10 dingen die fout gaan met paarden in films

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:42

In de oudere westerns deden ze val partijen door een draadje over de grond te spannen.

Daar is menig paard aan gestorven -O-

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:54

Behalve dat ik dat uiteraard not done vind voor de paarden, moet je zelf toch ook een doodswens hebben om daar bewust op af te galopperen :=

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:55

ClauH schreef:
Behalve dat ik dat uiteraard not done vind voor de paarden, moet je zelf toch ook een doodswens hebben om daar bewust op af te galopperen :=



Denk ook niet dat elke ruiter daar ongeschonden vanaf is gekomen nee... }>

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:11

Paarden aan hun teugels vastknopen. Nou werd dat ongetwijfeld wel gedaan, maar ik krijg daar de rillingen van.

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:02

Divers schreef:
Paarden aan hun teugels vastknopen. Nou werd dat ongetwijfeld wel gedaan, maar ik krijg daar de rillingen van.

Dat zie je echt in heel veel films of series... Dat kan echt niet met bit. Krijg ik ook rillingen van

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:15

Ik kijk nu een serie waar ze het hebben over authentieke Mongoolse przewalski paarden. Het volgende shot laat een groepje dikke fjorden zien. Met geknipte manen.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:06

J_emma schreef:
Ik wilde daarop dus zeggen: Serieus? Wat megacool!
En toen was ik zo dom om eerst je profiel aan te klikken, om te kijken of er wat over te vinden was.
En nu ga ik waarschijnlijk de rest van de dag je profiel en berichten van je lezen in plaats van wat nuttigs te doen. En bedankt.. ;) :D
(Echt heel interessant allemaal!)

Heb je nog werk gedaan gekregen? :Y)
Ja, ik heb eigenlijk vooralsnog van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Begonnen als “gewoon” historicus met als hobby wat paardgerelateerd onderzoek doen en daar ben ik uiteindelijk als het ware ingerold.
Nu 1 boek gepubliceerd, tweede is in de maak en ook dit jaar volgt een mooie bundel waaraan ik heb meegewerkt in de VS. En dat voor een uit de hand gelopen hobby. 8-)


Snadrem schreef:
Ik erger me altijd aan die scènes waarop de held vlucht voor een stel slechterikken en hij galoppeert over de vlakte weg op.... Een Fries. Met zo'n ongelofelijke kijk-een-galopperende-fries-galop. En dat die Fries met z'n roterende voorbenen dan in z'n truttige galop een stel Engelse volbloeden in volle rengalop voorblijft.

Gewoon nee.

Hahaha eens! Friezen zijn cinematografisch enorm mooi maar een stel renpaarden voor blijven... idd gewoon nee. :Y)


Ibbel schreef:
Even off topic: hoe zouden ze vroeger hengsten gecastreerd hebben? Black Beauty bijvoorbeeld? Ik kan me niet voorstellen dat er in Londen (veel) hengsten voor de wagens liepen. Lijkt me vrij onpraktisch.
En zouden ze in de Middeleeuwen ook al gecastreerd hebben?

Castreren werd in den beginne van domesticatie (voor bijv. kar en rijden, daarvoor werden hengsten vooral opgegeten) al gedaan. Zo zijn er bijv. van de Scythen mummies van ruinen gevonden die zo’n 2500 jaar oud waren.
Geregeld ging dat wel vrij barbaars, hoor, heb geloof ik zelfs eens gelezen dat het door bepaalde volken met twee stel stenen gebeurde. :x Zou een bron zo uit mijn hoofd niet zo weten, maar heb het ergens in mijn archief.

Er zijn meerdere oude (1000+ en zelfs 2000+ jaar oud) bronnen waarin castreren besproken wordt. Ik kan wel wat links geven.
Bij sommige paardenvolken is/was castreren overigens taboe.

En idd, vroeger verongelukte geregeld een of meerdere paarden tijdens filmopnames. Tot het leren vallen een ding werd en er regels kwamen...
Maar bij films verongelukten vroeger ook geregeld figuranten bijv.

Divers schreef:
Paarden aan hun teugels vastknopen. Nou werd dat ongetwijfeld wel gedaan, maar ik krijg daar de rillingen van.

