regels hebben gehouden voor het handelen in ontwormingsmiddelen voor paarden. Het middel mag alleen met een doktersrecept worden verstrekt. Dat bleek vandaag in de rechtbank in Zwolle.

'Toezicht wordt ondermijnd'
Op het moment dat die diergeneesmiddelen zonder recept illegaal geleverd worden, wordt het toezicht op deze middelen ondermijnd, zei de officier. "Dit kan gevaar voor de voedselketen opleveren. Bovendien kan hierdoor ook geen toezicht gehouden worden op de vraag of de juiste diergeneesmiddelen in de juiste situatie worden toegediend."

De verdachten hebben volgens het OM het eigen gewin boven andere belangen gesteld. "Dat reken ik zwaar in het nadeel van verdachten," zei de officier.

Hoofdverdachte
Tegen de eenmanszaak uit Langedijk is een boete van 50.000 euro, een half jaar voorwaardelijke gevangenisstraf en een voorwaardelijke stillegging van een eenmanszaak geëist.

Het gaat in totaal om ruim 30.000 diergeneesmiddelen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 15:59 



 
Profiel   

Hey dat is mijn woonplaats, benieuwd aan wie dat verkocht is dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 16:48 



 
Profiel   

girlyggirl schreef
Hey dat is mijn woonplaats, benieuwd aan wie dat verkocht is dan.

Ik dus ook. Vlakbij

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:54 



 
Profiel   

Ook ik woon in de buurt en ik ben benieuwd. Toen ik nog klein was, kregen we het ontwormingsmiddel van de stalhouder. Dat moesten we zelf toedienen. Ik was toen een jaar of tien. Ik heb eigenlijk nooit mee gekregen waarom dit verboden is geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:56 



 
Profiel   

Omdat anders resistentie voor het ontwormingsmiddel in de hand gewerkt zou worden las ik ergens.

Ik wist trouwens niet dat de boetes zo hoog waren. Ik denk(weet) dat het nog veelvuldig word verkocht zonder recept.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:58 



 
Profiel   

Hier kan ik het ook nog zo onder de toonbank doorkopen, absurd dat die boetes zo hoog zijn, 2 minuten verderop over de grens kun je het ook vrij verkrijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 06:34 



 
Profiel   

Als ze willen cashen hebben ze nu de kans, er worden bij het leven wormenmiddelen zonder recept verkocht.. ook hier op bokt zitten zat ‘dealers’

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 06:53 



 
Profiel   

Er wordt nog zoveel aan worm middelen verkocht dat ik vermoed dat ze nog wel een aantal van dit soort bedrijven gaan vinden. Wellicht is het een waarschuwing en stopt de illegale verkoop ook via andere bedrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 09:24 



 
Profiel   

Ik vind de houding van DA's dan ook zo frustrerend dat je het bijna vanzelf onder de toonbank gaat kopen.

Er is nooit gezegd dat er niet meer ontwormd mag worden, wel dat de da het paard moet gezien hebben (die komt toch elk jaar voor de entingen, dus kun je mooi overleggen dacht ik) en dan een plan van aanpak maakt.

De praktijk levert echter dierenartsen die helemaal nergens naar kijken, behalve hun bandje afdraaien: eerst wormonderzoek, dan pas het middel..

Praktijk krijg je geen spuit mee terwijl paard duidelijk in een oplopende besmetting zit (gaat van 100 naar 150 naar 200 in de mestonderzoeken)..andere paard had over de 500.
Maar nee, we wachten nog een keer.
Je moet echt zwaar boos worden om een spuitje te krijgen.

Zware spuit in het najaar? Niet te krijgen.

En dan hoor je om je heen dat de een zo alles meekrijgt, de volgende ook weer niet..
Ik heb het idee dat de da's er ook de ballen van snappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 09:32 



 
Profiel   

Snap die handel wel, ene da hier wil alleen maar meegeven na mestonderzoek en daarin heb ik geen vertrouwen, andere alleen maar als die het paard ziet.
Laatste is prima maar om nou een da te laten komen kijken naar de paarden on maar 1 spuit te krijgen ipv van voor een heel jaar schiet ook niet op.
Dan zou ik ze zelf ook eerder onder de toonbank kopen dan al die moeite moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 09:39 



 
Profiel   

Mestonderzoek is totaal niet betrouwbaar. Nu al een aantal keer meegemaakt dat paarden weldegelijk een wormbesmetting hadden terwijl er niets uit het onderzoek kwam. Ondertussen zie je het paard lichamelijke veranderingen ondergaan en besluit de DA uiteindelijk maar een wormenkuur voor te schrijven.
In mijn ogen pure geldklopperij.
Wanneer je de grens oversteekt kun je de spuiten vrij verkrijgen en is de prijs schappelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 09:58 



 
Profiel   

een paar jaar terug zijn we bij een bekende springruiter op stal geweest. Daar was s'avonds ook nog enkele clinics. 1 daarvan ging over ontwormen en werd gegeven door een dierenarts.

Die gaf aan dat mestonderzoek idd niet betrouwbaar was, aangezien je precies in de juiste stadium van de cyclus moet zitten om een positieve uitslag in de mest te krijgen. Doe je het mestonderzoek terwijl de wormen net in een ander stadium zitten van hun levenscyclus, dan vind je dus niets en lijkt het paard schoon. Ondertussen kan je paard dus idd vol zitten met wormen. Hij raadde dan ook aan om, ondanks een schone mestuitslag, sowieso 2 maal per jaar preventief te ontwormen; voorjaar en najaar.

Helaas denken veel dierenartsen daar blijkbaar anders over en tja dan krijg je vanzelf dat eigenaren gaan rondvragen om te kijken of ze de da er tussen uit kunnen halen. Dan springen vanzelf daar mensen op in door onder de toonbank te gaan verkopen. Een vrij logisch gevolg, zeker als een eigenaar zeker weet dat zijn/haar paard flink besmet is, maar hun da geeft niet thuis.

Kan NVWA van mening zijn dat alles tot in de laatste spuit zwaar gereguleerd moet zijn, maar dan moet je wel een systeem opstellen die werkt. Geef op zn minst paardeneigenaren de kans om bv 2 maal per jaar preventief te mogen ontwormen zonder daarvoor een semi nutteloos mestonderzoek te moeten doen. Erken dus dat mestonderzoek niet een waterdichtsysteem is en dat met verstand preventief ontwormen tot de mogelijkheid moet blijven.
Dan los je al een groot deel van de illegale handel op denk ik.

En stel bv daarnaast als regel in dat voor elke preventieve ontworming het paard of pony gewogen wordt, zodat de juiste dosis wordt gegeven. 2 maal per jaar je paard laten wegen is niet zo veel werk en zullen de kosten ook niet zijn ( bij veel klinieken waarschijnlijk zelfs gratis, dus dan alleen de rijkosten en wat extra tijd). Dan werk je op die manier er ook al aan om resistentie tegen te gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 10:31 



 
Profiel   

Veel da's snappen het principe van mestonderzoek niet, 2x per jaar is gewoon te kort. Heel simpel.
Maar ook het helemaal niet meer ontwormen is niet goed. Sws standaard rond de eerste nachtvorst een pramox. Dit geven ze bij ons in de kliniek aan gelukkig.
Wel weet ik dat de kliniek iedere uitgeschreven wormenkuur aan hogere hand moet verantwoorden.

Daarnaast vind ik het wel goed dat ze nu met recept verkocht worden. Alleen moeten veel da's een lesje hebben hierin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 10:38 



 
Profiel   

Voor grote stallen zal 2 maal per jaar idd te weinig zijn, maar bv kleine stallen en prive eigenaren met bv maar 4 paarden kunnen daar wel flink mee uit de voeten.
Immers met max 4 paarden is elke dag de weide uitmesten prima te doen...of je moet ze losgegooid hebben op 5 ha, maar dat zijn uitzonderingen.
Met 70 paarden (ja ff een andere uiterste) is dat niet meer te doen, dus daar heb je een grotere besmettingsdruk.

Maar met maar een paar paarden is die druk heel makkelijk superlaag te houden, dus dan zou 2 maal per jaar preventief ontwormen goed werken.

Die groep haal je dan al uit de hoek illegale kopers

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 10:49 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Wel weet ik dat de kliniek iedere uitgeschreven wormenkuur aan hogere hand moet verantwoorden.


Of wel is dit een mooie werkwijze voor hogere hand om onmisbaar te zijn waar vervolgens de consument de dupe van is door daar die op deze manier op kosten worden gejaagd.

Wel ben ik voorstander van dat dierenartsen goed geschoold moeten zijn op gebied van ontwormen. Gelukkig zijn de meeste dat hier wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 16:24 



 
Profiel   

January schreef
Ook ik woon in de buurt en ik ben benieuwd. Toen ik nog klein was, kregen we het ontwormingsmiddel van de stalhouder. Dat moesten we zelf toedienen. Ik was toen een jaar of tien. Ik heb eigenlijk nooit mee gekregen waarom dit verboden is geworden.



Stalhouder ken het zelf inkopen bij een VA, omdat hij er zeker van is dat de paarden/pony's een wormenkuur krijgen.

De manege eigenaar waar ik zijn manege had gereden deed dat ook.
De pensioenpaarden kregen op dezelfde tijd als de manege paarden een kuur.

Ik zou daar niks achter zoeken .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 16:36 



 

Forcalquier schreef
Mestonderzoek is totaal niet betrouwbaar. Nu al een aantal keer meegemaakt dat paarden weldegelijk een wormbesmetting hadden terwijl er niets uit het onderzoek kwam. Ondertussen zie je het paard lichamelijke veranderingen ondergaan en besluit de DA uiteindelijk maar een wormenkuur voor te schrijven.
In mijn ogen pure geldklopperij.
Wanneer je de grens oversteekt kun je de spuiten vrij verkrijgen en is de prijs schappelijk.

