10 dingen die fout gaan met paarden in films

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:08

Die van mij zijn filmpaarden geloof ik :')
Komen als ik roep, ik kan random ergens stoppen, afstappen en zeggen “blijven staan wil je”, nou ik kan rustig een drankje scoren die gaan nergens naartoe hoor :=
Mijn witte is bijna altijd spierwit
En als ik zeg “naam” up! Steigeren ze hoor... wel zo handig in n showteam


Aan dat eindeloze gehinnik erger ik me wel hoor... evenals de enorme shanks waar constand aan gesleuteld word soms

dioni

Berichten: 831
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:08

Ik heb er nog 2:
Het geklapper met de leidsels onder luid hihaa geroep om het span aan te zetten.
En in een tekenfilm, paard dat drinkt als een hond met de tong, dan heb je echt nog nooit een paard in het echt gezien.

Qimm

Berichten: 15180
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:25

dioni schreef:
Ik heb er nog 2:
Het geklapper met de leidsels onder luid hihaa geroep om het span aan te zetten.
En in een tekenfilm, paard dat drinkt als een hond met de tong, dan heb je echt nog nooit een paard in het echt gezien.



Slecht nieuws voor een vriendin, die heeft een neppaard :')

dioni

Berichten: 831
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:45

:Y) Dierenmishandeling volgens bokt qimm!

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:48

Paarden zweten of hijgen nooit na een lange rit .

Piekosjj

Berichten: 5456
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:49

Mijn vriend denkt dus echt dat paarden zo ontzettend veel hinniken en geluid maken door alle films :')

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:49

Niet te vergeten de: he dit is een heel ander paard dan dat het 2 minuten geleden was. En dan niet eens lichtelijk afwijkende kleur, maar gewoon:

Oe, een Spanjaard!

2 minuten later

Nu is het een grijzig sliertpaard :')

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:49

Punt 6 is echt wel een dingetje. Ik vind het vaak wel leuk om te zien dat de acteur zelf paard kan rijden. En dan ook netjes, zoals Colin Firth in Pride & Prejudice. Maar waar ik het meest kromme tenen van kreeg was bij de serie The Tudors. Hoe Jonathan Rhys Meyers in die monden zat te roppen, echt verschrikkelijk.

En wat ik ook erg storend vind is dat het altijd Friezen zijn die je ziet. De hoofdpersonen zitten niet perse op een Fries, maar elke film is er een Fries te zien. Nu zijn het ook paarden die er geschikt (sierlijk, imposant) voor zijn maar historisch correct zijn ze zeker niet. En helemaal niet als het verhaal zich afpeelt in het Midden-Oosten of zuid Europa := :=

xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:50

ken er nog wel een paar;
'wilde' paarden die in no time zadelmak zijn en ingereden zijn (uiteraard dan wel alleen berijdbaar door die ene persoon)

Binnen een paar weken mag bovenstaande combinatie mee doen aan een wedstrijd, die ze uiteraard winnen en daarmee gelijk gekwalificeerd zijn voor een regionaal kampioenschap

En dan komt de film bij het kampioenschap...zijn de hindernissen zo'n 50 cm hoog....maar zogenaamd een zeer belangrijk kampioenschap met de beste uit de regio :+

edit; vergeet nog; vaak moet de bovenstaande combinatie door allerlei omstandigheden (paard ontvoerd door iemand) in volle galop km's rijden naar het wedstrijdterrein van het kampioenschap...maar paard is natuurlijk helemaal niet buiten adem en bezweet na die km's lange gsloprit ( vaak nog met flinke heuvels onderweg ook nog)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-05-19 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

PPeetje
Berichten: 109
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:54

Dat ze nooit een acteur kunnen casten die kan rijden. Moeten ze een springwedstrijd winnen, kunnen ze amper zitten en springen nog geen 20 cm. Of een rodeo rijden terwijl ze amper de galop uit zitten. Zo ongeloofwaardig dat het hele verhaal voor mij verpest is

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:54

En wst te denken van de hoofd acteurs als doorgewinterde ruiters? Inclusief lieve stijve wiebel armpjes en gebalde vuistjes. Met als extraatje als ze heel lief staan-zit-staan-zit eraan komen rijden. Vele vele fioms al belachelijk gemaakt hiermee

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:03

Ik ken ook serie waar je de hoofden niet zit maar benen van paard en ruiter in wildere galop scène.

En hoefijzers onder wilde paarden.

O.a. McLeod's daughters bedoel ik.

Dat hinniken is altijd dezelfde toon

Vaak ook met twee man op een paard.. in volle galop of hele tochten.

