10 dingen die fout gaan met paarden in films

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:18

Lightielight schreef:
Ik zie hier ook McCleods daughters voorbij komen... heerlijke serie maar wat erger ik me weer altijd aan het rijden van de acteurs, vooral "Alex" die voor paardentrainer moet doorgaan...ik vind het echt om te huilen als ik die op een paard zie zitten.. dan denk ik: waarom nou geen acteur voor die rol die wel kan paardrijden.....? Geef mij dan maar Kevin Costner of Brad Pitt (om er maar even een paar te noemen)......


Even offtopic, maar ik was gister Robin Hood prince of Thieves nog eens aan't kijken en Kevin kan idd echt top rijden zeg, wat heb ik genoten. Ook de zadelloos scenes waren genieten. Ik ben erg benieuwd naar Rambo ook, de nieuwe film, want ik wist helemaal niet dat Sylvester Stallone ook kon rijden - heeft schijnbaar in het verleden ook actief polo gedaan samen met zijn vader. Wel leuk dat ze een paard element toevoegen in de film.

Verder is het idd zo dat veel dingen onrealistisch zijn ja in films, maar ik herken toch ook wel heel veel hoor. Mijn paard kwam ook als ik riep, was ook vrij netjes opgevoed en bleef over 't algemeen netjes staan als ik 'm dat zei etc. Steigeren e.d. gebeurt bij lange na niet zoveel als wat je in films ziet, maar aan de andere kant; de paarden vandaag de dag komen ook niet echt in situaties zoals je ze vaak in films ziet. Mijn paard kon bv. ook wel eens graag omhoog komen (niet zo hoog als wat je in films dan weer ziet haha) bij weigeren en heb ik met trailer laden een keer ook heel hoog de lucht in zien gaan of met spelen in de wei etc. Ik kan me best voorstellen dat in een situatie zoals je vaak in films ziet, een paard wil weigeren en dan de lucht in gaat, alleen is het niet te vergelijken met onze eigen situaties omdat we zelf niet vechtend te paard zitten, door het vuur rennen, en ga zo maar door. Ongeduldig schrapen of (uit boosheid) stampen is ook wel vrij realistisch vind ik, zie ik genoeg paarden doen.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:40

JoSav schreef:
Midden-Oosten niet, Zuid-Europa kán wel degelijk. Friezen werden lange tijd gekocht door adel in heel Europa, waaronder Spanje en met name ook Italië (om een voorbeeld te noemen.) :) Hangt wel weer af van het tijdperk want de mythe van Romeinen en het Friese paard is zeer hardnekkig en juist dat: een mythe.
Voor koetsen waren ze in Italië lange tijd immens populair en om een Spaans voorbeeld te geven: de rouwkoets van Filips de Schone (die in Mechelen opgroeide) werd getrokken door een vierspan (zwarte) Friezen. Belangrijkste bron daarvoor was een Spaanse geschiedschrijver die meereisde met het gevolg dat door Spanje trok.
Ik zeg specifiek zwart omdat ze destijds in allerlei kleuren voorkwamen (dat ze altijd zwart waren is nl. ook een hardnekkige fabel...)
Dus, even een kleine nuance om je ergernis wat weg te nemen.



Je hebt gelijk. (Ik vind jouw post over dit soort zaken altijd leuke inbreng) Ik had het even wat genuanceerder moeten noemen. Want zoals je al zegt is het voornamelijk adel geweest die de paarden aanschafte. Net als de Spaanse en Portugese paarden in heel Europa werden gebruikt. Dat is terug te vinden in veel historische bronnen. En als ze aangespannen zijn heb ik er al minder moeite mee op een of andere manier.

Ook Willem de Veroveraar wordt een Fries toegekend, al heb ik mij in die verhalen nooit verdiept. Ik heb ook wel eens gelezen dat hij bepaalde zwaardere paarden meenam naar Engeland op zo het “ridderpaard” te kunnen fokken met de warmbloeden daar. Daarom vind ik geschiedenis zo leuk. Je moet echt goed zoeken, je houden aan context en standplaatsgebondenheid,(die termen zijn er ingeramd _-:( ) en bij elk gevonden bron die bij jouw stelling past vind je er twee die het weer ontkrachten als je niet uitkijkt. Geschiedenis is leuk <3

Alexander de Grote op een Fries is ook zo’n fenomeen. Al heb ik daar ook wel eens een discussie over gehad met iemand dat het wel degelijk waar is. En hij inderdaad op een Fries reed. Terwijl ik het een mooi idee zou vinden maar toch meer in de veronderstelling ben dat het meer een Akhal-Teke is. (Waar jij ongetwijfeld meer vanaf weef ;) )

Maar my point being, het klopt in mijn ogen vaak niet. Niet iedereen kon zich een bepaald ras veroorloven en toch rijden de armste plebs op de duurste rossen. Dan kan ik niet anders dan de producent of weet ik wie horen roepen
- “I want horses!”
- “what kind of horses, sir?”
- “The ones that scream “[b]I went for the looks but not the historical context [b]”
- “Say no more”

En laat ik de kleding(materialen) maar niet noemen. Dan wordt het helemaal off-topic. :=

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:28

Dovahkiin schreef:
(Ik vind jouw post over dit soort zaken altijd leuke inbreng)

Dankje. :D
Dovahkiin schreef:
Ook Willem de Veroveraar wordt een Fries toegekend, al heb ik mij in die verhalen nooit verdiept. Ik heb ook wel eens gelezen dat hij bepaalde zwaardere paarden meenam naar Engeland op zo het “ridderpaard” te kunnen fokken met de warmbloeden daar.

Hardnekkig misverstand, want er is geen enkele indicatie of bron die dat onderschrijven kan. Misvertaling en misverstand vanuit een Engelstalige publicatie. En wat betreft het type oorlogspaard tijdens de Middeleeuwen, denk aan een wendbaar Iberisch paard tussen 140-150 stokmaat en je komt aardig in de buurt. Niks zware, grote paarden. De meeste waren circa 150 - if that.

Dovahkiin schreef:
Daarom vind ik geschiedenis zo leuk. Je moet echt goed zoeken, je houden aan context en standplaatsgebondenheid,(die termen zijn er ingeramd _-:( ) en bij elk gevonden bron die bij jouw stelling past vind je er twee die het weer ontkrachten als je niet uitkijkt. Geschiedenis is leuk <3

Geschiedenis is geweldig en historische films dragen daaraan bij, ondanks anachronistische keuzes. Geschiedenis is voor mij zó leuk dat ik er mijn beroep van heb gemaakt. :D

Dovahkiin schreef:
Alexander de Grote op een Fries is ook zo’n fenomeen. Al heb ik daar ook wel eens een discussie over gehad met iemand dat het wel degelijk waar is. En hij inderdaad op een Fries reed. Terwijl ik het een mooi idee zou vinden maar toch meer in de veronderstelling ben dat het meer een Akhal-Teke is.

Misschien een beetje off topic, maar het gaat om een filmpaard...
Het paard van Alexander de Grote was zeer zeker geen Fries. Pertinent niet. Friese paarden bestonden toen nog niet. De enige hoedanigheid waaronder Friese paarden wel bestonden, en dat was enkele eeuwen later, waren de paarden van de Frisii en die hebben vooralsnog alleen geografisch en in naam een band met het Friese paard. Het Friese paard dat wij kennen is ontstaan in de Middeleeuwen, verder ontwikkeld tijdens De Opstand en de Gouden Eeuw, en vervolgens de barokke tijd en daarna door de burgerij verworden tot het type dat men nu voorhoudt als dé Fries. Het landbouwtype, overigens, dat door velen als barok wordt bestempeld heeft met barok niets te maken, maar het andere type eigenlijk ook maar minimaal.
Het paard van Alexander de Grote werd door zijn vader gekocht van een Thessalische paardenhandelaar. Uit bronnen komt naar voren dat het dier vermoedelijk een Thessalisch brandmerk had (een ossenkop; Bucephalus / Bukephalos was de naam van het paard wat ossenkop betekent.) Het paard was ofwel vol Thessalisch (Grieks type paard) of, omdat hij volgens sommige bronnen daarvoor veel te groot zou zijn geweest (moeilijk te zeggen want Alexander was afhankelijk van je perspectief groot in daden maar klein van stuk), minimaal half Niseiaans.

