[BLOG] Better than sex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

[BLOG] Better than sex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 16:46

*Bokt.nl
Blog


Better than Sex noemde Mick Fitzgerald het winnen van de Grand National in 1996. Hiermee omschreef hij het gevoel van het winnen van een van zijn belangrijkste koersen. Het werd uiteindelijk ook de titel van zijn boek waarin maar al te goed beschreven staat wat de rensport qua emoties met een mens kan doen. Een perfecte titel voor mijn eerste blog op Bokt.

Afbeelding
Wie ben ik?
Mijn naam is Yvonne Theunissen en ik ben 26 jaar oud.
Ik zit in de eindfase van mijn opleiding Equine, sport en business en werk daarnaast in de paardensport.
Ik ben de trotse eigenaresse van 5 verschillende pony’s en paarden, waaronder mijn Engels volbloed ruin Roi du Soleil die centraal zal staan in mijn blogs over de rensport.
Naast de rensport beoefenen wij met de paarden nog vele andere disciplines op redelijk niveau zoals endurance, eventing, springen en dressuur. Zo ben ik in 2017 met een zelf omgeschoolde arabier uit de rensport hippiade kampioen in de klasse II endurance geworden.

Ik ben door Bokt gevraagd om over een van mijn grootste passies te bloggen, namelijk de rensport.
Dit omdat veel mensen in Nederland hier weinig mee bekend zijn en veel mensen wel de interesse hebben meer over deze prachtige sport te weten te komen. Ik heb in zowel binnen als buitenland in de rensport gewerkt en één van mijn doelen is altijd geweest om andere mensen kennis te laten maken met de rensport. Zo heb ik meerdere malen clinics gegeven op evenementen en heb een aantal jaar de ponyrennen op Duindigt georganiseerd.

Wat is de rensport?
De rensport is een ander woord voor snelheidswedstrijden voor paarden.
Met name de Engels volbloed en Arabisch volbloed worden hiervoor gebruikt.
De rennen zijn grofweg te scheiden tussen de vlakkebaanrennen en de hindernisrennen. Binnen deze takken heb je dan weer klasseverschil, verschillende afstanden en ondergronden waarover gekoerst wordt.
Niet elke volbloed kan immers even hard of voelt zich thuis op een grasbaan of over dezelfde afstand. Een ingewikkeld systeem van klasseringen en bepalingen moet zorgen dat de paarden die tegen elkaar lopen elk zoveel mogelijk kans hebben om te winnen.
In Nederland vinden rennen enkel plaats op Duindigt.

Waarom de rensport?
Al vanaf kleins af aan ben ik gefascineerd van de rensport en de renpaarden. De snelheid en kracht die erbij komt kijken als je met een paard op volle snelheid gaat is geweldig. De adrenaline die door je lijf schiet en de vlinders in je buik als je zo één bent met het paard dat het lijkt of je vliegt. De ontlading als jouw paard waar je al je werk en tijd in stopt als eerste over de finish komt of een goede prestatie neerzet is onbeschrijfelijk. Een sport die miljarden mensen op hetzelfde moment kan ontroeren en in sommige gevallen zelfs hele landen plat legt als er een belangrijke ren is. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dit is iets wat bijna niet te omschrijven valt, iets wat je echt zelf gevoeld en meegemaakt moet hebben.

Roi du Soleil
Dan de hoofdrolspeler in mijn blogs, de Engels volbloed ruin Roi du Soleil. Roi is een 5-jarige Engels volbloed ruin van de hengst Soldier Hollow. Roi heeft eerst voor zijn fokkers als 2- en 3-jarige in de koers gelopen, waarna hij als 4-jarige verkocht is naar zijn vorige eigenaar/de stal waar ik werk. Ik heb hem eind vorig jaar overgenomen en nu mag hij bij mij als hobby renpaard door het leven. Tot nu toe heeft hij €14.600 verdiend en 2x gewonnen. (Nu moet je niet denken dat je hier rijk van kunt worden, want het kost met name GIGANTISCH veel geld).
In mijn blog probeer ik jullie wat te vertellen over onze avonturen samen en de successen en verliezen die we behalen, om zo een inzicht te geven in de rensport.
Ik vind het dan ook erg leuk om vragen te beantwoorden en suggesties te krijgen voor onderwerpen in mijn volgende blogs. Deze kunnen jullie altijd doorgeven in mijn volgtopic.

Afbeelding

Ook ben ik te volgen via Facebook en Instagram. Links zijn te vinden in mijn onderschrift.

Afbeelding

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Re: [BLOG] Better than sex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:05

Wat leuk, ik ga je blogs zeker lezen. Prachtig paard! Leuk ook dat Gijs zo te zien nog altijd voor je rijdt, vond hem en Risky altijd een leuke combinatie.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 06:31

Jaaaah ik volgde je topic al. Ben benieuwd naar je volgende blogs! :)

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [BLOG] Better than sex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:18

Leuk om mee te lezen, weinig bekend met deze tak van sport...

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: [BLOG] Better than sex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:31

In Nieuw-Zeeland heb ik kennis gemaakt met deze tak van sport. Wat is dat een geweldige sport zeg! Helaas is de plek in NL waar deze sport gedaan wordt te ver voor mij, anders wilde ik hier zeer zeker een begin in maken.

Interessant en leuk geschreven trouwens!

pien_2010

Berichten: 43311
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [BLOG] Better than sex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:56

Leuk en interessant, ik weet niets van deze sport.