Ik weet dat de Turkmenen hun paarden bij het aanbinden mét tuig (wanneer er geen tijd was om af te zadelen e.d.) het bit uitdeden en die hing dan los onder de kin, ook werd wel gekluisterd.
Hoe ingeburgerd dat was in zeg, het Wilde Westen... weet ik zo niet...

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:18

Gloa schreef:
NatasjavE schreef:
Tegenwoordig in iedere “historische” film Friese Paarden. Zelfs als dat historisch of geografisch helemaal niet logisch is.

Het schijnt dat er vooral veel friezen in de woestijn voorkomen :j 8-) {:}


Kan ik me kapót aan ergeren. De Fries als ras is in de jaren '30 ontstaan... Zo irritant dat ze in ALLE films en series ingezet worden.

Naast dat ik niet zo'n Friezenfan ben, maar dat zou me niet zo uitmaken als 't verder historisch logisch was. _O-

En inderdaad, als je een paard met koliek in de benen kunt houden, prima, maar je moet ze niet tot uitputting laten lopen en als ie echt wil gaan liggen, láát 'm dan. Ontzettend ouderwets beeld dat ze moeten blijven lopen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:21

Ik neem aan dat castratie in principe net zo ging als nu met runderen in het veld nog wel gebeurd. Vangen, pootjes aan elkaar, ballen er af en weer lopen. Op filmpjes die ik gezien heb van moderne cowboys gaat het absurd snel en handig op die manier.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:28


Dit. In combi met slechte CGI ook nog eens. }:0


war horse, prachtige film...tot deze scene. Wel eens een paard gezien dat met zn pootjes in een draad heeft gezeten? Hoe kan het dat dit paard zijn eigen benen niet heeft geamputeerd??? Niet te redden gewond, minstens kreupel voor de rest van zn leven?

Man in the iron mask...dat span met vreselijk weke ruggen...

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:54

Wat mij vooral stoort is als je een middeleeuwse of historische setting hebt en je dan paarden met modern tuig ziet :7

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 16:17

Juut schreef:
[ Video ]
Dit. In combi met slechte CGI ook nog eens. }:0

[ Video ]
war horse, prachtige film...tot deze scene. Wel eens een paard gezien dat met zn pootjes in een draad heeft gezeten? Hoe kan het dat dit paard zijn eigen benen niet heeft geamputeerd??? Niet te redden gewond, minstens kreupel voor de rest van zn leven?

Man in the iron mask...dat span met vreselijk weke ruggen...

Die hele film is om te rillen. In een vecht scene stuitert de muur gewoon letterlijk terug :j

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 16:44

Dat is geen echt prikkeldraad uiteraard ;) paard kan liggen op commando en zo flans je dan wel zo’n scene in elkaar :D . Ze zijn erg zuinig op hun paarden dus daar komen geen echte stekeltjes bij in de buurt

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:11

En er zijn twee soorten paarden: het soort dat als ze vastliggen compleet stil blijft liggen, en het soort dat als een malle gaat spartelen en het nog erger maakt.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:02

Ik heb de eerste. Die accepteert alles met 'oh ik sta vast'

Afbeelding

(getuige de flinke bult mest had ze al een tijd zo doorgebracht. Mevrouw stond 'vast'. Als ze fysiek vast zit doet ze het zelfde. Ze heeft zich wel eens vastgeklikt met de klipsuiting van de deken op de borst aan de omheining, op de eerste stalling heeft ze loshangend draad om haar nek gewikkeld gehad, ken je die spiraaldraad sluitingingen? Heeft ze haar staart vast in gehad. In alle gevallen stond ze rustig te wachten tot ik haar kwam bevrijden. Oh en er was ergens brand, unrelated)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:27

Het gehinnik is inderdaad 't meest opvallende.

Verder vind ik het vooral ook raar dat er op bijna Olympisch niveau gesprongen wordt in een serie. Althans, dat moet het voorstellen, maar in werkelijkheid is het amper een B-parcoursje waar de actrice/stand-in overheen gaat.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:33

Dat vond ik grappig aan McCleod's Daughters, zeker in het begin, dat ze moesten proberen om Claire als goede ruiter over te laten komen, terwijl duidelijk was dat die niet zo handig in het zadel was. :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:38

Precies! En met die laatste zus/nicht in het laatste (of eenalaatste) seizoen die op dat witte paard zogenaamd naar de Olympische Spelen zou moeten gaan, met die suffe lage sprongetje.

De enige van die serie die er echt vol voor ging was de acteur die Alex speelde. Ik had gelezen dat hij zelf 'n kleine farm had gekocht vlakbij de opnamelocatie en het werk met paarden ook écht leuk vond.

De lijst met stand-ins was overigens altijd wel lang.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:01

Bij punt 10, dit is ook iets dat ze bij andere dieren in films gebruiken :) zo worden er voor eendezelfde hond wel eens 5 verschillende honden gebruikt etc.. het ligt er denk ik net aan wat voor scène het dier moet spelen/het temperament van het dier/wat voor trucjes die kan etc..

Voor de niet-paardenmensen valt dat niet zo op denk ik :D

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 07:30

Klopt inderdaad al doen ze daar nu wel hun best voor om dat goed te verbloemen door te verven. Vaak is een acteurspaard erg braaf en als ze dan even wild moeten doen kan je beter een ander pakken :D

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:26

Cowgirl schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=h9kQtd4 ... jreload=10

In 1990 hadden we gewoon nog echte stunts , echte rijders en een acteur die zijn stunts zelf deed.

Kevin flikkerde op hoge snelheid nog van zijn paard (is ergens in een behind the scene te zien) . Toen stonden ze erop dat de stuntman het zou doen maar hij stond op en stapte zelf weer op het paard en reed verder.

Voor de jongere generatie die deze film nog niet gezien heeft een echte aanrader!



Hier doelde ik ook op... prachtig!!!!!!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:30

Divers schreef:
Paarden aan hun teugels vastknopen. Nou werd dat ongetwijfeld wel gedaan, maar ik krijg daar de rillingen van.

Dat doet men irl ook gewoon in het buitenland. Dat zijn overigens wel losse teugels ipv dat ze in het midden aan elkaar vast zitten.

In Australie werden de voorbenen aan elkaar vast gemaakt dmv een hobble:
Afbeelding

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:45

Citaat:
cursebreaker schreef:

Ik zie hier ook McCleods daughters voorbij komen... heerlijke serie maar wat erger ik me weer altijd aan het rijden van de acteurs, vooral "Alex" die voor paardentrainer moet doorgaan...ik vind het echt om te huilen als ik die op een paard zie zitten.. dan denk ik: waarom nou geen acteur voor die rol die wel kan paardrijden.....? Geef mij dan maar Kevin Costner of Brad Pitt (om er maar even een paar te noemen)......


Even offtopic, maar ik was gister Robin Hood prince of Thieves nog eens aan't kijken en Kevin kan idd echt top rijden zeg, wat heb ik genoten. Ook de zadelloos scenes waren genieten. Ik ben erg benieuwd naar Rambo ook, de nieuwe film, want ik wist helemaal niet dat Sylvester Stallone ook kon rijden - heeft schijnbaar in het verleden ook actief polo gedaan samen met zijn vader. Wel leuk dat ze een paard element toevoegen in de film.



Even het rijtje aanvullen met Viggo Mortensen als Aragorn in LotR en Hidalgo.

En Patrick Swayze met zn arabierenfokkerij.


Ik erger me inderdaad erg aan ruiters die niet rijden kunnen en geniet dan ook van acteurs die dat wel kunnen. Zoals bovenstaanden en daarbij bijv ook nog Alex O'Laughlin (Hawaii 5-O) en niet te vergeten Russell Crowe. Beiden Australiërs en konden zo'n beetje eerder rijden dan lopen... echt geweldig hoe die te paard zitten en ook eigen stunts doen..


Ik erger me dan weer aan acteurs die moeten doen alsof... die zitten dan in beeld heftig op een hobbelpaard te hobbelen... ZO NEP

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:48

aanvulling op 10: hetzelfde paard dat letterlijk in elk leger meerijdt.

Kwpn met aparte bles met blauw dekje bij de goede, 2 minuten later, kwpn met aparte bles met groen dekje bij de vijand :+

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:49

lissisanne schreef:
aanvulling op 10: hetzelfde paard dat letterlijk in elk leger meerijdt.

Kwpn met aparte bles met blauw dekje bij de goede, 2 minuten later, kwpn met aparte bles met groen dekje bij de vijand :+



en zijn naam Double Agent... LOL