Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw evenement met trekpaarden

 
Profiel   

Ons Eiland Schouwen Duiveland
Overige Sporten
door Gerrit van Loon


Op zorgboerderij De Stelle in de polder van Ouwerkerk wordt op 20 en 21 juli de allereerste Mentrec-trekpaard editie gehouden. Organisator Björn Schotte uit Veghel denkt dat dit evenement uitermate geschikt is voor Schouwen-Duiveland vanwege de ligging. Hij gokt op 20 á 25 deelnemers.


OUWERKERK - Vier jaar geleden kwam Björn Schotte in aanraking met mentrec-wedstrijden. "Dat was in een dorp achter Eindhoven. Toernooi was klein van opzet. Alles wat fout kon gaan, ging fout. Dat kon beter, dacht ik. Voor het derde jaar houden we hem nu in Veghel.

Anders dan de eerste editie in Ouwerkerk doen bij ons alle paardenrassen mee.

Via Jaco Groenendijk, de bekende ringrijder en strao-rijder van Schouwen, is De Stelle in zicht gekomen als locatie. Omdat mijn partner vanwege ziekte geen paard meer kan rijden, zat tweespannen er niet meer in. Ik deed afstand van één paard, die door Jaco is gekocht", aldus Schotte. "Jaco stelde wel dat het evenement alleen met trekpaarden wordt gehouden. Dat gaan we doen."

Het weekend bestaat uit twee onderdelen. Op zaterdag wordt de buitenrit gehouden. Overnacht kan worden op en rondom De Stelle. Zondag is er op het terrein een hindernisparcours met minstens veertien obstakels.

"De zondag is voor publiek dat wil komen kijken de beste dag. Voor de zaterdag moet ik nog een parcours komen uitstippelen op Schouwen-Duiveland. We blijven in de directe omgeving van De Stelle, maar nemen zeker de bossen en paden in het krekengebied rond Ouwerkerk mee."

Mobieltjes inleveren
Die buitenrit is niet zo makkelijk als het klinkt. Eerst moet een blanco kaart zelf helemaal worden ingetekend. GPS en mobieltjes moet worden ingeleverd. Het gaat om zelfstandig met het ruitersteam de trektocht te voltooien. Bij het intekenen kunnen enkele gemiste millimeters in werkelijkheid extra kilometers betekenen.

Bekwaamheidsproef
"Het doel is het met plezier samenwerken van menner, groom en paard(en) tijdens een trektocht." Oftewel: het aantonen van de bekwaamheid van een team. Deze bekwaamheidsproef is in een recreatieve wedstrijdvorm gegoten. De basis-men-Trec is afgeleid van de Trec-wedstrijden, zoals die onder de vlag van de FITE worden georganiseerd", legt Schotte op zijn website mentrec.nl uit. De buitenrit is minimaal 20 km en maximaal 35 km lang. Het hindernissenparcours bestaat tijdens wedstrijden uit 10-16 hindernissen. In de hindernissen worden situaties weergegeven die men tijdens een trektocht kan tegen komen.

"Kunst is om niet door te denderen met het span door de waterbak, maar juist up-tempo, dus in stap, de bak in te gaan. Een paard denkt: als ik daar doorloop word ik nat. Dat doe ik niet."

Het paard toch de juiste kant bewegen telt mee in de beoordeling. "Ik verwacht zo'n 20 á 25 deelnemers en dat we dit jaarlijks kunnen gaan doen", is Schotte enthousiast over dit eerste evenement in Ouwerkerk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 19:22 



 
Profiel   

Tof!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 21:22 



 
Profiel   

Leuk idee, een goed begin van de vakantie om mee te doen!
Overigens vliegt mijn paard zelf vol in galop de waterbak in
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 21:27 



 
Profiel   

Sjorsie12 schreef
Leuk idee, een goed begin van de vakantie om mee te doen!
Overigens vliegt mijn paard zelf vol in galop de waterbak in
[ [url=m/VVVGlU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! Echt ontzettend gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 07:35 



 
Profiel   

Gaaf!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 08:22 



 
Profiel   

Gaaf en wat een prachtig paard Sjorsie12 <3 <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 12:46 



 
Profiel   

Wauw wat leuk bedacht , klinkt super.
Ik denk dat ik wel nietkan gaan kijken dus ik hoop op foto’s op bokt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 20:01 



 
Profiel   

Helga, ik wil.ook meedoen met Tychje! Niet heide dagen denk ik, vooral de 2e dag trekt me.
Mag ook onder t zadel toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 22:01 



 
Profiel   

Wat een leuk idee! Al zou ik wel onderweg een telefoon bij mij willen hebben voor het geval er iets gebeurt. Tenzij het traject dusdanig bevolkt is dat het niet uit maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 23:08 



 
Profiel   

Klaas15 schreef
Gaaf en wat een prachtig paard Sjorsie12 <3 <3


Thankx ja hij is al ruim 9 jaar mijn knapperd, temperamentvol , eigenwijs maar ook lief

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 10:02 



 
Profiel   

Jaan81 schreef
Helga, ik wil.ook meedoen met Tychje! Niet heide dagen denk ik, vooral de 2e dag trekt me.
Mag ook onder t zadel toch?


Ik heb geen idee of t onder het zadel is?
Leuk als er allemaal mee kunnen doen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 10:03 



 
Profiel   

Sjorsie12 schreef
Ik heb geen idee of t onder het zadel is?
Leuk als er allemaal mee kunnen doen!!

Ik heb Jaco even een berichtje gedaan via FB

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 10:32 



 
Profiel   

Goed gedaan! Leuk weer een evenement!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 21:05 



 
Profiel   

Leuk idee zeg!!

Ik zou al hopeloos verdwalen bij het eerste onderdeel denk ik :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 09:00 



 
Profiel   

Ha nou nu weet ik zeker waar ik over 2 jaar voor moet trainen! de mijne is net zijn baby dons kwijt....dus het wordt een meer jaren plan! ( ook een leuk gezinsuitje) ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 08:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen