Nederlands dressuurteam wint Nations Cup Geesteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Nederlands dressuurteam wint Nations Cup Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 12:59

knhs
Dressuur

Afbeelding
Edward Gal. Foto: FEI / Leanjo at Digishots

Het Nederlandse dressuurteam heeft de FEI Nations Cup of the Netherlands in Geesteren gewonnen. Een mooie zege op weg naar de Europese Kampioenschappen in augustus in Rotterdam. TeamNL liet een sterk Zweeds team achter zich. “We timmeren internationaal weer aan de weg. Ik kijk met vertrouwen naar het EK”, laat bondscoach Van Silfhout weten.

“Ik ben hier heel blij mee”, lacht de winnende bondscoach Alex van Silfhout. “We winnen van de Zweden. Die hebben een stel hele goede paarden, paarden met heel veel vermogen. We hebben hier een heel sterk team neergezet en wat me nog meer tevreden stemt is, dat er nog rek in zit. We moeten een goede planning maken naar Aken en het EK. Internationaal beginnen we weer goed aan de weg te timmeren. Ik kijk met veel vertrouwen naar het EK in Rotterdam.”

Edward Gal was wederom nummer 1 voor TeamNL met Glock’s Zonik N.O.P. De voormalig wereldkampioen won zowel Grand Prix als de Kür op Muziek. “Het gaat steeds weer beter en daar ben ik heel tevreden mee.”
Anne Meulendijks werd met MDH Avanti N.O.P. derde in de Kür op Muziek en zesde in de Grand Prix. “Ik ben heel blij. Ik dacht dat ik als vierde man voor het team hier zou rijden, maar in beide proeven telt mijn plaatsing mee voor het team. Ik denk nu echt dat het EK heel dichtbij komt.”

Desperado
Emmelie Scholtens is tevreden over haar eerste Grand Prix Special die ze met Desperado heeft gereden. “Dat ik ondanks de fout in lijn met de galopwissels om de twee passen toch op een percentage van ruim 76 procent uit kom is heel mooi. Ik weet nu waar ik de komende weken aan moet werken.” Voor Scholtens, die voorafgaand aan Geesteren nog de keuze had tussen Apache en Desperado met het oog op het EK, heeft de landenwedstrijd wel wat duidelijkheid gebracht. "Ik kies voor Desperado, maar dat moet nog wel even in overleg met de bondscoach”, lacht ze.

De resultaten van routinier Hans Peter Minderhoud, zevende en vierde, telden niet eens mee voor Nederland. “De wedstrijd in Geesteren vond ik heel goed, maar ik had met Glock’s Dream Boy N.O.P. niet helemaal de vorm zoals ik gehoopt had. Misschien gaat het thuis in de training wel te goed.” Toch heeft Minderhoud vertrouwen richting het EK. “De laatste maanden hebben we altijd boven de 75 procent gescoord. Nu was het dan een keer wat minder, maar voor Rotterdam gaat dat goed komen.

De volgende wedstrijd die voor bondscoach Alex van Silfhout van belang is, is het CHIO Aken van 16 tot 21 juli. “Daar kom ik niet met mijn sterkste team aan de start, maar wil daar nog wel wat combinaties kunnen testen. Het is goed dat ze daar onder die omstandigheden ervaring op doen. Na Aken maak ik mijn team voor het EK bekend.”

Het team dat naar Aken gaat bestaat uit: Anne Meulendijks met MDH Avanti N.O.P., Diederik van Silfhout met Expression, Adelinde Cornelissen met Zephyr en Marlies van Baalen met Don Johnson.

Uitslag FEI Nations Cup of the Netherlands (Geesteren)
1. Nederland, 17 pnt
Anne Meulendijks, MDH Avanti N.O.P. (v.United) GP 6e (74.326%) + Kür 3e (79.875)
Hans Peter Minderhoud, Glock’s Dream Boy N.O.P. (v.Vivaldi) GP 7e (73.522%) + GPS 4e (73.170%)
Emmelie Scholtens, Desperado (v.Vivaldi) GP 4e (75.913%) + GPS 2e (76.170%)
Edward Gal, Glock’s Zonik N.O.P. (v.Zack) GP 1e (78.304%) Kür 1e (82.250%)
2. Zweden, 19 pnt
3. Groot Brittannië, 48 pnt
4. Verenigde Staten, 61 pnt
5. Frankrijk, 65 pnt
6. België, 85 pnt

Klik hier voor alle uitslagen.