Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 148 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

10 dingen die fout gaan met paarden in films

 
Profiel   

*Bokt.nl
Entertainment

[ img ]
Shadowfax. Het witte paard van Gandalf in Lord of the Rings (dat komt op commando). Foto: LotR Fandom


Iedere paardenliefhebber kent het wel. Wanneer er paarden voorbij komen in een film, kijken wij daar nu eenmaal anders tegenaan dan niet-paardenkenners. En helaas worden paarden op het witte doek vaak niet geheel realistisch ingezet. Hieronder enkele voorbeelden.

1. Hinniken
Hoe irritant moet het wel niet zijn als je eigen paard continue hinnikt? In films hoor je te pas en te onpas het gehinnik en/of gebries van een paard. In het echt maken paarden echt niet zoveel geluid!

2. Steigeren
Het lijkt wel alsof elk paard in de films steigert wanneer hij daar zin in heeft. Gelukkig is dit in het echte leven niet zo, en moeten we ons paard dit vaak aanleren wil hij dit uit zichzelf doen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

3. Ze komen als je ze roept
Hoe fijn is het dat paarden altijd komen wanneer je ze roept of naar ze fluit? In het echte leven kijken ze soms nog net op als je ze roept, maar gaan ze daarna weer gestaag door met grazen. Je mag blij zijn dat ze niet weglopen als je het halster om wilt doen.

4. Stampen met de voeten
Paarden in de films lijken vaak enorm ongeduldig. Ze stampen al met de voeten wanneer ze even moeten wachten, of stil moeten staan om gezadeld te worden. Dit is iets wat wij ze heel snel afleren natuurlijk, want dat ongeduldige gedrag is helemaal niet handig.

5. Ze kunnen alleen maar galopperen
We zien amper beelden van paarden die draven. De meeste stappen een paar passen en daarna galopperen ze weg. En hoe ze het volhouden al die lange afstanden in galop? Vertel mij het maar!

6. Open monden en platte oren
Tijdens de scenes waarin er gereden wordt, en dan met name de momenten waarop de paarden stilgezet worden, krijgen wij spontaan last van onze mondhoeken. Want, hoe vaak zie je de berijder niet zo hard trekken dat ze de mond openen?

7. Liggen als ze ziek zijn
Paarden liggen niet zo vaak. En als ze ziek zijn, dan wil je ze eigenlijk liever in de benen houden. Een paard met koliek laten liggen? Echt een grote no-go!

8. Ze blijven gewoon staan
Hoe handig is het dat je paard gewoon blijft staan als je hem of haar ergens neerzet? Helaas lopen die van ons natuurlijk altijd weg. En dan meestal richting iets eetbaars (wat dan wel weer handig is want dan weet je ze in ieder geval terug te vinden).

9. Witte paarden
Is jouw witte paard ooit écht wit? In de film wel! Onze witte paarden gaan eerder door voor 'bont' of 'wannabe-Fries' in plaats van wit.

10. Magische transformaties
Iedereen die "The Young Black Stallion" gezien heeft, weet dat er soms magie plaatsvindt op de set. Zou je dat thuis niet ook willen? Want hoe tof zou het zijn dat je paard gewoon kan veranderen? Het ene moment heb je een zwarte arabier en poef! Ineens is het een mooie zwarte Fries! Superhandig toch?

Wat is jouw grootste ergernis als je films kijkt waar paarden in voorkomen? Of geniet je er juist van?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:01 



 
Profiel   

Paarden liggen niet zo vaak. En als ze ziek zijn, dan wil je ze eigenlijk liever in de benen houden. Een paard met koliek laten liggen? Echt een grote no-go!

Kunnen we proberen dit broodje aap eindelijk uit de wereld te helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:05 



 
Profiel   

Vooral dat ze dagen liggen als ze ziek zijn.

En inderdaad vaak een heel andere type paard of opeens twee witte achterbenen

Vaak ook altijd net steigeren dat de ruiter net ergens op valt voor de drama of als er een slang of iets engs is.. en dan blijven ze ernaast staan en kan diegene er zo weer op niks meer aan de hand.

Vaak ook Penny films dat een kind het wildste paard mak krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:07 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Paarden liggen niet zo vaak. En als ze ziek zijn, dan wil je ze eigenlijk liever in de benen houden. Een paard met koliek laten liggen? Echt een grote no-go!

Kunnen we proberen dit broodje aap eindelijk uit de wereld te helpen?



