[BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 23:14

*Bokt.nl
Blog

Afbeelding

Wie ben ik? Marijke, 44 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Afgelopen jaar heb ik met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut Grand Prix gereden en met Eros L Lichte Tour.

Oké, een beetje dramatische titel misschien maar soms zet ik wel eens een stapje terug en vraag ik me serieus af waar we mee bezig zijn. Want op welk moment lijkt het een goed idee om in een veel te warm pakje met je paard kunstjes te gaan doen tussen een paar hekjes die precies de goede afmetingen moeten hebben. En dan natuurlijk niet alleen, er zijn nog veel meer mensen die ook hun kunsten laten zien en dan zit er iemand in een hokje die zegt wie de beste is. Klinkt als een fantastische manier om je vrije tijd te besteden toch?

Lang niet alle paardenmensen rijden wedstrijden. Sterker nog, ik denk dat er meer niet dan wel starten en veel hebben ook niet de ambitie om dat ooit te gaan doen. Voor mij is dat wel een belangrijk onderdeel van het werken met paarden. Door een ongeluk (het blijft gevaarlijk die paarden) ben ik sinds januari niet meer de ring in geweest en ik merk dat ik het enorm mis. Wedstrijden motiveren me om het beste uit mezelf te halen en daardoor kan ik ook weer het beste uit mijn paarden halen. Zonder wedstrijden loop ik snel een beetje de kantjes eraf, vind ik het te snel wel goed. Eigenlijk ben ik gewoon een beetje lui en heb ik die stok achter de deur nodig.

Wat me zo motiveert weet ik soms zelf ook niet want zo leuk is wedstrijd rijden helemaal niet. Of ik tijd heb om iets af te spreken dit weekend? Nee, gaat niet lukken. Ik heb wedstrijd en dan moet ik om 4.30 opstaan zodat ik rond 7.30 weg kan rijden, naar een plaats waar jullie nog nooit van gehoord hebben. Om 10.00 mag ik dan een minuut of zes in de ring doorbrengen om vervolgens te wachten op de uitslag en daarna mijn paard weer naar huis te brengen, te verzorgen, alles op te ruimen en schoon te maken en dan ga ik weer naar huis. Met een beetje mazzel moet ik daar rond een uurtje of 17.00 wel weer zijn en als ik écht heel veel mazzel heb krijg ik ook nog €25 omdat ik gewonnen heb. Moet nog wel even €17,50 inschrijfgeld vanaf of inmiddels soms zelfs €20 en de €30 voor brandstof en iets te eten maar dat mag de pret niet drukken.

Naast dit enorme bedrag is er ook nog kans op een mooi compliment van de jury, of niet; dat kan net zo makkelijk. En toch doe ik niets liever. Over anderhalve week mag ik de ring weer in en ik verheug me er nu al op. Soms hoef je ook niet te weten waarom, soms moet je er gewoon keihard van genieten <3

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:18

Thanks! Ik weet nu weer precies dat ik de juiste beslissing heb genomen om te stoppen. :D

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:28

Jup, je werkt je verloren om je paarden te kunnen betalen en je werkt je op het paard ook nog te pletter om met witte handschoentjes in een smoking je rot te zweten.En daar moet je dan ook nog voor betalen.25€ is dan nog flink verdienen, hier is het met regelmaat een strik en een zakje paardensnoepjes...

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:31

ambre schreef:
Jup, je werkt je verloren om je paarden te kunnen betalen en je werkt je op het paard ook nog te pletter om met witte handschoentjes in een smoking je rot te zweten.En daar moet je dan ook nog voor betalen..


Ja, om je te laten afzeiken door iemand in een hokje. :+

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:33

Ooohh Marijke, als je het zo opschrijft klinkt het wel heel erg fout.
Zelf was ik net als jij (maar op lager niveau), dressuur en wedstrijden waren mijn leven. Ik werkte op een manege en iedere cent die ik verdiende, ging terug de sport in.
Tot ik kinderen kreeg...
Toen ging dat niet meer, en na mijn scheiding moest ik al helemaal hard zwemmen om onze hoofden boven water te houden. Geen dressuur meer, ook geen paars meer trouwens.
Of ik het mis, ja en nee, ik mis het heerlijke gevoel van 'zoals een fijn paard kan gaan' en van de spanning op wedstrijd. Van het invlechten, en de vroege morgen met paard op de lege snelweg naar de wedstrijdlocatie toe.
Maar aan de andere kant mis ik het niet. Ik denk nu veel vaker aan dat mijn paard 23/7 op stal stond in de winter. Aan zijn mondje met stang- en trenshoofdstel. Aan zijn uitgeschoren oortjes.
Dressuur zal het voor mij nooit meer worden vrees ik. Ik denk gewoon anders dan vroeger.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:57

Ik roep dit al 30 jaar :D .

Ik ben nog nooit (buiten ene paar x ponyclub) gestart...doe mij maar een lekkere bosrit ofzo.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:51

Bosritten zijn heerlijk.

Maar het starten op wedstrijden mis ik wel. Zeker het springen mis ik(maar durf ik nu niet eens meer :') )

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:12

Haha, leuk geschreven en heel herkenbaar!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:49

Ik ervaar het wedstrijd rijden heel anders geloof ik. :D
Maar puur objectief is het natuurlijk een beetje suf. Nu zijn heel veel dingen die we doen puur objectief niet heel logisch. :') Als je de emotie er uit haalt gaat veel waarde verloren.. :D

Ik moet nu terug denken aan de wedstrijden die ik in de gietende regen gereden heb. _O- Puur objectief sloeg dat natuurlijk nergens op. Maar het had ook z'n charmes. _O-

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:00

Suzanne F. schreef:
ambre schreef:
Jup, je werkt je verloren om je paarden te kunnen betalen en je werkt je op het paard ook nog te pletter om met witte handschoentjes in een smoking je rot te zweten.En daar moet je dan ook nog voor betalen..


Ja, om je te laten afzeiken door iemand in een hokje. :+


Dat is me gelukkig nog nooit overkomen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:13

Oh ik vind wedstrijden echt afschuwelijk. Ik heb ze alleen gereden toen ik nog te jong was voor de buitenritten, toen moest ik óf F8(?) rijden of 12 jaar zijn. Dus toen heb ik ff snel die F proefjes doorgecrosst. Was best leuk, kwam ik aanzetten met een shet tussen de volwassenen met hun kwpn´ers. Ik denk dat ik gewoon hoger gepunt werd doordat de jury niet meer bijkwam van de slappe lach _O-

edit: ik bedenk me net dat ik ook wel eens B en L1 proefjes heb gereden voor lessencompetities..
Laatst bijgewerkt door Sintara op 21-06-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:27

"Don't show up to prove. Show up to improve."

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:52

Storm schreef:
Ooohh Marijke, als je het zo opschrijft klinkt het wel heel erg fout.
Zelf was ik net als jij (maar op lager niveau), dressuur en wedstrijden waren mijn leven. Ik werkte op een manege en iedere cent die ik verdiende, ging terug de sport in.
Tot ik kinderen kreeg...
Toen ging dat niet meer, en na mijn scheiding moest ik al helemaal hard zwemmen om onze hoofden boven water te houden. Geen dressuur meer, ook geen paars meer trouwens.
Of ik het mis, ja en nee, ik mis het heerlijke gevoel van 'zoals een fijn paard kan gaan' en van de spanning op wedstrijd. Van het invlechten, en de vroege morgen met paard op de lege snelweg naar de wedstrijdlocatie toe.
Maar aan de andere kant mis ik het niet. Ik denk nu veel vaker aan dat mijn paard 23/7 op stal stond in de winter. Aan zijn mondje met stang- en trenshoofdstel. Aan zijn uitgeschoren oortjes.
Dressuur zal het voor mij nooit meer worden vrees ik. Ik denk gewoon anders dan vroeger.


Het is natuurlijk jouw beleving. En dat mag.
Maar Hier staan ze toch 24/7 buiten samen zonder uitgeschoren oren en zonder stang en trens en toch (dressuur) wedstrijden. Het hóeft niet hand in hand te gaan.

Maar op de blog: zo voel ik me soms ook. Trainen vind ik heeeerlijk. Mijn paard vlechten en hem zo mooi zien is ook nog wel leuk. Maar de bult tijd die in de voorbereiding gaat zitten waarbij je dan maar 2 x 6 min hebt om het goed te doen voelt wel eens buiten proportie. Tot we dan weer aankomen op het terrein en ik dan toch weer een gezellige paardenneus door het deurtje naar buiten zie steken en we ook op wedstrijd gewoon saampjes lekker aan de slag proberen te gaan. Babbeltje hier en daar. Toch best leuk wel.
Als ik me daar op kan focussen is het vaker wel dan niet leuk. En inderdaad de soms maffe omstandigheden (extreem vroeg, koud, nat) maken het vaak helemaal speciaal.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:08

Zeer herkenbaar! Ik heb ook al ruim 2,5 jaar niet gestart maar ik mis het zo. Voor mij duurt het minimaal nog wel 1,5-2 jaar voor ik er überhaupt weer aan kan denken. Je laatste alinea idd :D

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:10

Leuke blog, grappig geschreven ook. Ik heb zelf 0 wedstrijdambitie, maar ik kan me wel de kick voorstellen om na al dat trainen te schitteren in de ring. Om dan hopelijk op zijn minst een winstpuntje mee naar huis te nemen. Maar helaas niets voor mij, doe mij maar een buitenritje met lange teugel. Gelukkig ieder zijn ding!

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:18

Ik merkte vroeger dat ik na een lange carrière in de paarden op een gegeven ogenblik zo af en toe een wedstrijd uit ging zoeken waarvan ik wist dat daar een jury zat die heel goed wist waar hij mee bezig was. En zo’n wedstrijd zocht ik op puur om te kijken of ik op de goede weg was qua training en africhting. Punten, strikken en podiums had ik allemaal al eens gezien dus daar had ik heen behoefte meer aan. Puur op wedstrijd om een kenner mee te laten lijken of ik goed bezig was.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:08

:D dat dus... wedstrijden zijn leuk maar er zitten ook mindere kanten aan. Ik heb mijn compromis gevonden in de 40+ springwedstrijden. Gewoon met een gezellige groep mensen genieten van je paard en in de ring competitie. En naderhand met z'n allen naborrelen. Wedstrijden zijn ook niet idioot vroeg. Meestal eind van de middag of in de winter op zaterdagavond. Ipv stappen gaan deze krasse knarren met hun paard op stap. Thuis wordt er serieus getraind om in barrages soepel en snel wendingen te kunnen nemen.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:43

Suzanne F. schreef:
Ja, om je te laten afzeiken door iemand in een hokje. :+



Dit heb ik gelukkig ook nog nooit meegemaakt.

Ik ben vorige maand na 4 jaar de ring weer in geweest.

Altijd wedstrijden gereden van 12 tot 37 jaar en toen mijn merrie niet meer onder het zadel kon, heb ik weer een jonkie gekocht. Wel met het idee om het nu anders (hopelijk beter) te doen dus meer tijd geven en veel rustiger opbouwen.

1 dag voor mijn reus 6 werd (1.82m) heb ik hem een rondje L1 gestart (al mijn andere paarden liepen dan al Z).
En wat was ik trots!!!! Door alles wat ik hiervoor geleerd heb, zat ik nu echt te genieten (wel met knikkende knietjes van de zenuwen, was toch 4 jaar geleden)
Maar ben nu zoveel meer met het welzijn van mijn paard bezig ipv resultaten halen.

Nog laat ik me wel eens meeslepen door bv Facebook en iedereen die zijn resultaten deelt.
Dan denk ik weer dat ik achterloop of niet goed genoeg doe of ben.... Maar ik ben heel blij met mijn paard en heel blij met hoe hij ontwikkeld. Daar gaat het mij nu om, niet om de resutaten die ik op wedstrijd haal.
Ik had super punten en ja dat was fijn, maar het trotse gevoel en de vergelijking van hoe ik het nu doe tegenover eerder wegen zelfs daar niet tegen op.. De wedstrijden zijn wel een beetje mijn stok achter de deur om mezelf en mijn paard te blijven verbeteren, anders heb ik net als meerdere hier al zeggen dat het wel goed is zo... En ik wil wel blijven strijden naar beter. Maar dan beter door het lijf, soepeler in de bewegingen en sterker in de spieren, balans en coordinatie.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:10

Olijf, dat bedoel ik dus, je paard zo goed mogelijk trainen zodat hij plezier en jij dus ook in het rijden blijft houden. Wedstrijden kunnen een meetpunt zijn maar niet noodzakelijk voor je plezier .

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:33

bigone schreef:
Olijf, dat bedoel ik dus, je paard zo goed mogelijk trainen zodat hij plezier en jij dus ook in het rijden blijft houden. Wedstrijden kunnen een meetpunt zijn maar niet noodzakelijk voor je plezier .

Mee eens!! Zo gebruik het nu ook, maar dat is met de tijd zo gegroeid.

Maar ja zo dacht ik voeger ook dat ik alles wist en nu vraag ik me wel eens af wat ik wel weet :')

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:53

Ik ben al een tijd niet meer de ring in geweest, door omstandigheden. Dat was vreselijk afkicken. Maar na dat heftige afkicken komt inderdaad de reflectie...waar was ik eigenlijk mee bezig. Wat deed ik mijn paard en mezelf aan. Mijn paard was een zeer sensibel type en ik deed haar zo geen plezier met die wedstrijden. Zelf baalde ik ook vaak dat ik door wedstrijd spanning haar meer onder druk zette dan ik wilde. Maar het hoorde erbij (vond ik toen) en ik wilde gewoon wedstrijden rijden.

Nu, vele jaren zonder wedstrijdring verder, heb ik een nieuw jong paard gekocht. Ik heb kennis gemaakt met het grondwerk, ik heb kennis gemaakt met het bitloos….Ik ben een super gelukkig paardenmens die op een hele andere manier met haar paard omgaat dan vroeger. Ik haal mijn motivatie en doelen nu op een andere manier.

Maar ergens blijft de ring kriebelen. Misschien dat ik het straks toch weer ga proberen, dit paard lijkt een ander type en niet zo snel van iets onder de indruk. Maar denk toch dat ik met een ander gevoel en andere kijk de ring in zal rijden....Ben zelf heel benieuwd of ik er nog lol aan ga beleven...

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:33

Ik vind het erg leuk omschreven en herken de kriebels ook, ook dat van belachelijk vroeg opstaan en in de stromende regen rijden :D En je collega's op je werk die je echt aanstaren op maandagochtend of je gek bent geworden als je verteld wat je het weekend hebt gedaan :+

Ik moet nog een jaartje wachten, want de mijne is 3 en net zadelmak en deze zomer gaan we alleen maar lekker naar het bos om sterker te worden. Maar heb er weer zo veel zin in!

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:52

Zooo enorm herkenbaar!! Vooral het "lui" worden in je rijden als je een tijd niet start. Ook ik heb die wedstrijdprikkel nodig. Zodat je echt gaat trainen: rechte lijnen moeten recht. Nee t tempo mag niet veranderen in de sb. De halve volte contra moet een halve volte zijn, geen van hand veranderen.

En dan start je lekker weer, en weg zijn je zondagen :D :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:03

Mooi verhaal weer!
Vattend ook en herkenbaar (van langer geleden weliswaar), maar ik herken de luiheid (waarom thuis op die eindeloze lange diagonaal uitgestrekte draf oefenen terwijl je 15 meter ook wel genoeg vindt - braaaaaaaffff :D ) en de buikpijn ook nog wel omdat je weet dat je wat 'moet' laten zien. Soms mis ik het nog weleens. Bedankt dat je me weer uit de droom geholpen hebt :))

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: [BLOG] Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:11

Zot zijn is plezant! Wie wil er nu normaal zijn?

Er zijn er al zo veel die het aan de kant staan uit te leggen. Wij zitten er tenminste op!

En de wedstrijdervaring is voor mij de hele dag. Ik rijd LRV en geniet ervan. Loopt mijn paard goed dan ben ik de hele week gelukkig. Loopt hij niet goed dan laat ik het toch niet aan mijn hart komen. Ik blijf nog uren plakken en met gelijkgestemde zielen over de paarden kletsen. Op zomertornooi ken ik zowat een derde van de aanwezigen, gewoon tof!