Niseiaanse ofwel Medische paarden (uit Medië of diens hoofdstad Nisa) waren van een zogeheten Toeranisch of proto-Turkoman type, vergelijkbaar met de huidige Akhal-Teke; die laatste is uit de Turkoman ontstaan na 1880 en was daarvoor simpel gezegd een variant van de Turkoman (Teke Turkoman van de Akhal oase = Akhal-Teke).
Nisa ligt op steenworp afstand (20 km) van de huidige hoofdstad van Turkmenistan, een gebied waar al duizenden jaren dit type paarden gefokt worden (incl. befaamde metaalglans zelfs, blijkens gevonden mummies met intacte vacht...)
Dus een Fries? En daarin heel stellig? Mijn reactie als paardenhistoricus (ik promoveer daar momenteel op) is: :D :D :D

Friese paarden waren lange tijd, buiten de Friese en NLse contreien idd voornamelijk (niet uitsluitend; daarvoor was de handel veel te groot) voorbehouden aan de rijken. Wat veel Nederlanders niet weten is dat Friesland heel lang een van de rijkste gebieden van Europa is geweest en zelfs een periode (veel) rijker is geweest dan Holland. Laat het de Hollanders maar niet horen. :+
De film Redbad was dan ook een gemiste kans met de daarin weergegeven, nogal kansloze anachronistische, armzalige leefomstandigheden... :x

Dovahkiin schreef:
Maar my point being, het klopt in mijn ogen vaak niet. Niet iedereen kon zich een bepaald ras veroorloven en toch rijden de armste plebs op de duurste rossen.

Ja en nee. Maar ik ben ook weleens in de lach geschoten toen ik een armetierig karrenpaard voor een krakkemikkige kar van een armeluis zag staan en dat was gewoon een chique Fries die ze met make up een beetje dof en vies hadden gemaakt. Er zijn toch wel kleine hitjes te vinden nog, ergens, die dat wat overtuigender kunnen brengen... toch? :') Maar training van filmpaarden is ook kostbaar en als de vraag te klein is voor dat type...

Dovahkiin schreef:
Dan kan ik niet anders dan de producent of weet ik wie horen

Dát. Zwarte Friese paarden zijn cinematografisch enorm fraai en bovendien goed te trainen, allemaal zwart en dus geen gedoe met make up (denk aan oudere films waarbij aftekeningen worden geverfd...) en een gat in de markt was geboren...
Het cliché van het witte paard lijkt bijna zelfs te worden vervangen door het cliché van de (zwarte) Fries. :Y)


oomens schreef:
JoSav schreef:
Terwijl meevechten voor oorlogspaarden in het algemeen best weleens een ding was.

Niet alleen voor historische oorlogspaarden. Er zijn in Spanje en Mexico nog steeds paarden die de stier actief te lijf gaan als ze de kans krijgen.

Absoluut! Dat is een kenmerk van dit type paard. In historische context is stierenvechten voor een goed deel ook oefening voor het slagveld. Dergelijke moed, wendbaarheid, ruiterkunst, etc. werden op het slagveld ook geeist.
Overigens, mijn Turkmeense “oorlogspaard” moest ik met koeienwerk ook behoorlijk temperen want die had behoorlijke cowsense en was zeer gedreven te noemen (om over haar escapades tijdens buitenritten jegens agressieve honden nog maar te zwijgen, want ook dat liegt er niet om). Selectie voor eigenschappen die voor de strijd gewenst zijn. Niet iets waar het doorsnee rijpaard tegenwoordig nog over beschikt. Een fanatiek stierenvechterspaard is echt niet besteed aan de gemiddelde ruiter, want dat zijn vuurspuwende draken zo fel. Dat is voor een gemiddelde acteur al helemaal niet te doen. :+

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:04

Altijd wel grappig te zien dat ze meerdere paarden gebruiken dat dan eigenlijk 1 en hetzelfde paard voor moet stellen.

Maar soms vraag ik me weleens af hoe het nu in de werkelijkheid ging vroeger aan de frontier. In een Western film is het paard altijd opgezadeld en klaar om te rijden en parkeren ze die gewoon voor de saloon alsof het een auto is en binden ze hem aan het hoofdstel vast. Ik vraag me toch wel heel vaak af. Hoe ging dat vroeger nu echt?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:03

Pippaa schreef:
En micklem hoofdstellen gebruikten ze al in de middeleeuwen. Slimme mensen toen! :)*

of een stootteugel. Dat valt ook enorm op.

Waar ik mij vaak aan erger is acteurs die niet weten hoe ze op een paard moeten zitten. De teugels verkeerd houden dat soort onnozele dingen.
Je pikt ze er echt uit de acteurs die kunnen rijden.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:01

cursebreaker schreef:
Lightielight schreef:
Ik zie hier ook McCleods daughters voorbij komen... heerlijke serie maar wat erger ik me weer altijd aan het rijden van de acteurs, vooral "Alex" die voor paardentrainer moet doorgaan...ik vind het echt om te huilen als ik die op een paard zie zitten.. dan denk ik: waarom nou geen acteur voor die rol die wel kan paardrijden.....? Geef mij dan maar Kevin Costner of Brad Pitt (om er maar even een paar te noemen)......


Even offtopic, maar ik was gister Robin Hood prince of Thieves nog eens aan't kijken en Kevin kan idd echt top rijden zeg, wat heb ik genoten. Ook de zadelloos scenes waren genieten. Ik ben erg benieuwd naar Rambo ook, de nieuwe film, want ik wist helemaal niet dat Sylvester Stallone ook kon rijden - heeft schijnbaar in het verleden ook actief polo gedaan samen met zijn vader. Wel leuk dat ze een paard element toevoegen in de film.



Even het rijtje aanvullen met Viggo Mortensen als Aragorn in LotR en Hidalgo.

En Patrick Swayze met zn arabierenfokkerij.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:01

JoSav schreef:
Dovahkiin schreef:
(Ik vind jouw post over dit soort zaken altijd leuke inbreng)

Dankje. :D
Dovahkiin schreef:
Ook Willem de Veroveraar wordt een Fries toegekend, al heb ik mij in die verhalen nooit verdiept. Ik heb ook wel eens gelezen dat hij bepaalde zwaardere paarden meenam naar Engeland op zo het “ridderpaard” te kunnen fokken met de warmbloeden daar.

Hardnekkig misverstand, want er is geen enkele indicatie of bron die dat onderschrijven kan. Misvertaling en misverstand vanuit een Engelstalige publicatie. En wat betreft het type oorlogspaard tijdens de Middeleeuwen, denk aan een wendbaar Iberisch paard tussen 140-150 stokmaat en je komt aardig in de buurt. Niks zware, grote paarden. De meeste waren circa 150 - if that.

Dovahkiin schreef:
Daarom vind ik geschiedenis zo leuk. Je moet echt goed zoeken, je houden aan context en standplaatsgebondenheid,(die termen zijn er ingeramd _-:( ) en bij elk gevonden bron die bij jouw stelling past vind je er twee die het weer ontkrachten als je niet uitkijkt. Geschiedenis is leuk <3

Geschiedenis is geweldig en historische films dragen daaraan bij, ondanks anachronistische keuzes. Geschiedenis is voor mij zó leuk dat ik er mijn beroep van heb gemaakt. :D

Dovahkiin schreef:
Alexander de Grote op een Fries is ook zo’n fenomeen. Al heb ik daar ook wel eens een discussie over gehad met iemand dat het wel degelijk waar is. En hij inderdaad op een Fries reed. Terwijl ik het een mooi idee zou vinden maar toch meer in de veronderstelling ben dat het meer een Akhal-Teke is.

Misschien een beetje off topic, maar het gaat om een filmpaard...
Het paard van Alexander de Grote was zeer zeker geen Fries. Pertinent niet. Friese paarden bestonden toen nog niet. De enige hoedanigheid waaronder Friese paarden wel bestonden, en dat was enkele eeuwen later, waren de paarden van de Frisii en die hebben vooralsnog alleen geografisch en in naam een band met het Friese paard. Het Friese paard dat wij kennen is ontstaan in de Middeleeuwen, verder ontwikkeld tijdens De Opstand en de Gouden Eeuw, en vervolgens de barokke tijd en daarna door de burgerij verworden tot het type dat men nu voorhoudt als dé Fries. Het landbouwtype, overigens, dat door velen als barok wordt bestempeld heeft met barok niets te maken, maar het andere type eigenlijk ook maar minimaal.
Het paard van Alexander de Grote werd door zijn vader gekocht van een Thessalische paardenhandelaar. Uit bronnen komt naar voren dat het dier vermoedelijk een Thessalisch brandmerk had (een ossenkop; Bucephalus / Bukephalos was de naam van het paard wat ossenkop betekent.) Het paard was ofwel vol Thessalisch (Grieks type paard) of, omdat hij volgens sommige bronnen daarvoor veel te groot zou zijn geweest (moeilijk te zeggen want Alexander was afhankelijk van je perspectief groot in daden maar klein van stuk), minimaal half Niseiaans.