Nou idd. Je zal maar enorme buikpijn hebben en niet mogen liggen.
Zelf een beetje rollen kan geen kwaad. Beter nog het kan zelfs helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:09 



 
Profiel   

Ik erger me ook erg aan het gehinnik in films, het is heel vaak (naar mijn idee) hetzelfde, nep hinnikje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:10 



 
Profiel   

Ik heb echt een afkeer voor paarden films. Dat irritante gehinnik telkens :evaw:

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:10 



 
Profiel   

Paarden staan altijd opgezadeld klaar in de stal
Wilde paarden met hoefijzers
Ergens aan komen galopperen, af springen en het paard niet even tot adem stappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:11 



 
Profiel   

eclair98 schreef
Ik erger me ook erg aan het gehinnik in films, het is heel vaak (naar mijn idee) hetzelfde, nep hinnikje.

Idd overal hetzelfde hinnikje :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:12 



 
Profiel   

3 en 8 zijn sowieso aan te leren. Die van mij komen wel als ik roep.

5. Voor acteurs die vaak geen ervaring hebben is galopperen makkelijker uit te zitten dan draven.

10. Niet enkel het verschil in ras, maar ook geslacht valt paardenmensen op.

4. Herken ik totaal niet uit films/ series.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:13 



 
Profiel   

Tegenwoordig in iedere “historische” film Friese Paarden. Zelfs als dat historisch of geografisch helemaal niet logisch is.

En dat hinneken. Het liefst het gehinnik van een bronstige hengst :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:13 



 
Profiel   

Super grappig dit. Ik herken 4 ook niet meteen maar de rest wel. En okee dat van de koliek klopt dan misschien niet, maar het zieke paard dat zielig ligt verder wel inderdaad. En dat hinniken...echt vreselijk :D Ik denk dat het galopperen is wat Onali zegt, maar het ziet er ook gewoon mooier uit. Je hebt ze wel leuk opgesomd hoor.,..ik heb bijna alles wel een keer (of vaker gedacht) :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:20 



 

NatasjavE schreef
Tegenwoordig in iedere “historische” film Friese Paarden. Zelfs als dat historisch of geografisch helemaal niet logisch is.

Het schijnt dat er vooral veel friezen in de woestijn voorkomen :j 8-) {:}

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:24 



 
Profiel   

Inderdaad, hoefijzers bij wilde paarden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:45 



 
Profiel   

Of kunststof peeskappen in een ‘oude’ cowboyfilm :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:58 



 
Profiel   

En micklem hoofdstellen gebruikten ze al in de middeleeuwen. Slimme mensen toen! :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 20:59 



 
Profiel   

3:
Gaat prima.

8. Lukt ook wel.

De rest :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:00 



 
Profiel   

[quote="Nieuwsredactie"]*Bokt.nl
Entertainment

[ img ]
Shadowfax. Het witte paard van Gandalf in Lord of the Rings (dat komt op commando). Foto: LotR Fandom


Iedere paardenliefhebber kent het wel. Wanneer er paarden voorbij komen in een film, kijken wij daar nu eenmaal anders tegenaan dan niet-paardenkenners. En helaas worden paarden op het witte doek vaak niet geheel realistisch ingezet. Hieronder enkele voorbeelden.


9. Witte paarden
Is jouw witte paard ooit écht wit? In de film wel! Onze witte paarden gaan eerder door voor 'bont' of 'wannabe-Fries' in plaats van wit.

Nou mijn schimmeltje was altijd hagelwit met de wedstrijden........
Helaas is ze nu niet meer


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:05 



 
Profiel   

nummer 6 zie ik i.r.l. ook veel te veel voorbij komen. In de films helaas ook, echter heb ik maandag een film op Netflix gekeken (Rodeo en Juliet) waarin de meeste paarden alleen bitloos gereden werden. Dat was wel een pluspuntje. Niet dat ik tegen het bit ben, maar op het scherm ziet het er een stuk vriendelijker uit dan het bektrekken in veel films.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:38 



 
Profiel   

Grappig lijstje. Wat mij betreft mag er bij nr 1 nog bij dat het steeds dezelfde geluidjes zijn... Alle paarden klinken hetzelfde, ik herken echt de samples.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:39 



 
Profiel   

Met de teugels slaan als paard harder moet :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:42 



 
Profiel   

Vergeet niet het meest moderne harnachement in 'oude' films.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:46 



 
Profiel   

Die van mij komt wel wanneer ik hem roep :')
Flink op geoefend ook... de rest gelukkig niet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:48 



 
Profiel   

Die van mij komen echt in volle galop aanstormen !!!!! Wanneer ik het hek van de weide open doe. Maar verder laten ze alle genoemde trucjes achterwege.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:52 



 
Profiel   

De wannabe-fries is erg herkenbaar :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:53 



 
Profiel   

Ik heb een paard verzorgt, dat kon je neerzetten. En als je een half uur later terug kwam, stond hij nog op de exact zelfde plaats. Is ook een kwestie van trainen..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 21:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 148 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen