Paard in België al sinds 30/5 vermist na val van amazone

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:50

En ze zijn zelf niet in staat om te zoeken, in dat gebied zit je aan een helikopter en speciale zoekteams vast dus kunnen ze ook thuis wachten.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:51

Polly schreef:
Een paar jaar geleden was er geen haar op mn hoofd die eraan dacht om weg te gaan.
Inmiddels liggen mijn prioriteiten in het leven iets anders en kan ik me ook voorstellen dat mensen wél weggaan omdat ze andere verplichtingen hebben.

Maar ik snap ook dat er mensen zijn die zeggen dat ze niet weg zouden gaan.

Maar stel he, stel. Je hebt een baan, bent ingeroosterd, hebt vrij gevraagd maar dat kan niet want er zijn al 4 collega's op vakantie en je hebt een functie dat je niet even een dagje niet kan komen.
Als je dan niet op komt dagen zou je werkgever het kunnen gooien op werkweigering en in het ergste geval een ontslagprocedure beginnen, dan raak je je baan kwijt, je hebt een huis/hypotheek/auto/kind/maandelijkse lasten etc.
Is dat het allemaal waard?
Gewoon hypothetisch he, 10jr geleden zou ik ook gezegd hebben "ik blijf hier"


Ik kan er niet bij dat een dier in prioriteit bij je kan verlagen.

pillow
Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:54

elnienjo schreef:
Ik snap best dat die ouders gewoon terug naar huis moeten wegens hun werk. En in de praktijk kunnen zij ook niet echt veel doen om het paard terug te vinden als het natuurgebied zodanig ruig is dat men alleen met groot materieel kan zoeken. Als die dochter oud genoeg is (16+) zou zij wellicht op de manege kunnen blijven logeren tot er meer bekend is.

er staat dat ze 14 is. En je kunt alles wel laten vallen en daar blijven, maar wat wil je doen dan?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:54

Niobe, dus die mensen moeten daar blijven, banen oid op spel zetten terwijl ze zelf niets kunnen ondernemen. Pony zal echt niet aan komen galopperen wanneer de ruiter de naam roept bij de hekken. Was het maar zo.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:54

Polly schreef:
Een paar jaar geleden was er geen haar op mn hoofd die eraan dacht om weg te gaan.
Inmiddels liggen mijn prioriteiten in het leven iets anders en kan ik me ook voorstellen dat mensen wél weggaan omdat ze andere verplichtingen hebben.

Maar ik snap ook dat er mensen zijn die zeggen dat ze niet weg zouden gaan.

Maar stel he, stel. Je hebt een baan, bent ingeroosterd, hebt vrij gevraagd maar dat kan niet want er zijn al 4 collega's op vakantie en je hebt een functie dat je niet even een dagje niet kan komen.
Als je dan niet op komt dagen zou je werkgever het kunnen gooien op werkweigering en in het ergste geval een ontslagprocedure beginnen, dan raak je je baan kwijt, je hebt een huis/hypotheek/auto/kind/maandelijkse lasten etc.
Is dat het allemaal waard?
Gewoon hypothetisch he, 10jr geleden zou ik ook gezegd hebben "ik blijf hier"

Zou je ook naar huis komen als de dochter in het ziekenhuis lag?
Indien het antwoord daarop nee is, ben je dus op het werk niet zo onvervangbaar.

Nu heb ik ook op plekken gewerkt waar dit opgevangen zou worden, waar ze nog wisten dat werknemers mensen waren. Als een werkgever flexibiliteit verwacht (over werken in praktijk) dan zou dat ook gegeven moeten worden en op mijn job waren ze zo fair ook.

Ik denk trouwens oprecht dat ik ziek zou zijn van bezorgdheid. Denk dat ik sowieso weinig nuttig zou zijn op de werkvloer in deze omstandigheden. :=
Nee je kan niks doen maar je bent wel vlakbij als ze hem vinden. Als je nou op een half uurtje woont is het nog wat anders maar niet als je over een uur of langer spreekt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-05-19 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:54

bigone schreef:
Niobe, dus die mensen moeten daar blijven, banen oid op spel zetten terwijl ze zelf niets kunnen ondernemen. Pony zal echt niet aan komen galopperen wanneer de ruiter de naam roept bij de hekken. Was het maar zo.



