[Blog] Opnieuw beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

[Blog] Opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 09:56

Bokt.nl
Blog

Terwijl ik samen met Sam en mijn trainer de appuyementen aan het verfijnen ben en Sam probeer wijs te maken dat hij meer dan genoeg kracht en souplesse heeft om een werk-pirouette in galop uit te voeren (nu de coördinatie nog. :(:) ) en dat een vliegende wissel geen reden is voor paniek, kruip ik een paar uur later op mijn jonge merrie en motiveer haar om netjes in balans te lopen en op eigen benen in een constant tempo. Af en toe vraag ik voorzichtig een pasje vooruit en ik negeer de keren dat ze haar balans verliest en beloon de keren dat het goed gaat, uitbundig. Ik leer mijn eigenzinnige dame stil te staan en door plassen te gaan onder het zadel, om “alleen” de vrachtwagen op te gaan en daar netjes te wachten om vast gezet te worden, net zoals ik dat Sam jaren geleden aan leerde. En dat met de minieme aanpassingen die nodig zijn om aan te sluiten op haar temperament en karakter. Meer verschillend van temperament dan Sam en Terror vind je ze namelijk niet. Ze liggen op de twee uiterste punten van eender welke grafiek die je kan maken betreffende karaktereigenschappen.
Afbeelding

En met mij zijn er zoveel meer ruiters die, vrijwillig en grotendeels onbewust, de keuze maken die vrijwel elke andere sporter koste wat het kost probeert te vermijden. Opnieuw beginnen… De gemiddelde sporter baalt als een stekker na een val of een blessure. Ze moeten opnieuw opbouwen en hebben geen idee of ze weer op hun oude niveau zullen geraken. Ze ervaren het als een onnodig en frustrerend iets. Als “pech”.

Wij ruiters maken die keuze keer op keer. Veelal zien we dat simpelweg als een nieuwe kans. Elke keer dat we met een nieuw paard beginnen, is het terug vanaf de start. Een band opbouwen, elkaar leren kennen, vertrouwen opbouwen. Een communicatie bewerkstelligen. Hulpen en oefeningen aanleren, spieren opbouwen en soepel maken. Coördinatie laten ontwikkelen. Wetende hoeveel jaren training er zit in een goed afgericht paard dat loyaal en betrouwbaar is.

Soms is dat nieuwe begin simpelweg omdat we een nieuwe partner erbij gekregen hebben. Soms is dat nieuwe begin er omdat we afscheid hebben moeten nemen van die partner waarmee we al konden lezen en schrijven. Ongeacht de reden. Elke keer opnieuw wordt het hart opengesteld voor een nieuw dier, met of zonder verdriet over het verlies van een vorige vriend. We beginnen aan een nieuwe vriendschap maar ook aan nieuw verdriet. Want we doen dat, wetende dat ook deze partner ons niet zal overleven.

Toch houdt die wetenschap velen van ons niet tegen om weer eentje toe te laten en van ze te houden, ze te beschermen en te verzorgen als een kind. En ik hoor de protesten al haast komen; "een paard is geen kind." Ongeacht mijn gevoelens betreffende die uitspraak wil ik die discussie in deze blog niet uitlokken. Een paard is geen kind. Dat is een feit. Ik heb het dan ook niet over de liefde die we voor hen hebben maar puur over onze verantwoordelijkheden ten opzichte van hen. Want wat ook een feit is, is dat veel van onze “taken” en verantwoordelijkheden vergelijkbaar zijn met die van een kind. We voeden ze op, we voorzien ze van eten, drinken en onderdak, we verzorgen ze, wanneer ze ziek zijn bellen we een dierenarts en wanneer ze zichzelf stuk maken, helpen we ze weer de oude te worden. We beschermen ze tegen zichzelf door voorzorgsmaatregelen te nemen en een veilige omgeving te creëren waarin ze zich kunnen ontwikkelen en kunnen ontspannen en zichzelf kunnen zijn.