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:06

3 gaat hier super haha! 1x fluiten en Mn paarden staan bij het hek :)

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:06

Christiene schreef:
Ik ken ook serie waar je de hoofden niet zit maar benen van paard en ruiter in wildere galop scène.

En hoefijzers onder wilde paarden.

O.a. McLeod's daughters bedoel ik.

Dat hinniken is altijd dezelfde toon

Vaak ook met twee man op een paard.. in volle galop of hele tochten.


Ja, HOE dan?! Helemaal als iemand voor de ruiter zit. Dus eigenlijk op de schoft van het paard. HOE dan?! _O-

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:16

Die van mij kunnen anders aardig hard hinniken hoor.. Als ze me 's morgens de deur uit horen komen. Als er een of twee mee geweest zijn en we thuiskomen en de trailer uitladen, en ze elkaar nog niet zien maar wel horen. Als er ineens iemand in de wei loopt. Etc. :-)

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:42

Afbeelding

Mijn komen alle 4 als ik fluit.zo haal ik ze elke avond van de wei. Blijven niet altijd staan, maar staan altijd los met zadelen.

De witte blijft vaak wit alleen winter iets minder maar...doe er weinig aan om hem schoon te maken en toch is hij weer wit in zomer. Staart is enige wat ik soms moet doen.

Als ik ga rijden of wandelen met de witte spreekt hij onderweg weleens . Als fiets langst komt durft hij zacht te hinneken of als hij zichzelf ziet in raam. Hij is sowieso duidelijk en redelijk vocaal.

Dansen op plaats gaat soms ook nog als hij zijn geduld verliest ook onderweg.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 02:42

...ik snap niet helemaal wat de nieuwswaarde van dit bericht is...

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:08

Dovahkiin schreef:
En wat ik ook erg storend vind is dat het altijd Friezen zijn die je ziet. De hoofdpersonen zitten niet perse op een Fries, maar elke film is er een Fries te zien. Nu zijn het ook paarden die er geschikt (sierlijk, imposant) voor zijn maar historisch correct zijn ze zeker niet. En helemaal niet als het verhaal zich afpeelt in het Midden-Oosten of zuid Europa := :=


Midden-Oosten niet, Zuid-Europa kán wel degelijk. Friezen werden lange tijd gekocht door adel in heel Europa, waaronder Spanje en met name ook Italië (om een voorbeeld te noemen.) :) Hangt wel weer af van het tijdperk want de mythe van Romeinen en het Friese paard is zeer hardnekkig en juist dat: een mythe.
Voor koetsen waren ze in Italië lange tijd immens populair en om een Spaans voorbeeld te geven: de rouwkoets van Filips de Schone (die in Mechelen opgroeide) werd getrokken door een vierspan (zwarte) Friezen. Belangrijkste bron daarvoor was een Spaanse geschiedschrijver die meereisde met het gevolg dat door Spanje trok.
Ik zeg specifiek zwart omdat ze destijds in allerlei kleuren voorkwamen (dat ze altijd zwart waren is nl. ook een hardnekkige fabel...)
Dus, even een kleine nuance om je ergernis wat weg te nemen.
Wel deel ik je verwondering in die zin dat ik altijd moet lachen als ik een Fries door de woestijn zie ploeteren. Ja, dat was het dan met het stoere hoofdpersonage want die tocht door de woestijn wordt em niet met een Fries. :Y) :+

Verder on topic over de OP:
Ik zal onze jaarling maar niet toefluisteren dat het gek is dat ze heel dramatisch à la Black Beauty komt aangalopperen zodra we haar roepen. := En dat ik mijn merrie kan terugroepen uit een kudde die aan de kletter gaat. En die tegen mij “praat” maar verder wel stil is, gelukkig.

Dat andere paardenmensen het overigens gek vinden dat de mijne op commando los kan blijven staan (en ik buiten beeld kan gaan) heb ik wel al ondervonden. “Die blijft gewoon staan! Hoe dan?!” Training. :D

Overigens is het met twee man lange tochten maken historisch wel een ding, sowieso bij de Turkmenen. Soms sneuvelde nl. een paard tijdens rooftochten en dan kon die onfortuinlijke ruiter achterop bij een ander. En ja, die legden vaak honderden en soms duizenden km af. Door de woestijn. En soms ook nog in een behoorlijk tempo (ze moesten achtervolgers voor blijven). Maar standaard is dat niet, denk ik.

