Gerdine Maree en Holiday eerste kampioenen van NK Dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Gerdine Maree en Holiday eerste kampioenen van NK Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 23:04

knhs
Dressuur

Afbeelding
Gerdine Maree met Holiday. Foto door aniek1985

Gerdine Maree is de eerste kampioene van het NK Dressuur. Met haar zevenjarige ruin Holiday wist ze zowel de ZZ-Zwaar proef op vrijdag als de finale, de Kür op Muziek te winnen. De top drie van de finale bezette ook het podium van deze klasse en klonk voor het eerst op het NK Dressuur het Wilhelmus voor Gerdine Maree, voor Diederik van Silfhout en voor Floor van Kempen.

Na de winst met 73.619% in de eerste proef en de winst met 77.375% in de Kür op Muziek ging de titel in het ZZ-Zwaar naar Gerdine Maree en Holiday en dat terwijl het galopgedeelte in de finaleproef niet eens foutloos was. “Of de galoptoer is geniaal en de draf is iets minder of andersom, maar dat is een deel van het africhtingsproces. Zoals het vandaag al ging, met zijn enthousiasme, daar ben ik gewoon erg blij mee. Gisteren in ring 2 was het iets rustiger, maar vandaag met de muziek erbij en de vlaggen deed Holiday het ook heel goed. Hij heeft nog niet zoveel ervaring. We hebben afgelopen winter wat ZZ-Licht gereden. Het doel was om hier met succes mee te doen in het ZZ-Zwaar en dat is goed gelukt. Over een maand wil ik hem een keer Prix St Georges rijden. Dan is dat doel gehaald en is mijn hart gerust. Daarna trainen we rustig door.”
Maree’s ruin Holiday is een zoon van Glock’s Dream Boy, die Gerdine opleidde totdat Hans Peter Minderhoud twee jaar geleden de teugels overnam. Ziet ze overeenkomsten tussen vader en zoon? “Ze hebben dezelfde instelling, zijn heel lief en willen het graag voor je doen. Holiday is nog wel iets scherper dan zijn vader. Dat is soms in mijn voordeel, soms in mijn nadeel. Of hij dezelfde weg gaat als Dream Boy, weet ik nog niet. Met volle moed blijf ik deze uitdaging nog aangaan.”

Diederik van Silfhout maakte indruk met de zesjarige KWPN-goedgekeurde hengst Impression, het jongste paard in dit kampioenschap. Zeker in de oefeningen waar verzameling wordt gevraag liet Impression zijn talenten zien. Maar ook in de verruimingen overtuigde de hengst van fokker Matthijs Maat en Joop van Uytert.

Floor van Kempen en Echt Mooi, in maart KNHS-Indoorkampioen ZZ-licht, klommen in het kampioenschap van de vierde naar de derde plaats met een lichtvoetige, sympathieke en foutloze finaleproef. De stalamazone van Adelinde Cornelissen rijdt Echt Mooi met veel succes voor een buitenlandse klant van Adelinde.

“We hebben als juryleden echt genoten van de optredens van de top drie”, vertelt juryvoorzitter Mascha Reijs. “Je kon zien dat de paarden nog wat groen waren op dit niveau. Echt Mooi van Floor van Kempen was het meest constant, maar mag nog wat meer kracht vasthouden achter. Holiday van Gerdine en Impression van Diederik zijn paarden met veel power, goede achterbenen en mooi opgericht. Gerdine en Diederik hebben als ruiter mega veel ervaring en dat kan je zien aan de manier waarop ze de oefeningen in de Kür verfijnd hebben. Dat is het verschil met de wat minder ervaren combinaties. De kunst in de Kür is om de oefeningen te blijven afwerken.”

Uitslag NK Dressur, ZZ-Zwaar
1. Gerdine Maree, Holiday (v.Dream Boy), 150,994
2. Diederik van Silfhout, Impression (v.Don Schufro), 147,431
3. Floor van Kempen, Echt Mooi (v.Voice), 144,200

Klik hier voor de volledige eindstand.

Klik hier voor alle uitslagen van het NK Dressuur.