En we doen dat met elk paard dat we hebben of verzorgen. Wetende dat er een dag komt dat we afscheid zullen moeten nemen. Dat al ons werk, alle training en energie, herleid zal worden tot herinneringen. Mooie herinneringen, dat meestal wel. We herbeginnen het proces van nul af aan meerdere keren in onze carrière. Als het goed is, elke keer met even veel enthousiasme en motivatie. We leren lessen uit de vorige “processen” en proberen elke keer beter te doen wetende dat we elke keer nieuwe fouten zullen maken om van te leren. Maar noch het verdriet, noch de tegenslagen waarvan we weten dat ze in het vooruitzicht liggen, houden ons tegen om opnieuw te streven naar al die mooie momenten waarvan we eveneens weten dat ze er zullen zijn na bloed, zweet en tranen. En dat maakt paardenmensen, in mijn mening, toch een beetje unieker. Paardenvolk is een ras apart, maar niet enkel in negatieve zin...

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [Blog] Opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:46

Mooi geschreven en zo waar!!!

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: [Blog] Opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:02

Ik vind dat een heerlijk gevoel, zo een fris begin... Maar in andere sporten is dat inderdaad veel minder gekend.

Anoniem

Re: [Blog] Opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:33

Wat mooi geschreven

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 23:50

Het is zo’n ‘onbekend’ stukje van onze sport. ‘Men’ ziet het resultaat vaak. En puur op het resultaat kan je je wel eens af vragen waarom ruiters zoveel emotie hebben in hun sport. Buitenstaanders ziek het in het geheel niet en ruiters staan er vaak niet bij stil denk ik.

Maar dit is gewoon één van de vele redenen. Al onze resultaten zijn tijdelijk... veel ‘tijdelijker’ dan bij de meeste andere sporten. En er zijn zoveel factoren waar we geen invloed op hebben. Wij kunnen zelf geblesseerd raken maar ook onze dieren... Dat maakt het nog veel fragieler allemaal.

Dus elk ‘moment’ moeten we koesteren. Ik denk dat ruiters daarom vaak zo slecht voor zichzelf zorgen, doorrijden met blessures of te vroeg terug beginnen... We racen tegen de tijd.... We proberen wanhopig om alles uit de tijd die ons gegund is met onze partner te halen...

Als ik kijk naar mijn vrienden en kennissen die voetballen en athletiek doen en vechtsporten.... Die lijken dat gevoel veel minder te hebben. Die moeten enkel op zichzelf letten. Als ze geblesseerd raken moeten ze weer conditie opbouwen maar ze moeten niet van nul weer beginnen... Voor ons ligt dat toch gecompliceerder..

Ik denk dat we veel liever voor mekaar zouden zijn als we eens meer bij alle facetten van onze sport zouden stil staan.

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [Blog] Opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 00:06

Dat heb je heel mooi beschreven. Iets waar we zelf ook eigenlijk niet bewust bij stilstaan, maar het is zeker waar.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Blog] Opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:21

Mooie post.

Hoewel ik altijd zeg dat je met een eigen paard zeeën van tijd hebt om van hier naar daar te trainen (waar/wat "hier" en "daar" dan ook mogen zijn) ben je in werkelijkheid bezig met een race tegen de klok die je geheid gaat verliezen. Maar op een of andere manier is dat helemaal niet erg en blijf je doen wat je doet, als "paardenmens".

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 16:05

Maflinger: en dat is de afweging die we elke dag opnieuw maken he?
Ik heb altijd die uitspraak in gedachte van Monty Roberts ook al heb ik verder niet perse wat met hem:
“If you act like you've only got fifteen minutes, it will take all day. Act like you've got all day, it will take fifteen minutes.”

Het is, zoals je zegt "a losing battle" maar het gevecht is het waard. Zodra het het niet meer waard is stoppen we denk ik. Al die gestolen momentjes (want dat zijn het) blijven je vaak ook bij lang nadat het dier overleden is. Dat maakt het, het waard, ook al kunnen we niet winnen.

De mop hier wordt ook beleerd alsof we een eeuwigheid samen hebben... Die hebben we niet... Maar ik bereik liever minder met haar op een fijne aangename manier dan dat ik minder kan genieten van ons samen zijn. Paarden doen niet aan "doelen" en hebben geen ego te voeden. Dat is iets dat we niet mogen vergeten. Z zijn als ze acht zijn doen we voor ons en ons alleen. Een paard heeft daar niks mee. :)
Kijk, als ik een acht jarige Z kan laten lopen zonder te compenseren op het samen zijn en de band, dan vind ik dat helemaal prima. Maar als ik moet kiezen tussen uiterste dan liever nooit Z en een heerlijke tijd samen dan Z en stukken van die tijd missen omdat ik te druk bezig was met een doel te bereiken.

En ik denk dat, zelfs ALS ik het talent zou hebben, dat één van de top drie redenen zou zijn waarom ik alsnog niet internationaal zou kunnen rijden. _O- Een conclusie die ik zelf pas bereikte toen een vorige trainster me alle kansen gaf (incl een paard dat geschikt was) om aan die "reis" naar minstens sub-top te beginnen en minder en minder zin kreeg in rijden.... Ik moest er te veel voor laten dat ik meer waardeerde. En dan heb ik het puur kwa inter-actie met de paarden. Er waren te veel "restricties" die je "niet meer doet" als je een bepaalt niveau wil gaan rijden. En dat waren dingen waarop ik niet wilde compenseren. Ik dacht dat dat was wat ik wilde, zoals veel ruiters denken dat elke ruiter dat wil. Maar toen ik er eenmaal mee bezig was ontdekte ik dat ik veel liever africht dan dat ik echt competitief ingesteld ben. Ik houd van paarden "met ne hoek af". Ik houd er van om dieren die in een state of mind gedrukt zijn dat ze niet meer willen samen werken met mensen, toch die werkwilligheid te laten terug krijgen. Om dat vuurtje in uitgebluste ogen terug te krijgen. En dat realiseerde ik pas toen ik actief met begeleiding naar subtop trainde.. Dat was ook leuk, absoluut. En nu met Sam hoop ik ook om gewoon alle oefeningen er vroeg of laat in te hebben. Maar puur omdat ik graag zo veel mogelijk wil leren.
Hell, ik ontdekte zelfs dat ik voor iemand die al 15 jaar wedstrijd rijdt echt bizar weinig competitie in me heb. _O-

En in alle eerlijkheid; In de huidige competitie-mentaliteit kan ik me niet vinden. :) Daar wil ik niet in mee gaan. En dat is één van de redenen waarom het met mijn vorige trainster zo zuur gelopen is. Ik begrijp haar. Ik betwijfel dat zij mij begrijpt maar om haar te quoten; "het is wat het is."

Chris lijkt wel te begrijpen dat ik wedstrijd rijd omdat ik dat als "deel van de africhting" zie en niet om effectief me te meten met andere ruiters. Hij is daar veel meer down to earth in.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [Blog] Opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:41

Mooie blog en helemaal mee eens :-)

Wij ruiters beginnen elke keer weer opnieuw :-) Vol frisse moed bouwen we weer een team op met een nieuw paard :-)

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:55

Potverdikkeme, ik las dit bericht vrijdag, en ik dacht 'ja, die partner waarmee je kunt lezen en schrijven, dat is zo waardevol!' En ja, het is altijd een race tegen de klok...ze worden niet allemaal 30.
...en gister heb ik die partner moeten laten gaan. Na 21 jaar kende ik iedere reactie van hem, voelde ik precies aan wat hij ging doen en hoe... Ergens moet ik overnieuw gaan beginnen, het lege gat benauwd me nu op dag 1 al. Maar jee, voordat dat volle vertrouwen er weer is...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Blog] Opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 17:59

Juut: :(:) Heel veel sterkte met het verlies...