Ik ben er mijn merrie aan verloren. Kwam keer op keer schoon uit de onderzoeken maar bleek een levensbedreigende bloedworminfectie te hebben.

Sindsien ontworm ik consequent 4x per jaar. 2x ivermectine en 2x moxidectine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 18:34 



 
Profiel   

Gloa schreef
Forcalquier schreef
Mestonderzoek is totaal niet betrouwbaar. Nu al een aantal keer meegemaakt dat paarden weldegelijk een wormbesmetting hadden terwijl er niets uit het onderzoek kwam. Ondertussen zie je het paard lichamelijke veranderingen ondergaan en besluit de DA uiteindelijk maar een wormenkuur voor te schrijven.
In mijn ogen pure geldklopperij.
Wanneer je de grens oversteekt kun je de spuiten vrij verkrijgen en is de prijs schappelijk.

Ik ben er mijn merrie aan verloren. Kwam keer op keer schoon uit de onderzoeken maar bleek een levensbedreigende bloedworminfectie te hebben.

Sindsien ontworm ik consequent 4x per jaar. 2x ivermectine en 2x moxidectine.


Geef jij om de 4 maanden of 3 maanden.
De laatste is voor een paard die altijd of vaak in wei staan.

Maar was ik gereden heb, deed ze altijd om de 3 maanden omdat de paarden paar uur per dag in de wei staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:01 



 

Om de 3 maanden. Staan aan huis op een paddock die 2x per dag wordt uitgemest.

Komen om medische redenen niet meer op de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:02 



 
Profiel   

Gloa schreef
Om de 3 maanden. Staan aan huis op een paddock die 2x per dag wordt uitgemest.

Komen om medische redenen niet meer op de wei.



Beter !!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:05 



 
Profiel   

Gloa schreef
Om de 3 maanden. Staan aan huis op een paddock die 2x per dag wordt uitgemest.

Komen om medische redenen niet meer op de wei.



Heftig zeg! Zo jammer dat er daadwerkelijk slachtoffers moeten vallen.

Ik snap dat er ingegrepen moest worden m.b.t. resistentie maar dat het al zover komt :(

Mijn paard moest 1 jaar geleden voor koliek naar de kliniek, bleek ook een wormbesmetting te hebben. Een maand daarvoor nog onderzoek laten doen waar niets uit kwam. Ben best boos geworden en ook onzeker over de betrouwbaarheid...helemaal toen ik nog 2 gevallen van, besmetting na onderzoek, te horen kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 08:09 



 
Profiel   

Forcalquier schreef
Gloa schreef
Om de 3 maanden. Staan aan huis op een paddock die 2x per dag wordt uitgemest.

Komen om medische redenen niet meer op de wei.



Heftig zeg! Zo jammer dat er daadwerkelijk slachtoffers moeten vallen.

Ik snap dat er ingegrepen moest worden m.b.t. resistentie maar dat het al zover komt :(

Mijn paard moest 1 jaar geleden voor koliek naar de kliniek, bleek ook een wormbesmetting te hebben. Een maand daarvoor nog onderzoek laten doen waar niets uit kwam. Ben best boos geworden en ook onzeker over de betrouwbaarheid...helemaal toen ik nog 2 gevallen van, besmetting na onderzoek, te horen kreeg.

Het is ook niet betrouwbaar zulke testen.wormen komen pas na een kuur de mest .

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 08:27 



 
Profiel   

Hier pas geleden ook 2 'schone' testen. Toch een wormenkuur gegeven voordat ze de wei weer opgingen en wel wormen.
Ik vertrouw het ook niet meer. Ze krijgen hier gewoon preventief 2 a 3 keer per jaar.
Ik bestel ze ook vanuit het buitenland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 08:37 



 
Profiel   

Ik doe 1x per jaar preventief. Er komt zelden nog wat mee in de mest. Hoogstens horzellarven. Soms bij nieuwe paarden wel wat.

Maar wij hebben een heel strikt uitmest beleid. Alles! wordt elke dag
minimaal 1 (tot 3x) uitgemest. De weides worden geroteerd en een groot deel van de wei wordt ook als hooiland gebruikt. Bemesten doen we voornamelijk met drijfmest van koeien. Slechts de kleine stukjes komt af en toe (gecomposteerde) paardenmest op.

Op die manier is de wormdruk laag

Ik vind dat je zo min mogelijk moet ontwormen en meer moet werken met een zo goed mogelijk compleet wormbeheersingsplan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 20:21 



 
Profiel   

Wormenonderzoek is niet te vertrouwen, alleen leuke geldklopperij voor de dierenartsen.

Ken ook genoeg gevallen waarbij die bij het onderzoek "schoon" waren maar wel een flinke wormenbesmetting had.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 22:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen