Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 00:58

knack.be
Overige


In de Stationsstraat in de Belgische plaats Oostende kwam vrijdag rond 14 uur een paard om het leven nadat het onwel werd. Het paard werd onwel tijdens een rit met een tweespan en viel op de grond.

Meteen werd duidelijk dat de situatie ernstig was. Het paard overleed vrijwel onmiddellijk. Het paard had de leeftijd van 28 jaar en stierf waarschijnlijk aan een hartaanval. Paarden worden gemiddeld tussen de 25 en de 30 jaar.

De politie kwam ter plaatse om de straat gedeeltelijk af te sluiten zodat het paard getakeld kon worden. De eigenaren van het paard waren erg onder de indruk van het overlijden van hun dier.

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:00

vreselijk heel veel sterkte voor de eigenaren

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:03

Wat naar dit. Gestorven in het harnas dus. Sterkte voor alle betrokkenen.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:35

Wat een naar einde, lijkt me heel heftig om zo midden op straat je paard te zien sterven terwijl er eerder nog "niks" aan de hand was. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:39

Sterkte... heel heftig om dit zo mee te maken

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:09

Ik heb dit ook een keer meegemaakt als toevallige voorbijganger. Ik was onderweg van stal naar huis en trof een aanspanning aan, waarvan een paard nog stond en het andere paard nog ingespannen dood op de weg lag. De koetsier was alleen gaan rijden en stond er beduusd bij, hij wist niet wat te doen. Het paard was ineens gaat trillen en neer gevallen.
Zijn andere paard heb ik mee genomen naar onze stal en ondertussen is er hulp gekomen om het overleden paard weg te halen en de kar ed naar huis te brengen.
Zo triest.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:26

Oh goshhh...... Tja, een hartaanval kan bij iedereen gebeuren op elk tijdstip...... Sterkte aan de eigenaar maar wat een vreselijke ervaring! ;(

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:23

Een kennis van mij verloor haar paard op deze wijze tijdens een buitenrit onder het zadel in een natuurgebied. Ze had nog het geluk dat ze bijtijds naast haar paard kon springen terwijl hij neerviel. Dat gebeurde vóór het mobiele telefoon tijdperk, en was een uitermate traumatische ervaring...

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:35

Wij hebben dit op de manege een keer gehad, paard was ook rond de 28 jaar oud en is gevallen in de les, heeft nog wel een tijd 'geleefd', ze bewoog maar we hadden het idee dat ze er niet meer bij was. Ze kon ook niet meer opstaan. Is toen ingeslapen, we dachten een hersenbloeding toen.

Ontzettend heftig om mee te maken... Y;(

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:51

Wat ontzettend verdrietig, terwijl het paard er denk ik nauwelijks wat van heeft meegekregen. Denk dat je je zo gigantisch hulpeloos voelt :(

Lize92

Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:54

Wat verdrietig.. Heel veel sterkte voor de eigenaren

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:21

Wat een verschrikkelijk nare en verdrietige manier om je paard te verliezen. Wel fijn voor het paard dat het zo snel is gegaan. Als het dan toch gebeurt, dan maar zo.

jasmijn5
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-08-12

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:59

Mijn paard van 24 geniet heerlijk tussen andere paarden van haar welverdiende pensioen.
Ook zij heeft in 2 span gestaan, maar ook samengesteld gelopen en meerdere veulens gehad.
Wil je een paard met die leeftijd nog inspannen zal ze goed getraind moeten blijven worden en dat wordt wel eens vergeten.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:06

Jasmijn, je opmerking suggereert dat het zijn eigen schuld is :? . Je hebt toch geen idee of dit paard nog wel of niet goed getraind was. En hoe lang het ritje al gaande was en hoe zwaar het was?
Jonge paarden kunnen net zo goed dood neervallen.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:14

Dit kan elk paard gebeuren. Al vaker gezien, vierjarige pony werd op trailer gezet en kwartier later dood, kennis reed op paard op hindernis aan, neemt sprong en paard valt dood neer , zeven jaar oud.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard in België komt om het leven tijdens ritje met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:05

Aan de ene kant lijkt het mij een heel traumatische ervaring.
Aan de andere kant was dit dier op zijn 28e dus nog zo fit dat hij lekker in het werk stond en is pats boem er van tussen geglipt. Voor het paard zelf wel mooi.