Ik moet bij films altijd heel hard roepen “had je nou maar een Akhal-Teke gehad!” als het paard van de hoofdpersoon wordt gestolen door slechteriken want als iemand dat bij mijn Teke zou doen (als ie er al zonder toestemming op kan) hoef ik maar te roepen en ze komt terug of werpt de ruiter er zelfs op commando af. :Y) Een erfenis van hun (eeuwenlange) gebruik als oorlogspaarden die erom bekend stonden eenmanspaarden te zijn en zelfs actief mee te vechten... stop dat in een film en dan valt iedereen erover, hahaha. Terwijl meevechten voor oorlogspaarden in het algemeen best weleens een ding was.

Oh en zadels en tuig! Ik snap dat het moeilijk is om een acteur op een paard te zetten met een historisch correct zadel als de acteur in kwestie al nauwelijks kan rijden en niet alle historische zadels even makkelijk zitten maar... soms denk ik wel “lieve help wat enorm anachronistisch weer...” :')

Kabayo

Berichten: 14058
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:15

Of black beauty die als veulen een friese merrie is :+

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:26

Dancyy schreef:
Met de teugels slaan als paard harder moet :))


Vooral bij koetsen als de paarden voorwaarts moeten.
Dit is heel hardnekkig onder ruiters ook namelijk. Teveel cowboy films gezien!

Ik heb zo vaak ruiters op de koets die een keer willen mennen. Prima, maar zodra ze " stap " zeggen, slaan ze bijna allemaal met de leidsels op de kont van het paard. ~~}>
Ik verbaas me er telkens weer over. Waarom doen ze dat? :o? Doe je onder het zadel toch ook niet.

Mijn paarden schrikken zich een ongeluk :# want ik probeer ze zo licht mogelijk in de mond te houden en slaan met de leidsels is geen menhulp. Nooit.
Ze reageren super op stemhulp


En over dat vele hinniken, die ergenis had ik vroeger ook. Maar sinds Meneer Anton bij ons woont, heb ik dat niet meer. Hahaha zodra hij me ziet of hoort, gaat hij hinniken, tot ik binnen aai afstand ben, dan begint hij te knorren. Nog nooit zo'n vocaal paard gehad. We dreigen ook altijd dat hij als stand-in naar de westernfilms gaat, als hij blijft hinniken. :j

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:40

xxCYNNxx schreef:
ken er nog wel een paar;
'wilde' paarden die in no time zadelmak zijn en ingereden zijn (uiteraard dan wel alleen berijdbaar door die ene persoon)

Binnen een paar weken mag bovenstaande combinatie mee doen aan een wedstrijd, die ze uiteraard winnen en daarmee gelijk gekwalificeerd zijn voor een regionaal kampioenschap

En dan komt de film bij het kampioenschap...zijn de hindernissen zo'n 50 cm hoog....maar zogenaamd een zeer belangrijk kampioenschap met de beste uit de regio :+

edit; vergeet nog; vaak moet de bovenstaande combinatie door allerlei omstandigheden (paard ontvoerd door iemand) in volle galop km's rijden naar het wedstrijdterrein van het kampioenschap...maar paard is natuurlijk helemaal niet buiten adem en bezweet na die km's lange gsloprit ( vaak nog met flinke heuvels onderweg ook nog)



Nou moeten we niet doorslaan, het blijft natuurlijk wel film en de meeste paardenfilms zijn voor mensen onder de 20.

Ik denk dat het vooral de wat kleinere dingen zijn zoals dat irritante gehinnik en nep pratende paarden.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:50

Of een scene waar ze in rengalop gaan en je de onderkant van het paard+benen ruiter, en de ruiter zelf (die een poging doet om galopbewegingen te maken op waarschijnlijk zo'n houten nepppaard) in aparte shots ziet, niet samen, alleen apart :+

Oh ja en inderdaad die ene sample voor het gehinnik en gebries, mijn god zeg, dat is wel mijn grootste ergenis.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:09

JoSav schreef:
Terwijl meevechten voor oorlogspaarden in het algemeen best weleens een ding was.

Niet alleen voor historische oorlogspaarden. Er zijn in Spanje en Mexico nog steeds paarden die de stier actief te lijf gaan als ze de kans krijgen.

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:10

Ik zie hier ook McCleods daughters voorbij komen... heerlijke serie maar wat erger ik me weer altijd aan het rijden van de acteurs, vooral "Alex" die voor paardentrainer moet doorgaan...ik vind het echt om te huilen als ik die op een paard zie zitten.. dan denk ik: waarom nou geen acteur voor die rol die wel kan paardrijden.....? Geef mij dan maar Kevin Costner of Brad Pitt (om er maar even een paar te noemen)......

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: 10 dingen die fout gaan met paarden in films

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:16

Die nep scenes waarin ze zogenaamd paardrijden, maar hooguit elke 50 meter bewegen