Niseiaanse ofwel Medische paarden (uit Medië of diens hoofdstad Nisa) waren van een zogeheten Toeranisch of proto-Turkoman type, vergelijkbaar met de huidige Akhal-Teke; die laatste is uit de Turkoman ontstaan na 1880 en was daarvoor simpel gezegd een variant van de Turkoman (Teke Turkoman van de Akhal oase = Akhal-Teke).
Nisa ligt op steenworp afstand (20 km) van de huidige hoofdstad van Turkmenistan, een gebied waar al duizenden jaren dit type paarden gefokt worden (incl. befaamde metaalglans zelfs, blijkens gevonden mummies met intacte vacht...)
Dus een Fries? En daarin heel stellig? Mijn reactie als paardenhistoricus (ik promoveer daar momenteel op) is: :D :D :D .. :+


Ik wilde daarop dus zeggen: Serieus? Wat megacool!
En toen was ik zo dom om eerst je profiel aan te klikken, om te kijken of er wat over te vinden was.
En nu ga ik waarschijnlijk de rest van de dag je profiel en berichten van je lezen in plaats van wat nuttigs te doen. En bedankt.. ;) :D
(Echt heel interessant allemaal!)

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:33

er mochten een keer via fox geloof ik vragen ingestuurd worden voor walking dead acteurs. Ik natuurlijk over paarden haha, dus mijn vraag werd beantwoord door Danai Gurira‎(Michonne).

Dit is het filmpje:



Best gaaf haha. legt ook een beetje uit waarom ze misschien soms iets meer ongeduldig zijn :P.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:47

Vooral dat hinniken haha!

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 15:25

Cowgirl schreef:
Jasmijn159 schreef:
Paarden liggen niet zo vaak. En als ze ziek zijn, dan wil je ze eigenlijk liever in de benen houden. Een paard met koliek laten liggen? Echt een grote no-go!

Kunnen we proberen dit broodje aap eindelijk uit de wereld te helpen?



Nou idd. Je zal maar enorme buikpijn hebben en niet mogen liggen.
Zelf een beetje rollen kan geen kwaad. Beter nog het kan zelfs helpen.


:j

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:15

Het goed en netjes doorzitten is maar voor heel weinig acteurs weggelegd, bij de meeste denk ik au. Voor het paard dan.

Het allerirritantst vind ik van die scenes waar ze kennelijk op een stoel zitten te galopperen en dat je alleen de acteur ziet bewegen en dat dat dan ook nog eens totaal niet klopt met de galopspronggeluiden die ze eronder gemixed hebben.

Leuk topic trouwens al zou ik het ook niet bij nieuws verwacht hebben.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:37

Ik erger me altijd aan die scènes waarop de held vlucht voor een stel slechterikken en hij galoppeert over de vlakte weg op.... Een Fries. Met zo'n ongelofelijke kijk-een-galopperende-fries-galop. En dat die Fries met z'n roterende voorbenen dan in z'n truttige galop een stel Engelse volbloeden in volle rengalop voorblijft.

Gewoon nee.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:33

https://www.youtube.com/watch?v=h9kQtd4 ... jreload=10

In 1990 hadden we gewoon nog echte stunts , echte rijders en een acteur die zijn stunts zelf deed.

Kevin flikkerde op hoge snelheid nog van zijn paard (is ergens in een behind the scene te zien) . Toen stonden ze erop dat de stuntman het zou doen maar hij stond op en stapte zelf weer op het paard en reed verder.

Voor de jongere generatie die deze film nog niet gezien heeft een echte aanrader!

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:38

Vaak zie je in de aftiteling al ipv stuntdubbel horseriding dubbel geloof ik ofzo

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:27

Tegenwoordig mogen acteurs dat ook niet echt meer zelf beslissen vaak of ze alles zelf doen. Ze zijn nogal duur ( voor de verzekering ) als ze wat overkomt. Daarom worden voor veel dingen stuntdubbels ingezet. ( heel veel haha) Dan mogen ze het ook gewoon echt niet.
Maar voor meeste dingen wat niet al te gek gaat krijgen ze vaak van te voren een paar keer les en doen ze zelf. Sommigen vinden het ook echt leuk en kunnen het ook best goed. Colin Farrell bijv.

De reden waarom ze oa vaak Friezen gebruiken en Spanjaarden is ook omdat die door hun manier van galloperen al heel bombastisch en snel lijken te gaan en veel filmsets zijn ( ook al lijkt het in de film een heel bos) maar klein en gedeeltelijk of helemaal binnen en dan heb je maar een klein stukje .