Ja, het is geen zwembroek.

pillow
Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:55

Anne_GTI schreef:
beatje schreef:
Ken dat gebied niet,maar mij lijkt met een paar paarden het gebied in gaan het meest helpen,paarden trekken meestal paarden aan.


Dat lijkt mij ook het handigst

En hoe denk je dat te doen in een gebied van 350 hectare

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:55

Nou mijn werkgever is geen paardenmens en die zou zacht uitgedrukt ook not amused zijn als ik (onwettig) afwezig ben door een vermiste pony hoor := mijn paard is me heel erg veel waard en staat op nummer 1, maar hoe denken jullie dat de meeste mensen een paard kunnen betalen en de juiste zorg kunnen geven?

Meisje is 14, examens starten volgende week als het goed is in België en hoewel haar hoofd misschien niet bij de leerstof zal zijn, is het toch echt niet verantwoord om je kind haar examens te laten skippen waardoor ze waarschijnlijk haar schooljaar niet haalt.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:59

Wat een zinloze discussie is hier gaande zeg. De ouders kiezen blijkbaar anders dan sommige van jullie zouden doen. That’s live!

Wij moeten het doen met wat de media schrijft, wellicht is er inmiddels wel anders besloten. Of niet... maar dat is ieders goed recht.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:03

Ayasha schreef:
Polly schreef:
Een paar jaar geleden was er geen haar op mn hoofd die eraan dacht om weg te gaan.
Inmiddels liggen mijn prioriteiten in het leven iets anders en kan ik me ook voorstellen dat mensen wél weggaan omdat ze andere verplichtingen hebben.

Maar ik snap ook dat er mensen zijn die zeggen dat ze niet weg zouden gaan.

Maar stel he, stel. Je hebt een baan, bent ingeroosterd, hebt vrij gevraagd maar dat kan niet want er zijn al 4 collega's op vakantie en je hebt een functie dat je niet even een dagje niet kan komen.
Als je dan niet op komt dagen zou je werkgever het kunnen gooien op werkweigering en in het ergste geval een ontslagprocedure beginnen, dan raak je je baan kwijt, je hebt een huis/hypotheek/auto/kind/maandelijkse lasten etc.
Is dat het allemaal waard?
Gewoon hypothetisch he, 10jr geleden zou ik ook gezegd hebben "ik blijf hier"

Zou je ook naar huis komen als de dochter in het ziekenhuis lag?
Indien het antwoord daarop nee is, ben je dus op het werk niet zo onvervangbaar.



Het is de dochter niet, het is een paard. Dat kan ik niet vergelijken met elkaar.

Vroegâh dacht ik altijd dat het verliezen van mijn paard het ergste was wat me kon overkomen, in die tijd ben ik ook weleens ziek thuis gebleven als er wat was.
Net toen ik dacht dat ik niet zou weten hoe ik verder moest als mijn pony dood zou gaan overleed mijn moeder. Wij waren twee handen op een buik en toen ben ik me gaan realiseren dat dat niet vergelijkbaar is, hoe gek ik ook op mijn pony ben.
In korte tijd na elkaar heb ik eerst mijn moeder verloren en vlak erna is mijn zoon met gillende sirene's afgevoerd naar het ziekenhuis, dat kan ik niet vergelijken met de zorgen die je om een dier kan hebben, hoeveel je er ook van houdt.
Inmiddels is die betreffende pony overleden en ik heb er precies 1 dag verdriet om gehad, niet omdat ik niet van haar hield maar omdat het op was en ik voor haar de keuze kon en mocht maken en ik daar vierkant achter stond.

Ik snap echt dat mensen hier zeggen dat ze niet weg zouden gaan en niet zouden kunnen werken, maar ik snap ook de werkgevers en ik zou niet alles op het spel zetten voor een paard.
Maar dat is mijn mening en iedereen mag daar op zijn of haar eigen manier keuzes in maken maar ga elkaar (hier, en de ouders uit het bericht) niet veroordelen maar respecteer elkaars keuze.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Paard in België al sinds gisteren vermist na val van amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 00:09

Realistisch gezien kan een paard in een natuurgebied van 350 hectare jaren onopgemerkt blijven of overlijden zonder ooit gevonden te worden. Dan kun je daar blijven tot je een ons weegt maar je hebt geen idee of het dier morgen, volgende maand, volgend jaar of nooit gevonden wordt.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 01:17

pillow schreef:
beatje schreef:
Ken dat gebied niet,maar mij lijkt met een paar paarden het gebied in gaan het meest helpen,paarden trekken meestal paarden aan.



En hoe denk je dat te doen in een gebied van 350 hectare


Van verschillende kanten het gebied in rijden met een aantal groepjes. Vaak zien paarden eerder een ander paard dan degene die erop zit.

7ofhearts

Berichten: 2757
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Paard in België al sinds gisteren vermist na val van amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:08

Arm meisje.........dit is echt vreselijk.
Natuurlijk kan dat gezin niet tot in de treuren daar blijven, hoe graag ze het waarschijnlijk zouden willen.
Hopelijk wordt het dier op tijd gevonden, anders heb je gewoon drie trauma's in één stom ongeluk.
Je valt, je paard is vermist en sterft ook nog een keer.
Ik hoop op een goede afloop!!!!!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:22

Kunnen ze niet met drones dat gebied uitkammen?
Dan hebben ze in ieder geval een idee waar het dier zich ongeveer bevindt.

De discussie is lastig, maar ook ik zou niet naar huis gaan. Ik ben helemaal niet van ongeoorloofd verzuim, maar dit is wel een heel bijzondere situatie. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er werkgevers zijn die voor deze bijzondere situatie geen begrip hebben.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:25

Goed, dan blijf je daar, je raakt je baan kwijt, paard wordt gevonden maar moet geopereerd worden in de kliniek.

Daar is dan geen geld meer voor, want je spaargeld heb je nodig om eten te kopen, even kort door de bocht.

Dus ga die mensen niet ook nog een schuldgevoel aanpraten, het is al erg genoeg dat je alleen maar kunt afwachten.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Paard in België al sinds gisteren vermist na val van amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:42

Ik vind dat idee van drones een goeie!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard in België al sinds gisteren vermist na val van amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:46

Op hun fb pag zeggen ze dat ze vandaag weer verder gaan zoeken.

Ik ben zelf ook eens aan de kletter geraakt door een hond. Was toen laaiend op die man. Hond stond totaal niet onder appèl.

Hoop dat de pony zich niet geblesseerd heeft bij het over het hek springen. Als hij zich niet geblesseerd heeft, en hij kan water vinden, dan gaat hij zich wel redden.
Zou hij zijn kudde niet missen? Misschien loopt hij wel naar de grenzen van het hek om te zoeken naar zijn kudde.

Drones zijn handig maar ook link. Als hij daar weer van schrikt maar hopen dat hij zich niet daardoor blesseert.

Ondertussen is het natuurlijk een ellende voor het meisje!

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:48

Monster_tos schreef:
Nieuwsredactie schreef:
het laatste nieuws
Noémie en haar familie zijn nog tot morgen in De Panne en hopen hun viervoeter alsnog mee naar huis te kunnen nemen. Wie het paard heeft gezien, belt beter meteen het nummer 101.


Vind dit wel een bijzondere opmerking, alsof je naar huis zou gaan als je paard nog niet gevonden is.. Tenminste dat zou ik niet doen!

Hoop dat het dier snel en gezond gevonden wordt!


Ik dacht precies hetzelfde

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard in België al sinds gisteren vermist na val van amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:53

Ik zou ook echt niet naar m'n huis/ werk gaan als m'n paard vermist is...als een werkgever dat niet begrijpt, jammer dan.

Ik hoop wel echt dat ze het dier snel vinden, ik weet niet wat voor een natuurgebied het is maar ik hoop dat er geen moerassen oid zijn. Het idee om met andere paarden te gaan zoeken vind ik wel een hele goede!

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:12

Als ik het mij goed herinner lopen in dat gebied koniks (ze liepen er vroeger iig).
Als het paard niet gewond is of ergens vastzit (veel stukken doornige struiken ook) lijkt mij het meest waarschijnlijk dat hij bij een kudde grazers zal proberen aansluiten.
Als de beheerders ongeveer weten waar die kuddes uithangen kunnen ze die in de gaten houden.

350ha is niet onoverkomelijk groot om te doorzoeken maar het is wel een gebied met oneindig veel verstopplekken dus je kan er vlak bij zitten en hem toch niet zien.

Hier paar jaren geleden ook een paard aan de kletter tijdens een buitenrit. In een bos van 8000ha. Die is uiteindelijk aan het ander eind bij een stal komen aanwandelen.

Ik snap wel dat de mensen ook gewoon terug naar huis moeten. Vermoed dat de gemeente en de manege wel gewoon verder blijven zoeken. De 3 vijvers is best begaan met hun dieren en klanten.
Meerdere keren strandrit gedaan bij hen en blij zat dat ik van hun paarden gebruik maakte. M'n eigen zou bij het eerste zeilding ook rechtsomkeert maken richting Frankrijk. Die komen doodleuk langs alle kanten langsrazen.
Nu was het in dit geval een hond, vervelende gebeurtenis iig.

Oehlala
Berichten: 4305
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:18

[/quote]


En hoe denk je dat te doen in een gebied van 350 hectare[/quote]

Van verschillende kanten het gebied in rijden met een aantal groepjes. Vaak zien paarden eerder een ander paard dan degene die erop zit.[/quote]



ten eerste is dat levensgevaarlijk voor mens en dier om zomaar een gebied in te gaan waar ze de weg niet kennen.
ten tweede, 340 hectare is groot. wij zitten met onze dieren op krap 100 hectare en dat zijn relatief makke dieren die gevoerd worden en ook die komen niet altijd, soms sta je er zelf al praktisch naast en zie je ze niet.
en als ze overlijden vind je er vaak al helemaal niets meer van terug.

Oehlala
Berichten: 4305
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard in België al sinds gisteren vermist na val van amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:20

en dat dieren, de dieeen opzoeken die er lopen klopt wel. echter als ze geen aansluiting vinden bij de kudde, gaan ze alleen op pad en dan wordt het al een stuk moeilijker. maar met een drone met warmtebeeld mket het misschien wel lukken. dat lijkt mij de veiligste oplossing en dan kun je daarna gericht gaan zoeken.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:42

Thioro schreef:
Als ik het mij goed herinner lopen in dat gebied koniks (ze liepen er vroeger iig).
Als het paard niet gewond is of ergens vastzit (veel stukken doornige struiken ook) lijkt mij het meest waarschijnlijk dat hij bij een kudde grazers zal proberen aansluiten.
Als de beheerders ongeveer weten waar die kuddes uithangen kunnen ze die in de gaten houden.
Dat denk ik dus ook Thioro en als het om mijn paarden zou gaan, zou ik me er niet zo'n zorgen om maken, ook al vind ik het niet leuk natuurlijk. Die merens redden zich wel en vallen echt niet zo snel in een sloot of afgrond. Die kijken wel uit en zullen hooguit teveel eten met risico op koliek of hoefbevangenheid, maar als ze in een kudde zijn, dan beweegt dat zoveel dan valt dat ook wel weer mee. Daarom was ik er ook niet zo negatief over, als het om de kansen gaat van zo'n paard. Ik hoop alleen dat hij zijn hoofdstel inmiddels kwijt is en zijn zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:43

Nadeel van een drone is de beperkte vliegtijd. Ik kan zo snel niet vinden wat de vliegtijd is van de brandweerdrone (De brandweerdrone is een professionele drone uitgerust met camera en warmtebeeld, dus ik dacht, die vliegtijd zal een mooie richtlijn zijn.)

Dus ik denk dat het ook met drone nog een hele zoektocht/uitdaging is.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:48

Citaat:
Ik zou ook echt niet naar m'n huis/ werk gaan als m'n paard vermist is...als een werkgever dat niet begrijpt, jammer dan.
!



vind dat nogal makkelijk oordelen :o . Wie weet komt er een vriend of kennis die kant op en komen ze 's avonds of de dag erop weer terug.

Wel een hele uitdaging......dat zijn nogal wat hectares. Hoofdstel uit zou fijn zijn voor het paard. Ik zou balen wbt mijn zadel, whaha.