Ik erger me ook altijd aan het gehinnik vooral ja haha maar ja regisseurs ed houden van overdrijven vaak :D

Camilla_K
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:36

Brooke (Katherine Kelly Lang) uit Bold and the Beautiful kan ook goed rijden. Zij heeft ook eigen paarden, arabieren, dacht ik. In de scene hieronder mocht ze haar kunnen ten volle uitbuiten, is vast erg leuk geweest voor haar. :D


Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:46

Over dat acteurs de teugels verkeerd vasthouden: het is natuurlijk maar de vraag hoe oud 'onze' manier is. Op het moment dat een film in de Middeleeuwen speelt, zullen die echt niet netjes rechtop, teugels tussen ringvinger en pink etc vastgehouden worden. En vermoedelijk was een klets met de leidsels op de kont van een paard toen dichter bij de waarheid dan iemand die in zo'n historische film volgens Achenbach ment.

Even off topic: hoe zouden ze vroeger hengsten gecastreerd hebben? Black Beauty bijvoorbeeld? Ik kan me niet voorstellen dat er in Londen (veel) hengsten voor de wagens liepen. Lijkt me vrij onpraktisch.
En zouden ze in de Middeleeuwen ook al gecastreerd hebben?

UltimOo

Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:50

Of de close up scenes in rengalop waar de ruiterdl duidelijk op een nep paard zit, die ineens oren zo groot als een ezel heeft :')
Vooral bij vrije teugels en die andere penny serie waar dat meisje zonder zadel 1 of andere kür op muziek gaat rijden is dat heel erg :')

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:58

UltimOo schreef:
Of de close up scenes in rengalop waar de ruiterdl duidelijk op een nep paard zit, die ineens oren zo groot als een ezel heeft :')
Vooral bij vrije teugels en die andere penny serie waar dat meisje zonder zadel 1 of andere kür op muziek gaat rijden is dat heel erg :')

Me is schuldig aan zonder tuig proef rijden := je moet toch wat als je in je stress je tuig vergeet :D

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:43

Waar ik door dit topic aan moest denken, zijn de stunts van paarden in films. Althans, zo is mij dat eens verteld en ik ben benieuwd of iemand het herkent.

Vroeger, toen dierenwelzijn nog niet echt een issue was, lieten ze galopperende paarden in films vallen door de benen er onderuit te trekken. Gevolg was dat de paarden over de kop vlogen en soms nek of benen braken.

Dat was niet de meest diervriendelijke methode en kostte natuurlijk ook dieren, dus in modernere films hebben ze paarden geleerd te vallen. Nu gaan paarden niet meer over de kop, maar vallen meer op hun zij.

Ik heb weleens bij films kijken geprobeerd erop te letten, maar vergeet het steeds. Is dat jullie weleens opgevallen?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:53

beert schreef:
Ik heb weleens bij films kijken geprobeerd erop te letten, maar vergeet het steeds. Is dat jullie weleens opgevallen?

Wel dat ze op hun zij vallen, en dat de paarden die wel over de kop gaan overduidelijk nep zijn.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:53

beert schreef:
Waar ik door dit topic aan moest denken, zijn de stunts van paarden in films. Althans, zo is mij dat eens verteld en ik ben benieuwd of iemand het herkent.

Vroeger, toen dierenwelzijn nog niet echt een issue was, lieten ze galopperende paarden in films vallen door de benen er onderuit te trekken. Gevolg was dat de paarden over de kop vlogen en soms nek of benen braken.

Dat was niet de meest diervriendelijke methode en kostte natuurlijk ook dieren, dus in modernere films hebben ze paarden geleerd te vallen. Nu gaan paarden niet meer over de kop, maar vallen meer op hun zij.

Ik heb weleens bij films kijken geprobeerd erop te letten, maar vergeet het steeds. Is dat jullie weleens opgevallen?

Hmm nee nog nooit opgevallen

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 22:07

Snadrem schreef:
beert schreef:
Ik heb weleens bij films kijken geprobeerd erop te letten, maar vergeet het steeds. Is dat jullie weleens opgevallen?

Wel dat ze op hun zij vallen, en dat de paarden die wel over de kop gaan overduidelijk nep zijn.

Ik bedoel dan de oude films uit de jaren 70 bijvoorbeeld. Volgens mij waren ze toen nog niet zo handig met monteren.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:17

Dat hinniken ja.. :') En ik moet nu ook denken aan een clip van Avicii vanaf 2:08.. Waarom zit ze zo overdreven? :')

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:32

RVS trens of beugels in historische film, dressuur of juist springzadel idem.